شاید تا چند سال گذشته آرزوی ما بود که برای دانلود یک فایل از اینترنت در کمتر از چند دقیقه آن را دانلود کنیم اما اکنون صدها گیگ فایل را در کمتر از چند دقیقه دانلود می کنیم. این نشان می دهد که دنیای دیجیتال با سرعت غیرقابل درکی در حال گسترش است و روز به روز پیشرفته تر از دیروز می شود. شاید سرعت اینترنتی که امروز کشورهای پیشرفته تجربه می کنند، فردا منسوخ شده باشد. شاید تکنولوژی که الان در حال استفاده هستیم، فردا فقط در حد یک شوخی ساده باشد.

حال اگر شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعال هستید و می خواهید بدانید که برای ورود به متاورس و وب 3 به چه مهارت هایی نیاز دارید، در این مقاله همراه ما باشید. آینده بازاریابی پس از دوران کرونا رشد زیادی داشته است و اکنون نیاز و انتظارات مصرف کنندگان کاملاً فرق کرده است. در این مقاله این موضوع و مهارت هایی که نیاز دارید را به صورت کامل بررسی می کنیم.

آشنایی با دنیای متاورس و وب 3

پیش از آن که بخواهیم به بررسی تغییرات اینترنت و مهارت های دیجیتال که برای ورود به دنیای جدید نیاز دارید بپردازیم، بهتر است ابتدا ببینیم که دنیای متاورس و وب 3 دقیقاً چه چیزی هستند. با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتال، امروزه تنها با یک کلیک می کنید اطلاعات بسیار نامحدودی را از نسل های قبلی و جدید پیدا کنید. همیشه دنیای بازاریابی با تغییر روبرو بوده است! فرض کنید استراتژی بازاریابی خود را به صورت کامل با توجه به تغییرات جدید الگوریتم های دیجیتال چیده اید و منتظر رسیدن به نقاط موفقیت هستید. درست همین جا است که تغییرات دیگری در راه است و نیاز به تغییر استراتژی خود دارید.

متاورس و وب 3 دقیقاً چنین تغییری هستند که اگر برای آن آماده نباشید، ممکن است در میدان رقابت حذف شوید. در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با دنیای متاورس و وب 3 به صورت خلاصه آشنا کنیم و ببینیم که برای این موارد به چه مهارت هایی از بازاریابی دیجیتال نیاز دارید.

وب 3 ؛ اینترنت عادلانه تر

پیش از این که با تغییرات دیجیتال کنونی روبرو شویم، وب 1 را داشتیم. تقریباً در اوایل دهه 90 میلادی، وب 1 راه اندازی شد. این نسخه، یک نسخه غیر متمرکز از وب بود که وسعت آن هم کاملاً محدود بود. پس از آن که وب 1 تشکیل شد، بلوک های راه اندازی وب 2 هم آماده شد. در واقع وب 2 نسخه وسیع و شخصی سازی شده است که امروزه ما از ان استفاده می کنیم. پس از آن که وب 2 هم به مرحله تکامل رسید، اکنون زمان وب 3 است. در واقع وب 3 همان چیزی است که نحوه تعامل ما در حوزه دیجیتال را کاملاً تغییر می دهد و نسخه ای جدید از اینترنتی جهانی است. وب 3 نسخه تکامل یافته و پیوسته است که تمرکز آن به صورت موبایل محور و مبتنی بر اپلیکیشن است و قرار است سرنوشت کلی کاربران دیجیتال را دست خوش تغییرات بزرگی کند.

وب 3 روز به روز در حال تکامل پیدا کردن است و البته لازم است بدانید که این نسخه از اینترنتی همه چیز را به صورت غیر متمرکز جمع آوری می کند. در واقع این نسخه به مردم این قدرت را می دهد که از فناوری های نوظهور نظیر بلاک چین و شاخه های دیگر وب استفاده کنند. در عصر دیجیتال، اینترنت مانند یک بازی دیجیتال است که کاربران می توانند کنترل بیشتری روی داده های شخصی خود داشته باشند و همچنین از آن به عنوان دارایی استفاده کنند. پلتفرم های مختلفی هم از وب 3 استفاده می کنند تا امنیت کاربران را بیشتر کنند. مثلاً تلگرام در حال راه اندازی بستری بر روی بلاک چین است که پس از آن، کاربران امنیت و کنترل بیشتری روی داده های شخصی خود خواهند داشت.

اگر بخواهیم وب 3 را خیلی ساده بیان کنیم، باید بگوییم اینترنت عادلانه تری برای کاربران ایجاد می کند و افراد قادر هستند تا کنترل و حاکمیت بیشتری داشته باشند. منظور ما از حاکمیت این است که افراد را قادر می سازد تا بتوانند اطلاعات خود را در زمان و مکان مختلف کنترل کنند. پروتکل آن بر روی بلاک چین غیر متمرکز ایجاد شده است و همچنین به اینترنت جهانی متصل است.

متاورس ؛ اینترنت همه جانبه

یکی دیگر از تکنولوژی هایی که در دنیای اینترنت با آن روبرو هستیم، متاورس است. در بسیاری از مواقع متاورس به عنوان یک مسئله علمی تخیلی یاد می شود که پیشروترین تکنولوژی در عصر کنونی است. در متاورس همه چیز بر اساس قوه تخیل است؛ در واقع شما می توانید گیمیفیکیشن، برنامه ها و محتوا را به صورت تخیلی از نزدیک لمس کنید. چیزی مانند نسخه VR یا تکنولوژی سه بعدی که چند سالی است کاربران به صورت محدود از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که متاورس را نسخه ای از وب 3 می داند! چرا که نوآوری ها و برنامه های آن را تشکیل داده است و تکنولوژی توسعه یافته ای از وب 3 است.

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر گرفت، این است که متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است! در واقع خارج از بعد زمان می توانید به آینده دور دست سفر کنید. البته نه چیزی مانند ماشین زمان که واقعیت داشته باشد! بلکه شما تنها تخیل و تجسمی از چنین دنیایی خواهید داشت. البته متاورس مفهوم جدید است که سال ها جای کار دارد تا به یک تکنولوژی قدرتمند تبدیل شود. گفته می شود که اگر این تکنولوژی به واقعیت بپیوندد، همه چیز به صورت مجازی خواهد بود! حتی کلاس های درسی که شرکت می کنید، مجازی خواهند بود و دیگر نیازی به حضور فیزیکی شما برای انجام بسیاری از کارها وجود ندارد!

در تصویر بالا می توانید 7 لایه از متاورس که اهمیت بسیار زیادی دارند را مشاهده کنید.

مهارت هایی از دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت

تا اینجای مقاله متوجه شدید که متاورس و وب 3 یک تغییر بسیار بزرگ است که می تواند شرایط امنیت، اتصال، سرعت و مالکیت را بهبود ببخشد! در واقع یک بروزرسانی عالی برای دنیای اینترنت محسوب می شود که شما می توانید از آن برای بهبود زندگی دیجیتال خود استفاده کنید. هر روز هم بر روی این تکنولوژی کار می شود تا در آینده ای نزدیک بتواند جایگزین اینترنت فعلی شود. البته این مسئله که چند سال طول می کشد تا این مسئله به واقعیت بپیوندد مشخص نیست. مسئله ای که اهمیت زیادی دارد، این است که ما به صورت مداوم نیاز به سازگاری و تکامل با تغییرات و بروزرسانی های جدید داریم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم.

اکنون که با این مفاهیم آشنا شدید، زمان آن رسیده است که تغییرات را در زندگی کاری و شخصی خود هم جلو ببرید. بهترین تغییری که برای افراد دیجیتال مارکتر وجود دارد، شناخت مهارت هایی است که برای موفقیت در دنیای متاورس و وب 3 به شما کمک می کند. در واقع شما باید با زمینه های اصلی متاورس و وب 3 و همچنین مهارت هایی از بازاریابی دیجیتال که شما در این زمینه کمک می کند، آشنا شوید. در این بخش از مقاله به بررسی 3 مهارت ضروری دیجیتال مارکتینگ که تاثیر زیادی در سازگاری با دنیای متاورس و وب 3 دارد، آشنا می شوید:

  1. بازاریابی محتوای معنامحور

در دنیای الان بازاریابی محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد! چرا که هر چیزی که قرار باشد به کاربر انتقال پیدا کند، از طریق محتوا است. در حال حاضر اینترنت متمرکز است و بازیگران بزرگی پشت آن قرار دارند که دنیای فعلی اینترنت را منحصر به خودشان کرده اند. اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که دنیای امروزی اینترنت در اختیار بازیگران بزرگ نظیر دولت ها قرار دارد و همه چیز متمرکز است. در حالی که دنیای وب 3 و متاورس غیرمتمرکز هستند و در آن نمی توانید بازیگرانی را پیدا کنید که اینترنت جهانی را منحصر به خودشان کنند. با این حال در دنیای غیرمتمرکز متاورس هم شما به بازاریابی محتوایی ارزشمند نیاز خواهید داشت!

در حال حاضر همه آن چیزی که اهمیت دارد، بازاریابی محتوایی است. در بسیاری از مواقع هم مهم نیست که بازاریابی محتوایی معنا محور باشد یا نه. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید نظر کاربران را جلب کنید و محتوای ارزشمند خود را ارائه کنید. در حالی که در دنیای وب 3 بازاریابی محتوایی به صورت معنایی توسعه پیدا می کند. در واقع در دنیای بازاریابی اینترنتی بعدی شما باید رویکرد معنایی به بازاریابی محتوای خود ببخشید. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، باید بگوییم که لازم است تا محتوای هدفمند بر اساس یک موضوع کامل با توجه به بینش و ارزش های دقیق ارائه کنید. این محتوا باید به صورت کامل با هدف جستجوی کاربران هم مطابقت داشته باشد.

چند مورد از مهم ترین راه کار های بازاریابی محتوایی معنایی عبارتند از:

  • در گذشته شما به کلمات کلیدی محتوا توجه می کردید، اکنون زمان آن رسیده است فقط به موضوعات توجه کنید. شاید اکنون بیشتر از آن که به موضوع توجه کنید، به این موضوع توجه می کنید که کدام کلمات کلیدی بیشتر توسط کاربران جستجو می شوند و روی همان موضوعات برای رسیدن به صفحه اول گوگل تلاش می کنید.
  • اکنون زمان آن رسیده است که ببینید چه چیزی می تواند نیاز کاربران را رفع کند، نه این که فقط به فکر رتبه گرفتن و جذب ترافیک باشید. بهترین موضوعاتی که می توانید در نظر بگیرید، پاسخ به سوالات رایج و کاربردی کاربران است و مسائلی از این دسته که واقعاً به درد کاربران بخورد، نه فقط برای رشد در موتورهای جستجو.
  • هدف جستجو را در نظر بگیرید! در واقع الان کاربران به دنبال این هستند که موضوعات مورد جستجو را در سایت خود قرار دهند. بدون توجه به آن که هدف کاربر از جستجو چیست. در حالی که در دنیای جدید اینترنت هدف کاربران مهم ترین چیزی است که باید در نظر گرفته شود! در واقع باید ببینید هنگامی که کاربر چیزی را جستجو می کند، هدفش دقیقاً چه چیزی است. سپس آن هدف را در نظر بگیرید و به فکر تولید محتوای خود باشید.

در دنیای جدید اینترنت تعامل اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید مهارت های بازاریابی محتوایی خود را به نحوی توسعه ببخشید که باعث ایجاد تعامل واقعی شود. در دنیای جدید اینترنت چیزی که الگوریتم های سئو قرار می گیرد این است که کاربران چقدر با محتوای شما تعامل برقرار می کنند. البته همین الان که اثراتی از آن در سئو وجود دارد و اگر به شبکه های اجتماعی دقت کنید، الگوریتم های آن ها کاملاً بر اساس تعامل کاربران است.

همچنین در دنیای جدید اینترنت یک مسئله مهم دیگر هم ارزش پیدا می کند! آن هم محتوای تولید شده توسط کاربران یا همان UCG است. این مسئله به قدری اهمیت پیدا می کند که مردم حاضر می شوند توکن یا ارز مجازی برای آن ایجاد کنند و به آن مالکیت ببخشند. حتی بعید هم نیست پلتفرم هایی به وجود بیایند که روی همین موضوع تمرکز کنند و برای محتوای تولید شده توسط کاربران نوعی مالکیت ایجاد کنند. اگر این اتفاق بیفتد، مسئله تولید محتوا توسط کاربران به قدری جدی گرفت همی شود که در دنیای وب 3 بر اساس محتوای تولید شده برای کاربران اعتماد، اقتدار و آگاهی در نظر گرفته می شود.

  1. تجربه کاربری پیشرفته

با تجربه کاربری آشنا هستید؟ یکی از مهارت هایی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد، تجربه کاربری یا UX است. همین الان هم این مفهوم به قدری مهم است که اگر یک سایت، پلتفرم یا اپلیکیشن تجربه کاربری مناسبی نداشته باشد، نمی تواند موفق شود. دلیل آن هم رقابت بسیار سنگینی است که بسیاری از کسب و کارها می خواند نفر اول میدان رقابت شوند. به همین دلیل تجربه کاربری قدم بسیار مهمی است که می تواند شانس شما برای رسیدن به موفقیت را دو چندان کند. همان طور که الان تجربه کاربری پیشرفته در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد، در دنیای وب 3 و متاورس هم اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

تجربه کاربری چند سالی است که برای دیجیتال مارکترها مهم شده است و تمرکز حیاتی روی آن دارند. در واقع تجربه کاربری کمک می کند تا بدون آن که کاوش زیادی در سایت کنید، بتوانید به هدف خود برسید و بخشی که نیاز دارید را پیدا کنید. این مسئله به معنای بهینه سازی کسب و کار و همچنین زمان کمتری است که کاربر در آن صرف می کند. مجموعه مهارت های شما در بخش دیجیتال مارکتینگ می تواند باعث رشد کسب و کار در دنیای متاورس و وب 3 شود. به همین دلیل است که تجربه کاربری به عنوان مهارت مهمی از دیجیتال مارکتینگ یاد می شود که می تواند موفقیت شما در دنیای جدید اینترنت را تضمین کند.

وب سایت ها، پلتفرم ها، فروشگاه های اینترنتی و اپلیکیشن ها باید به صورت 100 درصد تعاملی ساخته شوند. در برخی موارد هم ضروری است که به صورت 3 بعدی در دنیای متاورس قرار بگیرند که البته هنوز کمی برای صحبت درباره این موضوع زود است. همین قدر بدانید که باید آمادگی قرار گیری 3 بعدی در دنیای متاورس را داشته باشید تا بتوانید در دنیای رقابت کسب و کارها موفق شوید. دلیل این موضوع هم این است که شما برای برآورده کردن نیازها و انتظارات جدید مصرف کنندگان، توسعه طراحی تجربه کاربری و مهارت های ارتباطی امری ضروری است و باید جدی گرفته شود.

در حال حاضر هم صنعت تجربه کاربری به قدری پیشرفت کرده است که می توانید بدون آن که کاربر منتظر بماند یا این که زمانی را برای پیدا کردن عنصر خاصی از سایت صرف کند، می تواند به هدفش نزدیک تر شود. در واقع راه کارهای ارزشمندی ایجاد شده است که با کمک آن می توانید کاربر را یک قدم به هدفش نزدیک تر کنید. با این کار، در میدان رقابت و تجارت شما می توانید فردای روشنی داشته باشید و پیروز شوید. در واقع این مسئله که آن قدر روی تجربه کاربری صحبت می شود و می گوییم مهم است، دقیقاً همین است که در دنیای رقابت کسب و کارها پیروز شوید و جا نمانید.

  1. تکنیک های بازاریابی فراگیر

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر گرفته شود، تکنیک های بازاریابی فراگیر است. البته منظور از تکنیک های فراگیر مسائلی که امروز وجود دارد، نیست. بلکه شما باید به سمت یک فضای تعامل و همه جانبه حرکت کنید که واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به بخش مهم و حیاتی آن تبدیل می شوند. در واقع این جنبه حیاتی باعث می شود تا تجربه کاربری به یک مسئله ارزشمند و مهم تبدیل شود تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که شما این مسائل حیاتی را مهم بدانید، می توانید یک تجربه کاربری ارزشمند و حرفه ای برای کاربران خود ایجاد کنید و در نهایت به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

پیش از آن که وارد دنیای متاورس و وب 3 شوید، ضروری است که با تکنیک ها، ابزارها و پلتفرم های بازاریابی در این زمینه آشنا شوید. در واقع ضروری است که این موارد را از الان بشناسید تا هنگامی که اینترنت وارد دنیای متاورس و وب 3 شد، بتوانید از آن برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید. در واقع هنگامی که این نوع اینترنت جایگزین اینترنت فعلی شود، کاربران انتظار دارند که کسب و کار شما تجربه 3 بعدی برای آن ها ایجاد کند. در واقع باید خلاء میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را پر کنید! چه چیزی این خلاء را پر می کند؟ دنیای 3 بعدی به شما کمک زیادی می کند.

یکی از برندهایی که در این زمینه پیشرو بوده است، برند Zepto بوده که یک کسب و کار خرده فروش است. این برند یک تجربه عالی برای کاربران خود فراهم کرده است؛ آن هم این که کاربران پیش از خرید لباس می توانند آواتار خود را بر روی آن قرار دهند تا ببینند که آن لباس ارزش خرید دارد یا نه. کاربران هر آواتاری که بخواهند را قرار می دهند! مثلاً این آواتار می تواند با رنگ پست طبیعی آن فرد و همچنین عینک آفتابی باشد. در واقع یک تجربه کاربری واقعی برای کاربر ایجاد می کند تا کاربر راحت تر برای خرید لباس خود تصمیم بگیرد. این مسئله یک خرید تعاملی برای کاربر ایجاد می کند و بخش مهمی از نیازش را برطرف می کند. شما هم می توانید برای کسب و کار خود چنین تجربه های کاربری جذابی برای کاربران ایجاد کنید.

البته پلتفرم های دیگری هم وجود دارند که چنین تجربه کاربری را برای کاربران خود ایجاد کرده اند؛ به خصوص پلتفرم های بازی. در حال حاضر پلتفرم های Minecraft، Roblox، Pokemon و Fortnite چنین تجربه ای ایجاد کرده اند تا بتوانید با نسل جدید اینترنت آشنا شوید. جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته متاورس به قدری هدفمند جلو رفته است که کسب و کارهای واقعی در چنین دنیای تبلیغات خود را عرضه می کنند. مثلاً یکی از آن ها Roblox بود که در چنین فضایی محصولات دیجیتال گوچی را عرضه کرد و کاربران هم با قرار دادن آواتارهای شخصی خود توانستند خرید انجام دهند. این مسئله به معنای آگاهی از برند در میان مصرف کنندگان جوان بود که ارزش بسیار زیادی هم ایجاد کرد.

در نهایت چنین نوآوری هایی می تواند دنیای فردا به موفقیت کسب و کارها بپردازد. شما هم اگر می خواهید در دنیای رقابتی فردا جا نمانید، از همین الان باید به فکر ورود به دنیای وب 3 و متاورس باشید تا بتوانید بهترین نتایج را کسب کنید.

بنابراین این بخش در آینده اهمیت زیادی دارد و از همین الان باید روی آن تمرکز کنید، به خصوص که اگر کسب و کاری دارید و نمی خواهید از دنیای رقابت عقب بمانید.

نتیجه گیری

دنیای متاورس و وب 3 دنیای جدیدی است که در حال طلوع است! برخی کاربران آن را نادیده گرفته اند و برخی دیگر از شدت تغییرات ترسیده اند. نیازی به ترس نیست اما نباید آن را نادیده هم بگیرید. در واقع شما با آمادگی مناسب و کسب مهارت هایی که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم، باید آماده تغییر باشید تا تهدید را به فرصت تبدیل کنید. هر چقدر خلاقیت فعلی شما برای ورود به دنیای جدید اینترنت بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای رشد و پیشرفت در دنیای بعدی خواهید داشت. تا چند سال دیگر، به شما می گویند که به دنیای متاورس و وب 3 خوش آمدید! آیا چند سال دیگر آن را یک فرصت می دانید یا یک تهدید که منجر به شکست می شود؟ همه چیز دست خودتان است و بستگی دارد که الان چه تصمیمی برای آن زمان می گیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *