مدیریت یک سایت نیازمند دانش، تخصص، مهارت و تجربه افرادی است که قصد راه‌اندازی یک سایت یا مدیریت آن را دارند. یکی از مواردی که در مدیریت سایت نقش بسیار زیادی دارد، توسعه و پیشرفت سایت است که گاهی برای توسعه یک سایت نیاز به انجام اقدامات فنی است! اقدامات فنی شامل مواردی می‌‎شود که گاهی نیاز به افزودن یا حذف بخش‌هایی از سایت می‎شود که در اینصورت باید سایت را از حالت فعال خارج کرد تا کاربران سایت از چنین مواردی کاملا آگاه باشند. برای اینکار از صفحات در دست تعمیر یا Maintenance Mode استفاده می‌شود که کاربران وردپرس به لطف افزونه‌های مختلف قادر به ایجاد چنین بخشی در سایت وردپرسی خود خواهند بود. در این مقاله قصد معرفی چند افزونه وردپرس کاربردی و حرفه‌ای را داریم که توسط آنها قادر به ایجاد چنین حالتی در سایت وردپرسی خود خواهید بود.

چرا باید از صفحات در دست تعمیر استفاده کنیم؟

گاهی مشکلاتی در سایت‌های مختلف پیش می‌آید که اگر سایت را به طور کامل غیرفعال کنیم و به بازدیدکنندگان سایت خود اطلاع‌رسانی نکنیم، استفاده از چنین صفحات بهترین راهکار خواهد بود. با اینکار علاوه بر اینکه سایت خود را غیرفعال کرده‌ایم، به کاربران خود اطلاع می‌دهیم تا آنها چه مدت پس از آن از سایت شما بازدید کنند! فرض کنید سایت شما غیرفعال شده باشد و این عمل بدون آنکه کاربران سایت از آن مطلع باشند رخ داده باشد! آنها فکر می‌کنند سایت شما برای همیشه غیرفعال شده است و در اینصورت دیگر به سراغ سایت شما نخواهند آمد. با اینکار ارزش سایت خود را حفظ می‌کنید و بدون کاهش اعتبار و ارزش سایت برای دیگران، به راحتی پس از رفع مشکل یا بروزرسانی سایت را به حالت عادی بازمی‌گردانید.

برخی از موارد استفاده از صفحات در دست تعمیر

  • هک شدن سایت و نیاز به بررسی مشکل موجود در سایت و مورد استفاده هکران
  • جلوگیری از انتقال بدافزار در هنگام هک سایت به سیستم کاربران و بازدیدکنندگان سایت
  • نیاز به ایجاد تغییرات و برطرف کردن مشکلات موجود در سایت
  • هنگام توسعه سایت و افزودن بخش‌های جدید یا حذف بخش‌های اضافی موجود در سایت
  • طراحی قالب جدید برای سایت و نیاز به زمان برای پیاده‌سازی قالب جدید
  • استفاده در هنگام راه‌اندازی سایت جدید و نیاز به یک صفحه اطلاع‌رسانی برای کاربران

نحوه استفاده از صفحات در دست ساخت در سایت‌های وردپرسی

وردپرس به عنوان اولین سایت‌ساز و سیستم‌های مدیریت محتوا دارای افزونه‌ها و قالب‌های زیادی در زمینه‌های مختلف است. در زمینه ایجاد صفحات در دست ساخت نیز توسعه‌دهندگان وردپرس فعالیت داشته‌اند و می‌توانید برای ایجاد چنین صفحاتی در وردپرس از افزونه‌ها و قالب‌های مختلف استفاده کنید. در این مقاله برخی از افزونه‌ها و قالب‌های مختلف را خدمت شما کاربران وردپرسی معرفی خواهیم کرد که امیدواریم در صورت نیاز مفید واقع شود.

استفاده از قالب‌های وردپرسی برای عنوان صفحات در دست ساخت

برای ایجاد صفحات در دست ساخت یکی از روش‌های مناسب استفاده از قالب‌های وردپرسی است. قالب‌های وردپرسی به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی کردن بسیار بالا توانسته‌اند یکی از رایج‌ترین گزینه‌های ممکن باشند که به کاربران کمک زیادی کرده‌اند. وجود قالب‌های مختلف با طرح‌ها، المان‌ها و ظاهرهای مختلف توانسته است نیاز بسیاری از کاربرانی که نیاز به صفحات در دست ساخت دارند را برطرف کند. وجود صفحه‌سازهای مختلف نظیر Visual Composer نیز این امکان را برای کاربران وردپرسی آسان‌تر کرده‌اند که می‌توانید از یک قالب با پشتیبانی از Visual Composer استفاده کنید و نیاز خود را برطرف کنید. همچنین در قالب‌های طراحی شده متناسب با این موضوع می‌توانید یک فرم خبرنامه‌، فرم تماس، زمان بازگشت سایت به حالت عادی و اطلاعات دیگری را درج کنید.

استفاده از افزونه‌های وردپرسی به عنوان صفحات در دست ساخت

یکی دیگر از راه‌حل‌هایی که برای ایجاد صفحات در دست ساخت می‌توانید استفاده کنید، استفاده از افزونه‌های وردپرسی است که به شما در زمینه ایجاد چنین صفحات یاری می‌رسانند. افزونه‌های وردپرسی معمولا یک صفحه در دست ساخت را در خود دارند که این صفحه با قالب خاصی نمایش داده می‌شود. مزیت این افزونه‌ها نسبت به قالب‌ها این است که در افزونه‌ها یک قالب وجود دارد و دیگر نیازی به استفاده از صفحه‌ساز نیست! البته مشکلی که وجود دارد نیز این است که نمی‌توانید به راحتی قالب آنها را شخصی‌سازی کنید! همین امر سبب می‌شود تا نتوانید بخش‌های موردنظر خود نظیر خبرنامه را به آن اضافه کنید و تنها باید از افزونه‌هایی که این امکان را دارند، استفاده کنید.

برخی از افزونه‌هایی که می‌توانید در این زمینه از آنها استفاده کنید و بر روی سایت وردپرسی خود حالت در دست ساخت را نمایش دهید را در این بخش برای شما قرار می‌دهیم:

  • Ultimate Coming Soon Page
  • SeedProd
  • WP Maintenance Mode

استفاده از قالب‌های HTML برای نمایش موقت صفحات در دست ساخت

یکی از راه‌هایی که برخی از کاربران آن را نسبت به قالب‌های وردپرسی و افزونه‌های مرتبط با آن پیشنهاد می‌دهند، استفاده از قالب‌های HTML مجزا است! چنین صفحات به صورت مستقیم بر روی صفحه اصلی سایت آپلود می‌شوند و مدت زمان بازگشت سایت به حالت عادی را نمایش می‌دهند. این حالت اگرچه ظاهرا پسندیده است اما بدلیل احتمال ایندکس شدن اطلاعات تگ‌های مربوط به سئو در آن بازه زمانی ممکن است مشکل‌ساز شوند. البته برای رفع این مشکل می‌توانید از متاتگ Noindex در بخش هدر سایت خود استفاده کنید.

نتیجه‌گیری: صفحات در دست ساخت هنگامی در سایت استفاده می‌شوند که بخواهید سایت خود را بروزرسانی کنید یا مشکلات موجود در سایت را رفع کنید. در این مقاله به بررسی راه‌های استفاده از چنین صفحاتی در سایت‌های مختلفی نظیر وردپرس پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *