قرار نیست اگر بخواهید موس جدیدی بگیرید، به بازار رفته و گران‌ترین مدل موجود را بخرید. ابتدا باید بدانید کدام موس برایتان مناسب است و مشخصات مختلف آن را در نظر گرفته و بدانید هر کدام به چه معنی هستند و در نهایت آن موسی را انتخاب کنید که به نسبت قیمت، بازدهی مناسبی برایتان خواهد داشت.

ما در این پست، یک چک لیست مختصری تهیه کرده‌ایم، که بهتر است قبل از خرید موس جدید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

  1. موسی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد

بسیاری از کسانی که اقدام به خرید موس‌های گرانقیمت می‌کنند که تعداد کلیدهای زیادی دارد و بعضا بزرگ و دست و پا گیر هم هستند، کارشان با یک موس ساده سه کلیده هم بر می‌آید. استفاده کنندگان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. آن‌ها که برای دستگاه‌های خانگی به دنبال یک موس ساده برای کارهای روزمره می‌گردند، که بهتر است از مدل‌های بی‌سیم ساده استفاده کنند، آن‌ها که برای بازی نیاز به یک موس حرفه‌ای دارند که مدل‌ها ارزان‌تر این موس‌ها با سیم و مدل‌های گرانترشان بی‌سیم است و به نوعی حرفه‌ای‌ترین موس‌ها و گران‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شوند و آن دسته کسانی که برای لپتاپ می‌خواهند موس تهیه کنند، به واسطه حمل و نقلش باید به دنبال مدل‌های کوچک‌تر بگردند.

در نهایت مهم‌ترین چیز قبل از هر مسئله دیگر این است که کاملا بدانید موس خود را برای چه کاری می‌خواهید و نسبت به آن اقدام به خرید مدل مناسب کنید.

  1. موس‌های ارگونومیک برای کارهای زیاد بهتر هستند

اگر کار شما با کامپیوتر است و ساعت‌های زیادی را پشت دستگاه می‌گذرانید، بهتر است کمی هزینه بیشتر کنید و موس‌های اروگونومیک را تهیه کنید. موس‌هایی که برای در دست گرفتن راحت‌تر هستند و البته آسیب کمتری به مچ دست و انگشتان شما وارد می‌کنند.

یک نکته دیگر درمورد راحتی موس بحث صدای آن نیز هست. اگر به صورت حضوری اقدام به خرید می‌کنید، بهتر است آن موسی را انتخاب کنید که از صدای کم‌تری برخوردار است. شاید صدای موس به مرور شما را آزار ندهد، اما اطرافیانتان را حتما عصبانی خواهد کرد.

۳. DPI بیشتر همیشه مسئله بهتری نیست

برخلاف چیزی که اینروزها تبلیغ می‌شود، میزان DPI بالا برای همه مورد نیاز نخواهد بود، مخصوصا اینکه این میزان دقت در نهایت در طول فاصله‌ی فیزیکی و آن میزان مسیری که موس بر روی مونیتور طی می‌کند، کاملا موثر است.

مثلا در یک مونیتور ۴K موسی که دقت ۴۰۰ DPI دارد با جا به جایی ۱۰ اینچ از این سمت دستکتاپ به آن سمتش می‌رسد، در صورتی که موسی با دقت ۳۰۰۰ DPI نیاز به یک و نیم اینچ حرکت دارد.  باید این موارد را و دقت مونیتور خود و البته کاری که می‌خواهید را در نظر بگیرید تا در این مورد به یک جمع بندی کلی برسید.

اما یک قانون کلی وجود دارد که برای کسانی که بازی می‌کنند: کسانی که بازیکن حرفه‌ای هستند به موسی نیاز دارند که بتوان DPI آن را تنظیم کرد، فتوشاپ کارها و کسانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند به موس‌هایی با DPI کم‌تر احتیاج دارند و کسانی که از مونیتورهایی با کیفیت بسیار بالا یا چند مونیتور استفاده می‌کنند، نیاز است از موس‌هایی با DPI بالا بهره ببرند. کاربران معمولی؟ نیاز نیست نگران این اعداد باشند و به پارامترهای دیگر موس دقت کنند!

  1. Polling Rate

یکی دیگر از مهم‌ترین پارامترها در یک موس میزان Polling Rate آن است که با hertz یا علامت اختصاری Hz در نظر گرفته می‌شود و میزان تعداد دفعاتی را مشخص می‌کند که چشمی موس در هر ثانیه حرکت را به کامپیوتر گزارش می‌کند. هر چه این میزان بالاتر باشد، حرکت موس نرم‌تر و روان‌تر می‌شود. حداقل در تئوری به این شکل است!

تفاوت میان ۵۰۰ Hz تا ۱۰۰۰ Hz شاید زیاد به نظر برسد، اما در عمل تفاوتی در حد یک تا دو میلی‌ثانیه است. در واقع این مورد دقیقا چیزی است که تنها بازیکن‌های حرفه‌ای باید نگرانش باشند و تا حدی گرافیست‌ها. کاربران معمولی کافی است که یک موس آبرومند از نظر میزان پاسخگویی تهیه کنند.

  1. اوپتیکال یا لیزری

موس‌های جدید به دو صورت عرضه می‌شوند. آن‌ها که به وسیله چراغ‌های LED مسیر را باز می‌شناسند وآن‌ها که از لیزر استفاده می‌کنند. با یک برآورد کلی باید اینطور توصیف کرد که موس‌های لیزری بر روی سطوح متفاوت و غیر صاف و با رنگ‌های مختلف بهتر عمل می‌کنند تا موس‌های LED. بسیار حساس‌تر هستند و میزان DPI بیشتری خواهند داشت. البته بسیاری از بازیکن‌ها به سراغ این موس‌ها می‌روند در صورتی که یک مشکل اساسی در مورد موس‌های لیزری، سرعت زیاد عملکرد آن‌هاست که برای بازیکن‌ها به یک کابوس منجر می‌شود. پس بهتر است به جای خرید یک موس لیزری، به سراغ ایجاد سطحی مطمئن برای گذاشتن موس اوپتیکال بروند، یا اینکه موسی تهیه کنند که DPI آن به خوبی قابل تنظیم باشند.

برای کسانی که موس خود را به همراه لپ‌تاپ زیاد به این ور و آن ور می‌برند نیز، تهیه موس لیزری بیشتر پیشنهاد می‌شود، چون روی هر سطحی جوابگو خواهد بود.

  1. بی‌سیم یا با‌سیم

مسلما اولین گزینه برای همه موس بی‌سیم خواهد بود که گران‌تر هم تمام می‌شود. پس قضیه مشخص است، اگر پول کافی دارید به سراغ موس بی‌سیم بروید. اما برای گرافیست‌ها و بازیکن‌ها مسئله کیفیت موس نیز مطرح است. اگر نمی‌توانید یک موس بی‌سیم با کیفیت بخرید، حتما به سراغ موس خوب با سیم بروید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *