تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کسب و کارهای میلیون دلاری هم یک روز از صفر شروع کرده اند؟ شاید الان هم کسب و کارهای نوپایی وجود داشته باشند که تا چند سال آینده به عنوان کسب و کارهای بزرگ و میلیون دلاری شناخته شوند. اگر شما هم دوست دارید در چند سال آینده به چنین کسب و کاری دست پیدا کنید، باید از الان مسیر درستی را طی کنید. در حقیقت کسب و کارها دو مسیر را طی می کنند؛ مسیر اول شکست و مسیر دوم رسیدن به ارزش میلیون دلاری. شما دوست دارید کدام یک از راه ها را طی کنید؟ در این مقاله به بررسی کسب و کار میلیون دلاری و درس های بازاریابی برای رسیدن به آن می پردازیم.

کسب و کاری به ارزش میلیون ها دلار

کسب و کارهای میلیون دلاری کسب و کارهایی هستند که در حال حاضر ارزش سهام آن ها میلیون ها دلار می ارزد. شاید در ایران راه اندازی چنین کسب و کاری سخت باشد اما رسیدن به کسب و کارهای میلیاردی کار چندان سختی نیست. اگر شما هم کسب و کاری دارید و می خواهید در آینده به یکی از کسب و کارهای ارزشمند و میلیاردی ایران تبدیل شوید، باید مسیر درستی را طی کنید. واقعیت این است که تنها درصد بسیار پایینی از کسب و کارها شانسی موفق شده اند و بقیه راه درست بازاریابی را طی کرده اند. با توجه به رقابت امروزی، شما هم باید راه درستی را طی کنید و شانسی برای رسیدن اتفاقی به یک کسب و کار بزرگ ندارید.

بازاریابی درست همان چیزی است که برای رسیدن به کسب و کار میلیون دلاری به آن نیاز دارید! در واقع اگر بازاریابی شما درست نباشد، بخش های مختلف کسب و کارتان با مشکل مواجه می شود و نمی توانید یک کسب و کار ارزشمند داشته باشید. محصول درست، انتخاب درست جامعه هدف، کانال های توزیع و بازاریابی و… همگی از چیزهایی هستند که در بازاریابی اهمیت دارند. کسب و کارهای بزرگ چند ویژگی مشترک دارند و شما می توانید با کمک این ویژگی ها یک کسب و کار را ببینید که موفق است یا نه. این ویژگی های عبارتند از:

  • جذب زیاد مشتری

اولین ویژگی یک کسب و کار بزرگ داشتن مشتریان زیاد است! اگر کسب و کاری بخواهد مشتریان زیادی داشته باشد، باید حتماً روی جذب مشتری کار کند. در واقع جذب مشتری است که باعث می شود مشتریان کسب و کارتان زیاد شود. اولین ویژگی یک کسب و کار میلیون دلاری این است که جذب مشتریان را به راحتی انجام می دهد. در حقیقت روش های جذب مشتریان را به خوبی شناخته است و اجرا می کند. اگر شما هم می خواهید کسب و کار ارزشمندی داشته باشید، باید راه های جذب مشتری را بشناسید و به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کنید.

  • نگه داری مشتریان قبلی

دومین شاخصه یک کسب و کار میلیون دلاری این است که مشتریان قبلی خود را نگه می دارد! هر چقدر بتوانید مشتریان بیشتری را نگه دارید و مشتریان قبلی را برای مدت زمان طولانی تر نگه دارید، به راحتی می توانید کسب و کار موفق داشته باشید. اما اگر جذب مشتری زیاد باشد باز هم نیاز به نگه داری مشتریان قبلی خواهید داشت؟ جذب مشتریان جدید نسبت به نگه داری مشتریان قبلی هزینه های بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم که به جای جذب مشتری اول به فکر نگه داری مشتری باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  • رضایت مشتری از محصول و خدمات

یکی دیگر از مسائلی که نشان دهنده موفقیت یک کسب و کار است، رضایت مشتریان است. اگر مشتریان از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند و رضایت کافی دارند، مشتریان دیگری هم برای شما جذب می کنند! اما چطور؟ با کمک بازاریابی دهان به دهان. بازاریابی دهان به دهان باعث می شود تا مشتری رضایت خود نسبت به خدمات یا محصولات شما را در جایی که دیگران حضور دارند اعلام کنند. دیگران هم ترغیب می شوند تا از برند شما استفاده کنند. به همین راحتی مشتریان شما زیاد می شود و تعداد افراد راضی هم بیشتر می شود که در نهایت منجر به موفق شدن کسب و کارتان خواهد شد.

  • درآمد بسیار زیاد

یکی دیگر از ویژگی های کسب و کارهای میلیون دلاری درآمدهای بسیار زیاد است! اگر در مورد درآمد کسب و کارهای بزرگ تحقیق کنید، متوجه می شوید که بسیاری از آن ها در هر دقیقه هزاران دلار فروش دارند. این ویژگی مشترکی بین تمام کسب و کارهای میلیون دلاری است و اگر می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید باید حتماً درآمد خود را بیشتر کنید. هر چقدر درآمد کسب و کارتان بیشتر باشد، در بخش های دیگر هم موفق تر خواهید بود. مثلاً می توانید برای جذب و نگه داری مشتری بیشتر هزینه کنید که در واقع هزینه نیست، سرمایه گذاری است.

  • بازاریابی موفق

یکی دیگر از ویژگی های مشترک میان کسب و کارهای میلیون دلاری بازاریابی موفق است. همه چیز بازاریابی است و اگر محصول خوبی داشته باشید اما نتوانید بازاریابی خوبی داشته باشید، در این صورت نمی توانید کسب و کارتان را بزرگ کنید. دلیل آن هم این است که افراد زیادی از وجود یک محصول ارزشمند در کسب و کار شما اطلاع ندارند و در نهایت آن را خریداری نمی کنند. بنابراین بخش مهمی از کسب و کارتان بازاریابی است و بازاریابی موفق، یکی از مهم ترین ویژگی های بین کسب و کارهای میلیون دلاری است.

  • توسعه همیشگی کسب و کار

کسب و کارهای میلیون دلاری همیشه در حال توسعه کسب و کارشان هستند! در این کسب و کارها بخش های مختلفی وجود دارد و همه بخش ها همیشه در حال رشد و توسعه هستند. به شرکت های بزرگ نگاه کنید؛ در ابتدا تنها یک محصول برای عرضه داشتند اما در حال حاضر ده ها محصول. برای نمونه، شرکت اپل در ابتدا تنها محصولاتی نظیر آیفون را تولید می کرد اما اکنون آیفون تنها یکی از خط تولید های آن است. در حال حاضر انواع کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و چیزهای دیگری که مربوط به حوزه تکنولوژی است را تولید می کند و بسیار هم موفق است.

13 مورد برای داشتن یک کسب و کار میلیون دلاری!

همه ما دوست داریم که کسب و کار میلیون دلاری داشته باشیم اما واقعیت این است که رسیدن به چنین چیزی اصلاً ساده نیست. شاید دست یافتنی باشد اما باید مسیر درست را طی کنید. تا زمانی که مسیر اشتباه باشد، موفقیتی حاصل نمی شود و نمی توانید به کسب و کار میلیون دلاری برسید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی 13 مورد از چیزهایی که برای رسیدن به کسب و کار میلیون دلاری نیاز دارید بپردازیم:

  • پیش از محصول، بازاریابی کنید!

اولین نکته ای که برای رسیدن به کسب و کار میلیون دلاری باید در نظر داشته باشید، شروع بازاریابی پیش از محصول است. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها مرتکب می شوند، این است که پیش از آن که بخواهند بازاریابی کنند به فکر تولید محصول هستند. پیش از آن که محصول شما تولید شده باشد باید به دنبال بازاریابی آن باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا سریع تر به موفقیت برسید و بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. بازاریابی پیش از تولید محصول شامل جذب مخاطبان است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال فرض کنید قصد راه اندازی یک خبرنامه برای سایت خود را دارید اما هنوز مطلبی برای کاربران نفرستاده اید. در این صورت می توانید در شبکه های اجتماعی خود راه اندازی بخش خبرنامه را اطلاع دهید تا هر کسی که دوست داشت در آن عضو شود. اگر محتوا و موضوع خبرنامه شما جذاب باشد، شک نکنید که افراد زیادی در آن عضو می شوند تا مطالب شما را از دست ندهند. حال زمانی که مخاطب جذب کرده اید، می توانید محتوایی تولید کنید و آن را از طریق خبرنامه بلاگ برای آن ها بفرستید! این یعنی بازاریابی پیش از تولید محصول یا خدمات.

  • زمان درست را برای معرفی محصول یا خدمات انتخاب کنید!

در کسب و کار هیچ چیز شانسی نیست! اگر روزی محصولی را معرفی کردید و در آن روز 200 نفر از شما خرید کردند و روز دیگری آن محصول را معرفی کردید و 500 نفر از شما خرید کردند، این مسئله شانسی نبوده است. واقعیت این است که در برخی زمان ها شانس شما برای دیده شدن بیشتر است و اگر بتوانید این موضوع را در زمان معرفی محصول یا خدمات در نظر بگیرید می توانید فروش بسیار خوبی را تجربه کنید. برای آن که بتوانید به این موضوع پی ببرید، زمان های مختلفی برای انتشار محتوا، محصول یا خدمات امتحان کنید تا ببینید کدام یک مناسب است.

البته انتشار محصول تنها به زمان خودتان و مشتریان بستگی ندارد! اگر شما پشتیبان هایی دارد که می توانند از شما حمایت کنند، باید زمان خالی آن ها را هم در نظر بگیرید. تمام این زمان ها را بررسی کنید و ببینید که بهترین زمانی که برای همه شما وجود دارد کدام است. پس از پیدا کردن بهترین زمان می توانید یک معرفی عالی انجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرید. کانال های مختلف برای معرفی محصول یا خدمات خود را هم نباید فراموش کنید.

  • انتشار محتوای در کانال های مختلف

هنگامی که تازه کسب و کارتان را شروع کرده باشید اما به تازگی تصمیم به انتشار محتوا در کانال های مختلف گرفته باشید، یک چیز نامفهوم برای شما وجود دارد. آن هم این که نمی دانید کدام کانال توزیع محتوا می تواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. در این صورت باید محتوای خود را در هر کانالی که در اختیار دارید توزیع کنید تا ببینید که کدام یک می تواند بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. البته این مسئله نیاز به برنامه ریزی دارد تا بدانید که در کدام روز و ساعت قرار است کدام محتوا در کدام کانال منتشر شود! برنامه ریزی برای انتشار مسئله بسیار مهمی است.

گاهی اوقات شما از انتشار محتوای در یک کانال نمی توانید بهترین نتیجه را بگیرید اما در کانال دیگر می توانید هزاران دنبال کننده جذب کنید. این موضوع نشان می دهد که کدام کانال می تواند برای شما مفید باشد و موثر واقع شود. برای آن که ببینید کدام کانال توزیع محتوا مفید است، آن ها را زیر نظر داشته باشید. اگر یک کانال توزیع مفید نیست، آن را تعطیل نکنید بلکه تعداد محتوا را کم کرده یا استراتژی خود را تغییر دهید. رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف فرق می کند؛ مثلاً پست های کسب و کار در لینکدین بازخورد خوبی دریافت می کنند اما تیک تاک فضای مناسبی برای آن نیست.

  • فراتر از چیزی که لازم است، فکر کنید!

یکی از اشتباهات بسیار بزرگی که برخی کسب و کارها با آن روبرو می شوند، این است که تنها به آینده نزدیک نگاه می کنند. اگر محصولی تولید کرده اند، تنها به فکر جذب مخاطبان برای همان محصول هستند. در حالی که مخاطبان جذب شده برای آن محصول می توانند مخاطبانی برای محصول بعدی هم باشند. در این صورت اگر اطلاعات تماس آن ها را بگیرید، برای محصول بعدی هم می توانید بازاریابی انجام دهید. بنابراین همیشه برنامه بلند مدت داشته باشید و دیدگاه خود را وسیع تر کنید. فکر کردن در مورد آینده شما را خلاق تر می کند و می توانید بهترین نتایج را در کسب و کارتان حاصل کنید.

در هر کسب و کاری هم اطلاعات بسیار مهم هستند و پیشنهاد می کنیم تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید! دیتای کاربران بسیار مهم است و آینده کسب و کارتان به آن بستگی دارد. بسیاری از کسب و کارها تا مرز شکست می روند اما دیتای کاربران نظیر ایمیل به آن ها کمک کرده است. بسیاری از کسب و کارها در لحظه شکست حاضر شدند یک جشنواره تخفیف برگزار کنند و آن را از طریق ایمیل به کاربران اطلاع رسانی کردند. همین مسئله باعث شد تا بتوانند فروش خیلی خوبی را تجربه کنند و این درآمد کسب شده توانست جلوی شکست چنین کسب و کارهایی را بگیرد.

  • تمرکز روی سئو را جدی بگیرید!

در نگاه اول سئو تنها یک موتور جستجو است که برای رسیدن کاربران به محتوای موردنظرشان کاربرد دارد! اما اگر همین موضوع را از دید یک کسب و کار برررسی کنیم، سئو منبعی برای جذب مخاطبان کاملاً هدفمند است. در واقع اگر کاربری عنوان خرید گوشی را جستجو می کند، هدفش خرید گوشی است. اگر روی سئو به صورت هدفمند تمرکز کنید، می توانید مخاطبان هدف بسیار زیادی را جذب کنید! مخاطبانی که از طریق گوگل وارد سایت شما می شوند، مخاطبان هدف صد درصدی هستند. از هیچ کانال دیگری نمی توانید مخاطبان هدف صد درصدی جذب کنید.

بنابراین سئو برای هر کسب و کاری مهم است! حتی اگر قصد ندارید از طریق سئو بفروشید، روی آن کار کنید. در آینده ای نزدیک اگر تصمیم گرفتید روی سئو کار کنید، ممکن است هزاران رقیب وارد بازار شده باشند و رقابت در سئو با آن ها مشکل است. از همین ابتدا برای تولید محتوا، لینک سازی، تجربه کاربری و هر چیزی که مربوط به سایتتان است کار کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا اگر بعداً تصمیم گرفتید روی سئو کار کنید، نیازی به شروع از صفر نباشد. پس اگر سایتی دارید، روی این موضوع تمرکز کنید و برای آن بودجه تعیین کنید.

  • در رسیدن به رتبه های اول گوگل صبور باشید!

چند سالی است که گوگل بخش جدا نشدنی از کسب و کارهاست. اگر شما هم کسب و کاری دارید، بهتر است بدانید که تعداد مشتریانی که از طریق گوگل وارد سایت شما می شوند، از هیچ کانال دیگری نمی توانند وارد شوند. در واقع گوگل بیشترین تعداد مشتریان را در اختیار شما قرار می دهد. اگر وضعیت فروش سایت های رتبه اول گوگل را بررسی کنید، متوجه فروش بسیار بالای آن ها خواهید شد. البته فراموش نکنید که رسیدن به رتبه های اول گوگل یک شبه امکان پذیر نیست! بنابراین برای آن عجله نکنید. حتی گاهی ممکن است یک سال یا بیشتر برای رسیدن به رتبه اول گوگل زمان نیاز داشته باشید.

بنابراین صبر پیشه کنید! کسب و کار شما قرار است ده ها سال به مشتریان خدمات و محصول ارائه کند. بنابراین یک یا دو سال منتظر ماندن برای رسیدن به رتبه اول گوگل ارزشش را دارد. البته این موضوع بستگی به سختی کلمه کلیدی شما دارد و ممکن است بتوانید در مدت زمان کوتاه تری به رتبه خوبی دست پیدا کنید. سئو می تواند ترافیک سایت شما را صدها برابر کند، پس صبر کردن برای آن واقعاً ارزشش را دارد.

  • تهیه فهرست ایمیل را فراموش نکنید!

تا به حال در مورد لیست ایمیل کسب و کارتان فکر کرده اید؟ آیا می دانید که لیست ایمیل چقدر می توانید روی فروش شما تاثیرگذار باشد؟ اگر یک لیست ایمیل از کسانی که مخاطب سایت و محصولات شما هستند داشته باشید، به راحتی می توانید محصولات جدید، خدمات جدید، محتوای جدید و جشنواره های فروش را اطلاع رسانی کنید. از همان ابتدای مسیر سعی کنید لیست ایمیل کاربران را دریافت کنید! کافی است یک فرم در سایت خود داشته باشید و از آن ها بخواهید ایمیل خود را وارد کنند. برای آن که کاربران حاضر شوند ایمیل خود را به شما بدهند، می توانید یک تخفیف کوچک به آن ها بدهید.

همچنین کاربرانی که از محصولات و خدمات سایت شما استفاده کرده اند، ایمیل خود را به شما داده اند. می توانید از لیست ایمیل کاربرانی که در فروشگاه شما عضو شده اند هم یک خروجی بگیرید و از آن برای بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید.

  • پروژه های جانبی برای افزایش رتبه سایت را فراموش نکنید!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پروژه های جانبی چقدر می تواند روی رشد رتبه شما تاثیر داشته باشد؟ برای مثال فرض کنید شما چندین سایت دارید و می خواهید رتبه سایتی که می تواند بیشترین درآمد را برای شما داشته باشد افزایش دهید. در این صورت می توانید از سایت های دیگر خود برای بهبود رتبه سایت موردنظر استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. پروژه های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها می توانند به نوبه خود به رشد رتبه سایت شما در گوگل کمک کند.

البته این موضوع نباید شما را از هدف اصلی دور کند! اگر هدفتان یک سایت است، روی همان تمرکز کنید. بقیه پروژه ها تنها بابت این موضوع است که بتوانید به رشد آن سایت کمک کنید. باید حواستان باشد که پروژه های جانبی وقت شما را نگیرد که نتوانید روی سایت اصلی خود کار کنید. کسب و کارهای میلیون دلاری هدفشان یک چیز بوده است که در حال حاضر به چنین جایگاهی رسیده اند. بنابراین شما هم اهداف جانبی را اولویت بندی کنید تا پس از هدف اصلی خود انجام دهید. زمان اهمیت زیادی در کسب و کار دارد و نباید آن را هدر بدهید.

  • داشتن چک لیست برای تولید محتوا

یکی دیگر از مسائلی که چند سالی است کسب و کارهای میلیون دلاری به آن اهمیت ویژه ای می دهند، تولید محتوا است. اکنون دیگر داشتن محصول کافی نیست و باید محتوای جذاب هم داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع، به سراغ کسب و کارهای میلیون دلاری بروید. تقریباً همه آن ها بخش تولید محتوا را دارند و روی آن سرمایه گذاری ویژه ای کردند. مایکروسافت، یاهو، گوگل و… همگی بخش خبری برای سایت خود ایجاد کرده اند و بسیار هم فعال هستند. یکی از مهم ترین چیزهایی که باید رعایت کنید این ایست که یک چک لیست برای تولید محتوای خود داشته باشید.

چک لیست شما باید محتوا را چک کنید تا از کیفیت آن اطمینان داشته باشید. اگر چک لیست شما کامل نیست، آن را کامل تر کنید. هر چقدر چک لیست کامل تر باشد، محتوای شما قدرتمند تر خواهد بود و به رشد کسب و کارتان کمک زیادی می کند. از مهم ترین مواردی که در این چک لیست وجود دارد می توان به کانال مناسب، زمان انتشار پست و… اشاره کرد.

  • گفتگوی دو طرفه با مشتریان انجام دهید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد یک فروشگاه شوید و ببینید که مسئول آن فروشگاه فقط خودش صحبت می کند! اصلاً گوش نمی دهد که شما به چه چیزی نیاز دارید یا این که اصلاً در مورد علاقه شما سوال نمی کند. این مسئله باعث می شود تا حس خوبی نسبت به آن فروشنده نداشته باشید و آن فروشگاه را ترک کنید. کسب و کار هم به همین صورت است! کاربرانی که از کسب و کار شما استفاده می کنند یا به سراغتان می آیند، نیاز به گفتگوی دو طرف دارند. تا زمانی که گفتگوی شما دو طرفه نباشد، نمی توانید در مورد افکار مشتری چیزی بدانید.

شما باید اجازه دهید که مشتریان صحبت کنند و سپس آن ها را راهنمایی کنید. این موضوع به رشد کسب و کارها کمک زیادی کرده است؛ چرا که گفتگوی دو طرفه به شما کمک می کند تا بتوانید مشتری خود را بشناسید و در نهایت کمک زیادی به شما خواهد کرد. گاهی اوقات از مشتریان خود نظرسنجی کنید و فید بک بگیرید. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که شاید واقعاً مسیر را اشتباه می روید و تعداد زیادی از مشتریان شما به دلیل یک کار اشتباه در حال از دست رفتن هستند! گفتگوی دو طرفه در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

  • دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی تعامل را دوست دارند، نه رفتار ربات گونه!

تا به حال پیش آمده است که صفحه برندی را دنبال کنید اما هیچ تعاملی از طرف آن برند نگیرید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سعی کنید با یک برند تعامل داشته باشید اما پاسخی نگیرید. شاید به دلیل زیاد بودن تعداد فالوور بعضی برندها این مسئله تا حدی طبیعی باشد اما اگر تعامل با هیچ کاربری صورت نگیرد، حس خوبی به شما دست نمی دهد. بنابراین در صفحات اجتماعی خود باید سعی کنید تعامل خوب و سازنده ای با فالوورها داشته باشید. در اینستاگرام ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار دارند تا بتوانید با کاربران تعامل کنید.

  • اشتراک گذاری تجربیات خوب و بد!

گاهی اوقات برندها تنها تجربیات خوب مشتریان را به اشتراک می گذارند! حال اگر یک تجربه بد از طرف کاربری در شبکه های اجتماعی پخش شود، به صورت دهان به دهان می چرخد. اگر صحبتی از آن تجربه بد نکنید، کاربران فکر می کنند که شما صادق نیستید و بهتر است با شما همکاری نکنند. در حالی که اگر تجربیات بد را به اشتراک بگذارید، به راحتی می توانید نظر کاربران را جلب کنید و جلوی بروز هرگونه مشکلی را بگیرید.

  • جذب فوری مشتری خوب نیست، به فکر جلب اعتماد باشید!

یکی از مسائلی که برخی کسب و کارها با آن روبرو هستند، این است که به دنبال جذب فوری مشتری هستند! این کار باعث می شود تا خیلی چیزها و آینده کسب و کار برایشان مهم نباشد، بلکه جذب مشتری در همان لحظه مهم باشد. این یک کار خطرناک است و آینده کسب و کارتان را به خطر می اندازد. به جای آن، سعی کنید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید و آن ها را به مشتری همیشگی خود تبدیل کنید. بیش از آن که بخواهید به پول فکر کنید، به کمک کردن به مشتریان فکر کنید؛ این مسئله است که می تواند آینده روشنی برای کسب و کار شما ایجاد کند.

در این مقاله به بررسی کارهایی که می تواند کسب و کارتان را به کسب و کار میلیون دلاری تبدیل کند، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *