استفاده از ابزارهای موجود در زمینه ایمیل مارکتینگ به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و بخش ایمیل مارکتینگ خود را به صورت خودکار انجام دهید. در مقاله قبلی به بررسی اهمیت استفاده از خودکارسازی ایمیل مارکتینگ پرداختیم و موارد دیگر را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

  1. تعامل با مشتریان با استفاده از خودکارسازی ایمیل مارکتینگ

مهم‌ترین مسئله در کسب‌وکارهای مختلف ایجاد تعامل با کاربران و مشتریان است. زمان محدود کسب‌وکارها به آنها اجازه نمی‌دهد تا بتوانند با تمامی کسب‌وکارها تعاملی غیر از پاسخ‌گویی به سوالات و پشتیبانی از محصولات بدهند و به همین دلیل استفاده از ایمیل مارکتینگ خودکار بهترین راه‌کار برای برقراری ارتباط با کاربران مختلف است. اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا در زمان‌های مختلف به کاربران خود ایمیل ارسال کنید و با اینکار تعامل با کاربران را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که ارسال ایمیل‌های تکراری یا ارسال در زمان‌های نامناسب می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باید به این مسئله توجه بسیار زیادی داشته باشید. در ادامه مقالات اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما می‌گوییم که در چه زمان‌هایی لازم است ایمیل ارسال کنید تا نتیجه مثبت از آن دریافت کنید.

  1. دسته‌بندی کاربران بر اساس موارد مختلف

دسته‌بندی لیست کاربران در ایمیل مارکتینگ از جمله مواردی است که با استفاده از آن می‌توانید موضوع ایمیل‌های ارسالی برای کاربران مختلف را مشخص کنید. با بررسی رفتار مشتریان مختلف و کاربران می‌توانید لیست ایمیل‌های مختلفی ایجاد کنید و کاربران مختلف را از هم جدا کنید. با اینکار می‌توانید بازدهی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهید و نرخ تبدیل را تا حد زیادی افزایش دهید. به طور مثال می‌توانید مشتریانی که از شما محصول یا خدماتی تهیه کرده‌اند را در لیست مشتریان خود قرار دهید و کاربرانی که هنوز از شما محصولاتی را تهیه نکرده‌اند، در لیست دیگری قرار دهید! با اینکار موضوع ایمیل‌های ارسالی شما کاملا متفاوت هستند و تحلیل کمپین راحت‌تر است؛ زیرا اگر کاربری از شما محصول یا خدمات تهیه کرده باشد و اصطلاحا مشتری کسب‌وکار شما باشد، در صورت رضایت از محصول یا خدمات شما در دفعات بعد راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و راضی کردن مشتریان برای خرید محصولات بسیار راحت‌تر از کاربرانی است که تاکنون از شما خرید انجام نداده‌اند. اگر بخواهید محصولی را به کاربران ارائه کنید، در لیست ایمیل مشتریان تنها کافی است محصول را معرفی کنید اما در لیست کاربران باید از مزایای آن محصول و تاثیر آن بر روی زندگی یا کسب‌وکار مشتریان خود بگویید. بنابراین تولید محتوای هر لیست متفاوت است و مهم‌ترین مسئله آن که نرخ تبدیل است، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون آن

ایمیل مارکتینگ اگرچه تاثیر بسیاری زیادی بر روی افزایش فروش محصولات و خدمات شما دارد، اما باید توجه کنید که در مواقع صحیح از آن استفاده کنید! در واقع این ابزار می‌توانید به افزایش مخاطبان و فروش کمک زیادی کند اما اگر نتوانید آن را به درستی استفاده کنید، ممکن است با ریزش کاربران و کاهش فروش محصولات و خدمات کسب‌وکارتان مواجه شوید و این مسائل به نفع هیچ کسب‌وکاری نیست! بنابراین باید دقت زیادی داشته باشید تا در موارد و مواقع صحیح از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. در این بخش قصد داریم به مهم‌ترین مواردی که می‌توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد، اشاره کنیم. این موارد عبارتند از:

  1. ارسال پیغام خوش‌آمدگویی در صورت عضویت کاربران

کاربران زیادی هستند که در سایت شما عضو می‌شوند و انتظار دارند عکس‌العملی از کسب‌وکار شما ببینند! بهترین عکس‌العملی که هر کسب‌وکاری می‌تواند به کاربران جدید سایت خود ارائه کند، نمایش پیغام خوش‌آمدگویی است. با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید به صورت خودکار برای کاربران جدید سایت خود ایمیل ارسال کنید و از آنها بابت عضویت در سایت تشکر کنید.

همچنین این ایمیل بهترین فضا برای ارائه چند کلام حرف از طرف کسب‌وکارتان با کاربر است؛ مثلا می‌توانید به کاربران خود پیشنهاد عضویت در شبکه‌های اجتماعی دیگر را بدهید و به آنها بگویید در صفحات شما ممکن است هدایا یا کدهای تخفیفی باشد که در هیچ یک از رسانه‌های دیگر اطلاع‌رسانی نمی‌شود! البته توجه داشته باشید هر پیشنهاد به کاربر می‌دهید، باید کاملا صادقانه باشد تا اعتماد کاربر نسبت به کسب‌وکارتان از بین نرود. همچنین می‌توانید یک هدیه نظیر یک کتاب الکترونیکی به کاربران خود ارائه کنید تا حس رضایت را در آنها بوجود بیاورید.

  1.  در ازای عضویت کاربران در سایت به آنها پاداش بدهید!

شاید تاکنون تجربه عضویت در سایتی را داشته باشید و پس از عضویت در طی چند روز برای شما ایمیل‌هایی ارسال می‌شود که در آنها فایل‌های آموزشی قرار دارند. با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید یک لیست ایمیل از کاربران جدید ایجاد کنید تا در صورت عضویت کاربران در سایت به لیست اضافه شوند؛ پس از آن در طی چند روز یا چند هفته برای آنها به صورت منظم یک فایل آموزشی ارسال کنید! مثلا اگر یک محصول آموزشی دارید و هدف شما از آن محصول جذب مخاطب (نه کسب درآمد!) است می‌توانید آن را به چند قسمت تقسیم کنید.

حال اگر محصول شما ۱۰ قسمت شده است، آن را طی ۱۰ روز برای کاربران ارسال کنید و در هر روز یک قسمت از آن ارسال شود. با اینکار می‌توانید رضایت کاربران را جلب کنید و اگر کیفیت محتوای آموزشی شما راضی‌کننده و عالی باشد، کاربران به کسب‌وکار شما اعتماد زیادی پیدا می‌کنند و به مشتری تبدیل می‌شوند؛ تبدیل کاربر به مشتری به معنای افزایش فروش محصولات و خدمات است که موازی با هدف کسب‌وکارها است.

  1. ارسال ایمیل‌های مربوط به مناسبت‌ها و جشنواره‌های مختلف

ارتباط خود را با کاربران افزایش دهید! هر کاری که برای کسب‌وکار آنلاین خود انجام می‌دهید، برای آن است که بتوانید تعداد مخاطبان و فروش خود را افزایش دهید. ارتباط و ایجاد تعامل با کاربران قدم بسیار مهمی برای افزایش مخاطب است که در نهایت با تبدیل مخاطبان خود به مشتری می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید. ارسال ایمیل به مناسبت‌های مختلف یکی از راه‌های ایجاد ارتباط با مشتریان است؛ حتی اگر امکان برگذاری رویداد، دورهمی و همایش دارید می‌توانید کاربران خود را برای حتی یک ساعت ببینید و نظرات آنها را بپرسید.

نظرات برخی از کاربران بسیار سازنده هستند و می‌تواند برای موفقیت کسب‌وکار شما یک جهش ایجاد کند. جشنواره‌های تخفیفی برای کاربران بسیار ارزشمند است؛ زیرا آنها می‌توانند با هزینه‌های کمتر محصولات شما را تهیه کنند و با افزایش تعداد مشتریان، درآمد شما نیز در آن جشنواره به طور چشم‌گیری افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. البته اگر محصول یا خدماتی برای ارائه ندارید و مدیریت یک سایت محتوایی را برعهده دارید، می‌توانید تنها یک پیام تبریک از طریق ایمیل برای کاربران ارسال کنید و آنها را به محتوای تبریک شما در سایت کسب‌وکارتان منتقل کنید! با اینکار به راحتی می‌توانید تعداد مخاطبان سایت خود را افزایش دهید و با اینکار به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید. در واقع افزایش مخاطب از طریق برقراری ارتباط با کاربران منجر به افزایش مخاطبان ورودی از شبکه‌های اجتماعی می‌شود و این مسئله در بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است.

اما کاربرد اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

بسیاری از کسب‌وکارها فرصت این را ندارند که بخواهند در هر مناسبت یک ایمیل به کاربران ارسال کنند و در واقع زمان به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد! اگر نتوانید به کاربران خود ایمیل ارسال کنید، بخش عظیمی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد و این مسئله برای هر کسب‌وکاری ناخوشایند است. با استفاده از سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید در زمان‌هایی که فرصت نوشتن محتوایی را دارید، محتوای مربوط به مناسبت‌های مختلف را تولید کنید و آن را به سیستم ایمیل مارکتینگ ارجاع دهید.

با تعیین تاریخ مشخص، ایمیل برای آنها ارسال می‌شود و دیگر نیازی به نگرانی برای نداشتن فرصت ارسال ایمیل وجود ندارد. بنابراین می‌توانید با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ محتوای تمام رویدادهای یک سال را بنویسید و زمان ارسال آن را مشخص کنید؛ ایمیل‌های مربوط به آنها به صورت کاملا خودکار برای کاربران ارسال می‌شوند و بدون از دست دادن زمان می‌توانید با کاربران خود تعامل ایجاد کنید. همچنین اگر قصد ارائه کد تخفیف به کاربران را دارید، می‌توانید با استفاده از سایت‌سازهایی نظیر وردپرس کد تخفیف خود را ایجاد کنید و زمان فعال شدن آن را بر اساس همان رویداد مشخص کنید و از این نظر نیز نیازی به زمان گذاشتن و نگرانی نخواهید داشت.

با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید ؛ در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *