اگر یک کسب و کار آنلاین داشته باشید و بخواهید محصول یا خدماتی را ارائه کنید، مهم ترین مسئله فروش است! در واقع اگر نتوانید محصول یا خدمات خود را بفروشید، هر چقدر هم که آن محصول ارزشمند و با کیفیت باشد برای شما نفعی نخواهد داشت. کسب و کارهای آنلاین برای معرفی محصولات و خدمات خود از ابزاری به نام تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین استفاده می کنند تا کاربران با محصولات آن ها آشنا شوند. تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد که برای استفاده درست از آن، ابتدا باید انواع آن را بشناسید. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل تبلیغات اینترنتی و انواع آن بپردازیم تا بتوانید کسب و کار خود را به کمک تبلیغات آنلاین رشد دهید.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

چند سالی است که تقریباً تمام کاربران از فضای آنلاین و اینترنت استفاده می کنند و بسیاری از کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. در حال حاضر در ایران هم بیش از ده سال است که اعتماد کاربران برای خرید اینترنتی جلب شده است و اگر کاربران به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشند، به راحتی آن را تهیه می کنند. همین مسئله منجر به گسترش تبلیغات اینترنتی شده است تا مخاطبان هدف هر کسب و کار، محصول یا خدمات را جذب کند. در واقع کافی است محصول یا خدمات خود را به صورت آنلاین به کاربران معرفی کنید و آن ها در صورتی که نیاز داشته باشند و محصول شما بتواند نظرشان را جلب کند، از شما خریداری کنند.

انواع تبلیغات اینترنتی کدام هستند؟

یکی از سوالات مهمی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید و البته در مدیریت تبلیغات مربوط به کسب و کارها اهمیت زیادی دارد، این است که انواع تبلیغات آنلاین کدام هستند و از کدام استفاده کنیم! به خصوص زمانی که شما یک کسب و کار نوپا داشته باشید و بودجه شما محدود باشد، باید حتماً بهترین روش تبلیغاتی را بشناسید تا بودجه شما هدر نرود. در این بخش از مقاله به بررسی انواع تبلیغات اینترنتی می پردازیم تا بدانید از کدام روش تبلیغات آنلاین باید استفاده کنید:

  1. تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان یکی از انواع تبلیغات اینترنتی است که کمتر حس تبلیغاتی بودن به کاربران دست می دهد! در واقع تبلیغات همسان در بستری نمایش داده می شود که دقیقاً مانند همان بستر است. در تبلیغات همسان معمولاً بازاریابی محتوا نقش بسیار مهم و پر رنگی دارد. به عنوان مثال گاهی اوقات ممکن است تبلیغات شما دقیقاً مانند سایر محتواها نمایش داده شود و کاربر با کلیک بر روی آن، به جای سایت موردنظر وارد سایت شما شود. تبلیغات همسان اگر به درستی استفاده شود، نرخ کلیک بسیار بالایی دارد و می تواند برای شما فروش خوبی را بدست آورد.

  1. SEM (بازاریابی موتور جستجو)

یکی دیگر از انواع تبلیغات اینترنتی یا شاید بتوان آن را بازاریابی هم در نظر گرفت، بازاریابی در موتور جستجو است! شاید با خودتان فکر کنید که منظور ما سئو یا همان بهینه سازی سایت برای رسیدن به صفحات اول گوگل است اما منظور این نیست. اگر دقت کرده باشید، در هر کلمه کلیدی چندین سایت در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شوند که نحوه نمایش آن با سایت های دیگر متفاوت است و کنار آن ها کلمه تبلیغات (ADS) نمایش داده می شود. این دسته از سایت ها با پرداخت هزینه به گوگل در صدر نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند و به راحتی می توانند مخاطبان خود را که کلمه کلیدی موردنظر آن ها را در گوگل جستجو می کنند، جذب کنند.

  1. تبلیغات بنری (تبلیغات نمایشی)

تبلیغات بنری را همه ما می شناسیم و در تمام سایت ها دیده ایم! وارد هر سایتی که شوید، یک بنر تبلیغاتی وجود دارد که لینک آن مربوط به سایت های دیگر است یا صفحه ای از سایت خود را تبلیغ کرده اند. در تبلیغات بنری که یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغات آنلاین است، یک بنر ثابت یا متحرک طراحی می شود که با استفاده از آن می توانید اطلاعات مختصری به کاربران بدهید و کاربر برای دریافت اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه موردنظر شما می شود. تبلیغات بنری با نام تبلیغات نمایشی هم شناخته می شود و در صورت استفاده درست، می تواند ارزش زیادی برای شما داشته باشد.

  1. تبلیغات موبایل

این روزها همه کاربران از موبایل استفاده می کنند! همین مسئله باعث شده تا تبلیغات موبایلی به یکی از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی تبدیل شود و بسیاری از کسب و کارها، مشتریان خود را از طریق آن جذب کنند. تبلیغات موبایل انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها پوش نوتیفیکیشن است. در پوش نوتیفیکیشن شما به راحتی می توانید عنوان و تصویر دلخواه خود را به کاربران نمایش دهید تا با کلیک بر روی آن، وارد سایت یا صفحه دلخواه شما شوند.

  1. تبلیغات شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چند سالی است که کاربران زیادی را به خود جلب کرده اند و همین مسئله باعث شده تا شبکه های اجتماعی به بستری بسیار عالی برای تبلیغات تبدیل شوند. در شبکه های اجتماعی می توانید با استراتژی درست، مخاطبان صفحه خود را افزایش دهید و از طریق آن محصولات یا خدمات خود را به کاربران زیادی بفروشید. روش های مختلفی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد که بهتر است ابتدا با انواع آن آشنا شوید و سپس دست به سرمایه گذاری روی تبلیغات بگذارید! به عنوان مثال در اینستاگرام شما می توانید به صورت بازدیدی یا ثابت تبلیغات سفارش دهید که باید ببینید کدام یک به صرفه تر است!

  1. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغاتی اینترنتی و بازاریابی است که البته هنوز هم بازدهی بسیار بالایی دارد! در ایمیل مارکتینگ، شما محصولات یا خدمات جدید خود را به صورت بازه های زمانی برای کاربران ارسال می کنید و هر چقدر که در ایمیل مارکتینگ از بازاریابی بهتر و کپی رایتینگ مناسب تری استفاده کرده باشید، بازدهی آن زیاد می شود. ایمیل مارکتینگ با وجود نرخ تبدیل بسیار عالی، هزینه کمتری هم نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد و به همین دلیل بهتر است هر کسب و کاری از آن استفاده کنید.

  1. تبلیغات ویدیویی

این روزها کاربران کمتر حوصله خواندن محتوای متنی دارند و ترجیح می دهند که ویدیو مشاهده کنند! همین مسئله باعث می شود تا تبلیغات ویدیویی به یکی از ارزشمندترین روش های تبلیغاتی تبدیل شود که اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه می دهد و آن ها را به سایت شما هدایت می کند. البته تبلیغات ویدیویی هزینه زیادی دارد و بهتر است فقط کسب و کارهای بزرگ استفاده کنند. کسب و کارهای کوچک بهتر است از روش های جایگزین استفاده کرده یا در صورت استفاده از تبلیغات ویدیویی، با استراتژی مناسب و همچنین به صورت محدود استفاده کنند.

  1. تبلیغات اپلیکیشنی

شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام باز کردن اپلیکیشن یا بازی ها، تبلیغات دیده می شود! حتی در اپلیکیشن ها و بازی های غیر ایرانی هم این موضوع وجود دارد و با کلیک بر روی تبلیغات آن ها وارد صفحه موردنظر تبلیغ دهنده می شوید. شما هم می توانید با پرداخت هزینه به اپلیکیشن های مختلف، تبلیغات ارائه کنید تا کاربران آن اپلیکیشن را جذب کنید. به این نوع تبلیغات اینترنتی که بازدهی خوبی دارد، تبلیغات اپلیکیشن گفته می شود.

  1. تبلیغات نصب اپلیکیشن

یکی از روش های تبلیغات که ارزش بسیار زیادی دارد و می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند، تبلیغات نصب اپلیکیشن است. در واقع شما با پرداخت هزینه به ازای هر نصب، می تواند در بودجه تبلیغات صرفه جویی کنید. این مسئله نشان می دهد شما تنها در صورت اثربخش بودن و نصب اپلیکیشن خود هزینه آن را پرداخت کرده اید و این مسئله جلوی ضرر را می گیرد.

چرا استفاده از تبلیغات اینترنتی برای کسب‌ و کارها اهمیت دارد؟

اگر یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید از تبلیغات اینترنتی استفاده کنیم! تبلیغات اینترنتی به چند دلیل نسبت به سایر انواع تبلیغات اهمیت بسیار بیشتری دارند که در این بخش می خواهیم این موارد را بررسی کنیم:

  • جذب مخاطبان هدف

اولین دلیل برای استفاده از تبلیغات اینترنتی این است که شما به راحتی می توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید! در واقع تبلیغات اینترنتی به شما کمک می کند تا بتوانید مخاطبانی با ویژگی های موردنظر خود و همچنین افرادی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند را جذب کنید. دلیل آن هم این است که اینترنت در ایران میلیون ها کاربر دارد و این تعداد در سطح جهانی به میلیاردها نفر می رسد! حال اگر محصول یا خدماتی داشته باشید که کاربران به آن نیاز داشته باشند، با ارائه محصول با کیفیت به راحتی می توانید نظر آن ها را جلب کنید. گاهی اوقات در روش های تبلیغات سنتی افراد زیادی جذب می شوند اما هیچ کدام از آن ها مخاطب هدف شما نیستند! همین مسئله باعث می شود تا ترافیک شما زیاد باشد اما فروش خوبی را تجربه نکنید. دلیل آن هم این است که شما مخاطبانی را جذب کرده اید که جامعه هدف شما نیستند و این مسئله باعث می شود تا فروش زیادی اتفاق نیفتد.

  • معرفی محصولات و خدمات

یکی دیگر از مزایای تبلیغات اینترنتی است که شما به راحتی می توانید هر محصول یا خدماتی که دارید را معرفی کنید! در تبلیغات سنتی شما فقط می توانید یک یا دو مورد از محصولات خود را معرفی کنید و برای معرفی تمام محصولات باید هزینه زیادی بدهید. در حالی که با استفاده از تبلیغات اینترنتی، شما کافی است تنها سایت خود و حوزه کاری را تبلیغ کنید تا کاربران با ورود به سایت شما به راحتی بتوانند تمام محصولات و خدمات را ببینند. همین مسئله باعث می شود تا تبلیغات اینترنتی که بیشتر برای تبلیغات کسب و کار اینترنتی یا همان سایت است، بتواند موثرتر و بهتر واقع شود. بنابراین اگر هدف شما تبلیغات اینترنتی است، پیش از آن سایت خود را بهینه سازی کرده و تمام محصولات موردنظر خود را اضافه کنید. حال اگر کاربران وارد سایت شما شوند، تمام محصولات را می بینند و در صورت نیاز سفارش می دهند! در واقع سایت شما ویترینی از محصولات و خدمات شما خواهد بود.

  • افزایش فروش با بازاریابی درست

تبلیغات اینترنتی تنها بخشی از پروسه فروش است و به تنهایی نمی تواند منجر به فروش شود! بازاریابی مکمل تبلیغات است که اگر در سایت شما به درستی انجام شود، به راحتی می توانید محصولات و خدمات خود را به مشتریانی که آن ها را نیاز دارند بفروشید. به عنوان مثال فرض کنید محصولی دارید که آن را تبلیغ کرده اید! کاربران با دیدن تبلیغات متوجه می شوند که شما این محصول را دارید اما نمی توانند در مورد ویژگی های محصول یا خدمات شما چیزی بدانند. همین مسئله موجب شده تا با استفاده از بازاریابی درست در سایت خود، به خصوص بازاریابی محتوایی بتوانید ویژگی های محصول و نیاز کاربران را بررسی کنید و همین مسئله منجر به فروش محصولات یا خدمات شما خواهد شد. بنابراین استفاده از بازاریابی درست در کنار تبلیغات اینترنتی را فراموش نکنید.

تبلیغات آنلاین یکی از روش های رشد سریع کسب و کار است! دلیل آن هم این است که اگر کاربران بخواهند خودشان با کسب و کار شما آشنا شوند، شاید چندین سال طول بکشد و در نهایت رقبا برنده شوند. در حالی که شما با یک کمپین تبلیغات به راحتی می توانید کسب و کار، محصول یا خدمات خود را به هزاران نفر معرفی کنید و آن ها را جذب کنید. بنابراین اگر به دنبال راه کاری برای رشد سریع تر کسب و کار اینترنتی خود هستید، ما به شما استفاده از تبلیغات اینترنتی را پیشنهاد می کنیم. در تبلیغات آنلاین همه چیز قابل شخصی سازی است و به راحتی می توانید متناسب با ویژگی های مخاطبان هدف خود آن را تنظیم کنید.

  • کاهش هزینه تبلیغات نسبت به تبلیغات سنتی

یکی دیگر از ویژگی های تبلیغات آنلاین، هزینه بسیار کمتر آن نسبت به تبلیغات سنتی است! در تبلیغات سنتی شما باید هزینه زیادی کنید تا بتوانید تبلیغات را به تعداد زیادی از افراد نمایش دهید. در حالی که ممکن است بسیاری از آن کاربران آن را نخوانده رها کنند و در این صورت بودجه تبلیغات شما هدر می رود. بنابراین با استفاده از تبلیغات آنلاین می توانید با هزینه بسیار کمتر، تبلیغات خود را به صد ها هزار نفر کاربر نمایش دهید و دسترسی کاربران هم بسیار راحت تر خواهد بود. البته تبلیغات آنلاین بیشتر برای کسب و کارهای اینترنتی جواب می دهد و در کسب و کارهای محلی بهتر است از همان تبلیغات سنتی استفاده شود.

  • قابلیت اندازه گیری تبلیغات اینترنتی

یکی دیگر از مزایای تبلیغات اینترنتی این است که قابلیت اندازه گیری دارد! در واقع شما می توانید متوجه شوید که چند نفر از کاربران آگهی تبلیغاتی شما را بازدید کرده اند و چند نفر وارد سایت شده اند. با استفاده از تبلیغات آنلاین به راحتی می توانید نرخ بازگشت را اندازه گیری کنید و برای کمپین های تبلیغاتی بعدی آن را بهینه سازی کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مفهوم تبلیغات اینترنتی و انواع آن پرداختیم! اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. همچنین اگر تجربه استفاده از تبلیغات اینترنتی برای کسب و کار خود را دارید، از طریق بخش نظرات تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *