در میان تمام برنامه‌هایی که روی ویندوز شما نصب شده‌ است، هستند آن‌هایی که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما شما هم آن‌ها را حذف نکرده‌اید. برنامه‌هایی که عموما بر حسب عادت روی ویندوز نصب کرده‌ایم یا دیگر از دور خارج شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم در نوشته‌ی امروز همراه ما باشید، تا شما هم ویندوز خود را هرس کرده و کمی آن را سبک کنید.

پیدا کردن برنامه‌های نصب شده و حذف آن‌ها

حذف نرم‌افزارها در ویندوز 10 خیلی ساده است و شما می‌توانید لیستی از برنامه‌ها را در Settings ببینید. برای باز کردن پنجره مورد نظر استارت منو را باز کرده و روی آیکون چرخ دنده پایین منو کلیک کنید. سپس در Settings به Apps و در نهایت به Apps & features بروید.

در ویندوز 8.1 و 7 شما می‌توانید در استارت منو Programs and Features را تایپ کنید و روی آن کلیک کنید. در نهایت شکل کار تقریبا به یک شکل است. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، برنامه‌ها در پایین صفحه لیست شده‌اند و برای حذف هر کدام که خواستید، کافی‌ست روی گزینه Uninstall کلیک کنید.

7 برنامه‌ای که باید از ویندوز خود پاک کنید

  1. QuickTime

QuickTime پلیر مخصوص اپل است که هنوز در macOS نسخه‌های جدیدی از آن ارائه می‌شود، اما این شرکت از سال 2016 دیگر نسخه‌ی جدیدی برای ویندوز ارائه نکرده است. خیلی از کاربران بر حسب عادت هنوز از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، در صورتی که قدیمی بودن و نبود بروزرسانی، مشکلات امنیتی زیادی را برای آن ایجاد کرده است. پس چه بهتر که وقتی برنامه‌های عالی همچون VLC به صورت رایگان وجود دارند،  QuickTime را حذف کرده و به سراغ آن‌ها بروید.

  1. CCleaner

CCleaner زمانی مورد اعتماد‌ترین برنامه در ویندوز برای پاک کردن فایل‌های اضافی و بدرد نخور بود، اما آوازه‌ی آن به خاطر مشکلات امنیتی که کشف کرد، به باد رفت. اگر چه CCleaner خیلی از مشکلاتی که داشت را حل کرده، اما خود ویندوز در حال حاضر کار پاکسازی را به خوبی انجام می‌دهد و واقعیت این است که دیگر نیازی به برنامه‌های این چنینی وجود ندارد. پس بهتر است با CCleaner خداحافظی کرده و آن را پاک کنید.

  1. uTorrent

زمانی بود که uTorrent خود یک استاندارد برای کلاینت تورنت محسوب می‌شد. اما از ان زمان خیلی گذشته است و این برنامه حالا سنگین شده و امکانات اضافی آن در خیلی موارد دیگر آن‌قدرها اهمیت ندارند. همچنین در سال 2015 عنوان شده بود که این برنامه در حال استفاده از دستگاه‌های کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال هم هست. اما فارغ از این داستان‌ها، شما برای دانلود از تورنت می‌توانید از ابزارهایی همچون qBittorrent که سبک و رایگان هستند استفاده کنید.

  1. Adobe Flash Player و Shockwave Player

Adobe Flash Player دیگر از ژانویه سال 2021 بر روی مرورگرها پشتیبانی نمی‌شود و اگر چه این مرورگرها آن را بلاک می‌کنند، اما باز هم نیاز است که کپی‌های محلی آن را از دستگاه پاک کنید. ادوبی هم دیگر به روز رسانی برای این پلیر ارائه نمی‌کند و باید گفت دیگر کار فلش پلیر تمام شده است و باید آن را تنها در خاطرات به یاد آورد. وضعیت Adobe Shockwave Player که از سال 2019 دیگر پشتیبانی نمی‌شود هم به همین صورت است. پس اگر آن‌ها را نصب دارید، وقت آن را رسیده که حذفشان کنید.

  1. Java

جاوا هم یکی دیگر از ران‌تایم‌هایی است که در به شکل هم عرضه شده و هم نسخه دسکتاپ دارد و هم پلاگینی برای مرورگرها. زمانی استفاده از جاوا بسیار شایع بود و به همین دلیل خیلی از کاربران بر حسب عادت آن را نصب دارند، در صورتی که حالا تقریبا دیگر هیچ سایتی از آن استفاده نکرده و مشکل امنیتی آن نیز بر همه عیان است.

  1. Microsoft Silverlight

Silverlight یک فریم ورک آنلاین بود که کارکرد آن را می‌شد چیزی شبیه به فلش پلیر دانست. تا چند سال پیش، داشتن Silverlight برای دیدن بسیاری از وبسایت‌ها واجب بود اما حالا دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند و سایت‌های قدیمی نیز حالا از ابزارهای جدیدی برای نمایش محتوای خود استفاده می‌کنند. البته مرورگرهای جدید کلا دیگر اجازه نصب Silverlight را به شما نمی‌دهند، اما ممکن است شما آن را روی ویندوز به صورت مجزا نصب داشته باشید.

  1. تولبارهای مزاحم

تولبارها هم زمانی طرفداران زیادی داشتند اما حالا دیگر کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند! آن‌ها مرورگر شما را سنگین می‌کنند، فضای زیادی از پنجره را به خود اختصاص می‌دهند و کارکرد ویژه‌ای هم ندارند. تولبار گوگل، Bing Bar، تولبار سایت Ask و یاهو تنها چند نمونه از لیست تولبارهای بلند بالایی هستند که اگر به هر دلیلی آن‌ها را نصب دارید، باید از شرشان خلاص شوید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *