یکی از روی اعصاب‌ترین مشکلاتی که در ویندوز ۱۰ با آن روبرو می‌شود، مشکل صفحه سیاه در این سیستم عامل است. در این حالت نه اروری مشاهده می‌کنید و نه پیغامی که بدانید از کجا برای حل مشکل باید شروع کنید.

مشکل صفحه سیاه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. یکی از شایع‌ترین دلایل آن ممکن است به روز رسانی تازه‌ای باشد که برای کارت گرافیک خود انجام داده‌اید یا آپدیت ویندوز را نصب کرده و با مشکل سازگاری با یکی از درایورهای قطعات خود مواجه شده‌اید. خیلی چیزها هست که در نهایت ممکن است به مشکل صفحه سیاه منجر شود.

اما مهم نیست دلیل مشکل از کجاست، چند راه حل وجود دارد که شما می‌توانید آن را در ویندوز ۱۰ حل کنید.

راه‌ حل‌های رفع مشکل صفحه سیاه در ویندوز ۱۰

همانطور که گفتیم دلایل زیادی از جمله دلایل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری می‌تواند موجب صفحه سیاه در ویندوز ۱۰ باشد، پس باید چند راه را طی کنید تا مشکل را بیابید:

چک کردن مشکلات مربوط به اتصالات

اگر قبل از این که وارد اکانت ویندوز خود شوید، صفحه سیاه را مشاهده کردید، احتمال این که اتصالات مانیتور شما به کامپیوتر درست نباشد، خیلی زیاد است. بهتر است ابتدا کابل‌های مانیتور به کیس را چک کنید و یک بار آن را کنده و دوباره وصل کنید. همچنین چک کردن کابل مانیتور را نیز فراموش نکنید. همچنین ببینید که سیم برق مانیتور وصل بوده و روشن باشد.

دستگاه‌های جدید عموما دو کارت گرافیک دارند که یکی کارت گرافیک خود مادر برد است و دیگری کارت گرافیک اصلی که روی مادربرد نصب شده است. مطمئن شوید که کابل به کارت گرافیک اصلی وصل شده باشد. اگر این گونه بود، یک بار آن را به کارت گرافیک مادربرد وصل کنید چون مشکل درایور، ممکن است کارت گرافیک اصلی شما را دچار اشکال کرده باشد.

اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید، گاهی به روز رسانی بایوس یا کارت گرافیک، ممکن است روشنایی تصویر را بسیار پایین بیاورد. پس بد نیست یک بار با کلیدهای مربوط به روشنایی مانیتور، نور آن را زیاد کنید تا ببینید در چه حالتی قرار گرفته است.

در آخر، مانیتور خود را به یک دستگاه دیگر متصل کنید تا ببینید در جای دیگر هم همین مشکل را دارد یا خیر یا این که کابل آن را تعویض کنید چون ممکن است مشکل از کابل باشد.

شناسایی دوباره مانیتور

گاهی مشکل صفحه سیاه به این خاطر است که کانکشن دستگاه شما و مانیتور برقرار نیست و برای رفع این مشکل، باید دوباره مانیتور را به ویندوز ۱۰ بشناسانید. برای این کار کلیدهای ویندوز+کنترل+شیفت+B را بزنید تا درایور کارت گرافیک و لینک به مانیتور رفرش شود.

غیر از این، با این که صفحه ویندوز ۱۰ را نمی‌بینید، می‌توانید کلیدهای ویندوز+p را بزنید تا منوی Project باز شود. سپس با یک فاصله کوتاه کلید p را زده و سپس اینتر بزنید. به این ترتیب می‌توانید بین حالت‌های مختلف نمایش سوییچ کنید تا شاید گزینه‌ای که مشکل را برطرف کند برای شما نمایش داده شود. اگر با اولین بار انجام این روش مشکل حل نشد، با کلید پاور کامپیوتر را خاموش کنید و سپس این کار را تکرار کنید.

دستگاه‌های غیر ضروری را از کامپیوتر جدا کنید

یکی از دلایلی که ممکن است با این مشکل مواجه شوید، وصل بودن دستگاه‌هایی است که به هر نحو با یکی از به روزرسانی‌ها به مشکل خورده‌‌اند. بهتر است تمامی دستگاه‌ها غیر ضروری یا حتی نسبتا ضروری را از دستگاه جدا کنید، دستگاه را از کیش خاموش و روشن کنید تا ببینید مشکل شما حل می‌شود یا خیر.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *