دریافت بیشتر اطلاعات درباره مشترکان اهمیت زیادی دارد. به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر می توانید از فرم ثبت نام یا مثلاً نظرسنجی کمک بگیرید. البته که این به نفع مشترکان ایمیل مارکتینگ شما هم خواهد بود، چرا که محتوای مناسب تر و به اصطلاح به درد بخورتری را دریافت خواهند کرد. بنابراین یک معامله برد-برد خواهیم داشت. در واقع، یک گزارش آماری نشان می دهد که به کمک ایمیل مارکتینگ شخصی سازی و بخش بندی شده، میزان فروش تا ۶۶ درصد افزایش پیدا می کند. این چیزی نیست که برخلاف منطق یا انتظار باشد، چرا که طبیعتاً از آنجایی که آیتم های متناسب تری در معرض دید مشترکین قرار می گیرد، احتمال خرید چیزهایی که مشاهده می کنند افزایش پیدا می کند. علیرغم اینکه شخصی سازی محتوای داخلی ایمیل بسیار اهمیت دارد، اما می توانید این را در سایر بخش های پیام های خود، مثل نام فرستنده و عنوان نیز پیاده نمایید تا زودتر توجه مخاطب را جلب کنید.  به خاطر داشته باشید که شخصی سازی، روش مخصوصی ندارد و می‌توایند تحت تاثیر موارد مختلفی، از جمله ویژگی های عمومی مشترکان یا میزان شخصی سازی مطلوب آنها تغییر داده شود. در پاره ای از موارد هیچ بعید نیست که مخاطبان شما با افراطی که در شناخت خود نسبت به آنها نشان می دهید راحت نباشند. به همین دلیل است که باید از تست های دوبخشی یا A/B استفاده کنید تا ببینید که کدام روش ها و مولفه ها سودمند واقع می شوند و از کدام موارد باید فاصله بگیرید.

شخصی‌سازی محتوا برای کسب‌وکار B2B (فروش محصول به کسب‌وکار)

در کسب‌وکارهای B2C، کاربران علاقه بسیار زیادی به دریافت محتوای شخصی‌سازی‌شده دارند. بسیاری از کسب‌وکارها فکر می‌کنند شخصی‌سازی محتوا فقط در کسب‌وکارهای B2C موثر است و قدرت آن را برای کسب‌وکارهای B2B درنظر نمی‌گیرند! یک شرکت معتبر در این زمینه تحقیق کرده و گزارش‌هایی را ارائه داده است. آن‌چه در گزارش این شرکت وجود دارد، احتمالاً شما را متعجب خواهد کرد! اگر موافق هستید، در ادامه آن را بررسی کنیم.

در این گزارش آمده است که تقریباً نیمی از اهداف کلی استراتژی‌های کسب‌وکارها با استفاده از شخصی‌سازی محتوا قابل دست‌یابی است. حدود یک سوم از افرادی که از آن سوال کردیم، به ما گفتند که این مسئله نه خیلی قوی و نه خیلی ضعیف عمل می‌کند و روی برخی استراتژی‌ها تاثیرگذار است. اما خبر عالی این است که ۶۰ درصد شرکت‌هایی که شخصی‌سازی محتوا را در استراتژی خود قرار داده‌اند، نتایج بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند. با وجود این نتایج عالی، چرا کسب‌وکارهای زیادی بر روی تمرکز نکرده‌اند؟ بر اساس نظرسنجی حاصل از این شرکت‌ها، گفته‌اند که این اتفاق تنها بخاطر کمبود منابع و بودجه بوده است و شرکتی در مورد عدم موافقت با شخصی‌سازی محتوا حرفی نزده است.

در یک استراتژی بازاریابی محتوایی، شناسایی و درک مخاطب هدف بسیار مهم است. شما باید مخاطبان خود را بشناسید و با شناخت دانش و حرفه‌ آن‌ها با استفاده از یک لحن مناسب محتوا ایجاد کنید. محتوایی حرفه‌ای که با مخاطبان حرفه‌ای صحبت می‌کند و پرداخت موضوع در یک محتوا باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان، این احساس را نداشته باشند که با آنان همانند یک کودک رفتار می‌شود.  مراقب باشید که اصطلاحات تخصصی را بیش از حد استفاده نکنید چون مطلب کسل کننده می‌شود. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن محتوایی مطابق با ذهنیت مخاطب منتشر کنید این است که در کسب و کار خود ارتباط خوبی میان بازاریابان محتوا و بخش پشتیبانی ایجاد کنید.

ارائه محتوای تحلیل شخصی‌سازی‌شده

شما باید برای ایجاد یک محتوای ارزشمند، نگاه درستی بر تجزیه و تحلیل داشته باشید. به این مفهوم که با استفاده از آمار و ارقام واقعی، داستانی را روایت کنید که نشان دهد چرا محصول یا سرویس شما یک گزینه ارزشمند برای کسب‌وکارها تلقی می‌شود. این موضوع درباره قیمت محصول شما نیست! بلکه درباره کاهش هزینه برای کسب و کارهایی است که از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند. این نوع محتوا می‌تواند بر اساس گزارش‌های خودتان باشد! مثلاً میزان فروش کسب‌وکار خودتان را در یک جشنواره فروش در بخش وبلاگ خود قرار دهید. البته توجه داشته باشید که این اطلاعات نباید خیلی شخصی‌ باشند تا رقبای شما از آن سوء استفاده کنند! فقط اطلاعاتی که برای کاربران جالب است و نمی‌تواند باعث سوء استفاده رقیبان شما شود را منتشر کنید.

ایجاد استراتژی مناسب برای تولید محتوای شخصی‌سازی‌شده

توزیع محتوا فرآیند اشتراک‌گذاری و انتشار محتواست که این مرحله پس از تولید محتوا اتفاق می‌افتد. امروزه بدون یک استراتژی توزیع موثر، حتی خلاقانه‌ترین محتوا نیز ممکن است در اینترنت کشف نشود! توزیع موثر، صرف‌نظر از بهبود رتبه کسب و کار شما در میان موتورهای جستجو، به شما برای رسیدن به اهداف تجاری بسیار راه‌گشا است. یکی از مشکلات بزرگی که بازاریابان با آن مواجه می‌شوند، تصمیم‌گیری درباره میزان محتوایی است که باید به طور روزانه منتشر شود. بسیاری از کسب و کارها با تصور جلب توجه مخاطب، حجم بالایی از محتوا را منتشر می‌کنند که اشتباه است. بهتر است به جای تمرکز بر تعداد، نیازهای مخاطبان خود را بشناسید و محتوایی را ایجاد کنید که پاسخ‌گوی نیازهای آن‌ها باشد. سعی کنید محتوایی ارائه دهید که کاربردی باشد.  شما باید به نحوی در وبلاگ درباره محصولات یا خدمات کسب و کار خود صحبت کنید که خودگویی افراطی نباشد!  در مورد این مسئله فکر کنید، وقتی در محل کار هستید، چه نوع مطلبی بیشتر نظر شما را جلب می‌کند؟ شاید آخرین چیزی که دوست دارید بخوانید، مطلبی در مورد فروش خدمات یا محصولاتی است که حتی به آن‌ها نیازی ندارید! در عوض، آنچه که شما به آن نیاز دارید، اطلاعات آموزشی و راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات است که به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را بهتر انجام دهید.

این روزها که شبکه‌های اجتماعی به جزء جدایی‌ناپذیر استراتژی‌های بازاریابی تبدیل شده‌اند، پای شخصی‌سازی به این شبکه‌ها نیز باز شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از یک وب‌سایت فروش آنلاین بازدید کنید بدون آنکه محصولی خریداری کرده باشید. برند مربوطه با استفاده از داده‌های مرورگر مشتری، حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی را جست‌وجو می‌کند و محصول خود را در این شبکه‌ها به شما پیشنهاد می‌کند. آنها حتی ممکن است شما را در این شبکه‌ها فالو کنند.

در این روش، کسب‌وکارها از داده‌هایی استفاده می‌کنند که مشتری طی اولین بازدید خود از وب‌سایت به اشتراک گذاشته است. آنها از این داده‌ها برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش فروش محصولات اصلی یا فروش جانبی استفاده می‌کنند.

  • افزایش فروش اصلی: پیشنهاد محصولی که از محصول مد نظر مشتری گران‌تر است.
  • فروش جانبی: پیشنهاد محصولی که با کالایی که مشتری خریداری کرده، مرتبط است یا جزء لوازم جانبی آن است.

هدف از این نوع شخصی‌سازی، جلب توجه مشتری به سایر کالاهایی است که ممکن است به کارش بیاید. ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و پیشنهادهای درون‌سایتی از جمله کانال‌های مورد استفاده برای شخصی‌سازی مبتنی بر خرید هستند. مثالی از فروش جانبی: فرض کنید که برای خرید یک دوربین دیجیتال به یک وبسایت فروش آنلاین رجوع کرده‌اید. وبسایت به محض اینکه سفارش شما را ثبت کرد، یک بسته، شامل کیف دوربین، پاک‌کننده لنز، شارژر و چهار باتری را با قیمتی کمتر به شما پیشنهاد می‌کند. این روش که به فروش جانبی مشهور است، یکی از ‌رایج‌ترین راه‌های ترغیب مشتری از طریق شخصی‌سازی است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *