دنیای طراحی وب دنیای خلاقیت است. امروزه که تجارت بیش از همیشه به سمت و سوی آنلاین شدن رفته است، داشتن یک وب سایت خوب و مناسب با ایده‌های ما به یکی از نیازهای ضروری تبدیل شده است. به همین دلیل صاحبان کسب و کار در تلاشند تا با داشتن یک وب سایت کاربرپسند، بتوانند کالاها و خدمات خود را به بهترین نحو به مشتریان و کاربران آنلاین معرفی کنند. در این متن سعی داریم شما را با یک پلتفرم طراحی وب سایت به صورت ریسپانسیو آشنا کنیم.

مفاهیم اولیه طراحی سایت

قبل از هر چیز بهتر است بدانید یک وب سایت، یک بخش ظاهری دارد که کاربر آن را می‌بیند و در قالب یک سایت می‌شناسد که کدنویسی این بخش توسط HTML و CSS انجام می‌شود. بخش دیگری از سایت وجود دارد که ممکن است شما متوجه کارایی آن نشوید. برای برنامه‌نویسی این بخش معمولا از PHP یا .net استفاده می‌شود. مهم‌ترین بخش یک وب سایت برای یک کاربر این است که به زیبایی آن را ببیند و بتواند فونت‌ها و تصاویر را درست، خوانا و بزرگ ببیند تا هر چه زودتر به هدف خود در وب‌گردی برسد. به همین دلیل مفهوم ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن یک سایت در اینجا مطرح می‌شود. برای اینکه در طراحی یک سایت، آن را به صورت واکنشگرا ببینیم، لازم است برنامه‌نویس کدهای لازم و مرتبط به این موضوع را در منبع سایت قرار داده باشد. حال ممکن است برنامه‌نویس از بوت‌استرپ، W3.CSS و یا هر بستر دیگری برای کدنویسی استفاده کند. اما ما قصد داریم در این متن درباره W3.CSS بیشتر توضیح دهیم. اما ابتدا تعریف کوتاهی از HTML و CSS می‌کنیم.

HTML چیست؟

اچ تی ام ال HTML ابتدای حروف HyperTextMarkupLanguage به معنی زبان نشانه گذاری متن که زبان استاندارد صفحات وب به شمار می‌رود، می‌باشد. به این صورت که یک صفحه مشخص بر روی وب مجموعه‌ای از متن‌ها و عکس‌هایی است که به کمک کدهای  HTML نوشته شده و توسط مرورگر شما تفسیر می‌شود و به شکل چیزی که شما می‌بینید در می‌آید. صفحات طراحی شده با این زبان دارای پسوند htm و یا html هستند که توسط نرم‌افزار‌هایی مانند Notepad، Adobe DreamWeaver، Kompozer ، Microsoft Visual Studio قابل ویرایش می‌باشند.

CSS چیست؟

سی‌اس‌اس Css مخفف  Cascading Style Sheets به معنی برگه های سبک آبشاری است که قابلیت صفحه‌آرایی، استایل‌دهی و زیباسازی صفحات را برای طراحان سایت می‌دهد. به این صورت که وقتی کدهای HTML نوشته می‌شوند، اگر استایل‌دهی نشده باشند، فقط یک سری متن و عکس را پشت سر هم خواهیم دید که هیچ معنی نخواهد داشت. اما با Css شما فونت‌ها، رنگ‌ها و بخش‌بندی هر صفحه را به زیبایی طراحی و برای کاربر قابل فهم‌تر می‌کنید. در سال‌های اخیر بیشتر کدهای Css در یک فایل جداگانه قرار می‌گیرد و کمتر به صورت inline و در داخل کدهای HTML نوشته می‌شود. هدف از تولید  Css جداسازی اطلاعات و نمایش درست و زیباتر محتوا است و آخرین ورژنش Css 3 می‌باشد. اما مطمئن باشید که کار با W3.CSS راحت‌تر خواهد بود.

طراحی ریسپانسیو با W3.CSS

طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو از ویژگی‌های مهم یک وب سایت است که توسط Css تنظیمات انجام می‌شود تا بسته به اندازه صفحه نمایش دستگاه، صفحات وب سایت متغیر باشد و درست نمایش داده شود. W3.CSS فریم‌ورکی از CSS است که به طراحی صفحات رسپانسیو کمک می‌کند. اساس کار این فریم‌ورک به صورت پیش‌فرض mobile-first به معنی طراحی بر اساس صفحه‌ موبایل است. شما برای آموزش این فریم‌ورک در ابتدا باید با ساختار آن آشنا شوید و نحوه استفاده از Containers را بیاموزید. سپس از پنل‌ها، کاردها، فونت‌ها، دکمه‌ها، رنگ‌ها، آیکون‌ها، افکت‌ها و انواع بخش‌های دیگر W3.CSS برای طراحی یک وب‌ سایت عالی استفاده خواهید کرد. اما مهم‌ترین فصل آن برای طراحی واکنشگرا، W3.CSS Responsive است که به شما می‌گوید چگونه این کار را انجام دهید و با گریدبندی یا همان Grid سایدبار و بخش اصلی صفحات را جدا کنید تا در همه دستگاه‌ها همچون موبایل، تبلت، لپ‌تاب و مانیتورهای بزرگتر طبق آنچه می‌خواهید سایتتان نمایش داده شود. کاربرد این فریم‌ورک چنان راحت است که به هنگام طراحی صفحات وب حس خوشایندی خواهید داشت. بهتر است بدانید که W3.CSS کاملا استاندارد بوده و با زبان‌های برنامه‌نویسی سازگار است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *