یکی از اصلی‌ترین مسائل کار با ویندوز، کوچک و بزرگ کردن پنجره‌های متفاوت و حرکت میان آن‌هاست. راه‌های زیادی برای این کار در ویندوز ۱۰ قرار دارد که در کنار امکان استفاده از چندین مانیتور یا دسکتاپ‌های مجازی، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

در این مطلب به معرفی تمامی این راه‌ها و همچنین برنامه‌های مخصوص انتخاب پنجره‌ها می‌پردازیم.

کلیدهای میانبر

قبل از دیگر موارد، بد نیست به معرفی اجمالی میانبرهای موجود در ویندوز ۱۰ برای دستیابی به این مهم بپردازیم.

Alt + Tab

با فشردن همزمان این دو دکمه، تصاویر کوچکی از تمامی پنجره‌های باز نمایش داده می‌شود که با فشردن متوالی کلید Tab در حین نگه داشتن Alt، می‌توان میان آن‌ها حرکت کرد. پس از حرکت میان پنجره‌ها و انتخاب پنجره‌ی مورد نظر، با رها کردن Alt وارد آن شوید. همچنین در صورت منصرف شدن از این کار، می‌توانید Esc را فشار دهید تا این صفحه بسته شده و پنجره‌ی نشان داده‌شده تغییری نکند.

ضمنا برای مشاهده‌ی آخرین پنجره‌ی باز شده، می‌توانید این دو دکمه را یک بار و به صورت سریع فشار دهید تا بدون نیاز به حرکت بین پنجره‌ها، آخرین صفحه‌ی باز شده نمایش داده‌شود.

Shift + Alt + Tab

میانبر قبل حرکت از چپ به راست را امکان‌پذیر می‌کرد؛ حال با استفاده از کلید Shift، می‌توانید در خلاف جهت هم حرکت کنید.

Ctrl + Alt + Tab

با استفاده از این سه دکمه می‌توانید بدون نیاز به نگه‌داشتن مداوم آن‌ها، توسط کلید‌های فلش موجود در کیبرد میان پنجره‌ها حرکت کنید.

Win + Tab

این میانبر برای انتخاب میان دسکتاپ‌های مجازی بسیار کاربردی است و برای حرکت میان دسکتاپ‌ها و پنجره‌های موجود در هر کدام می‌توانید از موس یا فلش‌ها استفاده کنید.

حرکت میان تب‌های یک برنامه

در صورت تمایل به حرکت آسان میان تب‌های یک برنامه‌ی مشخص، می‌توانید برنامه‌ی Easy Windows Switcher را نصب کرده و پس از ریستارت، به وسیله‌ی Alt + ` به این کار بپردازید.

حرکت میان چندین مانیتور

در صورت استفاده‌ی همزمان از چندین مانیتور متفاوت، می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوصی استفاده کنید که یکی از بهترین‌های این عرصه را معرفی کرده و تا حدی آموزش می‌دهیم:

Dual Monitor Tools

این نرم‌افزار توسط قابلیت Swap Screen خود به شما امکان حرکت پنجره‌ها میان مانیتورها را می‌دهد و به این ترتیب می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر خود را بر روی یک مانیتور مشخص فیکس کنید. بخش تنظیمات این برنامه قابلیت‌های فراوانی دارد که در اینجا به آموزش تعیین میانبر برای تغییر دسکتاپ یک برنامه می‌پردازیم:

بر روی آیکون Dual Monitor Tools در قسمت نوتیفیکیشن‌ها کلیک راست کرده و Options را انتخاب کنید.

Dual Monitor Tools

Active Windows را انتخاب کنید. در بخش Move active window to next screen گزینه‌ی Change را بزنید و پس از علامت زدن Enable this Hotkey، ترکیب کلید مورد علاقه‌ی خود را به عنوان میانبر وارد کنید.

عملیات فوق را برای Move active window to previous screen هم تکرار کنید و نهایتا صفحه را ببندید.

شخصی‌سازی صفحه‌ی نمایش پنجره‌ها توسط برنامه‌ی Winaero Tweaker

برای تغییر ظاهر و شخصی‌سازی صفحه‌ی Alt + Tab، می‌توانید این برنامه را نصب کنید. پس از نصب، وارد برنامه شده و به اعمال تغییرات مورد نظر خود بپردازید. در پایین چند مورد از امکانات فراوان این برنامه را آموزش می‌دهیم:

فعال‌سازی حالت کلاسیک

برای تغییر ظاهر این صفحه و تبدیل آن به حالت کلاسیک خود، به بخش Appearance و سپس Alt + Tab Appearance رفته و Enable classic Alt+Tab dialog را بزنید.

تغییر شفافیت پس‌زمینه

به بخش Appearance رفته و Alt + Tab Appearance را انتخاب کنید. حال گزینه‌ی Alt+Tab background transparency را بزنید و مقدار آن را بر اساس سلیقه‌ی خود تعیین کنید.

Join the Conversation

5 Comments

  1. سلام
    من ویدوزمو عوض کردم نمیدونم چرا دیگه با آلتو تب نمیره تو دکستاپ

    1. مطالب خوبی بود
      بانصب نرم فزار برای تغییر فوکوس موس وکیبرد دوم یا بلعکس چه باید کرد؟
      متشکرم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *