اگر به برنامه بازاریابی کسب و کارهای مختلف دقت کنیم، متوجه می شویم که بازاریابی محتوا بخش مهمی از آن است! در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از بازاریابی محتوا استفاده می کنند اما چرا بازاریابی محتوا آن قدر اهمیت دارد؟ دلیل آن، این است که از محتوا در تمامی کانال های بازاریابی استفاده می شود. به خصوص سئو که یکی از کانال های عالی برای جذب ترافیک است، کاملاً به محتوا وابسته است. در سال 2021 یک چک لیست تولید محتوا ارائه شده است که با استفاده از آن می توانید به صدر گوگل دست پیدا کنید! در این مقاله می خواهیم به بررسی این چک لیست تولید محتا بپردازیم تا بتوانید با تولید محتوا صه صدر گوگل برسید.

صدرنشینی در گوگل با تولید محتوا

گوگل را که همه می شناسیم! اگر از ما بپرسند گوگل چیست، می گوییم که موتور جستجویی است که کاربران برای رسیدن به یک کلمه کلیدی خاص، از آن استفاده می کنند. حال بیایید گوگل را از دید کسب و کارها بررسی کنیم. هنگامی که کاربران عادی کلمه کلیدی را در آن جستجو می کنند، وارد سایت ها می شوند و این سایت ها مربوط به کسب و کارها است. کسب و کارها اهمیت حضور در لینک های اول گوگل و میزان ترافیکی که به کمک آن می توانند جذب کنند را به خوبی شناخته اند. اگر بتوانید به لینک اول گوگل برسید، به یک کانال جذب ترافیک عالی دست پیدا کرده اید که تقریباً هیچ کانال بازاریابی دیگری اندازه آن ارزشمند نیست.

دلیل آن که جذب ترافیک از گوگل نسبت به کانال های دیگر بازاریابی بهتر است، این است که هر مخاطبی که از گوگل جذب می شود دقیقاً مخاطب هدف شما است. مثلاً اگر در مورد بیماری کرونا مطلبی نوشته اید و در لینک یک گوگل قرار دارید، به این معنی است که گوگل فردی که دقیقاً به دنبال آن محتوا است را وارد سایت شما کرده است و این مسئله بسیار ارزشمند است.

چک لیست تولید محتوا در سال 2021

اکنون که با اهمیت تولید محتوا و سئو آشنا شدید، زمان آن رسیده است که بدانید چطور تولید محتوای باکیفیت انجام دهید تا به لینک اول گوگل دست پیدا کنید. در سال 2021 نکاتی برای تولید محتوای ارائه شده است که برخی از آن ها از قبل وجود داشتند و برخی دیگر را متخصصان سئو به تازگی پیشنهاد کرده اند. ما 20 مورد از نکاتی که هنگام تولید محتوا باید رعایت کنید را به همراه یک مثال در هر بخش بررسی می کنیم تا به راحتی بتوانید از این چک لیست استفاده کنید. این موارد که باید رعایت کنید عبارتند از:

  1. شناخت مخاطبان هدف

اولین اقدامی که برای تولید محتوای باکیفیت باید انجام دهید، شناخت مخاطبان هدف است! در واقع شما پیش از هر کار دیگری باید ببینید که محتوا را برای چه کسانی تولید می کنید. با شناخت ویژگی های این افراد می توانید بخش های مختلف محتوای خود را برای آن دسته از مخاطبان هدف بهینه سازی کنید. هنگام شناخت مخاطبان هدف در مورد ویژگی های آن ها هم تحقیق کنید؛ شما باید ببینید که چقدر سن دارند، جنسیت آن ها چیست، شغل آن ها چیست و سوالات دیگری که به تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت برای آن دسته از مخاطبان کمک کند.

به عنوان مثال اگر شما یک آکادمی دیجیتال مارکتینگ دارید و می خواهید با تولید محتوا به صدر گوگل برسید، باید در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید. در واقع شما باید ببینید که مخاطبان شما چه افرادی هستند. کسانی که از آکادمی دیجیتال مارکتینگ و آموزش های آن استفاده می کنند، افرادی هستند که در این حوزه فعالیت دارند یا علاقه مند هستند. سن آن ها هم معمولاً از 20 سال به بالا است و قشر جوان را تشکیل می دهند. همچنین افرادی هستند که با تکنولوژی آشنا هستند و در تولید محتوا، می توانید چاشنی تکنولوژی را هم به محتوای خود اضافه کنید.

  1. تحقیق در مورد موضوع موردنظر

یکی دیگر از چک لیست هایی که برای تولید محتوا باید دقت کنید، این است که در مورد موضوع موردنظر تحقیق کنید! شاید شما درباره موضوع موردنظر اطلاعات خوبی داشته باشید اما با کمی تحقیق، می توانید اطلاعات بهتر و مفیدتری به کاربران ارائه کنید. حتی گاهی اوقات شما موضوعی را می دانید، اما با تحقیق در مورد آن متوجه می شوید که بهتر است چطور آن را ارائه کنید تا کاربران بهتر متوجه آن موضوع شوند. تحقیق شما بهتر است در سایت ها و مراجع معتبر باشد تا اطلاعاتی که به کاربران می دهید، درست و دقیق باشد. همچنین در برخی موضوعات لازم است که تحقیقات شما بروز باشد تا بتواند نیاز کاربران را رفع کند.

اقدامات لازم برای سئو

یکی از نکاتی که باید دقت کنید، این است که برخی حوزه ها واقعاً حساس هستند و باید از مطلبی که منتشر می کنید اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال در حوزه پزشکی ارائه یک مقاله اشتباه می تواند جان افراد را به خطر بیندازد. همین مسئله باعث شده تا گوگل روی سایت های پزشکی حساس تر باشد و تا زمانی که از محتوای شما اطمینان حاصل نکند، ممکن است شما را در صدر نتایج نمایش ندهد. بنابراین در حوزه های حساس باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید تا محتوای شما را پیش از انتشار بررسی کند.

  1. فکر کردن پیش از نوشتن

یکی از مشکلاتی که برخی کاربران با آن روبرو هستند، این است که هنگام نوشتن نمی دانند که چطور باید موضوع را پوشش دهند و آن را ارائه کنند. مهم ترین دلیل آن، این است که پیش از نوشتن فکر نمی کنند که قرار است به چه محتوای بپردازند. اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید، پیش از آن که بخواهید محتوای خود را بنویسید، در مورد آن فکر کنید. اگر پیش از نوشتن فکر کنید، می دانید که قرار است چه چیزی را در محتوای خود ارائه کنید. همچنین اگر پیش از نوشتن فکر کنید، ممکن است یک محتوای بهتر به ذهن شما برسد و از نوع دیگر محتوا استفاده کنید.

تاثیر دامین اتوریتی در سئو

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که شما در حال تولید یک محتوای آموزشی هستید که مربوط به یکی از نرم افزارهای کامپیوتر است. در این صورت به دنبال نوشتن محتوایی هستید که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند. هنگامی که در مورد آن فکر می کنید، ممکن است به ذهن شما برسد که بهتر است محتوای ویدیویی از صفحه دسکتاپ خود ضبط کنید و به خوبی آن را آموزش دهید. در این صورت محتوای متنی کمتری تولید می کنید و به جای آن یک محتوای چند دقیقه‌ای بسیار مفید برای کاربران و به صورت ویدئویی ضبط می کنید. محتوای ویدیویی به سئو سایت شما کمک زیادی می کند و می توانید راحت تر صفحه اول گوگل را بگیرید.

  1. تعیین ساختار برای محتوا

یکی دیگر از نکات مهم در چک لیست تولید محتوا تعیین ساختار برای محتوا است! طبق تحقیقاتی که در سال 2021 صورت گرفته و به عنوان چک لیست تولید محتوا ارائه شده است، ساختار محتوا اهمیت بسیار زیادی در تولید محتوا دارد. ساختار محتوا به این معنی است که عناصر مختلف محتوای شما چگونه در کنار هم قرار گرفته اند و کدام نوع ساختار می تواند بهینه ترین نوع ساختار برای کاربران باشد. به عنوان مثال تعیین تیتر اصلی و زیرمجموعه های آن اهمیت زیادی در ساختار دارد. همچنین نوع قرارگیری محتوای تصویری و ویدیویی در مقاله اهمیت زیادی دارد.

اهمیت کیفیت محتوا در سئو

برای آن که بتوانید یک محتوای خوب بنویسید، بهتر است ابتدا ساختار آن را مشخص کنید! به عنوان مثال ابتدا عنوان مقاله را وارد کنید، سپس یک مقدمه بنویسید و پس از آن، به سراغ زیرتیترهای مختلف مقاله خود بروید. این کار باعث می شود تا پیش از نوشتن محتوا، به دنبال این باشید که مقاله شما قرار است از چه بخش هایی تشکیل شود. سپس محتوای هر بخش را بنویسید؛ در این صورت یک محتوای عالی خواهید داشت. همچنین این کار باعث می شود تا هنگام نوشتن محتوا، دیگر فکرتان درگیر این نباشد که تیتر بعدی باید چه چیزی باشد.

  1. استفاده درست از پاراگراف ها

هنگامی که کاربران محتوای شما را می خوانند، پاراگراف ها اهمیت زیادی دارند! گاهی اوقات پاراگراف ها آن قدر طولانی هستند که درک آن برای کاربر مشکل می شود. به همین دلیل متخصصان تولید محتوا پیشنهاد می کنند که پاراگراف ها بین 3 تا 5 خط باشد و سپس به سراغ پاراگراف بعدی بروید. این کار باعث می شود تا کاربر نهایتاً 5 خط را بخواند و به راحتی آن را درک کند. همچنین گاهی اوقات در پاراگراف ها جملات طولانی هستند که در این صورت هم خواندن آن مشکل خواهد بود. بهتر است جملات را از هم تفکیک کنید و چندین جمله را با کلماتی نظیر “و – که – اما” به هم متصل نکنید.

ابزار سئو و کاربرد آن

یکی دیگر از مشکلاتی که در پاراگراف بندی مشاهده می شود، این است که دو یا چند مفهوم جداگانه در یک پاراگراف می آید. این کار هم باعث می شود تا در آن جملات برای کاربران سخت شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در هر پاراگراف تنها یک موضوع بررسی شود و اگر جملات بعدی مربوط به جملات قبلی نیستند، در یک پاراگراف دیگر بررسی کنید. دلیلی ندارد که بخواهید پاراگراف های طولانی بنویسید؛ حتی گاهی اوقات ممکن است پاراگراف شما تنها یک خط باشد که اصلاً ایرادی ندارد. مهم این است که جملات مرتبط و دنبال کننده یک موضوع مشخص در یک پاراگراف قرار بگیرند.

  1. استفاده درست از هدینگ ها

با تگ های H یا heading آشنا هستید؟ این تگ ها که تحت عنوان هدینگ (heading) شناخته می شوند از اصول مهم سئو هستند. این تگ ها به این دلیل اهمیت دارند که گوگل اهمیت هر تیتر را بر اساس آن می سنجد. تگ های H از 1 تا 6 را شامل می شوند که هر چه عدد بزرگ تر می شود، اهمیت آن کمتر خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که تگ H1 از H2 اهمیت بیشتری دارد. همچنین تگ H2 نسبت به تگ H3 اهمیت بیشتری دارد و این موضوع بر اساس اعداد تگ هدینگ ادامه پیدا می کند. در چک لیست تولید محتوا باید به این موضوع دقت کرده و از تگ های هدینگ به درستی استفاده کنید.

البته استفاده از این تگ ها محدودیت هایی هم دارد! به عنوان مثال تگ H1 مهم ترین تگی است که در هر صفحه قرار می گیرد و به گوگل نشان می دهد که عنوان اصلی مقاله چیست. به همین دلیل از تگ H1 تنها یک بار در هر صفحه باید استفاده شود. پس از آن تگ H2 بیشترین اهمیت را دارد! از تگ های H2 هم به صورت محدود استفاده کنید؛ مثلاً اگر محتوای شما 5 تیتر اصلی دارد، می توانید 5 بار از این تگ استفاده کنید و باقی تیترها را به عنوان زیر مجموعه قرار دهید. همچین نکته دیگری که باید رعایت کنید، این است که اگر شما از تگ H3 استفاده می کنید باید قبل از آن از تگ h2 استفاده کرده باشید که به عنوان زیرمجموعه آن تگ شناخته شود.

  1. استفاده از کلمات تعیین کننده موقعیت جمله

یکی از نکات دیگری که وجود دارد و باعث می شود تا شما یک محتوای بهینه داشته باشید، این است که از کلمات تعیین کننده و کلیدی کم رقابت استفاده کنید. کلمات تعیین کننده، کلماتی هستند که به کاربر یک مسیر برای خواندن محتوا می دهند. برای درک بهتر این موضوع، کلمات اولاً و دوماً را در نظر بگیرید. این کلمات نشان می دهند که ابتدا باید جمله اولاً را بخوانید و سپس جمله مربوط به کلمه دوماً را بررسی کنید. این موضوع به شما یک مسیر مشخص می دهد تا بدانید که جمله را به چه صورت باید بخوانید. همچنین کاربردهای دیگری هم برای کلمات تعیین کننده وجود دارد.

تحقیق کلمات کلیدی کم رقابت

اجازه بدهید یک مثال ساده برای شما مطرح کنیم! فرض کنید در حال خواندن یک محتوای آموزشی هستید اما درک آن کمی سخت است. نویسنده برای آن که شما را با آن آشنا کنید، برای شما یک مثال می آورد. پیش از آن که مثال را بررسی کند، از کلمه “به عنوان مثال” یا “مثلاً” استفاده می کند که شما بدانید آن یک مثال است. این مسئله به شما کمک می کند تا درک بهتری از محتوا داشته باشید و سردرگم نشوید. در چک لیست تولید محتوا این مسئله به دلیل آن که تجربه کاربری مناسبی برای کاربران ایجاد می کند، ارزش زیادی دارد.

  1. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

کلمات کلیدی بخش بسیار مهمی از محتوا هستند و باعث می شوند تا گوگل محوریت محتوای شما را تشخیص دهد. یکی از بخش های بسیار مهم در محتوا، تحقیق کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا بدانید کاربران برای رسیدن به موضوع محتوای شما چه کلماتی را در گوگل جستجو می کنند! همین مسئله باعث می شود تا بتواند صدر نتایج گوگل را به خود اختصاص دهید و ترافیک بسیار خوبی را از آن بگیرید. البته لازم به ذکر است که نباید استفاده از کلمات کلیدی به قدری زیاد باشد که گوگل محتوای شما را اسپم تشخیص دهد.

هر محتوا یک کلمه کلیدی اصلی دارد و چندین کلمه کلیدی مرتبط! کلمات کلیدی مرتبط به ربات های گوگل می فهماند که این محتوا برای این کلمات کلیدی مرتبط هم است و اگر کاربری چنین کلماتی را جستجو کرد، گوگل می تواند محتوای شما را برای کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر نمایش دهد. البته توجه داشته باشید که کلمات کلیدی مرتبط و اصلی را باید با نسبت مشخصی استفاده کنید! دلیل آن هم این است که گوگل کلمات کلیدی مرتبط را به عنوان کلمه کلیدی اصلی تشخیص ندهد و تنها آن را به عنوان کلمات کلیدی مرتبط بشناسد.

  1. بهینه سازی تعداد کلمات مقاله

گاهی اوقات کاربران فکر می کنند که هر چقدر محتوا طولانی تر باشد، بهتر است! همین مسئله باعث می شود تا ذهن و فکر کاربر تنها پر کردن صفحه از کلماتی باشد که گاهی اوقات واقعاً مفید نیست. گاهی اوقات کاربران برای پر کردن صفحه از کلمات، تنها به فکر نوشتن هستند و این مسئله که آن جملات چقدر برای کاربران مفید است را نمی کنند. برای آن که طول مقاله در بهینه ترین حالت ممکن قرار بگیرد، باید ببینید که چقدر محتوای مفید ارائه می کنید. مثلاً ممکن است محتوای شما 3 هزار کلمه باشد اما تنها هزار کلمه از آن مفید باشد. در این صورت شما تجربه کاربری را فدای طول مقاله کرده اید که درست نیست.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر بگیرید، این است که پیش از نوشتن محتوا ساختار مقاله را مشخص کنید. با تحقیق در مورد ساختار مقاله می توانید متوجه شوید که چقدر اطلاعات مفید به کاربران ارائه می کند. در مقاله خود محتوای تکراری ارائه نکنید و تنها زمانی یک جمله را تکرار کنید که واقعاً به آن نیاز نیست. البته گاهی اوقات که رقابت در کلمات کلیدی سنگین است، تولید محتوای جامع می تواند به رسیدن شما به صفحه یک گوگل کمک زیادی کند. در چنین شرایطی سعی کنید محتوای طولانی و جامع ارائه کنید اما حدالامکان محتوای آن مفید و غیرتکراری باشد.

  1. لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو است و کاربران زیادی گزارش کرده اند که با لینک سازی داخلی در بحث تولید محتوا، توانسته اند به رتبه های اول گوگل برسند. لینک سازی داخلی به این معنی است که شما بین صفحات داخلی سایت خود لینک ایجاد کنید و آن ها را به یک دیگر هدایت کنید. البته این لینک ها باید دقیق باشند تا تجربه کاربری خوبی ایجاد کنید. لینک سازی داخلی به شما کمک می کند تا بتوانید تا کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید و این مورد هم یکی از فاکتور های بسیار مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها محسوب می شود.

برای درک بهتر لینک سازی داخلی و این که چه موقعی باید از آن استفاده کنید، اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم! فرض کنید شما یک محتوای اصلی (محتوای پیلار) دارید و می خواهید چندین محتوای زیرمجموعه (محتوای کلاستر) برای آن ایجاد کنید. در این صورت یک محتوای جامع بنویسید و آن را در سایت منتشر کنید. پس از آن، چندین محتوای زیرمجموعه بنویسید و آن ها را هم در سایت منتشر کنید. سپس از محتوای زیرمجموعه، محتوای اصلی را با همان کلمه کلیدی اصلی که قصد رتبه گرفتن با آن را دارید، لینک کنید. این مسئله باعث می شود تا علاوه بر این که کاربران از آن استفاده می کنند، ربات های گوگل هم محتوای صفحات لینک شده را بررسی کننند.

  1. لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم گوگل برای رتبه بندی سایت های مختلف است! لینک سازی خارجی به این معنی است که شما از طریق سایت خود به سایت های دیگر لینک بدهید یا از سایت های دیگر، به سایت های خود. در واقع لینک سازی خارجی نوعی پیوند میان سایت شما و سایت های دیگر است که تاثیر بسیار زیادی روی سئو دارد. البته استفاده از لینک سازی خارجی باید با تخصص و علم کافی انجام شود تا برای سایت شما دردسر ایجاد نکند. گاهی اوقات کاربران برای سایت خود بک لینک های زیادی می گیرند و این مسئله باعث می شود تا سایت شما توسط گوگل جریمه شود.

در لینک سازی خارجی باید دقت کنید که سایت هایی که از آن ها بک لینک می گیرید، با سایت شما مرتبط باشند! البته نیازی نیست که دقیقاً موضوع هر دو سایت یکی باشد، بلکه منظور ما این است که حداقل یک دسته بندی مرتبط با موضوع سایت شما در سایت دیگر وجود داشته باشد تا از نظر کاربران مرتبط به نظر برسد. البته فراموش نکنید که باز هم باید در تعداد و نوع لینک دادن دقت کنید. لینک نوفالو به درد شما نمی خورد و تنها لینک فالو از سایت های معتبر به رشد شما در گوگل کمک می کند.

  1. استفاده از تصاویر بهینه

تصاویر بخش بسیار مهمی از محتوای سایت را تشکیل می دهند و هنگام تولید محتوا، باید سعی کنید از تصاویر بهینه استفاده کنید. تصاویر بهینه دو فاکتور اساسی و مهم دارند:

  • اولین ویژگی تصاویر بهینه این است که با محتوای شما مرتبط است! به عنوان مثال اگر محتوای شما در حوزه پزشکی است، نباید تصاویری در مورد پزشکی و عمل جراحی را در محتوای خود قرار دهید. همچنین نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که در جای درستی از تصاویر استفاده کنید. استفاده از تصاویر باید به نحوی باشد که درک بهتر محتوای شما توسط کاربران کمک کند.
  • دومین ویژگی تصاویر بهینه در محتوای سایت، این است که از نظر سئو بهینه سازی شده باشد! در واقع شما باید حجم تصاویر خود را کم کنید تا کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین باید از توضیحات مناسبی برای تصاویر استفاده کنید تا گوگل متوجه شود که موضوع تصویر شما دقیقاً چه چیزی است و با همان عنوان در بخش تصاویر گوگل نمایش دهد.

با رعایت این دو نکته برای تصاویر خود به راحتی می توانید یکی از مهم ترین های چک لیست تولید محتوا را در سایت خود فراهم کنید. البته باید دقت داشته باشید که از تصاویری که دارای کپی رایت هستند، استفاده نکنید تا از نظر حقوقی با مشکل مواجه نشوید.

  1. استفاده از پلاگین های سئو

اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، پلاگین های مختلفی در اختیار شما قرار دارند تا بتوانید بخش های مختلف سایت خود را به بهترین شکل ممکن بهینه سازی کنید. مثلاً استفاده از پلاگین های بهینه سازی سرعت سایت به شما کمک می کند تا سرعت سایت خود را که یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو است، بهینه سازی کنید. این مسئله باعث می شود تا علاوه بر رعایت یکی از فاکتورهای گوگل، بتوانید تجربه کاربری مناسبی برای کاربران ایجاد کنید تا خیلی سریع به بخش های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کنند.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، پلاگین های مختلفی در زمینه سئو وجود دارند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در حال حاضر پلاگین Yoast سئو کمک زیادی به بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو می کند. مثلاً با استفاده از این پلاگین وردپرس می توانید عنوان های سایت خود را بهینه سازی کنید. البته پلاگین های سئو تمام فرآیند سئو را براش شما انجام نمی دهند و تنها سایت شما را برای رسیدن سریع تر به صفحه اول گوگل و ایجاد زیرساخت های سئو بهینه سازی می کنند. همچنین پلاگین های دیگری هم هستند که برای سئو سایت شما مفید هستند؛ مثلاً پلاگین های لینک دهی داخلی خودکار به سئو کمک می کنند اما لازم است روی آن نظارت هم داشته باشید.

  1. بهینه سازی محتوا پیش از انتشار

یکی دیگر از چک لیست های سئو که باید حتماً آن را رعایت کنید، این است که پیش از انتشار محتوا آن را بررسی کنید. گاهی اوقات کاربران یک محتوا را می نویسند و پس از اضافه کردن تصاویر، آن را منتشر می کنند. در حالی که تنها بخشی از تولید محتوا نوشتن آن است و باید فرآیندهای دیگری را هم چک کنید. به عنوان مثال شما لازم است یک بار محتوای خود بخوانید تا غلط املایی وجود نداشته باشد. همچنین گاهی اوقات جملات از نظر نگارشی مشکل دارند که باید اصلاح شود. حتی گاهی از نظر نگارشی مشکل ندارند اما می توانید آن را روان تر بنویسید.

همچنین پیش از انتشار محتوا باید لینک سازی داخلی انجام دهید و تصاویر مناسبی استفاده کنید. یکی از فاکتورهای مهم سئو این است که کاربر چقدر در سایت می ماند! بنابراین شما با نگه داشتن بیشتر کاربر در سایت می توانید به رشد کلی سئو کمک زیادی کنید. برای این کار کافی است مقالات مرتبط با هر بخش از مقاله را در آن لینک کنید تا به رشد سایت خود کمک کنید. مثلاً اگر یک واژه تخصصی در مقاله خود بیان کرده اید و قبلاً آن واژه را در محتوای دیگری به صورت کامل بررسی کرده اید، کافی است لینک آن را بر روی همان کلمه قرار دهید یا با استفاده از کال تو اکشن از کاربران بخواهید که برای دریافت اطلاعات بیشتر آن را بخوانند.

  1. انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا

برخی ساعت های شبانه روز وجود دارند که کاربران همیشگی سایت، در سایت حضور دارند. در چنین ساعت هایی احتمال آن که محتوای شما توسط این دسته از کاربران خوانده شود، وجود دارد. بنابراین شما باید زمان مناسب برای انتشار محتوا در سایت را پیدا کنید و این زمان مناسب، دقیقاً زمانی است که کاربران بیشتری در سایت حضور دارند. البته گاهی اوقات به دلیل آن که هدف شما از تولید محتوا رسیدن به صفحات اول گوگل است، این مسئله نادیده گرفته می شود اما اگر کاربران زیادی وارد آن صفحه شوند، گوگل متوجه می شود که این صفحه محتوای ارزشمندی دارد و این مسئله در رسیدن آن محتوا به رتبه های بالا کمک می کند.

برای آن که زمان مناسب را پیدا کنید، باید از ابزارهای دقیق نظیر گوگل آنالیتیکس استفاده کنید! چنین ابزارهایی به شما می گویند که کاربران بیشتر در چه ساعتی از شبانه روز در سایت شما حضور دارند و حتی در کدام روزها ترافیک سایت بیشتر بوده است. البته این ساعت خیلی دقیق نیست اما ساعت حدودی مشخص می شود و پیشنهاد می کنیم محتوای خود را در چنین ساعت هایی منتشر کنید. پس از انتشار محتوا، آن را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام بیان کنید تا کاربران بیشتری آن را بازدید کنند.

  1. تولید محتوا به صورت منظم

همیشه منظم بودن یک فاکتور مهم برای رسیدن به موفقیت است! در سئو هم تولید محتوای منظم کمک زیادی به رشد سایت شما می کند و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که گوگل ببیند که شما در حال تولید محتوای منظم برای سایت خود هستید، متوجه می شود که قدرتمند برای سئو تلاش می کنید. حال اگر فاکتورهای مهم سئو را هم رعایت کرده باشید، گوگل به شما جایزه می دهد و جایزه شما نمایش نتایج سایت در رتبه های اول است. پس فراموش نکنید که منظم باشید و همیشه محتوای منحصر به فرد تولید کنید تا لطف گوگل شامل حال شما شود.

برای آن که بتوانید تولید محتوای منظم داشته باشید، باید یک استراتژی مشخص برای محتوای خود داشته باشید تا بدانید که هر چند وقت یک بار می خواهید محتوا منتشر کنید. پس از آن داشتن یک تقویم محتوا به شما کمک می کند تا بدانید در کدام روز قرار است چه محتوایی منتشر شود. پس برای منظم بودن باید برنامه ریزی داشته باشید و بهترین برنامه ریزی برای تولید محتوا، داشتن تقویم محتوایی است که در آن همه چیز مشخص است. در تقویم محتوایی باید عنوان محتوا، تاریخ انتشار، منابعی که می خواهید از طریق آن محتوا تولید کنید و… همگی مشخص باشند.

  1. استفاده از ابزارهای تحلیل ترافیک

بخش مهمی از بازاریابی محتوا این است که ببینید بازاریابی شما چقدر موثر واقع شده است! بهترین ابزارهایی که با استفاده از آن می توانید ببینید که بازاریابی محتوای شما چقدر موثر بوده اند، ابزارهای تحلیل ترافیک هستند. در بسیاری از مواقع که قصد رسیدن به صفحه اول گوگل را دارید، می خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. حال برای آن که ببینید چقدر توانسته اید به هدف خود برسید، باید ترافیک سایت خود را تحلیل کنید تا میزان رشد مثبت یا منفی را اندازه گیری کنید. این مسئله را در مراحل بعدی از تولید و انتشار محتوا باید بررسی کنید و البته باید همیشه آن را رصد کنید.

از بهترین ابزارهایی که با استفاده از آن می توانید ببینید که هر محتوا چقدر توانسته در افزایش ترافیک سایت موفق باشد، می توان به گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا ببینید که محتوای شما چقدر توانسته مفید باشد و کاربران در آن چه رفتاری داشته اند. اگر نرخ خروج (بانس ریت) یک محتوا زیاد است، به این معنی است که محتوا یک ایراد اساسی دارد. مثلاً ممکن است مقدمه جذاب و گیرایی برای آن ننوشته باشید و این مسئله باعث می شود که کاربران به محض ورود به آن صفحه، آن را ترک کنند.

  1. استفاده از ابزارهای تحلیل سئو سایت

یکی دیگر از موارد چک لیست تولید محتوا که بیشتر در بخش بازاریابی محتوا قرار می گیرد، استفاده از ابزارهای تحلیل سئو هستند! ابزارهای تحلیل سئو به شما نشان می دهند که وضعیت سئوی محتوای شما چگونه است و چقدر رشد داشته است. ابزارهای گوگل مهم ترین ابزاری هستند که در بررسی و تحلیل وضعیت سئوی محتوا به شما کمک می کنند و به شما می گویند که محتوایتان در رتبه چندم قرار دارد. همچنین می توانید ببینید که چقدر کلیک و بازدید توانسته اید از طریق موتورهای جستجو داشته باشید و میزان رشد خود را برای هر مطلب بررسی کنید.

مهم ترین ابزاری که برای تحلیل سئو سایت وجود دارد، ابزار گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر تولز سابق است. با استفاده از این ابزار می توانید ببینید که هر صفحه از سایت چقدر بازدید در نتایج جستجوی گوگل گرفته است و چقدر توانسته اید از طریق آن کلیک بگیرید. همچنین وضعیت کلی سئو سایت هم به شما نمایش داده می شود و می توانید خطاهای مربوط به سایت خود را ببینید و رفع کنید. این ابزار رایگان است و هر سایتی که بخواهد در گوگل حضور داشته باشد، باید از آن استفاده کند.

  1. بررسی بازخورد کاربران برای بهبود وضعیت محتوای سایت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خواندن یک محتوا از سایت موردنظر، کامنتی درج کرده باشید! حال این کامنت ممکن است یک سوال در مورد آن مطالب باشد، تشکر باشد یا حتی نوعی شکایت از آن باشد. اگر در حال تولید محتوا برای سایت خود هستید، باید بخش نظرات را هم در اختیار کاربران قرار دهید تا نظر خود را اعلام کنند. اگر کاربران نظر خود را اعلام کنند و به آن اهمیت بدهید، پس از مدتی محتوای باکیفیتی در سایت خود خواهید داشت اما اگر به آن اهمیت ندهید یا این بخش در سایت شما وجود نداشته باشد، کیفیت محتوای شما بهبود پیدا نمی کند.

معمولاً کاربران در مورد محتوای شما سوالاتی می پرسند! به عنوان مثال اگر در زمینه سئو یک محتوا داشته باشید، کاربران مشکلات سئو خود را می پرسند و می توانید آن ها را راهنمایی کنید. از این موضوع می توانید در زمینه بازاریابی خود هم به خوبی استفاده کنید! به این صورت که اگر کاربر مشاوره سئو بخواهد، می توانید شماره تماس خود را جهت مشاوره بدهید و پس از آن که کاربر تماس گرفت، ابتدا او را راهنمایی کنید. پس از راهنمایی، می توانید خدمات خود را به کاربر معرفی کنید و یک آفر ویژه ارائه دهید تا مشتریان خود را با این کار افزایش دهید.

  1. استفاده از منابع به روز و حرفه ای برای تولید محتوا

برای کاربران خود ارزش قائل باشید! مطمئن باشید که محتوایی که دیگر منسوخ شده و از منابع قدیمی برای تولید آن استفاده کرده اید، به درد کاربران نمی خورد. اگر بخواهیم صادق باشیم، کاربر برای خواندن محتوا زمان می گذارد و آن محتوا باید واقعاً ارزش این موضوع را داشته باشد که برای آن وقت گذاشته شود. به همین دلیل یکی از چک لیست های سئو در سال 2021 این است که از منابع جدید استفاده کنید. هوش مصنوعی گوگل هم متوجه این موضوع می شود و اگر از منابع جدید استفاده کرده باشید، به عنوان یک امتیاز مثبت به رشد سایت شما کمک می کند.

اما چگونه منابع بروز و جدید را پیدا کنیم؟ در هر حوزه ای که فعالیت می کنید، برخی سایت ها وجود دارند که منابع آن ها کاملاً ارزشمند و مفید هستند. از چنین سایت هایی برای تولید محتوا و ترجمه استفاده کنید تا محتوای شما برای کاربران ارزشمند باشند. برخی دیگر از سایت ها نظیر ویکی پدیا به دلیل آن که کاربران می توانند آن را ویرایش کنند، معتبر نیستند. بنابراین به دنبال منابع باکیفیت و حرفه ای باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید و رضایت کاربران خود را به صورت کامل جلب کنید.

چند نکته مهم در تولید محتوای سال 2021

اکنون که با چک لیست تولید محتوا آشنا شدید، لازم است با چند نکته مهم تولید محتوا در سال 2021 هم آشنا شوید. این نکات ضروری نیستند اما اگر از آن به خوبی استفاده کنید، به راحتی می توانید نرخ خوانده شدن محتوای خود را افزایش دهید. با افزایش نرخ خواندن محتوا شما به راحتی می توانید نرخ تبدیل و فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید. 3 نکته بسیار مهمی که در تولید محتوا باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • هنگام تولید محتوا، از مقدمه استفاده کنید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد صفحه یک محتوا شده باشید اما در در چند خط اول آن متوجه نشوید که آن محتوا در مورد چه چیزی نوشته شده است! بخش ابتدایی محتوا بخشی است که باید در آن مقدمه قرار بگیرد. در مقدمه باید به کاربران بگویید که در این مقاله قرار است چه چیزی یاد بگیرند! در واقع آن ها باید بدانند که با صرف وقت برای خواندن آن محتوا، چه چیزی قرار است یاد بگیرند و چه ارزشی را به خود اضافه کنند. اگر از مقدمه استفاده نکنید، ممکن است کاربر پس از خواندن محتوا حس کند که وقت خود را تلف کرده است. حال اگر شما در مقدمه به کاربر گفته باشید که قرار است در این محتوا چه چیزی بررسی شود، کاربر با تصمیم خود آن محتوا را می خواند.

اگر می خواهید یک مقدمه حرفه ای بنویسید، در ابتدای محتوا یک مشکل یا ایده را بررسی کنید. سپس به کاربران بگویید که در این محتوا قرار است به بررسی چه چیزی بپردازید و پس از خواندن محتوا، چه چیزی را یاد می گیرند. همچنین اگر برای شما امکان دارد، یک فهرست از هدینگ های آن محتوا پس از مقدمه قرار دهید تا کاربر آن را مشاهده کند و اگر به بخش خاصی نیاز داشت، تنها همان بخش را مطالعه کند. این مسئله به معنی یک تجربه کاربری عالی است که اهمیت زیادی دارد.

  • از موضوع اصلی تولید محتوا خارج نشوید!

گاهی اوقات کسب و کارها تیم تولید محتوای قوی ندارند و همین مسئله باعث می شود تا یک موضوع منسجم را در محتوا دنبال نکنند. در حالی که کاربران به دنبال خواندن محتوای منسجم هستند و همین مسئله باعث می شود تا کاربر صفحه محتوا را ترک کند. اگر خودتان تولید محتوا انجام می دهید، باید از پرش موضوعی در محتوا جلوگیری کنید. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن ها، این است که تمرکز خود را بالا ببرید. در واقع مهم ترین دلیل پرش موضوعی در محتوا این است که فرد تولیدکننده محتوا تمرکز کافی ندارد.

برای افزایش تمرکز و جلوگیری از این کار، می توانید ساختار محتوا را پیش از شروع به نوشتن مشخص کنید. برای تعیین ساختار محتوا کافی است است در همان ابتدا سرفصل محتوای خود را مشخص کنید تا ببینید که قرار است راجع به چه چیزهایی محتوا بنویسید. همچنین زیرشاخه های هر سرفصل را مشخص کنید تا راحت تر بتوانید این کار را انجام دهید. در سایت سازها می توانید با استفاده از تگ های H این کار را به خوبی انجام دهید تا سئوی محتوا هم به خوبی صورت گرفته باشد. زیرا در سئو تگ های H نشان دهنده اهمیت هر تیتر هستند و باید رعایت شوند.

  • یک چک لیست برای خود تهیه کنید!

با وجود آن که این چک لیست برای همه کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد، اما ممکن است برای کسب و کار شما این چک لیست نیاز به بروزرسانی و شخصی سازی داشته باشد. در واقع بهتر است هر کسب و کار چک لیست خاص خود را تهیه کند تا بر اساس شرایط و استراتژی کسب و کار خودش، این کار را انجام دهد. یک چک لیست کامل محتوا می تواند شامل موارد بالا باشد و برخی چک لیست های دیگر هم بر اساس استراتژی محتوا به آن اضافه شود. به عنوان مثال داشتن یک تقویم محتوا بخش ضروری در بازاریابی محتوایی است و شما باید از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از مسائلی که باید رعایت کنید، این است که ممکن است استراتژی محتوای شما کمی متفاوت باشد! مثلاً در یک کسب و کار ممکن است محتوا نیاز به تولید محتوای ویدیویی داشته باشد اما در یک کسب و کار دیگر استفاده از تصاویر کافی باشد. همه این مسائل بستگی به این موضوع دارند که کسب و کار شما از کدام استراتژی استفاده می کند. این مسائل اهمیت زیادی دارند و باید هنگام ایجاد چک لیست محتوا در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

نتیجه گیری

تولید محتوا اولین و مهم ترین قدم برای رسیدن به صفحه اول گوگل است! تا جایی که حتی بسیاری از کسب و کارها تنها بر روی تولید محتوا تمرکز کرده اند و توانسته اند لینک اول گوگل را فتح کنند. اگر شما هم می خواهید با تولید محتوا به صدر گوگل برسید، باید چک لیست محتوا در سال 2021 را رعایت کنید. در این مقاله این چک لیست و نکات مهم آن را برای شما بررسی کردیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا تیم پرشین تولز شما را به صورت کامل راهنمایی کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *