پیش از تولید محتوا ذهن بسیاری از فعالان بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پر از ایده‌ها، پرسش‌ها، پاسخ سوالات، آمارها و داده‌هایی متفاوت است و هنگامی که بخواهیم آن را در دسترس کاربران قرار دهیم، باید یک ساختار مشخص و یکسان آن را در اینستاگرام منتشر کنیم؛ زیرا ما قرار است کاربران را به ساختار و سبک محتوای خود عادت دهیم و این محتوا باید برای کاربران هر کسب‌وکاری شناخته شده باشد. اگر قالب محتوای مشخصی داشته باشیم و بدانیم که ویدیو یا عکس به همراه متن برای ما بهتر است، می‌توانید ساختار مشخصی برای آن تعیین کرده و آن را منتشر کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که با ذهنی آکنده از پاسخ مساله‌ها و طرح ایده‌ها می‌خواهید شروع به نگارش یک محتوا کنید، اما شاید ساعت‌ها گذشته باشد و شما یک محتوای مفید هم تولید نکرده باشید. دور ماندن از انتشار محتوای منظم در شبکه‌های اجتماعی یا حتی سایت مشکلاتی را برای شما فراهم می‌کند! به تاخیر انداختن فرآیند تولید و بازاریابی محتوا باعث می‌شود هیچ‌گاه نتوانید محتوای مناسبی را تولید کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید.

بسیاری از صفحات اینستاگرام توسط تعداد زیادی از کارمندان بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌شوند و سبک و ساختار محتوای آن‌ها قطعاً متفاوت است! اما کاربران به ساختار شما عادت می‌کنند و اگر ساختار محتوا متفاوت باشد، اعتبار صفحه شما کاهش پیدا می‌کند. بهترین کار تدوین استراتژی مشخص برای ساختار محتوا است تا تمامی کارمندان شما آن را رعایت کنند. داشتن ساختار یکسان در شبکه های اجتماعی کلید ساختن یک عامل بسیار مهم در وفادار کردن کاربران است. حتی اگر فقط یک نفر هم مسئول حساب اینستاگرام شما است، مشخص کردن دستورالعمل برای ساختار پست ها، کپشن ها و فیلترها کمک می کند تا ارسال ها را به طور مرتب انجام داده و برند خود را منظم و ثابت نشان دهید.

استفاده از سبک و استایل مخصوص در صفحات اینستاگرام

صفحات اینستاگرامی باید یک نشانه از خود در ذهن کاربران به جای بگذارند! سبک و استایل مخصوص صفحات اینستاگرامی بهترین راه‌حل برای ماندگار کردن برند خود در ذهن کاربران است. رنگ صفحه مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مورد در برندسازی به شمار می‌رود! مثلاً اگر صفحه شما مربوط به طبیعت و محیط زیست است، می‌توانید از رنگ سبز در صفحه خود استفاده کنید. صفحات هنری مانند صفحه عکاسان می‌توانند از افکت‌های جذاب و حرفه‌ای استفاده کنند و خود را در ذهن کاربران ماندگار کنند.

به برند خود و ظاهر آن توجه کنید!

به ظاهر و استایل برند خود مثل لوگو، سایت، المان های گرافیکی، تصاویر و … توجه کنید. باید یک پالت رنگ برای برند خود مشخص کرده و از آن استفاده کنید. پالت رنگ شما می‌تواند تیره یا روشن بودن عکس ها را مشخص کنید. نوع عکس ها، افکت‌های ویرایش تصویر و فیلترهایی که استفاده می کنید هم باید از ظاهر و استایل همیشگی برند شما پیروی کنند.

ترکیب رنگ‌بندی برندتان را شناسایی کنید!

برای شناسایی ترکیب رنگ برند خود، به موضوع فعالیت خود نگاهی بیندازید! مثلاً عکاسی که از طبیعت عکس‌برداری می‌کند، رنگ‌های روشن نظیر سبز، آبی آسمانی و…  یک ترکیب رنگ بسیار عالی برای صفحه اینستاگرام شما خواهد بود. هنگام عکس‌برداری برای کسب‌وکار خود به هماهنگی عناصر موجود در کادر توجه کنید تا حس خوبی در کاربر ایجاد کنید. مواردی که باید به آنها توجه کنید.

فیلترهای مناسب پیدا کنید!

به کمک فیلترها می‌توان افکت‌های خوبی به عکس‌ها و ویدیوها اضافه کرد و پست‌های جذاب‌تری برای کاربران به اشتراک بگذارید. بهترین فیلترهایی که به ظاهر برند که متناسب با بردن شما هستند را پیدا کنید و  و محتواها را از نظر ظاهری هماهنگ و مرتب کنید. اگر هنوز نتوانسته‌اید استایل مربوط به برند خود را پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم به حساب برندهای دیگر نگاهی بیندازد و از آنها الگو بگیرید. همیشه سایز عکس‌ها را به درستی انتخاب کنید.

منظور از انتخاب درست این است که تصاویر شما باید کاملاً مربعی باشد! یعنی اگر تصویری ایجاد می‌کنید، سایز آن باید ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل باشد. اگر می‌خواهید تصویر شما باکیفیت‌تر باشد، می‌توانید این سایز را دو برابر کنید و از سایز ۲۰۴۰ در ۲۰۴۰ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که هرچقدر سایز تصویر شما بزرگ‌تر باشد، حجم آن هم بیشتر می‌شود.

کپشن جذاب و حرفه‌ای بنویسید!

برای نوشتن کپشن روش‌های مختلفی وجود دارد اما باید توجه کنید که محدودیت کاراکترها ۲۲۰۰ کلمه است و در موبایل فقط ۳ خط متن قابل خواندن بوده و باقی آن به صورت خواندن بیشتر (Read more) نمایش داده می‌شود. اما همان ۳ خط هم اهمیت بسیار زیادی برای صفحات اینستاگرام دارد و به راحتی می‌توانید کاربران زیادی را نسبت به پست‌های خود علاقه‌مند کند. البته معیارهای زیادی برای افزایش وفادارای کاربران وجود دارند اما مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک پست با تصویر باکیفیت و کپشن جذاب است. بسیاری از افراد کپشن ها را حذف می‌کنند اما برای برندسازی نباید دست به این کار زد؛ چون بخش مهمی از داستان برند شما را همین کپشن‌ها به کاربران می‌گویند. نگاه کردن به کتابی که فقط از تصاویر تشکیل شده خوب است اما اگر زیر هر عکس چند خط نوشته هم اضافه کنیم، کتاب داستانی جذاب ایجاد کرده ایم! زیرا موضوع عکس را برای کاربران تحلیل کرده‌ایم. همچنین اگر در کنار متن‌های خود یک تصویر برای توضیح بیشتر و درک بهتر مخاطبان قرار دهیم، تاثیر آن بیشتر می‌شود و مخاطبان زیادی را می‌توانید جذب کنید. در ۳ خط اول مهم ترین پیام خود را بنویسید و به کمک کپشن توجه کاربران را به خود جلب کرده و آنها را اشتراک‌گذاری یا دنبال کردن صفحه خود تشویق کنید. این قسمت اهمیت بسیار زیادی دارد که باید با درج پیام و متن مناسب، آن را بهینه‌سازی کنید.

امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است! آن‌ها می‌خواهند به کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان و در نهایت فروش خود را افزایش دهند. کسب‌وکارهای زیادی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات موفق، ارائه اطلاعات مفید به کاربر، معرفی محصول، تبلیغ‌نویسی خدمات و… از یک تیم دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند به رشد و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *