در مقاله قبل به بررسی بازاریابی پیامکی پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این بحث می پردازیم. ادامه ویژگی های پیامک جذاب در اس ام اس مارکتینگ عبارتند از:

  • برای مشتری هیجان و استرس ایجاد کنید؛ مشتریان معمولاً خرید خود را برای لحظه آخر انجام می دهند. اگر قصد ارسال کد تخفیف برای آن ها را دارید، از محدودیت زمانی و تعداد به آن ها بگویید. در این صورت در همان لحظه خرید خود را انجام می دهند تا با محدودیت کد تخفیف روبرو نشوند.
  • ایجاد کال تو اکشن برای مشتری؛ هدف شما از ارسال پیامک خرید از سایت است یا می خواهید با شما تماس بگیرند؟ همین مورد را در پیامک ذکر کنید. به این مورد کال تو اکشن می گویند. مثلاً لینک ثبت نام سایت را برای آن ها ارسال کنید و از آن ها بخواهید در سایت ثبت نام کنند.
  • رسمی ننویسید، مشتریان دوستان شما هستند؛ یکی دیگر از مواردی که بسیاری از کسب و کار ها رعایت نمی کنند، ارسال متن صمیمانه است. مشتریان هم مانند شما افرادی هستند که نیاز به صمیمیت دارند! رسمی نوشتن تنها باعث کاهش بازدهی بازاریابی پیامکی می شود. پس ساده و صمیمی بنویسید!

مرحله چهارم) زمان مناسب برای ارسال پیامکی چه زمانی است؟

اولین چیزی که باید دقت کنید، این است که پیامک های شما باید یک مناسبت خاص داشته باشند! ارسال مداوم پیامک نه تنها بازدهی برای سایت شما ندارد، بلکه باعث می شود مشتریان نسبت به شما بی اعتماد شوند و شماره پیامکی شما را بلاک کنند. مورد دیگر زمان ارسال پیامک است! شما باید بدانید که مخاطبان شما در چه زمانی به پیامک توجه بیشتری دارند؛ اگر در زمان نامناسب پیامک ارسال کنید، آن را چک نمی کنند و ممکن است آن را بدون آن که دیده باشند، پاک کنند.

برخی از ساعت های روز پیامک ها بیشتر خوانده می شوند؛ این ساعت ها بستگی به نوع کسب و کار دارد اما در حالت کلی ساعت 9 تا 1 و 16 تا 20 بیشترین بازدهی را دارد. از طرفی باید به نوع کسب و کارتان هم توجه داشته باشید؛ مثلاً اگر رستورانی دارید، بهترین ساعت نزدیک نهار (حدود 11 تا 1) است.

مرحله پنجم) آنالیز پیامک های ارسال شده توسط سامانه پیامک و سایت

آخرین و مهم ترین مرحله برای بازاریابی پیامکی، آنالیز آن است. شما باید بدانید که چه تعداد پیامک به کاربران ارسال شده و از این تعداد، چند نفر وارد سایت شده اند. البته ممکن است هدف شما کال تو اکشن دیگری نظیر تماس تلفنی باشد که باید آن را اندازه گیری کنید. در حالت کلی آنالیز به 4 بخش تقسیم می شود:

  • آنالیز تعداد پیامک ارسالی و دریافتی توسط کاربران؛ اگر پنل پیامک شما خوب نباشد، ممکن است شماره های شما توسط اپراتور ها یا کاربران بلاک شده باشند که در این صورت فقط هزینه های شما افزایش پیدا می کند.
  • میزان توجه کاربران به کال تو اکشن چقدر بوده است؛ شما باید بدانید که چه تعداد از کاربران به درخواست شما توجه کرده اند. مثلاً اگر از آن ها خواسته اید که در سایت شما ثبت نام کنند، باید بدانید که چند نفر از آن ها این کار را انجام داده اند.
  • نرخ تبدیل شما چقدر بوده است؛ پس از ارسال پیامک ها باید نرخ تبدیل خود را اندازه گیری کنید. این مورد به تعداد پیامک ارسالی و همچنین تعداد کاربرانی که برای شما کاری انجام داده اند می شود! در واقع این مورد به با بخش قبلی مرتبط است. مثلاً اگر هزار پیامک ارسال کرده باشید و از این تعداد 10 نفر در سایت شما عضو شده باشند، نرخ تبدیل 1 درصد است.
  • نرخ بازگشت سرمایه شما چقدر بوده است؛ شما باید ببینید که چقدر برای ارسال پیامک هزینه کرده اید و از این هزینه چقدر سود داشته اید. برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سود خود را تقسیم به هزینه ارسال پیامک کنید! هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد، نرخ بازگشت سرمایه شما بهتر است که نشان دهنده بازدهی خوب بازاریابی پیامکی شما است.

چند نکته مهم که می تواند فروش شما را چند برابر کند!

اگر می خواهید فروش بهتری از طریق بازاریابی پیامکی داشته باشید، چند نکته زیر را حتماً رعایت کنید:

ارتباط موثر و مداوم

اگر قصد شما دریافت بازخورد مناسب از تبلیغات پیامکی است، برای مخاطب خود مفید باشید. اگر هر دفعه فقط تبلیغ برند و کسب و کار خود را به مخاطب ارسال کنید، بعد از مدتی در ذهن مخاطب تبدیل به برندی اسپم خواهید شد، که پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم ارسال می‌کند و تصمیم به لغو پیامک تبلیغاتی می‌گیرد. اما اگر با استراتژی موثر بودن و مفید بودن برای مخاطب بازاریابی پیامکی انجام دهید بعد از مدتی مشتری با ارسال پیامک شما به دیگران بدون آنکه هزینه پرداخت کنید، برای شما بازاریابی و تبلیغات را انجام می‌دهند. به یاد داشته باشید، بازاریابی پیامکی مانند دیگر روش‌های تبلیغاتی به تداوم و تکرار نیاز دارد. سعی کنید با یک برنامه‌ریزی صحیح در بازه‌های زمانی مختلف اس ام اس تبلیغاتی خود را ارسال کنید. در ادامه چند پیشنهاد برای اینکه بازاریابی پیامک موثر داشته باشید بیان می‌کنیم.

بازاریابی پیامکی

آفرهای ویژه خود را با پیامک اطلاع رسانی کنید!

با جمع آوری بانک شماره مشتریان، افرادی که به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند و شما را می‌شناسند می‌توانید بانک شماره موبایل ارزشمندی را جمع‌آوری نمایید و در مناسبت‌های مختلف از جمله روز تولد پیامک تبریک ارسال کنید، یا مثلا برای فست فود و رستوران‌ها و کافی شاپ ها در صورتی که موسیقی زنده دارید از طریق خبرنامه پیامکی، به مشتریان ثابت خود این موضوع را اطلاع رسانی نمایید.

چگونه متن پیامک تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

زمانی که پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنید فقط چند ثانیه فرصت دارید که توجه مخاطب را جلب نمایید و به مخاطب انگیزه برای ایجاد تماس ایجاد کنید تا مخاطب تصمیم بگیرد با شما تماس بگیرد و یا اس ام اس تبلیغاتی شما را پاک کند. پس سعی کنید متن پیامک را به گونه‌ای بنویسید که انگیزه لازم برای تماس در مخاطب ایجاد شود. برای ایجاد انگیزه می‌توانید کد تخفیف در نظر بگیرید و یا یک پیشنهاد عالی داشته باشید که مخاطب احساس کند با رد پیشنهاد شما چیزی را از دست می‌دهد.

فراموش نکنید که حتما در متن پیامک تبلیغاتی شماره تماس قرار دهید. اگر شماره ثابت در متن تماس وارد می‌کنید حتما با پیش شماره را نیز وارد نمایید تا مخاطب با لمس صفحه بتواند مستقیما با شما تماس بگیرد و انجام همین نکته ساده به شدت می‌تواند در افزایش زنگ‌خور شما تاثیر داشته باشد. متن پیامک باید به گونه ای باشد که یک زمان محدود را برای کاربر درنظر بگیرد که کاربر وسوسه شود هرچه زودتر تماس بگیرد تا این پیشنهاد ویژه را از دست ندهد.

زمان مناسب برای ارسال پیامک

یکی دیگر از مواردی که در بازاریابی با استفاده از پیامک تاثیر دارد، زمان مناسب برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی می‌باشد. اینکه شما چه روزی از هفته و چه ساعتی پیامک تبلیغاتی خود را ارسال می‌کنید تاثیر زیادی در بازخورد از جانب مخاطب دارد.

تجربه اس ام اس مارکتینگ ما نشان می‌دهد که معمولا روزهای اول و آخر هفته برای ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب نمی‌باشد زیرا معمولا افراد در روزهای ابتدای هفته دغدغه کاری زیادی دارد و در روزهای پایانی هفته بدنبال تفریح هستند، البته توجه به نوع کسب و کار می‌تواند در انتخاب زمان مناسب برای ارسال پیامک تبلیغاتی تاثیر گذار باشد، اگر کسب و کار شما با تفریحات پایانی و آخر هفته در ارتباط است، اتفاقا ارسال پیامک در روزهای پایانی هفته می‌تواند برند شما را در ذهن مخاطب پررنگ کنید.

بازاریابی پیامکی با کسب اجازه جهت ارسال پیامک

با استفاده از این استراتژی، شما اس ام اس تبلیغاتی خود را به کسانی ارسال می کنید که قبلاً هم برای آن ها اس ام اس تبلیغاتی ارسال کرده اید. این مخاطبین کسانی هستند که با دریافت اولین پیامک یا چند پیامک های تبلیغاتی اولیه، جذب اس ام اس تبلیغاتی شما و به آن علاقه مند شده اند. این مخاطبین به این خاطر که به پیامک تبلیغاتی شما علاقه مند شده اند، نه تنها متن پیامک را به خاطر سپرده اند و پیامک را حذف نکرده اند، بلکه با اشتیاق و با میل خود در خبرنامه پیامکی شما عضو شده اند، تا پیامک های بیشتری را از طرف شما دریافت کنند. آن ها همیشه آماده و با کمال میل منتظر اس ام اس های تبلیغاتی بعدی شما هستند.

بازاریابی پیامکی هدفمند، دقیقاً همین جاست که تعریف می شود. به هر دو روش خوب فکر کنید. تمامی جوانب را در نظر بگیرید. مثلاً به نیازها و اهداف خود فکر کنید. به نوع محصول و یا خدماتی که قصد فروش و ارائه آنها را به بیشترین مقدار ممکن دارید خوب فکر کنید. حالا کدام روش برای شما مناسب تر است. وقتی که با بررسی تمامی جوانب یکی از دو روش فوق و یا ترکیبی از هر دو روش را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید، آنگاه آن روش بازاریابی را که مناسب تر است انتخاب کردید، آن روش به بازاریابی  هدفمند تبدیل می شود. البته خیلی هم به این سادگی نیست. آن چه که واضح است این است که شما کاملاً حساب شده تحت شرایطی که در آن باید یک سری اصول را رعایت کنید و اس ام اس مارکتینگ خود را به طرز صحیحی انجام دهید، می توان مطمئن باشید که با گذشت زمان به مطلوب ترین نتیجه دلخواه و هدف خود در کسب و کارتان می رسید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل بازاریابی پیامکی که یکی از روش های کم هزینه و پر بازده است پرداختیم. اگر سوالی در زمینه بازاریابی پیامکی دارید، کافی است از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ سوال شما را بدهیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *