برای شما هم پیش آمده است که از فردی رزومه بخواهید و به شما آدرس سایت خود را داده باشد؟ سال ها است که هر چیزی آنلاین شده است و حتی درخواست رزومه از کاربران هم به صورت آنلاین صورت می گیرد. در واقع طراحی یک سایت شخصی به شما کمک می کند تا کاربران به اطلاعات شخصی شما در مدت زمان بسیار کوتاهی دسترسی پیدا کنند. امکان قرار دادن لینک صفحات اجتماعی شما از دیگر ویژگی های داشتن سایت شخصی است. در واقع کاربران می توانند به هر چیزی که نیاز دارند، در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مفهوم طراحی سایت شخصی بپردازیم و هر چیزی که لازم است در مورد این نوع وب سایت بدانید، بررسی کنیم. پس اگر قصد طراحی یک سایت شخصی را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل آن بپردازیم.

طراحی سایت شخصی چیست؟

شاید تا کنون کلمه طراحی سایت شخصی را شنیده باشید اما مفهوم آن را ندانید. حتی ممکن است بدانید سایت شخصی چیست اما با کاربردها و ویژگی هایی آن آشنا نباشید. در واقع سایت شخصی به سایت هایی گفته می شود که مربوط به کسب و کاری نیست و کاربران به راحتی می توانند اطلاعات شخصی خود را در آن قرار دهند. برای درک راحت تر، به پیج افراد در اینستاگرام نگاه کنید! هر صفحه مربوط به یک فرد است و آن فرد در صفحه اطلاعات شخصی نظیر تصاویر، بیوگرافی و… را قرار می دهد. در سایت شخصی هم افراد اطلاعات شخصی خود را قرار می دهند! مهم ترین مسئله ای که باعث می شود تا سایت شخصی نسبت به شبکه اجتماعی طرفداران بیشتری داشته باشد، این است که هر جوری که نیاز دارید، می توانید سایت را طراحی کنید.

اگر از کاربران اینترنت هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید اقدام به طراحی سایت شخصی کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، فرض کنید کاربران می خواهند اطلاعاتی در مورد شما داشته باشند، در این صورت از شما می پرسند. حال اگر شما سایتی داشته باشید، کافی است یک بار این اطلاعات را در سایت خود قرار دهید و هنگامی که کاربران آن را از شما سوال کردند، لینک آن صفحه را در اختیارشان قرار دهید. برای مثال، اگر شما می خواهید رزومه خود را به کاربران دیگری ارائه کنید، تنها باید یک بار آن را در سایت آپلود کنید. پس از آن فقط باید لینک مربوط به صفحه آن را به کاربر ارائه کنید تا بتواند آن را مشاهده کند.

سایت شخصی چه کاربردهایی دارد؟

اگر قصد طراحی سایت شخصی داشته باشید، باید بدانید که سایت شخصی چه کاربردی برای شما خواهد داشت! در واقع سایت شخصی کاربردهای زیادی دارد و هر فرد می تواند با هدف خاصی آن را ایجاد کند. حتی ممکن است از یک سایت شخصی با چندین هدف استفاده شود که به راحتی امکان پذیر است. برای درک بهتر این موضوع ما به بررسی 9 مورد مهم از کاربردهای سایت شخصی می پردازیم! در این صورت خیلی راحت تر می توانید برای راه اندازی و مدیریت سایت شخصی خود تصمیم بگیرید:

  • ایجاد بیوگرافی آنلاین

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که یک بیوگرافی آنلاین داشته باشد؟ هر کاربر مشخصات و ویژگی های خود را دارد و ممکن است بخواهید مشخصات خود را در اختیار کاربران قرار دهید. مثلاً ممکن است بخواهید به کاربران بگویید متولد چه سالی هستید، در کدام شهر زندگی می کنید، تحصیلات شما چیست و در نهایت، چه مهارت هایی دارید. در این صورت می توانید یک سایت شخصی داشته باشید و تمام این اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی در اختیار کاربران قرار دهید. با راه اندازی سایت شخصی، با هیچ گونه محدودیتی روبرو نخواهید بود و می توانید هر اطلاعاتی که نیاز داشتید در سایت خود قرار دهید. مثلاً در مورد علایق و تفریحات خود به کاربران بگویید.

  • رزرومه آنلاین ایجاد کنید!

در مورد رزومه چیزی می دانید؟ روزمه یک مسئله مهم برای همه کاربران است و ضروری است که همیشه در دسترس باشد. در واقع در دسترس بودن رزومه به این معنی است که شانس شما برای ایجاد همکاری های جدید و مناسب بیشتر خواهد بود. مثلاً اگر بخواهید در شرکتی استخدام شوید، باید رزومه خود را ارائه کنید. دیگر زمانی که رزومه را به صورت پی دی اف یا پرینت شده در اختیار کارفرما قرار می دادید، گذشته است. اکنون کاربرانی که سایت شخصی دارند، بخشی را به رزومه خود اختصاص می دهند و اگر کارفرما یا شرکتی که از آن ها رزومه بخواهد، لینک آن را ارائه می دهند. جالب است بدانید این موضوع پرستیژ و شخصیت کاری شما را هم چند پله بالاتر می آورد و کارفرما دید حرفه ای تر نسبت شما پیدا خواهد کرد.

  • نمایش نمونه کارها را به بهترین شکل انجام دهید!

فرقی ندارد که شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید! در هر صورت شما نمونه کارهایی بر اساس مهارت و تخصصی خود دارید که می خواهید آن ها را نمایش دهید. سایت شخصی گزینه مناسبی برای نمای شآن است. در واقع افرادی که طراحی سایت شخصی می کنند، نگران این نیستند که چطور باید نمونه کار خود را ارائه کنند، کافی است نمونه کارهای خود را در سایت قرار دهند. هنگامی که تصمیم به پروژه گرفتن بگیرند، به راحتی می توانند لینک نمونه کارهای خود را که در سایت شخصی قرار داده اند، برای کاربر موردنظر خود ارسال کنند. با این کار نحوه ارائه نمونه کارها هم بسیار حرفه ای تر است و کارفرما به سادگی می تواند به نمونه کارهای شما دسترسی پیدا کند.

  • وبلاگ شخصی داشته باشید!

به نوشتن علاقه دارید و می خواهید کاربران مطالب شما را بخوانند؟ یک سایت شخصی راه اندازی کنید و در آن محتوای موردنظر خود را انتشار دهید. البته در حال حاضر شبکه های اجتماعی مختلفی وجود دارند و شما می توانید نوشته های خود را در مدت زمان کوتاهی به هزاران نفر نمایش دهید، اما اگر بخواهید حرفه ای تر باشید بهتر است در بلاگ خود بنویسید. با طراحی سایت شخصی به راحتی می توانید نوشته های خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دهید و علاوه بر متن، تصویر یا ویدیو هم با کاربران به اشتراک بگذارید. جالب است بدانید برای افرادی که می خواهند برندسازی شخصی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، داشتن وبلاگ شخصی کمک بسیار زیادی به آن ها می کند.

اگر بخواهید آموزش های کاربردی به کاربران ارائه کنید، داشتن یک سایت شخصی یاریگر شما خواهد بود. در سایت شخصی می توانید هر چیزی که می خواهید به کاربران خود یاد دهید را منتشر کنید و آن ها هم با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. آموزش شما می تواند به صورت متنی یا ویدیویی باشد! در واقع شما در سایت شخصی با محدودیتی روبرو نیستید و می توانید آموزش های خود را به هر نحوی که راحت هستید، با کاربران به اشتراک بگذارید. برای افزایش افرادی که ویدیوهای شما را دنبال می کنند، راه های مختلفی نظیر بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بهبود رتبه سایت در گوگل وجود دارد.

  • دریافت پروژه را به بهترین شکل انجام دهید!

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که هدفتان جذب پروژه های مختلف از طریق سایت است. این کار به راحتی از طریق سایت شخصی امکان پذیر است. در سایت شخصی می توانید نمونه کارها و رزومه خود را قرار دهید و پروژه دریافت کنید. مهم ترین مزیت سایت شخصی این است که در زمان شما صرفه جویی می شود! در واقع زمانی که باید صرف ارائه نمونه کار به کاربران کنید و پروژه را بگیرید، می توانید صرف چیزهای دیگری نظیر بازاریابی کنید. جالب است بدانید تمام فرآیند دریافت پروژه به صورت آنلاین انجام می شود و شما می توانید در همان لحظه هزینه پروژه را از مشتریان خود دریافت کنید. در واقع این مسئله فرآیند انجام کارها را سرعت می بخشد و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  • اطلاع رسانی را به خوبی انجام دهید!

شما جزء افرادی هستید که در جامعه به عنوان فعال شناخته می شوید و می خواهید چیزی را اطلاع رسانی کنید؟ محیط سایت شخصی به نحوی است که می توانید هر چیزی را اطلاع رسانی کنید و بهترین شکل آن را ارائه کنید. به عنوان مثال اگر پژوهشگر هستید و نتایج جالبی به دست می آورید، کافی است آن را در سایت شخصی خود ارائه کنید و ببینید که چطور افراد از آن استقبال می کنند. حتی اگر تحقیق شما جامع و حرفه ای باشد، ممکن است به عنوان مرجع، کاربران شما را در رسانه های دیگر نظیر شبکه های اجتماعی یا سایت شخصی خود معرفی کنند و لینکی به سایت شخصی شما دهند.

  • رویداد برگزار کنید!

رویدادهای مختلفی برگزار می کنید و پیدا کردن محیطی برای ارائه کار مشکل است؟ اقدام به طراحی سایت شخصی کنید. داشتن سایت شخصی به شما کمک می کند تا بتوانید رویدادهای مختلفی ارائه کنید و آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. البته نباید فراموش کنید که برای برگزاری رویداد باید بستر مناسبی در کنار طراحی سایت شخصی در نظر بگیرید که این کار هم چندان دشوار نیست. مثلاً می توانید ثبت نام رویداد را در سایت شخصی خود انجام دهید و برای برگزاری آن از پلتفرم های دیگری استفاده کنید.

  • ده ها کاربرد دیگر

موارد قبلی دلایل کافی برای راه اندازی سایت شخصی نبود؟ داشتن سایت شخصی می تواند هزاران کاربرد داشته باشد. مثلاً یکی از کاربردهای ضروری این است که با طراحی سایت شخصی می توانید یک فرم تماس در سایت خود ایجاد کنید تا کاربران راحت تر با شما ارتباط برقرار کنند. در کنار فرم تماس هم می توانید اطلاعات مربوط به تماس خود را دریافت کنید تا کاربران سریع تر با شما در ارتبط باشند. بنابراین داشتن سایت شخصی کمک زیادی به رشد زندگی کاری و فردی شما می کند و می توانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. همچنین با داشتن سایت شخصی کاملاً حرفه ای به نظر خواهید رسید و بهترین نتایج را می گیرید.

یک سایت شخصی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

با کاربردهای سایت شخصی آشنا شدید؟ اکنون زمان آن رسیده که ببینیم یک سایت شخصی باید از چه ویژگی هایی پیروی کند. در واقع در نگاه اول طراحی سایت شخصی کار ساده ای است اما باید ویژگی های خاصی را هم رعایت کنید. ویژگی های مختلفی وجود دارند که می تواند سایت شخصی شما را به یک سایت حرفه ای تبدیل کند! در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 13 مورد از مهم ترین ویژگی هایی که یک سایت شخصی باید داشته باشد، می پردازیم. اگر قصد طراحی سایت شخصی دارید حتماً تمام این موارد را رعایت کنید تا بهترین نتایج را بگیرید:

  1. طراحی سایت با ظاهر مناسب و حرفه ای

در قدم اول که کاربر وارد سایت شما می شود، ظاهر آن سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. یک حس ناخودآگاه در کاربران وجود دارد که به کاربر اعلام می کند که این سایت حرفه ای است یا خیر! بنابراین اولین ویژگی یک سایت شخصی این است که باید ظاهر حرفه ای و مناسب داشته باشد. شما می توانید ظاهر سایت شخصی خود را بر اساس حوزه فعالیتی و برند شخصی خود طراحی کنید. مثلاً اگر در حوزه کودک فعالیت می کنید، بهتر است سایت شما کمی فانتزی باشد اما اگر در یک حوزه رسمی فعالیت دارید، سایت شما می تواند ظاهرش رسمی باشد اما در عین حال، جذاب و حرفه ای هم باشد.

  1. انتخاب رنگ مناسب برای سایت

رنگ بندی سایت برای کاربران اهمیت زیادی دارد و باید هنگام انتخاب رنگ مناسب برای سایت خود، نکات مربوط به آن را دقت کنید. به عنوان مثال اگر رنگ سازمانی برای برند شخصی خود در نظر گرفته اید، می توانید بر اساس آن رنگ سایت خود را طراحی کنید. اگر رنگ خاصی در نظر نگرفته اید، می توانید رنگ خود را متناسب با حوزه فعالیت خود انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع سایتی که در حوزه ساختمان سازی فعالیت می کند را در نظر بگیرید. چنین سایتی می تواند از رنگ زرد که مربوط به کلاه ایمنی ساختمان است استفاده کند. همچنین در حوزه محیط زیست می توانید رنگ سبز که به معنای طراوت است استفاده کنید.

  1. استفاده از تایپوگرافی مناسب

مهم نیست که هدف سایت شما چه چیزی است، در هر صورت کاربران وارد سایت شما می شوند. در واقع در صفحات هر سایت نوع خاصی از محتوا وجود دارد که توسط کاربران خوانده می شود! در مرحله اول برای این که محتوای شما توسط کاربران خوانده شود، این است که تایپوگرافی مناسبی داشته باشد. تایپوگرافی مناسب به این معنی است که کاربران به راحتی بتوانند آن را بخوانند و از آن استفاده کنند. نوع فونت، رنگ فونت، سایز متن ها و… همگی از مواردی هستید که تاثیر زیادی در بهینه بودن تایپوگرافی سایت شما دارد. تایپوگرافی شما در موبایل کاربران هم باید کاملاً بهینه و حرفه ای باشد تا کاربرانی که با کمک موبایل از سایت شما بازدید می کنند هم به راحتی بتوانند از سایت شما استفاده کنند.

  1. تولید محتوا به صورت حرفه ای

محتوای سایت بخش مهمی از آن است که کاربران به آن نیاز دارند! در واقع اگر سایتی محتوا نداشته باشد، کاربران دلیلی برای ورود به آن سایت نمی بینند. برای مثال، در سایت محتوای ویدیویی و تصویری هم وجود دارند که اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین تولید محتوای حرفه ای اهمیت زیادی دارد و هنگام طراحی سایت شخصی باید سعی کنید محتوای جذاب و کاربردی بنویسید. مثلاً اگر قرار است در صفحه درباره ما خودتان را معرفی کنید، از تکنیک داستان سرایی استفاده کنید تا برای کاربران جذاب باشد و ترغیب شوند که محتوای صفحه را تا آخر بخوانند.

  1. طراحی تجربه کاربری مناسب

کاربران هنگامی که وارد سایت شما می شوند و کمی با آن کار می کنند، یک تجربه ای از سایت شما دارند. به این مورد تجربه کاربری سایت گفته می شود که همان حس کاربران نسبت به سایت شما خواهد بود. اگر سایت شما تجربه کاربری بهینه و حرفه ای داشته باشد، کاربران از ماندن در سایت شما لذت می برند. از طرف دیگر، اگر تجربه کاربری مناسب نباشد کاربران حس بدی نسبت به سایت شما پیدا می کنند. این مسئله نه تنها روی ماندن کاربر در سایت، بلکه روی برندسازی شخصی شما هم تاثیرگذار است. پس اگر قصد طراحی یک سایت شخصی را دارید یا هر سایت دیگری، تجربه کاربری بسیار مهم است و باید به نحوی باشد که کاربران به راحتی بتوانند با سایت شما ارتباط برقرار کنند.

بنابراین هنگام طراحی سایت شخصی سعی کنید تجربه کاربری بهینه ای داشته باشید تا کاربران به خوبی با سایت شما ارتباط بگیرند.

  1. ایجاد صفحات ضروری در سایت

اگر یک سایت شخصی داشته باشید، قطعاً در آن باید صفحات ضروری وجود داشته باشد. به عنوان مثال در سایت شخصی باید صفحاتی نظیر تماس با ما و درباره ما وجود داشته باشد که کاربران به راحتی بتوانند به اطلاعات مهم شما و موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. هر فرد متناسب با هدف خود باید صفحات ضروری را ایجاد کند. یکی از صفحات مهمی که حتماً باید وجود داشته باشد، صفحه تماس با ما است. کاربران با ورود به صفحه تماس با ما می توانند راه های ارتباطی با شما را پیدا کنند. همچنین در این صفحه یک فرم تماس قرار دهید تا کاربران به ساده ترین شکل ممکن بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و تماس بگیرند.

  1. ایجاد راه های ارتباطی برای کاربران

کاربران هر سایتی نیاز دارند تا با مدیر یا کارشناس آن سایت تماس بگیرند! مثلاً در سایت شخصی هم کاربران به اطلاعات و راه های ارتباطی نیاز دارند تا بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. همین مسئله باعث می شود تا وجود راه های ارتباطی کاربران با شما در سایت به یک ضرورت مهم تبدیل شود. در مورد قبلی گفتیم که صفحه تماس بخش مهمی است و باید حتماً در سایت وجود داشته باشد. علاوه بر صفحه تماس، می توانید راه های دیگری برای ارتباط کاربران با خودتان قرار دهید. همچنین استفاده از ابزارهایی که به شما اجازه ایجاد چت آنلاین در سایت را می دهند، کمک زیادی به شما می کند. این مسئله باعث می شود کاربران همان لحظه با شما ارتباط بگیرند و اگر سوالی دارند، در همان لحظه پاسخ دهید. راه های دیگری هم نظیر تیکت، ایمیل، شماره تماس و… وجود دارند و بر اساس استراتژی ارتباط خود می توانید از آن ها هم استفاده کنید.

  1. وجود بخش بلاگ در سایت شخصی

یادتان هست که گفتیم محتوا بخش مهمی از سایت محسوب می شود و اگر وجود نداشته باشد، کاربران برای سایت شما ارزشی قائل نمی شوند؟ شما با راه اندازی بخش بلاگ در سایت شخصی می توانید این کار را به خوبی انجام دهید. شما باید به کاربران اطلاعات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه کنید تا کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند. به خصوص برای سایت های شخصی نوپا، این مسئله یک ضرورت مهم است. هنگام طراحی سایت شخصی خود، بخشی به نام بلاگ ایجاد کنید تا اطلاعات ارزشمند ارائه کنید. سعی کنید در بخش بلاگ محتوای مرتبط با حوزه کاری خود منتشر کنید تا کاربران شما را متخصص بشناسند. این موارد باعث می شود تا کاربر نسبت به اسم و برند شما حس بهتری پیدا کند و همین موضوع در رشد کسب و کارتان تاثیر زیادی خواهد داشت.

  1. صفحه درباره ما

گاهی اوقات کاربران نیاز دارند تا اطلاعاتی در مورد شما کسب کنند! صفحه ای که اطلاعات شخصی شما در آن قرار می گیرد، صفحه درباره ما است. در واقع در صفحه درباره ما شما می توانید اطلاعات ارزشمند و شخصی در مورد خودتان بنویسید. دلیل آن هم این است که مهم ترین هدف کاربران از ورود به سایت شخصی شما این است که اطلاعات شخصی شما را ببینند. حتی ممکن است نیاز داشته باشند تا هدف شما از راه اندازی سایت شخصی را بدانند. در این صورت است که وجود صفحه درباره ما کمک زیادی به کاربران می کند. در صفحه درباره ما از خودتان بنویسید و به کاربران بگویید که هدفتان از طراحی سایت شخصی چه چیزی بوده است. اگر هدف شما ارائه اطلاعات مفید است، این مسئله را به کاربر اطلاع دهید تا حس بهتری نسبت به شما پیدا کند.

  1. صفحه رزومه

پروژه گرفتن بخش مهمی از کسب درآمد است! مخصوصاً که اگر شما مهارتی دارید و از طریق آن زندگی خود را می چرخانید. پروژه گرفتن می تواند از طریق افراد معمولی یا شرکت های مختلف باشد. در هر صورت برای کاربران مهم است که بدانند شما دقیقاً چه کارهایی انجام داده اید و با چه افراد یا شرکت هایی ارتباط داشته اید. ایجاد بخش رزومه در سایت شخصی به شما کمک می کند تا اطلاعات مهم و ارزشمند خود در حوزه کاری را به کاربران ارائه کنید.  در چنین شرایطی اصلاً نیازی به ارسال فایل یا توضیح دادن نیست! کافی است لینک صفحه موردنظر خود نظیر صفحه رزومه را برای کاربران خود ارسال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. سرعت بارگذاری مناسب

تا کنون برای همه ما پیش آمده است که وارد سایتی شویم و با مشاهده بارگذاری کند آن صفحه، آن را ترک کنیم. درو اقع سرعت بارگذاری سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتماً آن را رعایت کنید. اگر سرعت بارگذاری یک سایت مناسب نباشد، کاربران باید منتظر آن بمانند که در اکثر مواقع سایت را می بندند. قطعاً شما به عنوان کسی که اقدام به طراحی سایت شخصی کرده اید و زحمت زیادی هم بابت آن کشیده اید، دوست ندارید که کاربر از سایت شما خارج شود. بنابراین به بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت بپردازید تا زمانی که نیاز است کاربر منتظر بارگذاری کامل سایت بماند، کمتر شود. بهینه سازی کدهای سایت و استفاده از سیستم مدیریت محتوای بهینه می تواند روی این موضوع تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. همچنین در سیستم هایی نظیر وردپرس سعی کنید کمترا ز پلاگین ها و ماژول های اضافه استفاده کنید تا سرعت سایت کاهی پیدا نکند.

  1. دو زبانه بودن

دوست دارید پروژه را از افرادی که ساکن ایران نیستند بگیرید؟ درآمد دلاری علاقه هر کسی است و اگر یک سایت دو زبانه داشته باشید شانس شما برای گرفتن پروژه دلاری افزایش پیدا می کند. معمولاً کاربران ایرانی از زبان فارسی به عنوان زبان اول استفاده می کنند، مگر آن که کاملاً به صورت بین المللی فعالیت کنند که در این صورت زبان سایت ها انگلیسی است. اگر شما هم می خواهید علاوه بر کاربران داخل ایران، پروژه های خود را از کاربران خارجی هم دریافت کنید، طراحی سایت شخصی خود را به صورت دو زبانه انجام دهید. به عبارت ساده تر، اطلاعات خود را علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی هم ارائه کنید. بخش فارسی و انگلیسی سایت را از هم جدا کنید تا نتایج فوق العاده ای از آن بگیرید.

  1. لینک دهی به شبکه های اجتماعی

تقریباً هیچ فردی وجود ندارد که از شبکه های اجتماعی استفاده نکند. در واقع هر فردی حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می کند و همین مسئله باعث می شود تا داشتن سایت شخصی به شما کمک کند تا بتوانید لینک صفحات اجتماعی خود را در سایت قرار دهید. دلیل آن هم این است که این روزها شبکه های اجتماعی در میان کاربران زیادی رایج است و هر کاربر، حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی فعالیت می کند. ممکن است کاربران دوست داشته باشند که شما در شبکه های اجتماعی هم دنبال کنند که در این صورت باید لینک تمام شبکه های اجتماعی که در آن فعالیت دارید را در سایت قرار دهید. در چنین مواقعی کاربر تنها با یک کلیک می تواند وارد صفحه اجتماعی شما شود و از آن بازدید کند.

اگر قصد طراحی سایت شخصی دارید، لازم است این مواردی که در این بخش بررسی کردیم را هنگام طراحی سایت موردنظر خود در نظر بگیرید. حتی ممکن است ویژگی های دیگری هم به ذهن شما برسد که اگر فکر می کنید برای کاربران شما مفید است، پیشنهاد می کنیم حتماً آن را روی سایت پیاده سازی کنید. البته باید آن را آنالیز کنید تا اگر مسئله بهینه ای روی سایت نیست آن را پاک کنید.

با وجود شبکه اجتماعی اینستاگرام چرا باید سایت شخصی داشته باشیم؟

اگر از کاربران اینستاگرام هستید، حتماً می دانید که اینستاگرام فرصت خوبی است تا با کاربران ارتباط برقرار کنید. همچنین به راحتی می توانید برندسازی شخصی در آن انجام دهید اما مسئله مهم این است که با وجود اینستاگرام آیا باز هم به داشتن سایت شخصی نیاز داریم؟ 3 دلیل مهم وجود دارد که نشان می دهد با وجود اینستاگرامی که میلیون ها کاربر دارد، باز هم به سایت شخصی برای انجام حرفه ای تر کارهای خود نیاز دارید:

  • اگر اینستاگرام فیلتر شود!

فیلترینگ اینستاگرام مسئله ای است که سال هاست وجود دارد! حال اگر صفحه خود را روی اینستاگرام ایجاد کرده باشید و به همان اکتفا کنید، با فیلتر شدن اینستاگرام کاملاً از بین خواهد رفت. در حالی که اگر سایت شخصی داشته باشید، فیلتر نخواهد شد و می توانید کاربران خود را برای همیشه داشته باشید. حتی اگر اینستاگرام فیلتر نشود، ممکن است صفحه شما در اینستاگرام به هر دلیلی بسته شود که در این صورت هم ارتباط شما با کاربران قطع خواهد شد. بنابراین بهتر است در اینستاگرام فعالیت کنید و کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید. در چنین شرایطی حتی اگر اینستاگرام فیلتر شود، باز هم ارتباط شما و کاربران قطع نخواهد شد و از طریق سایت با هم در ارتباط خواهید بود.

اینستاگرام امکانات بسیار خوبی در اختیار شما قرار داده است اما هر جور هم که نگاه کنیم، باز هم محدود هستید. شما در سایت خود می توانید هر گونه اطلاعاتی که نیاز دارید را اضافه کنید و به کاربران ارائه دهید.مثلاً می توانید محتوای خود را آن گونه که نیاز است، ارائه کنید. محتوای ویدیویی خود را در میان محتوای متنی قرار دهید. در صورتی که در اینستاگرام این موارد وجود ندارند و باید محتوای خود را محدود به ساختاری کنید که اینستاگرام برای شما در نظر گرفته است.

  • امکان دریافت اطلاعات موردنیاز کاربران در سایت شخصی

اطلاعات کاربران مسئله مهمی است و اگر بتوانید این اطلاعات را به دست آورید، شانس زیادی برای قوی تر عمل کردن خواهید داشت. ساده ترین اطلاعاتی که می توانید از کاربران به دست آورید، ایمیل و شماره تماس است. آیا شما به راحتی می توانید اطلاعات کاربران را از طریق اینستاگرام دریافت کنید؟ قطعاً خیر. در حالی که شما می توانید یک فرم در سایت ایجاد کنید و با ارائه یک هدیه ارزشمند، اطلاعات مهم کاربران نظیر نام، ایمیل و شماره تماس آن ها را بگیرید. از این اطلاعات می توانید برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده کنید و صدها مشتری جدید جذب کنید. در اینستاگرام دستتان بسته است اما در سایت شما می توانید به راحتی با کاربران ارتباط برقرار کنید و اطلاعات موردنظر خود را به سادگی کسب کنید.

آموزش طراحی سایت شخصی؛ از کجا شروع کنیم؟

اگر تصمیم به راه اندازی سایت شخصی گرفته اید و مراحل انجام آن را نمی دانید، لازم است بگوییم که کار سختی نیست. طراحی سایت شخصی نسبت به طراحی انواع دیگر سایت ها ساده تر است و در کمتر از چند دقیقه می توانید سایت شخصی خود را راه اندازی کنید. دو راه کار برای طراحی سایت شخصی وجود دارد که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم! اگر تخصص و مهارت های خود را بررسی کنید، می توانید از میان 2 راه زیر یکی را برای طراحی سایت شخصی خود انتخاب کنید:

  • استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت شخصی

سایت ساز به ابزاری گفته می شود که به شما این امکان را می دهد تا هر سایتی که نیاز دارید در کمترین زمان ممکن راه اندازی کنید. سایت سازها در واقع سیستم های مدیریت محتوایی هستند که توسط شرکت ها توسعه پیدا کرده اند. امکانات مختلفی در سایت ساز به شما ارائه می شود و باید ببینید که به چه امکاناتی نیاز دارید. امکانات پایه سایت سازها یکی هستند اما برخی امکانات آن ها فرق دارند که به عنوان مزایا و معایب باید آن ها را بررسی کنید. در حال حاضر شرکت های سایت ساز مختلفی در ایران فعالیت می کنند و می توانید با پرداخت هزینه کم به صورت سالانه، سایت شخصی خود را راه اندازی کنید.

  • طراحی سایت شخصی با کمک سیستم مدیریت محتوا

با طراحی سایت از قبل آشنا هستید؟ پس پیشنهاد می کنیم از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید. سیستم های مدیریت محتوا هم ابزاری رایگان هستند که به شما در زمینه طراحی سایت کمک می کنند. برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا پیش نیازهایی لازم دارید تا بتوانید طراحی سایت شخصی خود را انجام دهید. اولین چیزی که نیاز دارید، دامنه سایت است. دامنه همان آدرس سایت است که می توانید از پسوندهای مختلفی نظیر IR و COM استفاده کنید. پس از آن نیاز به میزبانی وب دارید تا بتوانید اطلاعات سایت خود را روی آن میزبانی کنید. در سایت شخصی شما به هاست زیادی احتیاج ندارید و می توانید هاست موردنظر خود را از شرکت های هاستینگ تهیه کنید.

البته هنگام خرید هاست تنها فضای هاست اهمیت ندارد، بلکه مواردی دیگری هم هستند که باید دقت کنید:

  • پهنای باند: پهنای باند به این معنی است که چقدر داده بین سرور و کاربران سایت رد و بدل شده است. برخی هاستینگ ها پهنای باند محدود دارند که در این صورت، اگر پهنای باند تمام شود سایت باز نمی شود. در این صورت باید برای افزایش پهنای باند هزینه اضافی کنید. در حالی که بسیاری از هاستینگ ها پهنای باند نامحدود دارند و با استفاده از آن ها دیگر نیازی به نگرانی در مورد این که چه زمانی پهنای باند به پایان می رسد، نخواهید داشت. سعی کنید از هاستی استفاده کنید که پهنای باند نامحدود دارد تا جای نگرانی باقی نماند.
  • آپ تایم: آپ تایم به این معنی است که سرورهایی که قرار است سایت شما را میزبانی کنند، چقدر در دسترس هستند. اگر سرورهای موردنظر آپ تایم نزدیک به 100 داشته باشند انتخاب مناسبی هستند اما اگر کم باشد، انتخاب مناسبی نیست. این مسئله باعث می شود تا اگر آپ تایم پایین باشد، سایت شما ساعت هایی زیادی را در دسترس نباشد و کاربران نتوانند همیشه به سایت شما دسترسی پیدا کنند. همین مسئله روی رتبه سایت شما در گوگل هم تاثیر زیادی دارد و منجر به شکست سایت شما در گوگل خواهد شد.
  • بکاپ گرفتن: یکی دیگر از مسائلی که هنگام خرید هاست باید دقت کنید، این است که هر چند وقت یک بار از سایت بکاپ تهیه می شود. اگر بکاپ به صورت روزانه است، گزینه عالی پیش روی شما است. اگر بکاپ به صورت هفتگی است، باز هم مناسب است. اما اگر بکاپ به صورت ماهانه است بهتر است به سراغ هاستینگ دیگری بروید. زیرا اگر اطلاعات سایت شما از بین برود و بخواهید بکاپ را بازگردانی کنید، اطلاعات مربوط به یک ماه پیش روی سایت بازگردانی می شود که بخش بزرگی از اطلاعات شما ازبین رفته است.

سپس به یک سیستم مدیریت محتوای رایگان نظیر وردپرس نیاز دارید تا بتوانید محتوای سایت خود را مدیریت کنید. در نهایت، یک قالب مناسب انتخاب کنید و با کمک پلاگین ها، امکانات موردنظر خود را به سایت اضافه کنید. به همین راحتی می توانید سایت شخصی خود را طراحی و راه اندازی کنید تا اطلاعات ارزشمندی به کاربران ارائه کنید. برای طراحی سایت شخصی با سیستم مدیریت محتوا می توانید از افراد فعال در زمینه طراحی سایت کمک بگیرید و در کمتر از چند ساعت یک سایت حرفه ای تحویل بگیرید. البته می توانید از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید هزینه بیشتری خواهد داشت و معمولاً برای سایت شخصی این کار پیشنهاد نمی شود.

نتیجه گیری

برای شما هم پیش آمده است که وارد یک سایت شخصی شوید و با خودتان بگویید که چرا من یک سایت شخصی ندارم؟ در واقع داشتن سایت شخصی کار سختی نیست و در کمتر از چند دقیقه می توانید آن را راه اندازی کنید. اگر قصد راه اندازی سایت شخصی را دارید، ابتدا باید با همه چیز در مورد آن آشنا شوید و سپس به فکر راه اندازی آن باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *