دانشجویان زیادی وجود دارند که به دنبال راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

  1. فعالیت در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

در حال حاضر تقریباً هر فردی در فضای مجازی حضور دارد و هر یک به گونه‌ای فعالیت می‌کنند! بنابراین فریلنسرها باید شبکه‌های اجتماعی مخصوصی برای کارشان داشته باشند و به برندسازی شخصی خود کمک کنند. در ضمن نباید فراموش کرد آن ها همیشه باید اطلاعات خود را بروز نگه دارند و اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه کنند.

  1. پروژه را هرطور شده بگیرید!

معمولاً فریلنسرهای موفق به داشتن یک وب‌سایت و فعالیت در فضاهای مجازی اکتفا نمی کنند. بلکه این افراد برای گرفتن پروژه‌های مختلف تلاش می کنند تا کارفرما آن ها را به جای رقیبان انتخاب کند. برای این کار لازم است که بیشتر جستجو کرده و کارهای بیشتری را پیدا کنند. در واقع نباید برای گرفتن پروژه یک جا نشسته و منتظر پروژه باشند! در این صورت نباید انتظار داشته باشند که کارها به سمت آن‌ها سرازیر شوند. بنابراین راه اندازی کسب و کار دانشجویی اصلاً ساده نیست و نیازمند زمان و تلاش مستمر خواهد بود.

  1. نا امید نشوید!

افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار دانشجویی هستند، برای شروع کار می‌توانند از وب‌سایت‌های مخصوص که برای فریلنسرها وجود دارد شروع کنند! ممکن است تا مدتی پروژه دریافت نکنید اما نباید نا امید شوید! در واقع اگر در طول یک مدت مشخص، کاری به آن‌ها ارجاع نشد نباید دلسرد شوند و باید تلاش خود را بیشتر کنند. فریلنسرها برای اینکه به هدفشان برسند باید این مراحل را پشت سر بگذارند و دایره جستجوی خود را گسترش دهند. پس از مدتی که برندسازی شخصی شما بهبود پیدا کرد و افراد مختلفی شما را شناختند، می توانید به فکر توسعه تیم باشید؛ زیرا ممکن است پروژه های شما به قدری زیاد شود که اصلاً فرصتی برای انجام همه آن ها نداشته باشید.

  1. با قناعت جلو بروید

هنگام شروع کسب و کار دانشجویی، باید به کارهای کوچک فکر کنید و با هزینه پایین شروع کنید. برای اینکه شهرت و اعتبار پیدا کنند و بتوانند کارهای بیشتری دریافت کنند و در نتیجه درآمدشان را افزایش دهند، باید پروژه های کوچک را با قیمت پایین تر اما با کیفیت عالی تحویل دهید تا کارفرما ترغیب شود پروژه های دیگر خود را هم به شما بسپارد. همچنین هنگامی که کارفرما از شما راضی باشد، شما را به دوستان و همکاران خود هم معرفی می کند.

  1. هیچ وقت بیکار نباشند

فریلنسری یا کسب و کار دانشجویی ساده نیست و باید زمان بگذارید! در واقع نباید بیکار باشید و حتی اگر پروژه نداشتید، برای خودتان تولید محتوا کنید.همچنین می توانند در این فرصت در همایش‌های مختلف شرکت کنند، یک کار جدید موازی با تخصص‌شان را در دست بگیرند تا هم خودشان را بسنجند و رزومه یا نمونه کارهای خود را بهبود ببخشند. حتی در این فرصت می‌توان در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرد و خود را معرفی کرد، به دیدن مشتری‌های خود رفته و خودشان را به آن‌ها نشان دهند، با آن‌ها تماس بگیرند و اشتیاقشان را برای انجام کار نشان دهند. البته قرار گذاشتن با کارفرما حتماً باید با هماهنگی قبلی باشد تا مشکلی پیش نیاید.

  1. انتقادها را بپذیرید و به رشد فردی خود کمک کنید

در کار، به خصوص برای افرادی که تازه شروع می کنند مشکلاتی پیش می آید و کارفرما انتقاد می کند! نباید دلخور شوید، بلکه باید صحبت آن ها را گوش کنید و اگر پروژه با مشکل مواجه شد، با صبوری آن را رفع کنید. در واقع باید ایرادهایی که به کار گرفته می‌شود را پذیرفته و آن ها را اصلاح کنید.

  1. شخصیت برند خود را محکم ایجاد کنید

راضی نگه داشتن مشتری یکی از موارد ضروری است و باید همیشه آن‌ها را برای خود حفظ کنند، حتی زمانی که پروژه آن‌ها تمام شده باشد باید پشتیبانی مناسبی به آن ها ارائه کنند! زیرا ممکن است از طرف آن‌ها به افراد دیگری معرفی شوند و یا حتی در آینده خود آن‌ها دوباره به سراغ‌شان بیایند. در واقع بازاریابی دهان به دهان برای افراد فریلنسر حرف اول را می زند و به همین دلیل باید حتماً رضایت مشتریان را جلب کنید.

  1. مدیریت درست کارها و زمان انجام آن

همیشه داشتن برنامه ریزی و زمان بندی درست برای انجام کارها مناسب است؛ فرقی هم ندارد که کارمند باشید یا فریلنسر! گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند که چون فریلنسر و مدیر خودشان هستند، دیگر نیازی به ساعت کاری منظم ندارند، اما بهترین کار این است که یک مدیر دقیق برای کار خودشان بوده و زمان کار و استراحت خود را از قبل مشخص کنند تا بر اساس آن مشخص کنند که چه مقدار کار می‌توانند انجام دهند و بر اساس زمان‌های کاری آزاد خود، مشخص کنند که با چند کارفرما می‌توانند همکاری کنند. همچنین میزان درآمد درخواستی را باید بر اساس پروژه و ساعت کارکرد حساب کنند و قیمت رقابتی نسبت به افراد دیگر ارائه کنند.

  1. همیشه به روز باشید!

یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، به روز بودن است! به عنوان مثال گاهی اوقات نرم افزارهای جدیدی ایجاد می شوند که می تواند سرعت انجام کار و کیفیت آن را بالا ببرد. شما باید حتماً به روز باشید و در مورد نرم افزارهای جدید در حوزه فعالیتی خود اطلاعات کسب کنید.

  1. “نه گفتن” را یاد بگیرید

اگر برای انجام یک کار زمان لازم ندارید، آن‌را قبول نکنید و در این مواقع از واژه “نه” استفاده کنید؛ زیرا اگر یک کار را قبول نکنید خیلی بهتر از این است که  کار را پذیرفته ولی نتوانند سر زمانی که قول داده‌اند آن‌را تحویل دهند. از آن بدتر، زمانی است که شما کار بی کیفیت تحویل می دهید و مشتری رضایت کافی نسبت به نتیجه پروژه خود ندارد.

  1. وبسایت شخصی خود را راه اندازی کنید!

در عصر اینترنت، طراحی سایت شخصی یکی از نیازهای اساسی است! این کار نه تنها فریلنسر را به بازار کار معرفی می‌کند، بلکه باعث می‌شود حرفه ای تر به نظر برسد.

  1. بروزرسانی وبسایت را فراموش نکنید

طراحی سایت و داشتن سایت شخصی عالی است اما کافی نیست! برای اینکه اعتبار سایت خود را بالا ببرد و همچنین در بهینه بودن آن در موتورهای جستجو تأثیرگذار باشد، باید برنامه منظمی برای انتشار مستمر محتوا داشته باشید.

  1. طوری با مشتری خود رفتار کنند که انگار فقط یک مشتری دارند

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که فریلنسرها باید داشته باشند، خوش قول بودن است! آن ها باید کار مشتری خود را به موقع تحویل دهند تا مشتری بداند که برای کارش ارزش قائل هستند و کار با کیفیتی تحویل می دهند. سعی کنند کار را به گونه‌ای به مشتری تحویل دهند که رضایت کامل او را جلب کنید.

  1. صبور بودن را فراموش نکنند

گاهی اوقات لازم است که کاری را بیش از چند بار ویرایش کنند تا مشتری به رضایت برسد، در این شرایط باید کاملاً صبور باشند! صبور باشید و آرامش خود را حفظ کنید؛ شما باید در نظر بگیرید که هدف شما تنها کسب درآمد نیست، بلکه در ابتدای مسیر باید نظر مشتری را جلب کنید.

نکاتی که درباره فریلنسرینگ باید بدانید

  • فریلنسرها افرادی مستقل هستند و به آن افتخار می کنند! اما در واقع حقیقت این است که استقلال مهم ترین و تنها مزیت فریلنسری نیست! آزادی در انتخاب مردم یا کسب و کارهایی که برای آن‌ها کار می‌کنند، انتخاب اینکه چه کاری را انجام دهند، با چه کسانی کار کنند و چه زمان‌هایی کار کنند، جزء مهم ترین ویژگی های فریلنسری است! همچنین آن ها حق تغییر در قرارداد خود را با هماهنگی قبلی دارند.
  • فریلنسرها و افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار دانشجویی هستند، باید علایق خود را شناسایی کنند، با افرادی که هم نظر هستند همکاری کنند و در نهایت، کاری که واقعا از انجام آن لذت می برند را انجام دهند. این مواردی یکی از مزایای فریلنسر بودن می‌باشد و می‌تواند در میزان موفقیت آنها تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • باید با خودشان عهد ببندند که تنها با افراد و شرکت هایی همکاری کنند که باعث پیشرفت آن ها می شود! البته به همان اندازه نیز مهم است که آن‌ها هم در راستای موفقیت مشتریان خود کار کنند. این موارد تنها با ارتباطات روشن و احترام متقابل ایجاد می شود.
  • هر فریلنسر مسئول ارتباط خود با دیگران است؛ چه در زندگی واقعی و زندگی مجازی و کاری خود! اگر آن‌ها افراد موجود در شبکه خود را دوست ندارند یا احترامی که می‌خواهند را از آن‌ها دریافت نمی‌کنند یا از این ارتباط لذت نمی‌برند، این انتخابی است که خودشان در فعالیت‌های روزانه خود انجام می‌دهند. این دسته از افراد باید به فکر ارتباط بهتر باشند؛ برای این کار باید به رشد و توسعه فردی خود کمک کنند.
  • اگر فریلنسر متوجه شود که مشتریانی که با آن ها کار می کنند، به طور مرتب و به هر نحوی موجب اضطرابش می‌شوند، وقت آن است که در انتخاب پروژه های خود دقت بیشتری کند.
  • فریلنسر باید مراقب آسیب دیدگی در ارتباط با افراد و مشتریان باشد! معمولاً در این مواقع، اشتباهی در استراتژی کاری وجود دارد و این مشکل فقط مربوط به مشتریان نیست و به خود فرد هم بستگی دارد.
  • شرکت در کنفرانس‌های روانشناسی به آن‌ها در کارشان انرژی و روشنگری می‌بخشد باید جزئی از زندگی افراد فریلنسر باشد.
  • ارسال نوشته‌های تشکرآمیز، بهترین ابزار موجود برای حفظ مشتری و توسعه کسب و کار است؛ قدر دانی کردن همیشه تاثیر مثبت دارد و سازنده است.
  • خلاقیت در کار برای تکمیل موفقیت و رضایت در کسب و کار آن‌ها، ضروری است.
  • همیشه باید در حال یادگیری باشند و از هر کانالی چیز جدیدی یاد بگیرند.
  • همیشه باید از ایده‌ها و تشکیلات شرکت‌هایی که شانس کار کردن با آن‌ها را پیدا می‌کنند، الهام بگیرند.
  • اگر آن‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند، مشتریان هم کارشان را به درستی انجام نخواهند داد.
  • هرگز مسائل منفی شغلی را شخصی نکنند و محیط زندگی و کار خود را با هم ادغام نکنند!
  • در طول کار هر فریلنسر، قطعاً زمان‌هایی پیش می‌آید که مشتریان پولدار و بزرگی را از دست بدهند. پس باید از لحاظ ذهنی و مالی آمادگی برخورد با این مساله را داشته باشند. شما باید مخارج ضروری را از قبل حداقل برای چند ماه فراهم کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • هیچ بهترینی وجود ندارد! در واقع نباید به دنبال بهترین راه بگردید. آن‌ها باید کارهایی را که به دردشان می‌خورند، پیدا کنند. همچنین باید به درس‌هایی که در طول فعالیت در این حرفه یاد می‌گیرند، توجه کنند. تجربه ها، موفقیت ها و شکست ها مهم ترین درس هایی هستند که در مسیر فریلنسری یاد می گیرید.
  • ارجاع کار از کارفرما به فریلنسر، فعالیت را برای آن‌ها ساده‌تر و سودآور‌تر می‌کند! مسئله ای که باید توجه داشته باشید این است که این اتفاق در طول زمان و هنگامی که بیشتر شناخته شدید اتفاق می افتد.
  • هیچ‌گاه نباید بر روی کیفیت کار با کسی مذاکره کرد! چون این وظیفه هر فریلنسر است که با کیفیت ترین نتیجه را تحویل مشتری بدهد؛ اما مسئله زمان تحویل و هزینه قابل مذاکره است و حتماً باید مشخص باشد.
  • هر چقدر فعالیت فریلنسرها و تجربه آن ها بیشتر شود، کار آن ها هم بهتر می شود و با مشکل خاصی روبرو نمی شوند.
  • بهترین مسئله در این زمان، داشتن روابط دراز مدت با مشتریانی است که به سادگی و راحتی برای پیشبرد کارهایشان هزینه می‌کنند. فریلنسرها باید تمرکز خود را بر روی گسترش ارتباطات قرار دهند.

در چندین مقاله سعی کردیم به بررسی کسب و کار دانشجویی بپردازیم! اگر سوالی دارید، می تاونید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *