اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله استراتژی دیجیتال مارکتینگ آن را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا اهمیت آن را برای کسب‌وکارتان، به خوبی متوجه شوید.

در دیجیتال مارکتینگ موارد زیادی هستند که باید آنالیز شوند، اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نرخ کلیک از طریق پلتفرم شبکه‌های اجتماعی (Click per social media platform): این معیار، میزان ترافیک حاصل از هر شبکه اجتماعی را نشان می‌دهد و از این طریق می‌توانید به موثرترین پلتفرم برای کسب‌وکارتان پی ببرید.
  • تبلیغات دهان به دهان (Word of mouth): این معیار نشان‌دهنده میزان گستردگی ویروسی (viral) محتوای شما و میزان تاثیرگذاری آن است.
  • تعداد دنبال‌کنندگان (Followers): هرچه ارتباطات بیشتری با کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی برقرار کنید، امکان درگیر کردن آن‌ها و در نهایت Conversion rate نیز بیشتر می‌شود.
  • میزان همگرایی و فروش (Conversion & Sales): از طریق ترکیب معیارهای مربوط به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به میزان موثر بودن تبلیغات خود پی ببرید.
  • تاثیرگذاری اینفلوئنسرها (Attention of key influencer): نشان‌دهنده میزان جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری توسط influencer ها یا بازاریابی افراد تاثیرگذار است.

این‌ها تنها بخشی از داده‌های مهم برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی شماست. داده‌های بدست آمده از اندازه‌گیری‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر زمان و چگونگی پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین، بهتر است داده‌های مورد نظر را در شرایط و زمان‌های مختلف اندازه‌گیری کنید. این‌ها تنها بخشی از داده‌های مهم برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی شماست. قبلا درجلسه ۱۰ که مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) ، در مورد ابزارهای زیادی برای اندازه‌گیری و آنالیز معیارهای مختلف در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها وجود دارد. در هر دو مورد، هم ابزارهای رایگان و هم ابزارهای پولی وجود دارند. ابزارهای پولی معمولاً ویژگی‌ها، گزینه‌های گزارش‌دهی و پشتیبانی بیشتری را ارائه می‌دهند. استفاده از ابزارهای آنالیز دارای مزایایی از جمله صرفه‌جویی در زمان نسبت به اندازه‌گیری دستی یا Manual معیارها، افزایش دقت و مدیریت بهتر تلاش‌های بازاریابی است.مهم که باید در این مدل حضور و مارکتینگ دنبال کرد صحبت کردیم. داده‌های بدست آمده از اندازه‌گیری‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر زمان و چگونگی پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین، بهتر است داده‌های مورد نظر را در شرایط و زمان‌های مختلف اندازه‌گیری کنید.

آنالیز دیجیتال مارکتینگ به کمک Google Analytics

یکی از رایج‌ترین ابزارهای رایگان آنالیتیکس، Google Analytics است که یک ابزار Traffic oriented محسوب می‌شود. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که ترافیک وب‌سایت را دنبال (track) کنید، محلی که بازدیدکنندگان از آن فرود می‌آیند را مشاهده کنید. هم‌چنین می‌توانید بفهمید بازدیدکنندگان چقدر زمان در هر صفحه صرف می‌کنند و اطلاعات رفتاری مخاطبان را به دست آورید. این ابزار می‌تواند با Google Ads و Google AdWords نیز تلفیق شود. این ابزار برای هر بازاریابی که قصد دنبال کردن ترافیک حاصل از تلاش‌های بازاریابی خود را دارد، مناسب است.  به‌طور کلی گوگل آنالیتیکس سه دسته اطلاعات مهم در مورد وب‌سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد: دسته‌بندی مخاطبان، کانال‌های جذب آن‌ها و رفتارشان در صفحات مختلف وب‌سایت. هر بخش داده‌های جزئی مختلفی را به تفکیک زمانی و براساس پارامترهای متعددی به شما نمایش می‌دهد. می‌توانید از گزارش‌های آن خروجی‌هایی قابل دانلود دریافت کنید و با مشاهده نمودارها و جداول، متوجه وضعیت حضور و عرضه دیجیتال خود شوید.

اگر اندازه‌گیری رخدادها، همگرایی‌ها، رشد یا فروش هدف نهایی شما است، می‌توانید به‌جز گوگل آنالیتیکس، از ابزارهای Event based مانند KissMetrics هم استفاده کنید. نسخه اصلی گوگل آنالیتیکس رایگان است و تقریباً تمام داده‌های مورد نیاز یک شرکت را ارائه می‌دهد. یک نسخه حقوقی  آن برای شرکت های بزرگ وجود دارد که هزینه آن در حدود ۱۰۰ دلار در سال است و با پشتیبانی کامل گوگل، توانایی بیشتری برای آنالیز داده‌ها دارد.  دقت داشته باشید، هر ابزاری که انتخاب می‌کنید، حتماً داده‌های پایه مانند اطلاعات مربوط به ترافیک، الگوهای رفتاری کاربران، همگرایی و دسترسی به سابقه داده‌ها را ارائه دهد. ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند عملکرد کمپین‌ها در رسانه‌های اجتماعی را اندازه‌گیری و آنالیز کند. هنگام انتخاب ابزار، از سازگاری ابزار با شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کنید. همچنین، برخی ابزارها از طریق برنامه‌ریزی پست‌ها به مدیریت پلتفرم‌های اجتماعی شما کمک می‌کند. در جلسه دهم دیجیتال مارکتینگ در مورد سه ابزار IconoSquare، Buffer و Hootsuite توضیحاتی را ارائه دادیم. همچنین، در اسلاید بازاریابی رسانه های اجتماعی  در مورد این ابزارها و مقایسه آن‌ها با هم منتشر شده است و می‌توانید برای اطلاع بیشتر به آن مراجعه کنید.

آنالیز اپلیکیشن و تحلیل رفتار کاربران بر اساس داده‌ها: آنالیز داده‌های اپلیکیشن بر دو نوع Analytics و Attribution است. به‌طور معمول ابزارهای Analytics به پیگیری و گزارش اتفاقات درون اپلیکیشن (In-App Analytics) اعم از کاربران جذب شده بدون تبلیغات، طول عمر کاربران، نرخ بازگشت ایشان، میزان خرج آن‌ها در اپلیکیشن، دسته‌بندی آن‌ها براساس دموگرافی‌ها، ارسال نوتیفیکیشن و پیام داخل اپلیکیشن و … می‌پردازند.  در مقابل، ابزارهای Attribution برای سنجش میزان بهینگی کمپین‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های کاربران جذب شده از طریق تبلیغات CPI و … مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ البته بسیاری از آن‌ها علاوه بر موارد ذکر شده، خدمات دیگری هم به مشتریان خود معرفی می‌کنند. برای مثال بسیاری از ابزارهای Attribution خدماتی را برای اندازه‌گیری تاثیر بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در اپ استور یا ASO در لیست خدمات خود نام می‌برند. اگر انجام صحیح امور کمپین، پیگیری دائمی نتایج آن و بهینه‌سازی مداوم کمپین‌ها برای شما مهم است، باید شبکه‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید که به شما یک مدیر کمپین (Campaign Manager) اختصاص دهد. در صورت بروز مشکل در کمپین‌ تبلیغاتی، مدیر کمپین به‌سرعت آن را پیگیری کرده و اقدامات لازم در جهت رفع مشکل را انجام می‌دهد. گزارش‌دهی مرتب از وضعیت کمپین و بهینه‌سازی رسانه‌ها برای تضمین تحقق هدف شما در انتهای کمپین ازجمله مزایای استفاده از مدیر کمپین اختصاصی است.

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی مسائل مهم در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *