هنگامی که نام برنامه نویسی به میان می آید، فکرمان به سمت لپ تاپ یا کامپیوتر می رود! چرا که افراد برنامه نویس همیشه پشت کامپیوتر خود نشسته اند و کد می زنند. اصلاً پایه و اساس برنامه نویسی داشتن یک کامپیوتر شخصی است برای آن که بتوانید یک برنامه یا پلتفرم را کدنویسی کنید و سپس اجرا کنید. اگر به تازگی قصد دارید برنامه نویسی را شروع کنید، نیاز به یک کامپیوتر دارید. حتی اگر  مدتی است آن را شروع کرده اید ممکن است بخواهید یک سیستم مناسب برای خود تهیه کنید! در هر صورت باید بدانید که چه کامپیوتری برای شما مناسب است و نیاز به راهنمای انتخاب کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی خواهید داشت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل راهنمای انتخاب کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی بپردازیم تا شما به راحتی بتوانید یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی انتخاب کنید. پس اگر این موضوع سوال شما است، می توانید در این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنیم.

برای برنامه نویسی، کامپیوتر گران قیمت لازم است؟

اولین سوالی که برای همه افرادی که نیاز به کامپیوتر برای برنامه نویسی دارند پیش می آید، این است که آیا برای برنامه نویسی لازم است هزینه های سنگینی را برای خرید سیستم پرداخت کنیم؟ قطعاً خیر. برنامه نویسی دنیای بسیار بزرگی است و نمی توان یک پاسخ ساده به آن داد. زبان های برنامه نویسی گاهی اوقات بسیار سبک و ساده هستند اما گاهی اوقات سنگین هستند و قطعاً نیاز به سیستم قوی تر دارند.  پیش از آن که بخواهیم به این سوال پاسخ دهید که آیا یک سیستم گران قیمت نیاز است، ابتدا باید کمی جزئی تر به این مسئله نگاه کرد. زبان برنامه نویسی که قصد دنبال کردن آن را دارید، چه زبانی است؟

بهترین زبان های برنامه نویسی در دنیا

یکی از اشتباهاتی که برخی افراد دچار می شوند، این است که پیش از آن که بخواهند برنامه نویسی را شروع کنند یا شناخت کافی نسبت به آن داشته باشند، به دنبال خرید سیستم هستند. پیش از آن که بخواهید یک سیستم مناسب تهیه کنید، ابتدا باید ببینید که هدفتان از برنامه نویسی چیست. همچنین باید ببینید که علاقه یا نیاز شما کدام زبان برنامه نویسی است و کدام زبان می تواند نیاز شما را رفع کند. پس از آن که این مسئله را به خوبی شناختید، زمان آن می رسد که به این سوال پاسخ دهید که چه سیستمی برای شما مناسب است! پس در این بخش یاد گرفتید که برای برنامه نویسی لزوماً یک سیستم گران قیمت نیاز نیست و ممکن است با حداقل بودجه هم بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

انتخاب کامپیوتر مناسب بر اساس زمینه برنامه نویسی

مهم ترین چیزی که در مورد انتخاب کامپیوتر برای برنامه نویسی باید بدانید، این است که برنامه نویسی با گرافیک سر و کار ندارد! پس می توانید کارت گرافیک را از آن حذف کنید یا این که کارت گرافیک ارزان قیمتی روی آن قرار دهید. کارت گرافیک یکی از گران ترین قطعاتی است که بر روی کامپیوتر و لپ تاپ وجود دارد. حال اگر گرافیک از روی آن حذف شود قیمت آن چطور تغییر می کند؟ تا حد زیادی کاهش پیدا می کند! این یعنی برگ برنده برای افرادی که می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند اما بودجه زیادی برای خرید سیستم ندارد.

برای انتخاب یک کامپیوتر مناسب ابتدا باید واقع بین باشید و هدف خود را مشخص کنید! قرار است تا چه اندازه در دنیای برنامه نویسی عمیق شوید؟ اگر قرار است تا حد مبتدی جلو بروید، شاید همان سیستم معمولی یا نسبتاً ضعیف شما هم پاسخگو باشد. اما اگر قرار است تا حد حرفه ای جلو بروید، شاید انتخاب یک سیستم قوی تر گزینه بسیار بهتری باشد. البته اگر ابتدای مسیر هستید و نمی دانید که واقعاً به برنامه نویسی علاقه دارید یا نه، شاید استفاده از ابزارهای آنلاین گزینه بهتری باشد. با کمک این ابزارها پردازش توسط سرورهای آنلاین انجام می شود و دیگر نیازی به سخت افزار قوی نیست. پس از مدتی که متوجه شدید به برنامه نویسی علاقه دارید، تازه زمان آن می رسد که به فکر خرید سیستم باشید. در واقع بهتر است عجله نکنید و ابتدا از علاقه خود مطمئن شوید، سپس دست به خرید کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی بزنید.

مهم ترین نکات برای خرید کامپیوتر مناسب برنامه نویسی

اکنون که اطلاعاتی کلی در مورد خرید کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی را کسب کردید، زمان آن می رسد که به صورت جزئی تر به این موضوع نگاه کنید. در قدم اول باید ببینید که برای برنامه نویسی چه بخش هایی از کامپیوتر تاثیرگذار است. تقریباً تمام بخش های یک کامپیوتر به جز گرافیک نقش مهمی در برنامه نویسی دارد اما برخی بخش ها وظایف بیشتری دارند و باید قوی تر باشند. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی بخش ها بپردازیم تا ببینید که کدام یک از آن ها باید قوی تر باشند و کدام بخش ها اهمیت کمتری دارند. در این بخش نکات مربوط به بخش های مختلف کامپیوتر را بررسی می کنیم تا ببینید که کدام یک مهم تر هستند:

  • انتخاب پردازنده مناسب

پردازنده کامپیوتر همان طور که از نامش پیداست وظیفه پردازش برنامه را دارد! در واقع هر چیزی که شما روی کامپیوتر خود باز می کنید، ابتدا توسط پردازنده پردازش می شود و اطلاعات آن به شما نمایش داده می شود. در برنامه نویسی مهم ترین قطعه ای که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، پردازنده است. چرا که برنامه باید پردازش شود و هر چقدر پردازنده شما قوی تر باشد، کمتر اذیت می شوید. همچنین پردازش با کمک پردازنده قوی تر سریع است و لذت بیشتری از برنامه نویسی خواهید برد.

اگر قصد خرید یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی را دارید، باید یک پردازنده مناسب انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که یک پردازنده نسل 5 یا 7 انتخاب کنید. همچنین حداقل فرکانسی که باید داشته باشد بین 2 تا 2.5 است. البته اگر کامپیوتر فعلی شما نسل 3 (i3) است هم مشکلی ندارد اما گاهی اوقات ممکن است برنامه کند اجرا شود؛ حتی ممکن است مجبور شوید برنامه را ببندید و دوباره باز کنید. پس از اگر قصدتان خرید کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی است، حداقل پردازنده i5 انتخاب کنید و اگر بودجه کافی دارید از پردازنده i7 استفاده کنید.

  • انتخاب مقدار رم مناسب

یکی دیگر از مهم ترین بخش هایی که در کامپیوتر وجود دارد و برای برنامه نویسی اهمیت زیادی دارد، رم است. میزان رم مورد نیاز شما بستگی به زبان برنامه نویسی دارد! هر چقدر زبان برنامه نویسی شما سنگین تر باشد و اطلاعاتی که رد و بدل می شود بیشتر باشد، نیازمند رم بیشتری خواهید بود. برای برنامه نویسی هر چقدر رم بیشتری روی کامپیوتر شما باشد با سرعت بالاتری می توانید برنامه های خود را اجرا کنید. با این حال، حداقل رمی که برای برنامه نویسی به شما پیشنهاد می کنیم، 4 گیگابایت رم است. البته باز هم لازم است بگوییم که هر چقدر رم بیشتر باشد، بهتر است.

برای آن که بهترین نتیجه را از کامپیوتر خود بگیرید، پیشنهاد می کنیم رم 8 یا بیشتر استفاده کنید. هر چقدر سرعت عملکرد برنامه بیشتر باشد، شما هم لذت بیشتری از کد زدن می برید و سریع تر یک پروژه را به پایان می رسانید.

  • انتخاب هارد مناسب

برنامه نویسی نیاز به هارد با حجم بالا ندارد اما اگر بتوانید از هاردی که تکنولوژی جدیدتری دارد استفاده کنید، بهتر است. چرا که هاردی که تکنولوژی جدیدتری دارد، سرعت خواندن و نوشتن بیشتری دارد. برنامه نویسی هم اطلاعات زیادی رد و بدل می کند و به همین دلیل اگر بتوانید از هارد جدید استفاده کنید بهتر است. در حال حاضر خرید یک هارد SSD گزینه بسیار خوبی است تا بتوانید منابع برنامه خود را با سرعت بسیار بالایی بارگذاری کنید و در نهایت، اجرا کنید. البته اگر کامپیوتر شما تنها برای برنامه نویسی نیست و برای کارهای دیگر خود هم استفاده می کنید، بهترین گزینه استفاده از یک هارد SSD در کنار یک هارد HDD با ظرفیت بالا است.

اگر هم کامپیوتر شما صرفاً مختص به برنامه نویسی است و برای کارهای دیگر سیستم دیگری استفاده می کنید، یک هارد SSD کافی است. حتی می توانید برای فایل ها و پروژه های خود هم از یک هارد اکسترنال استفاده کنید تا همیشه بتوانید آن را همراه خود داشته باشید.

  • انتخاب کارت گرافیک مناسب

همان طور که در بالاتر هم اشاره کردیم، اکثر زبان های برنامه نویسی نیاز به گرافیک ندارند و در واقع گرافیکی نیستند! با این حال برای کارهای دیگر خود بهتر است از یک گرافیک مناسب استفاده کنید. در واقع برنامه نویسی نیاز به گرافیک ندارد اما پیشنهاد می کنیم یک گرافیک ارزان قیمت روی سیستم خود قرار دهید. استفاده از کارت گرافیک مناسب به شما کمک می کند تا بتوانید کارهای دیگر خود را به راحتی انجام دهید و اگر نیاز به گرافیک داشتید، با مشکل مواجه نشوید.

البته این موضوع را هم در نظر بگیرید برخی زبان های برنامه نویسی یا حوزه های خاص نیاز به گرافیک دارند! مثلاً اگر شما در حوزه بازی سازی فعالیت می کنید، گرافیک یکی از بخش های مهم و اصلی محسوب می شود. در چنین شرایطی استفاده از یک کارت گرافیک مناسب ضروری است. پیشنهاد می کنیم در کنار سخت افزارهای انتخاب شده در مرحله قبل از کارت گرافیک Nvidia (حداقل نسخه 940MX و ترجیحا Nvidia GTX 1060) استفاده کنید.

انتخاب کامپیوتر مناسب برای زمینه های مختلف

اکنون که با بخش های مختلف یک کامپیوتر برای برنامه نویسی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید برای برنامه نویسی در زمینه های مختلف به چه سیستمی نیاز دارید. در واقع زبان های برنامه نویسی انواع مختلفی دارند و شما باید بر اساس زمینه مورد نظر یک کامپیوتر مناسب انتخاب کنید. این مسئله که شناخت کافی به زمینه برنامه نویسی مورد نظر خود داشته باشید و سیستم متناسب با آن خریداری کنید، به نفع خودتان است. چرا که می توانید سیستمی را انتخاب کنید که دقیقاً به آن نیاز دارید، نه کمتر و نه بیشتر از آن. این کار به شما کمک می کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید و بتوانید آن هزینه را در بخش دیگری صرف کنید.

به صورت کلی زمینه های برنامه نویسی به صورت زیر هستند و شما می توانید کامپیوتر مناسب با آن را خریداری کنید:

  • سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب

برنامه نویسی وب یکی از سبک ترین زمینه های برنامه نویسی است! بنابراین برای کد زدن در زمینه وب نیازی به سیستم قوی نیست. با حداقل سخت افزارها هم به راحتی می توانید کدنویسی انجام دهید و برنامه مورد نظر را اجرا کنید. برنامه نویسی وب شامل زبان های HTML، CSS، Javascript و PHP می شود. البته زبان های دیگری هم وجود دارند که آن ها هم سنگین نیستند و به راحتی می توانید با حداقل امکانات اجرا کنید. برای تهیه سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب پیشنهاد می کنیم حداقل تجهیزات زیر را تهیه کنید:

  • پردازشگر: Intel Celeron
  • رم: یک یا دو گیگابایت
  • هارد: مهم نیست
  • گرافیک: فاقد نیاز و اهمیت

به خصوص که اگر به تازگی قصد شروع این زبان برنامه نویسی را دارید و مبتدی هستید، این سیستم به خوبی پاسخ می دهد.  برای افراد حرفه ای تر ممکن است نیاز به سیستم پیشرفته تر باشد اما باز هم همین سیستم پاسخگو خواهد بود! با این حال اگر حرفه ای تر هستید و از سایر فناوری‌ها، فریم ورک‌ها، کتابخانه‌ها و… استفاده می کنید می توانید سیستم قوی تری را انتخاب کنید تا با مشکل خاصی روبرو نشوید.

  • سیستم مناسب برای بازی سازی

یکی دیگر از انواع زمینه های برنامه نویسی، بازی سازی است. همان طور که از اسمش پیداست، در این زمینه شما در حال طراحی، کد زدن و ساخت بازی هستید. بازی ها هم گرافیکی هستند؛ پس به کارت گرافیک نیاز خواهید داشت. در برنامه نویسی بازی سازی نه تنها گرافیک، بلکه صدا، مدل های سه بعدی و… اهمیت زیادی دارند و نسبت به سایر زمینه های برنامه نویسی باید سیستم قوی تری را انتخاب کنید. استفاده از موتور بازی سازی به برنامه نویسان کمک می کند تا بتوانند بازی خود را توسعه دهند و هم زمان بتوانند آن را تست کنند. موتورهای بازی سازی هم قدرت گرافیکی بالایی دارند و در واقع ترکیبی از چند نرم افزار هستند. پس نیاز به سخت افزار قوی دارند.

برای سیستم بازی سازی این موضوع را باید در نظر بگیرید که سطح بازی های شما در چه حد است! اگر بازی سازی سه بعدی انجام می دهید، نیاز به یک سیستم بسیار قوی دارید. بنابراین پردازنده، رم و گرافیک شما باید کاملاً قوی باشد تا بتواند نیاز شما را پاسخ دهد. در حالی که اگر بازی شما دو بعدی است، ممکن است یک سیستم متوسط هم پاسخگوی نیاز شما باشد اما ممکن است سرعت آن کمی پایین باشد و لذت برنامه نویسی را کمتر کند.

  • سیستم مناسب برای هوش مصنوعی

یکی دیگر از زمینه های برنامه نویسی، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی نیاز به پردازنده بسیار قدرتمند دارد و اگر سخت افزار مناسبی نداشته باشید، قطعاً اذیت می شوید. در واقع اگر سخت افزار شما قدرتمند نباشد، کد شما اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می شود. در این صورت نمی توانید برنامه خود را به درستی اجرا کنید و مشکلات زیادی در انتظارتان خواهد بود. هوش مصنوعی محاسبات زیادی را به صورت موازی روی چند هسته انجام می دهد و به همین دلیل ممکن است CPU انتخاب مناسبی نباشد. بسیاری از افرادی که در این زمینه برنامه نویسی فعالیت می کنند، از GPU استفاده می کنند.

این نوع پردازنده هزاران رشته موازی دارد که محاسبات را با دقت و سرعت بالایی انجام می دهد. پس اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید، بهتر است به فکر یک کامپیوتر قوی باشید. حتی گاهی اوقات به ابر کامپیوترها یا سرورهای بسیار قدرتمند نیاز دارید تا بتواند آن را پردازش کند. این زمینه برنامه نویسی یکی از پر هزینه ترین زمینه ها است. البته اگر بودجه کافی ندارید، می توانید از Google Colab که یک محیط توسعه رایگان با منابع نامحدود است استفاده کنید.

چند نکته کاربردی برای خرید لوازم جانبی در برنامه نویسی

علاوه بر سخت افزار مناسب برای برنامه نویسی شما به لوازم جانبی هم نیاز دارید که در انتخاب آن ها هم باید دقت کنید. در این بخش از مقاله به بررسی چند نکته مهم و کاربردی در مورد لوازم جانبی که برای برنامه نویسی باید رعایت کنید، می پردازیم:

  • انتخاب مانیتور مناسب

یکی از ابزارهایی که برای برنامه نویسی یا هر کار دیگری به آن نیاز دارید، مانیتور است. در واقع تمام چیزهایی که توسط سخت افزار کامپیوتر پردازش می شود توسط مانیتور نمایش داده می شود. پس لازم است مانیتور مناسب را انتخاب کنید تا از کدنویسی لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم از مانیتورهای بزرگ تر استفاده کنید تا راحت تر بتوانید کدنویسی کنید. همچنین کیفیت وضوح آن هم باید عالی باشد تا هنگام استفاده از آن چشمان شما اذیت نشود. برای مثال خرید یک مانیتور با حداقل اندازه 16 اینچ و کیفیت فول اچ دی پیشنهاد می شود.

  • انتخاب صفحه کلید و موس مناسب

یکی دیگر از ابزارهایی که برای برنامه نویسی به آن نیاز دارید، صفحه کلید و موس است. در واقع این دو ابزار، ابزارهایی هستند که با کمک آن ها کدنویسی می کنید و در واقع بدون آن ها کدنویسی ممکن نیست. در طی روز ممکن است هزاران بار صفحه کلید شما ضربه بخورد و شما با کمک انگشتان خود این کار را انجام می دهید. پس لازم است از صفحه کلیدی استفاده کنید که دکمه های نرمی دارد تا در دراز مدت برای شما مشکلی پیش نیاید. همچنین صفحه کلید و موس باید به نحوی باشد که هنگام کار کردن با آن احساس خستگی نکنید.

هنگام خرید موس مناسب هم باید دقت کنید که موس متناسب با ابعاد دست شما باشد! استفاده از موس های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک که متناسب با دست شما نیست، شما را سریع تر خسته می کند و البته لذت کار کردن با آن هم بسیار کمتر می شود.

  • انتخاب میز و صندلی مناسب

یکی از مهم ترین موضوعاتی که برنامه نویس ها با آن روبرو هستند، نحوه نشستن است. در واقع برنامه نویس ها ممکن است ساعت های زیادی را به صورت متوالی پشت میز نشسته باشند و در حال کار کردن باشند. در این صورت اگر میز و صندلی آن ها مناسب نباشند، در دراز مدت با مشکلات جسمی زیادی روبرو شوند. مثلاً ممکن است در دراز مدت گردن یا کمر آن ها با مشکل مواجه شود و خسارت های جبران ناپذیری برای آن ها داشته باشد. در حالی که اگر میز و صندلی مناسبی تهیه کرده باشند، چنین مشکلاتی پیش نمی آید یا احتمال آن بسیار کمتر می شود.

البته برنامه نویس ها نباید فراموش کنند که نشستن طولانی پشت میز مشکلات زیادی برای آن ها ایجاد می کند و نباید خیلی طولانی پشت میز بنشینند. ورزش کردن در حین کار می تواند یک گزینه عالی باشد تا از بروز مشکلات مختلف در طولانی مدت جلوگیری شود.

ابزارهای دیگری هم وجود دارد که شاید نیازی به آن ها نباشد اما می توانید هنگام کار از آن ها استفاده کنید. مثلاً شما نیازی به هدفون و میکروفون برای برنامه نویسی ندارید اما اگر حین کار آهنگ گوش می کنید، استفاده از یک هدفون باکیفیت در صورتی که پول کافی دارید می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

با خرید سیستم مناسب، از دنیای برنامه نویسی آن لذت ببرید!

هر فعالیتی که بخواهید انجام دهید، پیش زمینه هایی نیاز دارد. برنامه نویسی هم از آن دسته فعالیت هایی است که شاید در نگاه اول به ابزار خاصی نیاز نداشته باشید اما انتخاب سیستم مناسب اصل بسیار مهمی است. اگر بتوانید سیستم مناسبی انتخاب کنید، به راحتی می توانید از دنیای برنامه نویسی لذت ببرید و اذیت هم نشوید. اما اگر سیستم شما ضعیف تر از چیزی باشد که به آن نیاز دارید، در مسیر برنامه نویسی اذیت می شوید. پس اگر قصد شروع برنامه نویسی را دارید، اولین قدم این است که یک سیستم مناسب انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *