همان طور که می‌دانید در چند سال گذشته به علت تحریم‌هایی که برای ایران صورت گرفت، از برخی سرویس‌های خارجی محروم بوده‌ایم. گوگل ادسنس نیز جزو مواردی است که این خدمات را به فارسی‌زبانان ایرانی ارائه نمی‌کند و شما برای نمایش تبلیغات خود در گوگل ادسنس می‌بایست او را دور بزنید و از اطلاعات هویتی فردی مقیم در یکی از کشورهایی که برای این کمپانی مورد قبول است استفاده کنید.

انواع تبلیغات در گوگل ادسنس

گوگل ادسنس انواع مختلفی از تبلیغات را در اختیار ناشران خود قرار داده است تا بتوانند از آن درآمد کسب کنند. مقدار درآمد به دست آمده از این تبلیغات ممکن است متفاوت باشد. چند مورد از انواع آن را در اینجا بازگو می‌کنیم.

۱.تبلیغات محتوایی

در تبلیغات گوگل ادسنس روش‌های متنوعی وجود دارد که یکی از آنها بر پایه محتوای وب سایت شماست. در این روش کاربرانی که به دنبال یک موضوع مشخص هستند توسط تبلیغ‌دهندگان هدف‌گیری می‌شوند و ناشران تبلیغات مرتبط با همان موضوع را در صفحه خود به نمایش می‌گذارند. آنها در همان زمینه فعالیت دارند و محتوایی همچون متن، گیف یا ویدیو را تولید می‌کنند که کاربر می‌خواهد ببیند. در این روش تبلیغات می‌تواند به دو صورت CPC به معنی پرداخت به ازای هر کلیک باشد و یا به حالت CPM با پرداخت به ازای هر هزار بازدید انجام بگیرد.

۲. تبلیغات بر اساس جستجو

ممکن است ناشر بخواهد تبلیغات را بر اساس جست‌وجوی یک کلیدواژه بخصوص در وب‌سایت خود نمایش دهد. در این روش تبلیغات بر اساس جستجو معمولا نرخ کلیک بسیار بالاست و شما می‌توانید کلمه مشخصی را انتخاب کنید که به سایت یا فروشگاهتان مرتبط باشد و با جستجوی آن کلمه یا عبارت تبلیغات نمایش داده شود.

۳. تبلیغات ویدیویی

محتوای برخی از وب‌سایت‌ها ویدیو است و کاربران اصلی برای دیدن ویدیوها از آن سایت بازدید می‌کنند. در این صورت، ناشر می‌توانید قبل از نمایش محتوای ویدیویی مورد نظرش، تبلیغات ویدیویی را پخش کند. این روش مشابه نمایش تبلیغات در سرویس استریم ویدیوی یوتیوب خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که این نوع از تبلیغات در گوگل ادسنس فقط در شرایطی امکان‌پذیر است که ناشر از پخش‌کننده وب‌سایت خود استفاده کند و از ویدیوهای Embed شده برای انجام تبلیغ استفاده نکند. به عنوان مثال گاهی کد یک ویدیوکلیپ را از یوتیوب یا سایت‌های مشابه در وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند تا همان ویدیویی که در آن سایت آپلود شده است، در سایت آنها هم نمایش داده شود. در این حالت نمی‌توان تبلیغ گوگل ادسنس را برای پخش قبل از ویدیو جای داد.

۴. تبلیغات سطحی صفحه

گوگل ادسنس تبلیغات سطحی صفحه را با نام Page Level در سال ۲۰۱۶ با تمرکز بر گوشی‌های موبایل توسعه داد. در واقع چنین تبلیغاتی را کاربر زمانی می‌بیند که تجربه کاربری خوب باشد این دسته‌ از تبلیغات گوگل ادسنس از تکنولوژی بهینه‌سازی استفاده می‌کنند. زمانی که شما این تبلیغات را در صفحات مورد نظر خود قرار می‌دهید، گوگل ادسنس به طور خودکار آن را زمانی که از تجربه کاربری مطمئن باشد، تبلیغات را به مخاطب و در دو حالت نشان می‌دهد:

  • یک بنر نواری در تمام صفحات وب‌سایت (امکان مخفی کردن این تبلیغ هم وجود دارد)
  • یک تبلیغ تمام صفحه، پیش از اینکه کاربر وارد صفحه‌ بعدی شود.

محتوای پرسود در گوگل ادسنس

همیشه تولید محتوای باکیفیت و تخصصی، ارزشمند است. مهم‌تر از همه این که می‌بایست سایت شما به زبانی غیر از فارسی طراحی شده باشد و محتوای آن به زبانی باشد که برای این سرویس مورد قبول است. عدم تولید محتوای تکراری هم برای کاربران جذاب خواهد بود و هم برای گوگل. همچنین لازم است که بدانید محتوای بد و موضوعاتی که ترویج برهنگی، خرید و فروش انواع سلاح، خرید و فروش مشروبات الکلی و رفتارهای ناهنجار جامعه را نمایش می‌دهد، از سمت گوگل ادسنس تایید نمی‌شود و همکاری نمی‌کند. پس سعی کنید محتوای مفید در زمینه‌های هنری، اقتصادی و پزشکی تولید کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید.

 

نکاتی درباره تبلیغات در گوگل ادسنس وجود دارد که لازم است بدانید:

  • گوگل ادسنس پلتفرمی رایگان است که به شرکت گوگل تعلق دارد.
  • بخش زیادی از درآمد گوگل از این سرویس تامین می‌شود.
  • امکان دسترسی این سرویس در موبایل هم وجود دارد
  • در حال حاضر امکان استفاده از این سرویس برای ناشران ایرانی وجود ندارد.
  • برای ثبت نام و فعالیت در این سرویس لازن است بالای ۱۸ سال باشید.
  • وب سایت‌های منتشر کننده تبلیغات گوگل ادسنس به عنوان AdSense Publisher شناخته می‌شوند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *