یکی از اصول بسیار مهم بازاریابی نشان می دهد که احتمال خرید مشتریانی که قبلاً از سایت بازدید کرده باشند، خیلی بیشتر از کاربرانی است که به تازگی یک سایت را دیده اند. به همین دلیل است که مفهومی به هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ در بازاریابی دیجیتال به وجود آمده است. شما می توانید مشتریانی که یک بار از سایت بازدید کرده اند را شناسایی کنید و تبلیغات محصول یا خدمات خود را به آن ها نمایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم ریتارگتینگ بپردازیم! اگر کسب و کاری دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا فروش خود را طور معجزه آسایی افزایش دهید.

طبیعتاً همه افرادی که به وب‌سایتتان مراجعه می‌کنند از شما خرید نخواهند کرد. در واقع، بر طبق آمارهایی که گوگل ارائه کرده است، 96 درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های مختلف بدون اینکه «تبدیل» شوند از سایت خارج می‌شوند. با توجه به زمان و هزینه‌ای که باید برای راه‌اندازی و مدیریت هر وب‌سایت صرف شود، این آمار را نمی‌توان با کلمه‌ای به‌ جز وحشتناک توصیف کرد. اما خوشبختانه پلتفرم‌های تبلیغاتی امروزی برای ارتباط و تعامل مجدد با این افراد تبدیل نشده (که معمولاً می‌روند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند) راهکاری پیدا کرده‌اند که آن را با عنوان ریتارگتینگ (Retargeting) یا هدف‌گیری مجدد می‌شناسیم. پیش از آنکه بیشتر درباره ریتارگتینگ توضیح بدهیم بد نیست به این آمار و ارقام که از قضا باز هم توسط گوگل ارائه شده توجه کنید:

  • 70 درصد مردم سبد خرید مجازی خود را بدون تکمیل فرآیند خرید رها می‌کنند؛
  • مشتریان پیش از تکمیل خرید به دو تا چهار وب‌سایت مختلف مراجعه می‌کنند.

اما در این میان چه کمکی از دست ریتارگتینگ بر می‌آید؟

  • بازدیدکنندگان ناشناس قبلی را پیدا کرده و دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛
  • تبلیغات متناسب با علایق و نیازهایشان را به آن‌ها نشان می‌دهد؛
  • فرصتی را برای تعامل مجدد با مشتریان ارزشمندی فراهم می‌کند که فقط چند قدم تا تکمیل فرآیند خرید فاصله دارند.
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ – بخش اول

این تنها شمه ای از مزایای ریتارگتینگ است و در ادامه با مزایای بیشتری از آن آشنا خواهید شد؛ در عین حال، احتمالاً متوجه شده‌اید که آشنایی با زیر و زبر این ابزار مؤثر و استفاده از آن یک ضرورت است.

ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ یک نوع از تبلیغات است که با استفاده از آن بر اساس اطلاعاتی که قبلاً از مخاطب به دست آورده‌ایم تبلیغمان را با سلایق و نیازهای وی تطبیق می‌دهیم یا شخصی‌سازی می‌کنیم. به زبان ساده، به کمک ریتارگتینگ با توجه به صفحاتی که مخاطب ما قبلاً از آن‌ها بازدید کرده، تبلیغاتی را از روش‌های مختلف در برابر وی قرار می‌دهیم.

استفاده از ریتارگتینگ به خصوص از دو جهت بسیار سودمند است:

  • تقویت آگاهی نسبت به برند (awareness): هرچه برند شما در فضای اینترنت بیشتر دیده شود، افراد بیشتری با آن آشنا می‌شوند. ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات شما به مشتریانی که به نحوی علاقه خود را به برندتان نشان داده‌اند باعث می‌شود که بیشتر مورد توجه قرار بگیرید.
  • افزایش نرخ تبدیل (conversion rate): ریتارگتینگ به این معنی است که می‌توانید محصولات متناسبی را به افرادی نشان بدهید که قبلاً از صفحات یا دسته‌بندی‌های مرتبط با آن محصولات دیدن کرده‌اند. با توجه به علاقه یا نیازی که وجود داشته، این می‌تواند احتمال خرید محصول مورد نظر و نرخ تبدیل را افزایش بدهد.
  • صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ – بخش اول

اما ریمارکتینگ چیست؟ ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد عملاً همان ریتارگتینگ است. تنها تفاوتی که بین ریتارگتینگ و ریمارکتینگ وجود دارد این است که ریمارکتینگ واژه‌ای است که توسط پلتفرم Google Ads استفاده می‌شود. به تعریف Google Ads از ریمارکتینگ توجه کنید: ریمارکتینگ روشی برای ارتباط با افرادی است که قبلاً با وب‌سایت یا اپ موبایلی شما تعامل داشته‌اند. البته مورد دیگری نیز در رابطه با ریمارکتینگ در پلتفرم‌های دیگر مطرح است و آن اینکه معمولاً ریمارکتینگ، ایمیل محور است؛ به این معنی که در ریتارگتینگ از کوکی استفاده می‌شود.

ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

روش کار ریتارگتینگ به این ترتیب است که در ابتدا به محض اینکه یک نفر وارد یک وب‌سایت می‌شود، کدی با عنوان «پیکسل» یک یا چند کوکی (تگ‌های جاوا اسکریپت) را در مرورگر او قرار می‌دهد و از این طریق، فعالیت‌های وی زیر نظر گرفته می‌شود. کوکی‌ها همه اطلاعات مرتبط با رفتارهای کاربر، صفحاتی که از آن‌ها بازدید می‌کند و خریدهای وی را ثبت می‌کنند.

پس از آنکه کاربر مورد نظر از سایت خارج شد، کار ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات متناسب با اطلاعاتی که درباره وی جمع‌آوری شده شروع می‌شود. این تبلیغات را می‌توان در وب‌سایت‌ها، اپ‌های موبایل یا شبکه‌های اجتماعی به کاربر هدف نمایش داد.

انواع ریتارگتینگ

یک) وب‌سایت ریتارگتینگ (Website retargeting)

ریتارگتینگ در وب‌سایت فرآیندی است که از طریق آن تبلیغات مورد نظر را به افرادی نشان می‌دهیم که از وب‌سایت ما دیدن کرده‌اند، اما اصطلاحاً تبدیل نشده‌اند. در واقع، از این طریق با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌ایم تلاش می‌کنیم تا خریدهای نیمه‌تمام را کاهش داده و تبدیل و آگاهی نسبت به برندمان را افزایش بدهیم.

دو) ایمیل یا CRM ریتارگتینگ (Email/CRM retargeting)

اگرچه ایمیل سودآوری بالایی دارد (44 دلار در برابر هر یک دلار سرمایه‌گذاری) و از جمله محبوب‌ترین ابزارهای بازاریابی است، اما پتانسیل آن بیش از این‌هاست.

ایمیل ریتارگتینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تبلیغاتتان را به افراد یا مشترکانی نشان بدهید که ایمیل‌های شما را قبلاً باز کرده‌اند. هنگامی‌که یک نفر ایمیل شما را باز می‌کند یک کوکی در مرورگر او ذخیره می‌شود و هر زمان که به سراغ وب‌سایت‌های دیگر یا شبکه‌های اجتماعی می‌رود از طریق آن کوکی شناسایی شده و تبلیغ شما برای وی نمایش داده می‌شود.

البته از زمانی که گوگل در نحوه نمایش تصاویر در جیمیل تغییراتی را به وجود آورد استفاده از این روش را غیرممکن ساخت؛ چرا که گوگل تصاویر را در حافظه موقت خود ذخیره می‌کند و لذا کوکی هدف‌گیری را نمی‌توان در مرورگر کاربر قرار داد. طبیعتاً در چنین شرایطی نمی‌توانید فهرستی از کاربرانی که می‌خواهید تبلیغتان برای آن‌ها نمایش داده شود تهیه کنید.

جایگزینی که همه افرادی که قبلاً از ایمیل ریتارگتینگ استفاده می‌کردند به سراغ آن رفتند CRM ریتارگتینگ بود. در CRM ریتارگتینگ، تبلیغات را بر اساس آدرس ایمیل کاربران به آن‌ها نشان می‌دهید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که فهرست آدرس‌های ایمیلتان را در برنامه مخصوص ریتارگتینگ آپلود کنید یا به سرویس دهنده ریتارگتینگ‌تان تحویل بدهید. سپس اطلاعاتی که شما ارائه می‌کنید با اطلاعات سایر سیستم‌های آنلاین و آفلاین CRM تطبیق داده می‌شود تا کاربر هدف به طور خودکار شناسایی شده و تبلیغاتتان برای وی نمایش داده شود.

CRM ریتارگتینگ به سیستم Custom Audience فیسبوک شباهت دارد. شما در Custom Audience باید فهرستی از ایمیل‌ها، شماره تلفن‌ها یا آی دی کاربران هدف را وارد کنید. فیسبوک با توجه به اطلاعات شما کاربران هدف را شناسایی می‌کند و تبلیغاتتان را به آن‌ها نشان می‌دهد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *