بعد از معرفی عینک واقعیت مجازی اپل، خیلی‌ها منتظر بودند که محصول جدید شرکت متا را ارزیابی کنند. متا کوئست 3 عینک واقعیت مجازی فوق‌العاده خوبی است اما در میان عینک‌های واقعیت ترکیبی،محصولی متوسط به حساب می‌آید. در نوشته‌ی امروز، نگاهی به ویژگی‌های متا کوئست 3 خواهیم انداخت اما نباید فراموش کنید که این محصول، چند برابر ارزان‌تر از عینک واقعیت مجازی اپل است و کاربران بسیار بیشتری قدرت خرید آن را خواهند داشت.

کوتاه درباره متا کوئست 3

در نگاه کلی و با مرور جزییات سخت افزاری، متا کوئست 3 یک سر و گردن از نسخه قبلی خود بالاتر است. قیمت این محصول 500 دلار است اما متا می‌توانست برای قابلیت‌های این محصول در زمینه واقعیت مجازی، قیمت بیشتری هم روی آن بگذارد. اما مشکلات اصلی محصول متا در زمینه واقعیت ترکیبی است. با این که از دوربین‌های بهتر با قدرت عمق میدان بهتری در این محصول استفاده شده، اما متا کوئست 3 در زمینه واقعیت ترکیبی، هنوز مشکلات زیادی دارد.

مشخصات فنی
  • رزولوشن: 2208 × 2064 برای هر چشم
  • حافظه: 128 گیگ تا 512 گیگ
  • ارتباطات: وای فای نسخه 6E
  • باتری: به طور میانگین برای 2.2 ساعت استفاده
  • صدا: بلندگوهای استریو با قابلیت ایجاد فضای سه بعدی
  • وزن: 515 گرم
  • رفرش ریت: 72هرتز تا 120 هرتز (120 هرتز آزمایشی است)
  • پردازنده: نسل دوم تراشه Snapdragon XR2
  • رم: 8 گیگ
  • دید بیرون عینک: استفاده از دو دوربین به همراه دوربین عمق میدان

طراحی متا کوئست 3

با این که از نظر طراحی و همچنین سخت افزار، متا کوئست قدیم بلند و رو به جلو به حساب می‌آید، اما هنوز هم نگهدارنده عینک پشت سر را کمی اذیت می‌کند.

با این حال کش و نگهدارنده‌های جانبی زیادی برای این محصول عرضه می‌شود که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما خرجی اضافی روی دستتان می‌گذارد. اما خود عینک، کمی نازک‌تر است، خیلی بزرگ نیست و از نظر وزنی نیز 515 گرم کاملا مناسب به نظر می‌رسد و حتی از نسخه قبلی نیز سبک‌تر است به همین خاطر زمان بیشتری می‌توانید با آن بازی کنید یا فیلم ببینید یا در جلستان آنلاین شرکت کنید.

سخت افزار و باتری

با استفاده از یک پردازنده قدرتمند و همچنین 8 گیگ رم، متا کوئست 3 کاملا از پس بازی‌ها و برنامه‌هایی که برایش طراحی شده بر می‌آید. باتری بسیار خوب آن نیز باعث شده تا حداقل بتوانید 2 ساعت به صورت مداوم از عینک استفاده کنید. زمانی که عموما نمی‌توان آن را به آخر رساند و بیشتر کاربران، زمان کم‌تری را از عینک هوشمند استفاده می‌کنند. کار کردن با این محصول خیلی راحت است و در هنگام کار دچار مشکل یا لگ نمی‌شوید.

استفاده روزمره از متاکوئست 3

برای آزمایش، متا کوئست 3 را به مک بوک ایر M2 متصل کردیم که به سرعت روی آن نصب شد. مقایسه عملکردهای متا کوئست با عینک واقعیت مجازی اپل برای انجام کارهای روزمره ناممکن است، هم به واسطه‌ی بازاری که دو محصول هدف قرار گرفته‌اند و هم این که محصول اپل، عملا به بازار نیامده تا از امکانات آن با خبر شویم. اما شما با این محصول، خیلی راحت می‌توانید یک نمایشگر بزرگ را جلوی خود ببینید، به گوگل داکز بروید و از دسکتاپ مجازی استفاده کنید.

یکی از خوبی‌های متاکوئست در نسخه‌های مختلفش این است که تنها با حافظه داخلی خود کار نکرده و می‌توان به عنوان یک عینک واقعیت مجازی، آن را به دستگاه‌های مختلف استفاده کرد و تنها از قابلیت‌های خود عینک بهره برد. به این ترتیب، می‌توان آن را به دستگاه‌های خیلی قوی‌تر وصل نمود.

قابلیت‌های واقعیت ترکیبی متاکوئست 3

و این‌جاست که محصول متا، به یک عینک متوسط بدل می‌شود. وقتی در اتاق خود عینک را به چشم می‌زنید، گاهی بخش‌هایی از اتاق را نمی‌بینید که دمو بازی‌های ارائه شده نیز اگر چه لذت بخش هستند، هنوز ایراداتی دارند که باعث می‌شوند در این زمینه کوئست را به عنوان یک عینک واقعیت ترکیبی، متوسط فرض کنیم.

قیمت متا کوئست 3

قیمت پایه دوربین واقعیت مجازی متا کوئست 3، 500 دلار برای مدل 128 گیگ در نظر گرفته شده.اما اگر بخواهید مدل 512 گیگ را خریداری کنید بای قیمت 650 دلار برای این محصول بپردازید. در مقایسه، قیمت Apple Vision Pro که اپل معرفی کرده و قرار است در سال 2014 به بازار ارائه کند، 3500 دلار است!

نقاط قوت
  • هدست و کنترل‌ها به نسبت نسخه قبل پیشرفت چشم‌گیری دارند
  • گرافیک و صدای عالی
  • رنگ‌های واقعی و گرافیک عالی
نقاط منفی
  • نگهدارنده‌ی اصلی کمی آزاردهنده است و بهتر است یک نگهدارنده و گیره‌ی جداگانه خریداری کنید
  • بالا رفتن قیمت پایه عینک

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *