فرض کنید که شما تبلیغی با CPC حدود 0.25 دلار  دارید و دوست دارید بابت این تبلیغ 300 کلیک به صورت روزانه دریافت نمایید. با استفاده از این اعداد می توانید بودجه روزانه خود را تخمین بزنید.

0.25 x 300 = $75

در این مثال، 25 سنت بالاترین مقداری است که شما بابت هر کلیک پرداخت می کنید. با اینحال، مقدار واقعی ممکن است به ازای متغیرهای مختلف متغیر باشد. فقط به خاطر داشته باشید که اگر حداکثر CPC خود را بر روی 25 سنت تنظیم کرده باشید؛ هرگز هزینه بیشتری از این مقدار را برای یک کلیک پرداخت نخواهید کرد. این موضوع به نظر بسیار ساده می رسد. درست است؟ خوب فاکتورهای متعددی  وجود دارد که بر روی بودجه PPC تاثیر می گذارد.  اولین عامل مهم زمانبندی است. فاکتور های مهم در تعیین قیمت تبلیغات گوگل عبارتند از:

زمانبندی (DAYPARTING):

زمان‌بندی که با عنوان زمانبندی تبلیغات نیز شناخته شده است، مشخص کردن زمانی است که می خواهید تبلیغ شما برای مشتریان احتمالی نمایش داده شود. اگرچه تبلیغ شما هنوز باید از فرایند مزایده رد شود اما شما می توانید به گوگل بگویید که چه زمانی تبلیغتان را نمایش دهد. این موضوع برای کسب و کارهای محلی مفید است که می خواهند مشتریان را از طریق تبلیغات موجود به موقعیت فیزیکی خود جذب کنند. اگر کسب و کار شما ساعت 7 بعد از ظهر کار خود را تعطیل می کند ممکن است نخواهید تبلیغ شما خارج از ساعت کاریتان نمایش داده شود. همچنین شما می توانید تبلیغ خود را به گونه ای تنظیم کنید که در طول روز نمایش داده شود.

هدف گیری جغرافیایی:

درست همانند زمانی که بخش عمده ای از بودجه خود را صرف زمان های خاصی از روز می کنید، می توانید هزینه بیشتری بر روی نواحی جغرافیایی خاص داشته باشد. به این تکنیک هدف گیری جغرافیایی گفته می شود. هدف گیری جغرافیایی به شما اجازه می دهد نمایش تبلیغ را در نواحی خاصی اولویت بندی کنید. این نواحی ممکن است به بزرگی یک ایالت یا استان باشد یا تنها چند کیلومتر از فروشگاه شما فاصله داشته باشد.  هدف گیری جغرافیایی می تواند یک روش عالی برای سرمایه گذاری در ترافیک موبایلی و سایر دستگاه های قابل حمل باشد. شما می توانید بودجه خود را برای جستجوهایی اختصاص دهید که در یک شهر یا ناحیه خاص انجام می شود.

هدف گیری بر اساس دستگاه:

زمانی بیشتر جستجوهای افراد از طریق رایانه های دسکتاپی بود. امروزه مشتریان جستجوهای خود را از طریق دستگاه های متعدد انجام می دهند و این موضوع بدین معنی است که باید توجه ویژه ای به دستگاه های متعددی که مشتریان بالقوه از آن استفاده می کنند داشته باشید. اینجا دقیقا همان جایی است که هدف گیری بر اساس دستگاه وارد میدان می شود. فرض کنید می خواهید در نتایج دستگاه های دسکتاپی و موبایلی تبلیغ خود را به نمایش بگذارید اما ترافیک موبایل برایتان ارزشمندتر است. در چنین شرایطی می توانید بخشی از بودجه خود را به دسکتاپ و بخش عمده بودجه را به دستگاه های موبایلی اختصاص بدهید. همچنین ممکن است بخواهید بودجه و هزینه بیشتری برای ترافیک حاصل از انواع خاصی از دستگاه های موبایلی اختصاص دهید. تعیین بودجه روزانه و داشتن درک درست از نحوه خرج شدن آن به صورت روزانه یکی از جوانب مهم برای PPC است اما باید در مورد گزینه های هدف گیری پیشرفته که می تواند بر روی هزینه تبلیغ شما اثر بگذارد نیز هوشیار باشید.

یک کلیک معمولی در گوگل ادوردز چقدر هزینه دارد؟

بعد از اینکه فهمیدید تبلیغات کلیکی (PPC) چیست و تبلیغات پولی چگونه کار می کند، می توانید به سراغ سوال بعدی بروید. یک کلیک معمولی در گوگل ادوردز چقدر هزینه خواهد داشت؟ همانطور که در ابتدای مقاله نیز بیان کردیم، پاسخ به این سوال آنقدرها که شما فکر می کنید ساده نیست. شاید در نگاه اول تبلیغات پولی گوگل همانند تبلیغات چاپی باشد و انتظار داشته باشید با پرداخت هزینه ی بیشتر، بهترین جایگاه را در نتایج به دست آورید. در بازاریابی دیجیتال تمایز بین تبلیغات بر اساس فرمت آن ها نیست بلکه نیت و تمایل تجاری تبلیغ و رقابت آن کلیدواژه مدنظر تعیین کننده است. برخی از کلمات کلیدی بسیار گران قیمت تر از سایرین هستند. این موضوع به اندازه بازار و رقابت بر روی آن بستگی دارد. باید قبل از آغاز کمپین این موضوع را به درستی درک کنید. در آمریکا اگر بخواهیم همه کسب و کارها و کلمات کلیدی مختلف آن ها را بررسی کنیم میانگین CPC در ادوردز بین 1  و 2 دلار خواهد بود. این هزینه برای شبکه جستجوست. در شبکه نمایش، کلیک ها ارزان تر خواهند بود و میانگین هزینه پرداخت شده زیر 1 دلار است.

یک کسب و کار معمولی چقدر باید برای تبلیغ در ادوردز هزینه پرداخت کند؟

معمولا بعد از اینکه متوسط هزینه به ازای هر کلیک مشخص می شود، سوال بعدی که به ذهن افراد خطور می کند این است که یک کسب و کار معمولی چقدر باید برای این تبلیغات هزینه کند. متاسفانه این سوال نیز پاسخ آسانی ندارد. با اینحال این موضوع بدین معنی نیست که نمی توان در مورد آن صحبت کرد. اول از هر کاری باید داده های مرتبط با هزینه های صرف شده توسط صنعت خود را بررسی کنید. اگر به میانگین CPC ها در بخش بالا نگاه کنید متوجه خواهید شد که کلمات بسیار رقابتی در بخش بیمه؛ خدمات مالی و صنایع حقوقی قرار دارد. اگر نگاهی به هزینه های کلی صرف شده توسط این صنایع و سایر صنایع بیندازید، متوجه خواهید شد که همپوشانی بین میانگین CPC یک طبقه بندی کلیدواژه و هزینه کلی صرف شده در آن صنعت وجود دارد:

همانطور که مشاهده می کنید، شرکت ها در بخش حقوقی و بیمه هزینه زیادی را صرف می کنند. شرکت های خصوصی در  این صنایع اغلب 40 تا 50 میلیون دلار در سال بر روی گوگل ادوردز صرف می کنند. البته این داده ها بسیار جذاب است اما برای تبلیغ کنندگانی که با ادوردز آشنایی زیادی ندارد نمی تواند چندان مفید باشد.

کسب و کارهای کوچک چقدر در ادوردز هزینه می کنند؟

همانطور که انتظار می رود، مقدار هزینه صرف شده برای هر کسب و کاری متغیر است. برخی از این کسب و کارها تنها  1000 دلار در ماه صرف این تبلیغات می کنند. این در حالیست که برخی از شرکت ها بیش از 30000 دلار در ماه هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز می کنند. میانگین هزینه های پرداخت شده توسط مشتریان حدود 9813 لار در ماه است.

هزینه های دیگری که در PPC وجود دارد چیست؟

بودجه تبلیغ شما همیشه مرتبط با کمپین هایی خواهد بود که اجرا می کنید. با اینکه بودجه تبلیغ بسیار مهم است این موضوع تنها چیزی نیست که تلاش های شما را در تبلیغات گوگل تحت تاثیر قرار می دهد. هزینه های احتمالی دیگری نیز وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. همه این موارد به اهداف شرکت و بودجه ای که در دست دارید بستگی خواهد داشت.

هزینه های آژانس تبلیغاتی:

برخی از کسب و کارهای کوچک ترجیح می دهند تبلیغات خود را به دست آژانس های تبلیغاتی بسپارند. این رویکرد مزایای زیادی برای شرکت ها خواهد داشت. به عنوان مثال می تواند در زمان و تلاش افراد صرفه جویی کند. این آژانس ها سال ها تجربه دارند و می توانند کمپین های شما را به درستی اجرا نمایند. با اینحال استفاده از این رویکرد چندان هم ساده نیست. حتی شرکت های کوچک نیز درصدی از هزینه های شما را خواهند گرفت. برخی از شرکت ها بازگشت سرمایه گذاری را تضمین می کنند و برخی از چنین ضمانت هایی پشتیبانی نمی کنند.

نرم افزارهای مدیریت PPC:

همانطور که می دانید گوگل ادوردز یک پلتفرم تبلیغاتی عالی است. این پلتفرم به تبلیغ کنندگان کمک می کند کنترل خوبی بر روی متغیرهای مختلف در اکانت خود داشته باشند. یکی از بزرگترین شکایت هایی که مشتریان از این پلتفرم دارند این است که کار با ادوردز بسیار خسته کننده و دشوار است. این موضوع  در مورد تبلیغ کنندگان جدید بیشتر صدق می کند. به همین خاطر بیشتر کسب وکارها سعی می کنند از نرم افزارهای مدیریت PPC استفاده کنند.

برخی از کسب وکارها اکانت خود را دستی مدیریت می کنند اما زمان بسیار ارزشمند است. اگر از لحاظ زمانی در مشکل هستید و نمی توانید اکانت خود را به درستی مدیریت کنید نرم افزارهای مدیریت PPC روش عالی برای ذخیره کردن زمان، کاهش اشتباهات هزینه بر و اجرای درست کمپین هاست. اگر می خواهید از این نرم افزارها استفاده کنید اطمینان حاصل نمایید که تمامی قوانین و شرایط ذکر شده در قرار داد را به درستی خوانده اید.

نتیجه گیری

اگر قصد دارید برای کسب و کار آنلاین خود تبلیغات گوگل انجام دهید، پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقالات را بخوانید تا با نحوه قیمت گذاری آن آشنا شوید. سپس به راحتی می توانید از تبلیغات گوگل استفاده کنید و فروش خود را افزایش دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *