رد و بدل کردن اطلاعات به صورت اینترنتی شیوه زندگی ما را تغییر داده است. اینترنت در کنار مزایای بسیاری که دارد، تهدیدات امنیتی فراوانی هم به همراه دارد که ممکن است زندگی و راحتی شما را مختل کرده و دسترسی شما را به مخاطره بندازد. به همین دلیل حفاظت از رایانه در برابر ویروس و بدافزار را می‌توان نوعی دغدغه کاربران عادی و همچنین مدیران کسب و کار محسوب کرد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم ویروس و کرم کامپیوتری، بدافزار و تروجان‌ها چیستند و چطور باید در مقابل آنها از سیستم محافطت کنیم.

ویروس کامپیوتری چیست؟

برخی از کاربران به انواع نرم‌افزارهای مخربی که سیستم آن‌ها را آلوده می‌کند، ویروس می‌گویند. بیایید در این جا تعریفی بهتر برای یک ویروس کامپیوتری ارایه کنیم. در واقع ویروس‌ها برنامه‌هایی تخصصی هستند که داده‌های شما را تغییر می‌دهند و یا آن‌ها را حذف می‌کنند. به طور معمول از دانلود فایل‌های ناایمن، نامطمئن و فایل‌های مخرب ویروس‌ها وارد سیستم شما می‌شوند و به آن آسیب می‌رسانند. البته ممکن است در ظاهر آن فایل کاملا سالم به نظر برسد و حتی از یک سیستم، فلش یا حتی ایمیل شناخته شده به کامپیوتر شما منتقل شود و متوجه ورود و فعالیت ویروس نشوید.

کرم کامپیوتری چیست؟

در تعریفی ساده می‌توان کرم کامپیوتری را برنامه‌ای شمرد که خود را در سیستم شما بازتولید می‌کند. در صورتی که در سیستم خود فایلی پیدا کردید که پاک نمی‌شود و یا بدون اینکه فایل‌های پرحجمی دانلود کرده باشید، حافظه و فضای سیستم پر شده باشد، احتمال دهید که کامپیوتر شما آلوده شده است. لازم است که بدانید روش نفوذ کرم‌ها با ویروس و تروجان متفاوت است. کرم‌ها از راه ایمیل‌ها، فایل‌ها یا نرم‌افزارهای دانلود شده به کامپیوتر شما وارد نمی‌شوند. بلکه از نقاط آسیب پذیر سیستم ورود می‌کنند.

بدافزار چیست؟

بدافزار، اصطلاح رایجی است که معمولا برای نرم افزارهای مخربی از جمله ویروس‌ها، کرم‌ها و تروجان به کار می‌رود. در نتیجه منظور از یک بدافزار، یک نرم افزار مخرب با اهداف مخرب است که نصب آن بسیار ساده است و ممکن است شما اصلا متوجه آن نشوید. کافی است با کلیک کردن یک لینک اشتباه یا وسوسه کننده یا یک فایل گرفتار چنین نرم‌افزاری شوید.

تروجان چیست؟

به احتمال زیاد، نام تروجان را که از اسب تروا گرفته شده است شنیده باشید. این برنامه پس از نصب مشخص نمی‌کند که مشکل خاصی در سیستم کامپیوتری شما به وجود آورده است اما دستور کار بسیار مخربی دارد. شاید جالب باشد که بدانید، انگیزه اصلی از طراحی تروجان، دستیابی به داده‌ها و اطلاعاتی بوده که درون سیستم وجود دارد و به کمک آن امکان دسترسی به حساس‌ترین و مهم‌ترین داده‌ها مثل اطلاعات کارت اعتباری، تصاویر، ویدیوها و سایر اطلاعات شخصی و مهم شما برای ارسال کننده فراهم می‌شود. برای جلوگیری از دچار شدن به چنین خرابکاری، بهتر است نرم‌افزارها و برنامه‌های خود را از منابع شناخته شده دانلود کنید.

چگونه از سیستم کامپیوتری خود محافظت کنیم؟

قبل از هر چیز با داشتن یک آنتی ویروس خوب، می‌توانید همه‌ تهدیدات امنیتی ناشی از ویروس و بدافزار، تروجان و کرم کامپیوتری را از بین ببرید. همچنین بهتر است با راهکارهای محافظت از سیستم در برابر ویروس‌ها را آشنا شوید. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که شامل اقداماتی ساده اما مهم است.  همان طور که در اول پاراگراف گفته شده، بهترین دفاع در برابر این نرم‌افزارهای مخرب آنتی ویروس است. پس در اولین فرصت یک آنتی ویروس خوب بخرید. شاید آنتی ویروس پیشفرض ویندوز یا موارد رایگان بازدارنده برخی ویروس‌ها باشد. اما کافی نیست. همان طور که ویروس‌ها روزبه‌روز خود را تغییر می‌دهند و به روز می‌کنند، می‌بایست آنتی ویروس شما هم راه‌حل‌های مناسبی را برای جلوگیری از ورود آنها ارایه دهد و امنیت آن را تضمین کند. علاوه بر این، انجام موارد زیر نیز ضروری است.

  • مراقب پیوست ایمیل باشید
  • آگاهی و شناخت اولیه از عملکرد برنامه‌های مخرب داشته باشید
  • از منابع نامعتبر فایل دانلود نکنید
  • فایروالی مبتنی بر سخت افزار تهیه و DNS آن را تنظیم کنید
  • گزینه Autorun در سیستم کامپیوتری خود غیرفعال نگه دارید.

در نهایت، رعایت کردن همه این موارد باعث می‌شود که سیستم کامپیوتری و اطلاعات شما سالم بماند و بتوانید از آن در برابر ویروس‌ها و کرم‌ها محافظت کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *