راه‌اندازی سایت کار سختی نیست اما مدیریت آن و رسیدن به فروش قابل قبول کمی مشکل است! کسب‌وکار آنلاین برخلاف کسب‌وکارهای آفلان ممکن است به بودجه زیادی نیاز نداشته باشند اما در این مسیر نیاز به هوشمندی بسیار بالایی خواهید داشت!اهداف خود را تعیین کنید، تجارت خود را آنالیز و تحلیل کنید و در نهایت فروش موفق داشته باشید؛ در ادامه به معرفی ابزارهای دیگر می‌پردازیم.

آنالیز تعداد جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران با ابزار Google Keyword Planner

همه می‌دانیم که موتورهای جستجو یکی ابزارهای مفید هستند که کاربران برای رسیدن به محتوای موردنظر کلمات کلیدی دلخواه را در آن جستجو می‌کنند! اما کاربر عادی نمی‌تواند از تعداد جستجوهای صورت گرفته برای هر کلمه کلیدی آگاهی پیدا کند. گوگل به کمک متخصصان خود یک ابزار آنالیز در اختیار شما قرار داده است که با استفاده از آن قادر به بررسی تعداد جستجوهای صورت گرفته در بازه‌های زمانی مختلف (مثلا روز گذشته، ماه گذشته، سال گذشته و حتی بازه‌های زمانی دلخواه) خواهید بود.

این موضوع که دانستن تعداد جستجوهای کلمات کلیدی به چه درد می‌خورند کاملا واضح است! در واقع هر چقدر تعداد جستجوهای صورت گرفته برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، یعنی کاربران بیشتری آن کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند؛ به عنوان مثلا تعداد جستجوهای کلمه کلیدی بازاریابی اینترنتی بسیار بیشتر از کلمه بازاریابی آنلاین است! حال اگر سایتی بخواهد یکی از این دو کلمه را برای سایت استفاده کند، قطعا کلمه کلیدی پرجستجوتر را با وجود آنکه رقابت در آن مشکل است، انتخاب می‌کند.

ابزار Google Keyword Planner یک ابزار بسیار عالی و کاربردی برای آنالیز تعداد جستجوهای صورت گرفته توسط کاربران در موتورهای جستجو است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید کلمات کلیدی پرطرفدار را شناسایی و از آن در سایت خود استفاده کنید. برخی از کلمات کلیدی در بازه‌های زمانی خاص رونق بیشتری پیدا می‌کنند! به طور مثال کلمه‌ای مانند کریسمس در پایان سال‌های میلادی تعداد جستجوی بسیار بالایی هستند و به همین دلیل کسب‌وکارها باید بازه‌های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت را بررسی کرده تا بتوانند بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنند.

با استفاده از این ابزار می‌توانید سه موضوع مهم را بررسی کنید:

  • کلمات کلیدی مناسب برای کسب‌وکار شما چیست؟
  • کدام کلمات کلیدی در میان کاربران باتوجه به تحلیل‌های گوگل پرطرفدارتر هستند؟
  • میزان رقابت در کلمات کلیدی چگونه است؟
  • تعداد جستجوهای صورت گرفته در بازه‌های زمانی مختلف (هفته، ماه یا سال خاص) چگونه بوده است؟

با پاسخ به این ۴ سوال که با استفاده از این ابزار می‌توانید به آنها دست پیدا کرده‌اید می‌توانید استراتژی کلمات کلیدی خود برای محتوایی که قصد تولید آن را دارید، تدوین کنید. این ابزار کاملا رایگان است و به شما امکان تحلیل بی‌نهایت کلمات کلیدی را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌دهد. البته ابزارهای پولی دیگری نیز وجود دارند که شاید امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار دهند، اما برای یافتن کلمات کلیدی مهم همین ابزار نیز کافی است و لازم است تا کمی با مفاهیم ساده که در این ابزار وجود دارد، آشنا شوید.

آنالیز کاربران یک صفحه فیسبوک با ابزار Facebook Audience Insights

فیسبوک یکی از فعال‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است که با وجود شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار دیگر، هنوز هم ارزش زیادی برای کاربران دارد؛ هر شبکه‌ای که کاربران برای آن ارزش قائل باشند و در آن بیشتر فعالیت کنند، برای فعالان دیجیتال مارکتینگ نیز ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارند. در فیسبوک صفحاتی که تعداد دنبال‌کنندگان آن زیادی است، یکی از بهترین ابزارها برای معرفی خدمات و محصولات کسب‌وکارهای مختلف است و بازاریابان حوزه دیجیتال این نکته را به خوبی می‌دانند.

اگرچه فیسبوک لایک و کامنت را برای تعامل کاربران با صفحات مختلف فراهم کرده است، اما این آمار کافی نیست! در واقع دیجیتال مارکترها به دنبال اطلاعات بیشتری هستند تا بتوانند فعالیت‌های یک صفحه را به طور کامل آنالیز کنند. ابزار Facebook Audience Insights یک ابزار بسیار قدرتمند است که با اتصال صفحه فیسبوک خود به راحتی می‌توانید کاربران صفحه را آنالیز کنید! به طور مثال ممکن است ۱۰,۰۰۰ نفر یک پست را مشاهده کنند اما تنها ۲,۰۰۰ لایک از طرف آنها دریافت کنید. البته این تعداد کاملا فرضی است و ممکن است نرخ تبدیل صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی بسیار پایین‌تر باشد.با استفاده از این ابزار اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • چرا باید برای حضور در شبکه‌های اجتماعی طرحی بلند‌مدت داشت؟
  • میزان توجه کاربران به پست‌های شما در صفحه
  • امکان آنالیز رفتار کاربران در صفحه
  • استخراج اطلاعات کلی کاربران نظیر سن، موقعیت مکانی، جنسیت و ملیت آنها
  • امکان یافتن پست‌های محبوب‌تر در میان کاربران صفحه شما در فیسبوک
  • امکان دریافت اطلاعات به صورت کاملا زنده
  • ارائه نمودارها برای مقایسه فعالیت صفحات فیسبوک در بازه‌های زمانی مختلف
  • و ده‌ها اطلاعات مفید دیگر که با استفاده از این سیستم بدست خواهید آورد.

استفاده از ابزارهای آنلاین در کسب‌وکارهای آنلاین به رشد و پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند و با استفاده از آنها به راحتی می‌توانید تمامی فعالیت‌های خود را آنالیز کنید. در این مقاله به بررسی برخی از ابزارهای کاربردی در زمینه مدیریت کسب‌وکار آنلاین پرداختیم و در مقاله بعدی به بررسی برخی دیگر از ابزارهای موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *