اگر شما نیز یکی از وبمستران یا مدیران سایت‌های اینترنتی باشید حتما از اهمیت بسیار زیاد سئو و بهینه‌سازی سایت مطالبی را خوانده‌ و شنیده‌اید. در سئوی سایت موارد بسیار زیادی وجود دارند که در ارتقا رتبه سایت مهم هستند. در بحث سئو شبکه‌های اجتماعی بحث بسیار گسترده‌ای دارند و از جهات مختلفی حائز اهمیت زیادی هستند که نمی‌توان از آنها به سادگی عبور کرد. در مقالات گذشته درباره اهمیت شبکه‌های اجتماعی در زمینه سئو و اهیمت آن سخنانی را خدمت شما کاربران پرشین‌تولز گفتیم و در این مقاله نیز قصد داریم برخی از فاکتورهای سئو را مورد بررسی قرار دهیم.

اشتراک‌گذاری مطالب و لینک‌ گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در سئوی سایت شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک‌، گوگل‌پلاس، توییتر و… هستند که اگر بخواهیم برای آنها رتبه بندی قائل شویم شاید نتوان به سادگی چنین کاری را انجام داد.

شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به دو دسته مهم تقسیم بندی کرد:

  • شبکه‌های اجتماعی موبایلی که بیشتر کاربران برای ارتباط با یکدیگر و اشتراک‌گذاری فایل‌ها در آن باهم مشارکت دارند. اینگونه شبکه‌ها به صورت مستقیم در سئوی سایت تاثیر ندارند اما با جذب کاربران برای سایت می‌توان کاربران را به سایت خود دعوت کرد؛ با اینکار شما عملا به افزایش ترافیک سایت خود کمک کرده‌اید و با افزایش ترافیک می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید.
  • شبکه‌های دسکتاپ که این‌گونه شبکه‌ها به صورت کاملا مستقیم بر روی سئوی سایت شما تاثیرگذار خواهند بود؛ شبکه‌های فیسبوک، توییتر، گوگل‌پلاس و… در این دسته قرار می‌گیرند که با اشتراک‌گذاری لینک‌ خود در آن می‌توانید باعث افزایش رتبه سایت خود شوید. شبکه‌های اجتماعی و لینک‌گیری از آن نوعی بک‌لینک قانونی و صحیح برای سایت شما محسوب می‌شوند که به مرور زمان متوجه افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو نظیر گوگل خواهید شد.

علاوه بر اینکه مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی به همراه لینک مربوط به آن مطلب به اشتراک‌ می‌گذارید، سعی کنید محتوایی به صورت اختصاصی برای کاربران چنین شبکه‌هایی که شما را دنبال می‌کنند ایجاد کنید. این امر سبب جلب رضایت کاربرانی می‌شود و آنها را تشویق به دنبال کردن سایر صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی می‌کند.

علاوه بر موارد بالا، سعی کنید امکان اشتراک‌گذاری مطالب توسط کاربران را در بخشی از سایت و مطالب سایت خود قرار دهید. اینکار سبب می‌شود تا کاربران سایت شما با اشتراک‌گذاری مطالب بتوانند سبب افزایش بازخوردها و کاربران سایت شما شوند. از طرفی با اینکار موتور جستجو دید بهتری نسبت به سایت شما پیدا می‌کنند که باعث افزایش رتبه سایت شما در میان نتایج جستجوی کاربران خواهد شد.

عدم گرفتن لینک از سایت‌های اسپم و پنالتی‌شده

یکی دیگر از مسائلی که باید در زمینه افزایش رتبه سایت شما باید رعایت کنید، عدم دریافت بک‌لینک از سایت‌های پنالتی و اسپم شناخته شده توسط گوگل است. اینگونه سایت‌ها بدلیل نداشتن محتوای منحصر به فرد و مفید توسط گوگل بی‌کیفیت شناخته می‌شوند که شما باید از دریافت لینک توسط چنین سایت‌هایی یا حتی لینک دادن به آنها خودداری کنید.

انتشار مطالب به صورت مهمان و لینک گرفتن از آنها

اگر شما نویسنده خوبی در مطالب و محتوای سایت هستید، سعی کنید در فرصت‌های موجود اقدام به انتشار مقالات کنید. در میان مقالات خود سعی کنید به کلمات کلیدی سایت خود به سایت خود لینک بدهید؛ اینگونه مقالات علاوه بر اینکه نام سایت شما را بیشتر منتشر می‌کند، می‌توانید سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل به صفحات اول گوگل برسانید. این مقالات در قالب ریپورتاژ آگهی هستند که گاهی برخی از سایت‌ها نمی‌توانند آن را به صورت رایگان منتشر کنند اما اگر در سایت‌های هم‌رده یا ضعیف‌تر به صورت انحصاری منتشر کنید، امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود.

لینک‌دهی به آدرس اصلی سایت توسط سایت‌های دیگر

تا اینجای کار در زمینه لینک‌ دادن به کلمات کلیدی به مطالب یا دسته‌بندی سایت مطالبی را مطرح کردیم؛ اما نباید از اهمیت لینک دادن به آدرس اصلی سایت نیز غافل شد. در سایت‌های مختلف تبلیغاتی تحت عنوان تبلیغات متنی ارائه می‌شود که لینک‌های ارجاع داده شده به صورت Follow هستند و تاثیر مثبت بسیار خوبی بر روی رتبه سایت خواهد داشت. سعی کنید در سایت‌های مختلف هم رده یا سایت‌هایی که امتیاز و رتبه خوبی دارند، به صفحه اصلی سایت خود لینک بدهید. اگرچه این راهکار ممکن است هزینه‌هایی را دربر داشته باشد اما اگر به صورت هدفمند صورت بگیرد در بازه زمانی بسیار کوتاه در کنار راهکارهای دیگر می‌تواند رتبه سایت شما را جابجا کند.

  • انجمن‌های پرشین تولز، یکی از محبوب‌ترین انجمن‌های فارسی زبان است ، تبلیغ در انجمن‌های پرشین تولز فرصت مناسبی برای معرفی کالاها و خدمات شرکت‌های مختلف به وب مسترهای ایرانی و فعالان وب فارسی است.

نوع دیگری از لینک‌ها که به صورت Nofollow ارائه می‌شوند هیچ‌گونه تاثیری در سئو ندارند و صرفا جهت معرفی سایت شما است. در تبلیغات موارد زیادی هستند که باید رعایت شود تا بتوانید بازدهی خوبی دریافت کنید. تبلیغات متنی کمتر توسط کاربران دیده می‌شود و مورد توجه بسیاری از آنان قرار نخواهد گرفت. بنابراین اگر قصد خرید بک‌لینک یا همان تبلیغات متنی را دارید توجه کنید که لینک را به صورت Follow خریداری کنید تا از تاثیر مثبت آن بر روی سئو برخودار شوید.

البته ناگفته نماند که هرچه سایت شما مرتبط‌‌‌ تر با سایت میزبان تبلیغاتی شما باشد، این تاثیر بیشتر خواهد بود و هرچه ارتباط موضوعی سایت‌های کمتر باشد تاثیر کمتری خواهد داشت. در ارائه بک‌لینک پیج‌اتوریتی که امروزه جایگزین پیج‌رنک است، بسیار مهم است؛ این رتبه دقیقا همان رتبه‌ای است که گوگل به سایت شما داده است و می‌توانید برای خرید بک‌لینک به آن توجه کنید.

نتیجه‌گیری: در سئو و بهینه‌سازی سایت دو مورد بک‌لینک و شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم هستند و اگر به دنبال افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو هستید، مطلب بعدی ما را که در رابطه با برسی نکات کلیدی سئو از دیدگاه موتور جستجو است مطالعه کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *