اگر شما نیز یکی از مخاطبان بخش توسعه وب پرشین‌تولز هستید، حتما تاکنون مطالبی را که راجع به سئو در سایت ارائه شده است را مطالعه کرده‌اید! سئو و بهینه‌سازی سایت به مجموعه رفتار و اعمالی گفته می‌شود که برای ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو بر روی سایت خود انجام می‌دهید. این اعمال می‌تواند مستقیما بر روی سایت صورت بگیرد و یا اینکه به صورت غیرمستقیم در سایت تاثیر داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که وبمستران عزیز با آن مواجه هستند، خطاهایی است که ممکن است با آن مواجه شوند! این مشکلات حتی شاید به نظر شما مهم نباشند اما گاهی همین مشکلات سبب بروز خساراتی جبران‌ناپذیر می‌شوند که باید با آنها آشنا باشد. آشنایی با چنین اشتباهات رایجی که در دنیای وبمستری بسیار مشاهده شده است می‌تواند به شما کمک کند تا در دام چنین اشتباهاتی نیفتید.

در مقاله قبلی به بررسی برخی از خطاهای رایج سئو که توسط وبمستران صورت می‌گیرد پرداختیم و در این مقاله قصد داریم آن را تکمیل کنیم. پس از اگر مقاله قبلی را مطالعه نکرده‌اید، هم‌اکنون به سراغ آن بروید و با مطالعه آن، سایر مشکلات موجود در زمینه سئو را بشناسید.

تنظیم صحیح آدرس مطالب سایت

یکی از مواردی که در زمینه سئو و بهینه‌سازی یک سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، نحوه نمایش لینک مطالب و نوع تنظیم آن است. در تنظیم آدرس مطالب می‌توانید فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید اما بهینه‌ترین حالت ممکن استفاده از نام نوشته به عنوان لینک است. کلمات کلیدی یکی دیگر از بخش‌های مهم سایت هستند که البته گفته می‌شود این بخش‌ها دیگر اهمیت زیادی ندارند اما با توجه به داده‌های موجود کلمات کلیدی یا Keywords هنوز هم دارای اهمیت زیادی هستند. در آدرس مطالب سایت خود بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن استفاده از نام نوشته‌ به همراه کلمات کلیدی است. البته باید دقت داشته باشید که نام نوشته شما معنی‌دار باشد و صرفا تعدادی از کلمات کلیدی را به صورت بی‌معنی و بدون مفهوم کنارهم قرار نداده باشید.

اگر از کاربران وردپرس هستید، این بخش را می‌توانید از طریق تنظیمات> پیوند یکتا پیدا کنید و نحوه آدرس‌دهی را بر روی نام نوشته تنظیم کنید. با اینکار عنوانی که در بخش ارسال مطلب وارد کرده‌اید به آدرس مطلب شما راه می‌یابد و می‌توانید با ویرایش آن به بهینه‌تر شدن آن نیز کمک کنید.

گاهی مشاهده می‌شود که برخی از سایت‌های برتر اقدام به استفاده از عنوان انگلیسی مطلب می‌کنند که اینکار نیز علاوه بر بهینه بودن، به نظم دادن آدرس مطالب کمک می‌کند. اگر قصد دارید چنین اقدامی را انجام دهید، سعی کنید از کلمات صحیح انگلیسی استفاده کنید و کلمه‌کلیدی مطلب خود را نیز در آن قرار دهید.

لینک‌ دادن به صفحه اصلی سایت در فوتر

پانوشت یا Footer سایت یکی از بخش‌های بسیار مهم و اساسی سایت است که باید به بهینه‌سازی آن اقدام کنید. در واقع خزنده‌های گوگل این بخش را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. لینک‌های داخلی که در این بخش قرار می‌گیرند بیشتر موردتوجه گوگل قرار دارند و پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر صفحه اصلی خود، به صفحات مهم دیگر نظیر صفحه فروشگاه، تماس با ما و… نیز لینک بدهید. به اینکار لینک‌سازی داخلی گفته می‌شود که در داخل سایت، به صفحات سایت خود لینک داده‌اید.

انتشار منظم و زمان‌بندی شده مطالب سایت

یکی دیگر از مسائلی که برای خزنده‌ها و ربات‌های گوگل حائز اهمیت است، انتشار منظم مطالب است. ربات‌های گوگل پس از مدتی تایم‌‌هایی که مطالب شما در سایت منتشر می‌شوند را بررسی می‌کنند و دقیقا در همان زمان به سایت شما سر می‌زنند. اینکار سبب افزایش سرعت ایندکس سایت می‌شود و شما تنها کافی است مطالب خود را در ساعت‌های معین و به صورت منظم منتشر کنید. علاوه بر خزنده‌های گوگل کاربران زیادی هستند که سعی می‌کنند زمان آپدیت سایت شما را شناسایی کنند و در همان زمان از سایت بازدید نمایند. گوگل نیز همانند کاربران در هنگام مشاهده انتشار منظم مطالب، لبخند رضایت نشان می‌دهد و به شما پاداش می‌دهد؛ پاداش گوگل همان کمک به رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج جستجو است.

 بروزرسانی محتوای سایت

یکی دیگر از مواردی که مدیران سایت‌ها برای آن اهمیت قائل نیستند، عدم بروزرسانی محتوای سایت است! ممکن است شما مدیر سایتی باشید که پس از انتشار مطالب برای سال‌ها به سراغ آن مطلب نروید و تلاشی برای بروز نگه داشتن آن مطلب نداشته باشید. اینکار سبب می‌شود به مرور زمان کاربران خود را از سایت دور کنید و در نتیجه بازدید شما از نتایج گوگل کاهش پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم مطالب سایت خود را پس از مدتی که از انتشار می‌گذر بروز کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

بررسی لینک‌های مخرب یا حذف‌شده از سایت

لینک‌هایی که به کاربران خود ارائه می‌کنید، نباید خراب یا حذف شده باشند؛ خراب بودن لینک به معنای تغییر آدرس صفحه، غیرفعال شدن آن و… است که باید به بررسی آن بپردازید. صفحاتی نظیر ۴۰۴ اگر زیاد شوند و گوگل آنها را تشخیص بدهد، رتبه سایت شما کاهش چشم‌گیری پیدا می‌‌کند. بنابراین باید به رفع چنین صفحاتی یا جایگزین کردن آنها بپردازید و اگر آن صفحه از سایت شما حذف شده است، از طریق ابزار گوگل وبمستر اقدام به درخواست حذف آن صفحات کنید.

اگر از کاربران وردپرسی هستید، افزونه Broken Link Checker ابزاری مفید برای بررسی لینک‌های شکسته ( خراب یا حذف‌شده) است و کافی است با نصب آن سرویس اعلان آن را فعال کنید. در صورت وجود مشکل افزونه لینک‌های دارای مشکل را برای شما ایمیل می‌کند و می‌توانید آنها را رفع کنید.

استفاده از امتیازدهی مطالب

یکی دیگر از مواردی که وبمستران برای آن ارزش قائل نیستند، استفاده از ابزار امتیازدهی مطالب یا Rating به صورت ستاره است. اینکار ممکن است به صورت مستقیم در سئو موثر نباشد اما در گوگل نمایش داده می‌شود! فرض کنید کاربران عنوانی را جستجو کرده‌اید و امتیازدهی مطالب شما را می‌بینند که امتیاز خوبی کسب کرده است. در اینصورت بجای بازدید از سایت‌های رقیب از سایت شما بازدید می‌کنند.

نتیجه‌گیری: اگر شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستند که قصد دارید به رتبه‌های برتر گوگل راه‌ پیدا کنید، ابتدا باید با مشکلات رایج در زمینه سئو آشنا شوید. در این مقاله در ادامه مقاله قبلی به بررسی خطاهای رایج سئو پرداختیم که امیدواریم برای شما کاربران محترم مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *