فروشنده‌ای که اطلاعات فروش را نداشته باشد، مانند مسافری است که در یک جاده بدون نقشه در حال حرکت است. بدون اینکه بداند جاده به کجا می‌رسد و به اطراف و نقشه نگاه کند، چشمش را به جاده دوخته و فقط رانندگی می‌کند. عجیب نیست، اگر این شخص به مقصد مورد نظرش نرسد و گم شود! پس باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. این گزارش به شما می‌گوید، کدام محصول بیشترین محبوبیت و فروش را داشته است، کدام یک تقاضای زیادی نداشته است، این ماه چقدر فروش داشته اید، در کدام بازه افت فروش داشته‌اید، بیشترین فروش مربوط به کدام شهر یا استان بوده است، چه تعداد مشتری از کانال‌های دیگر جذب فروشگاه شما شده‌اند. همۀ این اطلاعات به شما کمک می‌کند، مثلا برای ماه بعد برنامه ریزی بهتری داشته باشید. چون الان می‌دانید، باید از کدام محصول، تعداد بیشتری داشته باشید؛ در مناسبت‌های مختلف چه سیاستی پیاده کنید، روی کدام کانالتان بیشتر تمرکر کنید! یک فروشگاه ساز حرفه‌ای همۀ این اطلاعات را به شما می‌دهد، تا شما نیز با کمک آن می‌توانید بهترین برنامه فروش را بچینید.

قابلیت ارتقا و گسترش یافتن داشته باشد!

ممکن است بعد از مدتی بخواهید فروشگاه‌تان را بزرگ‌تر کنید. مثلا در ابتدا تنها یک برند آرایشی داشته‌اید. بعد از مدتی که اوضاع فروش‌تان خوب شد، تصمیم می‌گیرید محصولات بیشتری به آن اضافه کنید. اضافه کردن تعداد محصولات بیشتر و تنوع آن‌ها، طبیعتا به فضای بیشتری نیاز دارد. یا اینکه بعد از مدتی، ترافیک فروشگاه‌تان زیاد شود. یا مثلا تصمیم می‌گیرید، فروشگاه‌تان پیشرفته‌تر شود و امکانات بیشتری داشته باشد. پس به فضای بیشتر و فروشگاه پیشرفته‌تری نیاز پیدا می‌کنید. یک فروشگاه ساز حرفه‌ای، با نگاه به آینده شما، دست‌تان را برای ارتقای فروشگاه باز می‌گذارد.  خب این هم از مهم‌ترین معیارهایی که یک فروشگاه ساز باید داشته باشد. اگر دیدید یک فروشگاه ساز این امکانات را دارد، شک نکنید، که بهترین گزینه برای شماست.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که سیستم چقدر درحال به روز شدن است، به روز شدن فروشگاه ساز و اضافه شدن مدام امکانات به آن نشانه دیگری از این است که فروشگاه سازی که خریداری میکنید چه مقدار در آینده خوب خواهد بود. برای تشخیص میزان به روزرسانی ها میتوانید در کانال های اطلاع رسانی هر فروشگاه ساز عضو شوید و میزان فعالیت های گذشته را بررسی کنید. شما با وجود در نظر گرفتن تمامی امکانات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی پس از مدتی متوجه می شوید که تعدادی از امکاناتی که می تواند در کار شما بسیار مفید باشد را در فروشگاه خود ندارید و باید هرچه سریعتر اقدام به راه اندازی چنین امکاناتی کنید. در این جا باید سیستم فروشگاه سازی که از آن استفاده می کنید قابلیت توسعه پذیری داشته باشد تا بتوانید هر نوع امکان خاصی را که مد نظر خود دارید به سیستم اضافه کنید. و با درخواست از تیم فنی فروشگاه ساز بتوانید امکانات درخواستی را با توجه به نیازهایتان در فروشگاه خود بارگذاری نمایید.

اتصال به سرویس های پیامکی

بعضی از فروشگاه سازها تنها قابلیت اتصال به بعضی از سرویس دهنده های پیامکی را برای فروشگاه های خود فراهم می کنند. در صورتی که شاید شما بخواهید از یک سرویس دهنده دیگر استفاده کنید. پس باید به این نکته توجه کنید که اولا آیا قابلیت پیامک در زمان سفارش و مراحل مختلف سفارش در فروشگاه ساز مد نظر شما فراهم است یا خیر؟ ثانیا آیا امکان اتصال به سرویس دهنده های مختلف نیز در سیستم تعبیه شده باشد.

در نهایت چه چیزی اهمیت دارد؟

هیچ وقت فروشگاه سازها را تنها با توجه به قیمت آن ها مقایسه نکنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر یک فروشگاه ساز قیمتی پایین تر دارد کیفیتی پایین تر ارائه می دهد و یا اگر قیمتش بالا است پس حتما کیفیت بهتری نیز ارائه می دهد. باید همانطور که گفته شد امکانات مورد نیاز خود را مد نظر گرفته و سپس با توجه به امکاناتی که فروشگاه ساز ارائه می دهد قیمت ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب فروشگاه ساز حرفه ای

مهمترین و قوی ترین عامل برای اینکه شما تشخیص دهید یک فروشگاه ساز چقدر میتواند پاسخ گوی نیاز شما باشد و در آینده دچار مشکل نشوید این است که سابقه کار فروشگاه ساز را مورد بررسی قرار دهید قدمت کاری هر سیستم و نمونه کار های ساخته شده با آن فروشگاه ساز مهمترین عامل برای اینکه متوجه شوید یک فروشگاه ساز چقدر حرفه ای است . هرچقدر که نمونه کارهای ساخته شده با آن فروشگاه ساز بزرگتر و معروف تر باشند نشان دهنده این است که چقدر در آینده این فروشگاه ساز برای شما مفید خواهد بود.

قابلیت های مورد نیاز یک فروشگاه ساز عالی تنها محدود به قابلیت های ذکر شده در این مقاله نیست و باید به طور کلی بتواند مطابق با نیازها و خواسته های شما باشد. سعی کنید فروشگاه سازی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد و بتواند خود را با توجه به نیازهای شما تغییر دهد. اگر فروشگاه ساز شما قابل انعطاف و توسعه پذیری نباشد همانند گوشی آیفون گفته شده در مثال دیگر کاری نمی توان کرد و با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

در مجموعه مقالات ویژگی‌های یک فروشگاه‌ساز اینترنتی مناسب به بررسی تمام آن چیزی که نیازی دارید پرداختیم. اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ویژگی‌ها را در انتخاب خود لحاظ کنید. اگر مقالات را به صورت کامل نخوانده‌اید، حتماً از اولین مقاله تا این مقاله که قسمت آخر است را به دقت مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *