همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، شبکه‌های اجتماعی متعددی در فضای مجازی وجود دارند که آگاهی از اهداف کسب‌و‌کاری و نحوه‌ی درگیر کردن شبکه‌های اجتماعی در استراتژی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک از آنها به درد شما می‌خورند.

به محض آنکه شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید در آنها ثبت نام و حضور خود را روی آنها تثبیت کنید. هر یک از این شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما عناصر مشترکی نیز میان آنها یافت می‌شود.

صفحات ویژه‌ی کسب‌و‌کار‌‌ها

اول از همه اینکه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کسب‌و‌کار‌ها می‌تواند کمی با استفاده از آنها برای مقاصد شخصی متفاوت باشد. برای مثال، شما ممکن است یک پروفایل فیسبوک شخصی داشته باشید که در آن ارتباطتان را با دوستان و اعضای خانواده‌ی خود حفظ می‌کنید. اما این پلتفرم صفحاتی اختصاصی برای کسب‌و‌کار‌ها نیز ارائه می‌کند.

دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز در خصوص استفاده‌ی شخصی یا کسب‌و‌کاری رویکرد مشابهی دارند.

بنابراین پیش از آنکه به یک شبکه‌‌ی اجتماعی بپیوندید، چک کنید ببینید آیا تمایزی میان استفاده‌ی شخصی و کسب‌و‌کاری برای کاربران آن وجود دارد یا خیر. اطمینان حاصل کنید به عنوان یک کسب‌و‌کار، صفحه‌ی مربوط به کسب‌و‌کار‌ها را ایجاد می‌کنید نه یک پروفایل شخصی.

ثبت نام

وقتی از این موضوع مطمئن شدید، وقت ثبت نام فرا می‌رسد. این کار معمولاً با ایجاد یک حساب کاربری مترادف است. به طور کلی بهتر است برای ثبت نام از آدرس ایمیل کاری خود استفاده کنید تا بتوانید حساب‌های شخصی و کاری خود را از یکدیگر جدا نگه دارید.

وارد کردن اطلاعات

سپس وقت آن فرا می‌رسد که کمی اطلاعات در خصوص کسب‌و‌کار خود وارد کنید. شبکه‌های اجتماعی مختلف در خصوص این اطلاعات با یکدیگر متفاوت‌اند اما موارد مشترکی نیز میان آنها وجود دارد؛ مثل نام کسب‌و‌کار، توصیف آن و اینکه چه می‌کنید، آدرس، آدرس ایمیل و شماره تلفن.اینها اطلاعات نسبتاً استانداردی هستند که در اغلب شبکه‌های اجتماعی می‌توانید وارد کنید. به احتمال زیاد تصویر لوگوی کسب‌و‌کار خود را نیز می‌توانید جایی آپلود کنید.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از این اطلاعات برای درست کردن پروفایل شما بهره می‌گیرند که به نوعی هوم‌پیج یا صفحه‌ی اصلی شما در آن شبکه‌ی به‌خصوص محسوب می‌شود.

در کل در نظر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مختلف، امکانات مختلفی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. به همین خاطر کمی وقت بگذارید و با در نظر داشتن طرح خود، گزینه‌های موجود روی هر یک را بررسی کنید.

لحنی که برای خود انتخاب کرده بودید و اهداف کسب‌و‌کاری مورد نظر خود را در ذهن داشته باشید. این، هنگام نوشتن توصیف کسب‌و‌کار، فهرست کردن محصولات، انتخاب تصاویر یا ویدیو‌هایی که می‌خواهید نمایش دهید و حتی انتخاب تصویر پس‌زمینه‌ی پروفایل به شما کمک می‌کند.

صفحه‌ی اصلی پروفایل

صفحه‌ی پروفایل شما معمولاً جایی است که محتوای خود را روی آن به اشتراک می‌گذارید، با دیگران گفتگو می‌کنید و فعالیت خود را به نمایش درمی‌آورید. به طور کلی تمام آن اطلاعاتی که در مورد کسب‌و‌کارتان وارد کرده بودید، به علاوه‌ی هرآنچه پست می‌کنید و به اشتراک می‌گذارید، همراه با کامنت‌ها و فعالیت‌های پست‌های یاد شده، همین‌جا در دسترس کسانی که از صفحه‌ی شما بازدید می‌کنند قرار خواهد داشت. این امر به نوعی تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مجازی کسب‌و‌کار شما روی این شبکه‌ی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

این را نیز از یاد نبرید که بسیاری از این صفحات پروفایل از طریق موتور‌ جستجو نیز قابل دسترسی هستند. بنابراین هرچه محتوای با کیفیت‌تری روی آنها قرار دهید، شانس به نمایش درآمدن صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان در صفحه‌ی نتایج جستجوی جویشگر‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

مردم چه از طریق موتور‌های جستجو شما را پیدا کنند و چه از طریق برخورد با محتوای جذابی که به اشتراک می‌گذارید، احتمالاً روی صفحه‌ی پروفایل شما کلیک می‌کنند. این صفحه می‌تواند در مورد اینکه شما که هستید و چه محصول یا خدماتی برای ارائه دارید، دید کلی خوبی به آنها می‌دهد. از این بهتر آن است که حتی می‌توانند با شما تعامل داشته باشند و احتمالاً به مشتری شما بدل شوند.

فرصت تبلیغات

در نهایت، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، فرصت تبلیغات یا ویژگی‌های خاصی در اختیار کسب‌و‌کار‌ها قرار می‌دهند. به عنوان نمونه، شاید در ازای پرداخت مبلغی بتوانید ببینید چه کسانی در آن شبکه‌ی اجتماعی صفحه‌ی شما را دیده اند. یا شاید بتوانید با پرداخت مبلغی، محتوای خود را در برابر دیدگان گروه خاصی از کاربران آن شبکه‌ی اجتماعی قرار دهید. به این ترتیب بهتر است نگاهی به برنامه‌های غیر رایگان شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار‌ها بیاندازید و ببینید تا چه حد به دردتان می‌خورند.

جمع‌بندی

فراموش نکنید مهم‌ترین قدم برای موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین روی شبکه‌های اجتماعی این است که همیشه و در همه حال اهداف کسب‌وکاری‌تان را در ذهن داشته باشید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *