با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید و با هزینه‌های بسیار کم برندسازی کسب‌وکار خود را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از بازاریابی محتوایی، تحلیل رقابتی آن نسبت به کسب‌وکارهای مرتبط و رقیب است که به این صورت می‌توانید استراتژی‌های موثر و کاربردی را برای خود تدوین کنید.

محتوا با بازدید بالا و نرخ تبدیل پایین

در سایت‌های مختلف محتوایی وجود دارند که بازدید بسیار بالایی دارند اما نرخ تبدیل آنها از نظر صاحبان کسب‌وکار راضی‌کننده نیست! ایجاد تعادل بین بازدید و نرخ تبدیل بسیار مهم است و باید بین این دو توازن ایجاد کنید؛ فرض کنید یکی از مطالب سایت شما در ماه ۱۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشد اما از میان این تعداد تعداد ۱۰ نفر محصول پیشنهاد شده در آن صفحه را خریداری می‌کنند. در اینصورت نرخ تبدیل بسیار پایین است و نمی‌تواند نظر کسب‌وکارها را جلب کند!

مشکل چنین صفحاتی این است که مدیران کسب‌وکارها تنها به دنبال جذب بازدید هستند و اعتقاد آنها این است که هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد، تعداد مشتریان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما مسئله این است تعداد زیادی بازدیدکننده یا بازدید به معنای فروش بیشتر نیست و بازدیدکنندگان شما باید ترغیب به خرید شوند. سایت‌های زیادی وجود دارند که تنها ۱,۰۰۰ بازدیدکننده در ماه دارند اما نرخ تبدیل آنها آنقدر زیاد است که تنها هدف آنها ارائه خدمات به کاربران فعلی است؛ در واقع آنها در حال حاضر نیاز به جذب مشتری جدید ندارند و حتی گاهی تعداد سفارش خدمات و محصولات آنها با همین تعداد بازدیدکننده کم، آنقدر زیاد است که از دریافت سفارش جدید دوری می‌کنند.

اگر سایت شما نیز محتوایی با بازدید بالا اما نرخ تبدیل پایین دارد، به دنبال مشکل و ارائه راه‌حل برای آن بگردید. اولین مسئله محتوای درج شده است! گاهی محتوا کیفیت بالایی ندارد و نمی‌تواند نظر کاربران را برای خرید محصول یا خدمات کسب‌وکار شما را جلب کند اما در گوگل بازدید خوبی دارد؛ دلیل آن نیز ممکن است طول محتوا، لینک‌سازی خوب، سئوی بالای سایت و… باشد که ممکن است تمامی بخش‌های سایت سئو و محتوای خوبی داشته باشند و این صفحه با وجود داشتن محتوای بی‌کیفیت، باتوجه به سئوی مناسب سایر صفحات سایت در گوگل رتبه خوبی گرفته باشند. بنابراین اگر یک صفحه از سایت شما بازدید خوبی دارد اما نرخ تبدیل پایینی دارد، ابتدا محتوای سایت خود را مورد بررسی قرار دهید؛ حتی اگر لازم است از چندین متخصص در زمینه محتوا کمک بگیرید و محتوای آن صفحه را به صفحات با نرخ تبدیل بالا مقایسه کنید. برخی از کاربران در نظر دارند محتوای سایت خود را با سایت‌های موفق دیگر مقایسه کنند که این‌ کار به چند دلیل درست نیست:

  • متفاوت بودن مخاطبان هدف: اگر موضوع سایت موردنظر شما با موضوع سایت خودتان متفاوت باشد، نرخ تبدیل کاملا متفاوت است و معیارهای مختلفی وجود دارند که نمی‌توانید کسب‌وکارتان را با کسب‌وکار دیگر مقایسه کنید. حتی اگر موضوع هر دو سایت یکی باشند، بازهم نمی‌توانید سایت خود را با آن سایت مقایسه کنید؛ زیرا در اینصورت ممکن است کسب‌وکار رقیب تازه‌کار نباشد و مشتریان زیادی را در مدت فعالیت خود به جذب کرده باشد.
  • در دسترس نبودن آمار دقیق از کسب‌وکار رقیبان: اگر بخواهید مقایسه دقیقی انجام دهید، باید آمار درست و دقیقی داشته باشید. اگر آمار دقیق در دست شما نباشد، مقایسه به درستی انجام نمی‌شود! به طور مثال اگر هر دو کسب‌وکار محصول مشترکی داشته باشند و بخواهید تعداد فروش خود را با آن کسب‌وکار مقایسه کنید، اطلاعات دقیقی از آن ندارید؛ تنها آمار شما تعداد فروش محصول است که ممکن است در صفحه آن محصول درج شده باشد! اولا ممکن است این آمار درست نباشد، ثانیا تعداد فروش برای مقایسه محصول مشترک دو سایت درست نیست. در واقع شما فقط حق مقایسه نرخ تبدیل دو صفحه از دو سایت متفاوت را دارید؛ زیرا تعداد بازدید و بازدیدکننده دو صفحه کاملا متفاوت است.

اگر قصد مقایسه بین نرخ کلیک صفحات مربوط به محصول دو کسب‌وکار متفاوت را دارید، تنها می‌توانید به عنوان یک مرجع کیفی به آن نگاه کنید و نمی‌توانید از آن به عنوان یک مرجع مستند یاد کنید. بهترین راه‌کار برای مقایسه نرخ تبدیل این است که نرخ تبدیل و نرخ پرش آن صفحه را در بازه‌های زمانی مختلف چک کنید. اگر نرخ تبدیل رو به بهبود است، روند کاری خود را ادامه دهید و اگر نرخ تبدیل ثابت یا رو به کاهش است، از متخصصان برای دریافت یک استراتژی دقیق و بررسی اشکالات استراتژی فعلی خود کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید این صفحات پس از رفع ایرادات احتمالی پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش درآمد کسب‌وکار شما خواهند داشت و می‌توانند درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمات را تا حد زیادی افزایش دهد.

محتوا با بازدید کم و نرخ تبدیل بالا

در هر سایتی محتوایی وجود دارد که بازدید کم اما نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد! محتوای تخصصی مرتبط با موضوع سایت در این طبقه از محتوا قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین کانال‌های فروش تخصصی سایت به شمار می‌آیند. سایت‌هایی تخصصی سایت‌هایی هستند که محتوای آن معمولا موضوعات خاص با مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهند! فرض کنید سایتی در زمینه تخصصی نظیر برنامه‌نویسی در حال فعالیت است؛ در این سایت‌ها به بررسی جدیدترین آموزش‌های برنامه‌نویسی می‌پردازند و محتوای تخصصی در آن زمینه دارند. به طور مثال سایتی که در زمینه برنامه‌نویسی وب فعالیت می‌کند، با پیدا شدن یک زبان برنامه‌نویسی جدید نظیر نسخه جدیدی از کدنویسی به زبان HTML، محتوایی در زمینه تگ‌های جدید این زبان در سایت ارائه می‌کند. اگر این سایت یک دوره در زمینه کدنویسی HTML داشته باشد، در این مطلب چندین دکمه فراخوان (Call to Action) قرار می‌دهد و به کاربر پیشنهاد می‌کند تا از این دوره آموزش برای فراگیری کامل HTML به همراه تگ‌های جدید و اضافه شده در نسخه جدید HTML شرکت کند. این مسئله در هنگام بروزرسانی زبان HTML به HTML5 در سایت‌های زیادی مشاهده شد و توانست درآمد سایت‌های فعال در این زمینه را افزایش دهد.

چنین محتوایی معمولا برای افزایش بازدید و ترافیک سایت مناسب نیست اما برای تبدیل کاربر به مشتری کاربرد دارد! دلیل اینکه نمی‌توان از آن به عنوان یک منبع برای افزایش ترافیک استفاده کرد، این است که موضوع این صفحات برای عموم مناسب نیست و تنها دسته خاصی از افراد به دنبال چنین محتوایی هستند. بهترین راه‌کار این است که کاربران را از صفحات دیگر سایت به این صفحه منتقل کنید و باتوجه به اینکه نرخ تبدیل این صفحات بالا است، احتمال خرید کاربران از کسب‌وکار شما افزایش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید که انتقال کاربران باید با آگاهی و رضایت آنها صورت بگیرد؛ در صورت انتقال اجباری کاربران به آن صفحه، احتمال بسته شدن سایت شما توسط کاربران افزایش می‌یابد و این مسئله بر روی اعتماد کاربران و رتبه سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت. برای آنکه بتوانید ترافیک این صفحات را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم محتوای عمومی که طرفداران بیشتری دارد را در سایت منتشر کنید. پس از انتشار چنین محتوایی احتمال افزایش ترافیک سایت وجود دارد و در آن صفحات می‌توانید تبلیغات مربوط به صفحه موردنظر خود (صفحه‌ای که بازدید کم اما نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد) را قرار دهید و به کاربران پیشنهادهای بی‌نظیر نظیر کد تخفیف یا هدیه بدهید! مثلا احتمال آنکه کاربر بخواهد تخفیف ۷۰ درصدی محصول یا خدمات شما را رد کند بسیار پایین است و شما می‌توانید با هزینه کمتر و مشتریان بیشتر، درآمد خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

چند راه‌کار برای افزایش رتبه محتوای کم‌بازدید و دارای نرخ تبدیل بالا

صفحاتی که نرخ تبدیل بالایی دارند، صفحاتی هستند که توانسته‌اند اعتماد کاربران را نسبت به آن کسب‌وکار جلب کنند. اگرچه این صفحات دارای بازدید کمی هستند، اما سودآوری بسیار بالایی دارند و با استفاده از افزایش ترافیک می‌توانید درآمد بسیار خوبی از طریق محتوای آن کسب کرد. برای افزایش ترافیک صفحات کم بازدید چند تکنیک بسیار کاربردی وجود دارد که بررسی آنها می‌پردازیم:

  • سئو و بهبود رتبه‌ مطلب در نتایج جستجو: محتوایی که نرخ تبدیل بالایی دارد، احتمالا سئوی خوبی هم دارد! بهبود سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک بهتری جذب کنید و به مرور زمان بتوانید آن محتوا را به یکی از پرترافیک‌تر محتواهای سایت خود تبدیل کنید. لینک‌سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید موتورهای جستجو را از اهمیت آن صفحه آگاه کنید و رتبه بسیار خوبی در میان نتایج جستجو بگیرید.
  • اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی یک کانال بسیار عالی برای جذب ترافیک هستند! با استفاده از موتورهای جستجو می‌توانید کسب‌وکار خود را به کاربران زیادی معرفی کنید و به افزایش ترافیک محتوای موردنظر خود را کمک کنید؛ داشتن یک برنامه منظم برای انتشار محتوا در صفحات اجتماعی خود کمک زیادی به کسب‌وکارتان می‌کند.
  • تبلیغات و دریافت ریپورتاژ آگهی: در سایت‌های مرتبط با موضوع کسب‌وکار خود که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند، تبلیغ کنید. ریپورتاژ آگهی نیز یک راه‌کار عالی است که می‌توانید سایت خود را به مخاطبان آن سایت‌ها معرفی کنید؛ از طرف دیگر دریافت لینک از سایت‌های مرتبط و دارای قدرت بالا در سئوی سایت تاثیر مستقیم دارند و می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.
  • استفاده از ریپورتاژ آگهی بجای تبلیغات اینترنتی و آشنایی با مزایای آن

با استفاده از بازاریابی محتوا کاربران فعلی سایت را نگه دارید و کاربران جدید زیادی را جذب کنید. تاثیر تولید محتوا از تبلیغات اینترنتی بیشتر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *