با توجه به قوی‌ترین شدن دستگاه‌ها امروزی، خیلی‌ها که قبلا انیمیشن‌سازی برایشان دور از انتظار بود، حالا به این فکر افتاده‌اند تا خود محتوای متحرک بسازند. البته نکات زیادی وجود دارد که شما در ابتدای یادگیری باید به آن توجه کنید، اما قبل از هر چیز باید بدانید که چطور انیمیشنی دوست دارید بسازید و برای آن نوع خاص، باید به سراغ کدام برنامه بروید.

در پست امروز ما آموزشی در مورد انیمیشن سازی به شما نخواهیم داد، بلکه به شما می‌گوییم از چه نرم‌افزارهایی باید در ابتدای راه استفاده کنید.

انیمیشن سه بعدی

انیمیشن‌های سه بعدی بازه‌ی بزرگی از انواع انیمیشن‌ها را در بر می‌گیرد. از انیمیشن‌های ساده گرفته تا انیمیشن‌های پیچیده‌ای که نیاز به دانش فراوانی برای تولید آن‌ها وجود دارد. پیش‌تر اگر قرار بود پا به این عرصه بگذارید، نام‌ ۳D Max قبل از هر نام دیگری پیش کشیده می‌شد، اما امروزه پیشنهاد ما این است که حتما این برنامه‌ها را برای شروع انتخاب کنید تا همسو با دیگر تولیدکنندگان قرار بگیرید:

Autodesk Maya

Autodesk Maya
Autodesk Maya

برنامه‌ای که به عنوان استاندارد انیمیشن‌سازی سه بعدی در دنیای امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد حرفه‌ای و تولیدکنندگان انیمیشن‌های سه بعدی از این محصول استفاده کرده و به همین دلیل اگر قصد ورود به بازارهای بزرگ و کمپانی‌های قدرتمند را داشته باشید، شما نیز باید سراغ این برنامه بروید.

Blender

Blender
Blender

Blender برنامه‌ای فوق‌العاده است که برای سیستم‌عامل‌های مختلف ارائه شده و امکانات بسیار خوبی برای تولید کارهای سه بعدی در اختیارتان قرار می‌دهد. جالب این که Blender کاملا رایگان است و شما می‌توانید بدون پرداخت مبالغ سنگین برای برنامه‌ها دیگر این لیست، از آن استفاده کنید.

Cinema 4D

Cinema 4D
Cinema 4D

Cinema 4D در واقع پلاگینی در برنامه‌ی محبوبی افر افکت است که به شما اجازه‌ی کار برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی را می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های فیلم سازی از این محصول برای ساخت جلوه‌های ویژه بهره می‌برند، اما شما می‌توانید تمامی کارهای یک انیمیشن سه بعدی را نیز در آن به انجام برسانید.

نکته: دستگاه مورد نیاز برای کار با برنامه‌های ساخت فضای سه بعدی، حتما باید دارای پردازنده‌ای قوی، کارت گرافیک قوی و البته رم بالا باشد. دستگاهی گران قیمت که بدون آن کار با چنین برنامه‌هایی سخت و بسیار وقت گیر می‌شود.

انیمیشن دو بعدی

اوضاع برای انیمیشن‌های دو بعدی که تولیدشان این روزها بسیار محبوبیت پیدا کرده، کاملا متفاوت است. خیلی‌ها برای تولید این محصولات به سراغ مجموعه برنامه‌های ادوبی می‌روند و خیلی‌های دیگر از محصولات متفاوت ارزان و گرانی که در بازار هست استفاده می‌کنند. در هر حال باید بدانید که جدا از انجام پروسه انیمیشن سازی، شما باید نرم‌افزاری را برای طراحی شخصیت استفاده کنید که اگر این کار با نقاشی باشد از Corel Painter یا فتوشاپ باید استفاده کنید و اگر می‌خواهید وکتور کار کنید باید سراغ برنامه‌هایی همچون ادوبی ایلاستریتور بروید.  بعد از این مرحله شما نیاز به برنامه‌ای برای ساخت ساختار و متحرک سازی دارید تا در نهایت انیمیشن بسازید.

محصولات ادوبی

Animate CC
Animate CC

برای ساخت انیمیشن شما می‌توانید فایل‌های ساخته شده توسط فتوشاپ و ایلاستریتور را در برنامه‌ی محبوب Animate CC انیمیت کنید. برنامه‌ای که جایگزین فلش شده و ابزارهایی عالی در قالبی همه فهم برای کار انیمیشن سازی دو بعدی ارائه کرده است. با این وجود بسیاری از افترافکت برای تولید این گونه آثار استفاده می‌کنند. کار با افتر افکت سخت‌تر است اما دست شما در این محصول بسیار بازتر بوده و اگر زمانی احتیاج داشتید، می‌توانید با استفاده از Cinema 4D، المان‌های سه بعدی نیز به کار اضافه کنید.

Moho

Moho
Moho

نرم‌افزار موهو که قبلا با نام انیمه استودیو فعالیت می‌کرد، حالا بسیار معروف شده و با امکانات بسیار خوبی که دارد، بخش زیادی از کارهای مربوط به ساختار سازی و ریگینگ را از روی دوش شما بر می‌دارد. البته در نهایت موهو بسیار شبیه به Animate CC است و آن امکانات مفصل افترافکت را ندارد، که طبیعی هم هست چون افترافکت بازه‌ی استفاده‌ی وسیع‌تری دارد.

برنامه‌‌های Character Animator، Toon Boom Harmony و چند برنامه‌ی دیگر هم می‌توان معرفی کرد که البته در حوصله‌ی این مقاله نمی‌گنجد.

نکته: برای تولید کارهای دو بعدی شما به دستگاه خیلی قوی احتیاج ندارید، با این حال برای این که روان‌تر کار کنید و خیلی این کار از شما زمان نبرد، حداقل داشتن یک پردازنده متوسط از نسل روز و همچنین یک کارت گرافیک خوب و رم ۸ تا ۱۶ گیگ، کمک شایانی به شما خواهد کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *