در سایت‌های مختلف بخشی به نام پست مهمان وجود دارد که به شما امکان ارسال محتوا برای سایت موردنظر خود را می‌دهد؛ اینکار به نفع طرفین (نویسنده و سایت) خواهد بود و برای هردو طرف مزیت‌های به خصوصی دارد. اگر به صفحه ارسال پست مهمان در سایت‌های مختلف مراجعه کنید، قطعا آنها قوانینی را برای نگارش در نظر گرفته‌اند که باید برای تولید یک محتوای حرفه‌ای آنها را رعایت کنید. در مقاله قبلی به بررسی برخی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد پرداختیم و در این مقاله نیز قصد داریم این موارد را تکمیل کنیم.

درخواست ایده یا یک مقاله کامل؟

اولین موردی که باید بررسی کنید این است که مدیر سایت از شما خواسته است که یک ایده و سوژه به آنها پیشنهاد کنید یا یک مقاله کامل را درخواست کرده‌ است؟ گاهی مشاهده می‌شود که بر اساس بی‌دقتی کاربر در این موضوع، پس از نگارش مقاله کامل امکان انتشار آن در وب‌سایت وجود ندارد و دلیل آن هم کاملا واضح است! مدیر سایت از شما تنها یک سوژه خواسته است اما ممکن است سوژه موردنظر شما مدنظر آنها نباشد یا محتوای نگارش شده کیفیت لازم را دارا نبوده است.

توانایی، تخصص و تجربه خود را درنظر بگیرید!

هر فرد دارای تخصصی در یک محور موضوعی خاص است و قطعا در یک زمینه موفق‌تر از زمینه‌های دیگر است! پیش از آنکه اقدام به نگارش یک مقاله کنید، سعی کنید که توانایی و علاقه خود را برای نگارش یک محتوای مهمان تعیین کنید؛ بسیاری از افراد سعی می‌کنند در یک زمینه که مرتبط با تجربه و تخصص آنها نیست، مطالبی را ارائه کنند که در اینصورت به کیفیت لازم دست نخواهند یافت. سایت‌های زیادی با موضوعات مختلفی وجود دارد که می‌توانید محتوای حرفه‌ای تولید کنید و نیازی نیست بر نگارش محتوایی با تجربه غیرتخصصی خود اصرار داشته باشید.

محتوای شما نباید جنبه تبلیغاتی و ریپورتاژ آگهی به خود بگیرد!

برخی از کاربران پست مهمان را با یک ریپورتاژ آگهی اشتباه می‌گیرند که در اینصورت ممکن است مقاله آنها منتشر نشود یا در صورت انتشار، رضایت و بازخورد مثبتی از کاربران دریافت نکند. گاهی در یک مقاله آنقدر نام یک سایت یا شرکت و لینک‌های مرتبط با آنها دیده می‌شود که خواندن آنها نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه باعث آزار کاربران می‌شود و دیدگاهی منفی در ذهن آنها از شما، برند شما، سایت شما و در نهایت مجموعه شما ایجاد خواهد شد. سعی کنید تعداد لینک‌ها و نام سایت شما متناسب با طول نوشته باشد و از حد معقول آن تجاوز نکند. پیشنهاد بسیاری از افراد فعال در این زمینه استفاده از ۳ تا ۵ لینک غیریکسان است تا بتوانید حداکثر بازدهی را دریافت کنید. همچنین باید سعی کنید تصاویر مورد استفاده شما جنبه تبلیغاتی به خود نگیرند و اگر قرار است بر روی تصاویر نامی از شرکت یا سایت شما قرار بگیرد، سایز آن بزرگ و آزاردهنده نباشد.

اهمیت استفاده از پست مهمان در سئو

ایجاد یک محتوای حرفه‌ای سبب ارتقا رتبه سایت شما در موتور جستجو می‌شود و به عبارتی به سئوی سایت شما کمک می‌کند. هنگامی که یک کاربر برای شما محتوایی برای انتشار آن در سایت ارسال می‌کند، اینکار در صورت رعایت شرایط می‌تواند باعث افزایش ترافیک شما از گوگل و همچنین دریافت بازدید از طریق سایت شما برای آن کاربر می‌شود؛ بنابراین چنین کاری به نفع طرفین است! گاهی دیده می‌شود که برخی از کاربران اقدام به کپی مطالب دیگر سایت‌ها و ارسال آن برای شما می‌کنند که این مورد می‌تواند به سئو سایت شما خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند. پیش از انتشار مطالب در سایت به بررسی آن مطلب از لحاظ کپی نبودن و همچنین اشکالات نگارشی بپردازید تا برای گوگل و مخاطبان سایت شما تازگی و جذابیت داشته باشد.

در پایان به چند نکته بسیار مهم نیز توجه کنید:

  • بسیاری از سایت‌ها لینک‌هایی را که شما در محتوای خود قرار می‌دهید در سایت خود منتشر نمی‌کنند و تنها بخشی که می‌تواند حاوی لینک شما باشد، بخش بیوگرافی نویسنده است! بنابراین سعی کنید محتوای قرار گرفته در بخش اطلاعات نویسنده آنقدر حرفه‌ای، جذاب و قابل فهم باشد که کاربر جذب آن شود و به لینک ارائه شده در این بخش منتقل شود.
  • سئوی داخلی، سئوی خارجی و تفاوت‌های آنها در چیست؟
  • نویسندگان باید سعی کنند یک لینک داخلی از سایت میزبان را در محتوای خود قرار دهند؛ اینکار علاوه بر اینکه رضایت میزبان را جذب می‌کند، می‌تواند کاربرد محتوای شما با مطالب قبلی آن را افزایش دهد.
  • محتوای خود را به گونه‌ای بنویسید که مخاطبان آن مطلب ترغیب به ارسال نظر و تبادل پیشنهادات با شما شوند؛ اینکار سبب می‌شود تا مطالب شما در نتایج جستجو در صدر قرار بگیرند که در نهایت هم برای میزبان و هم برای نویسنده مفید خواهد بود.
  • اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی همیشه حائز اهمیت ویژه‌ای بوده است! سعی کنید محتوای باکیفیتی که توسط مهمان برای شما ارسال می‌شود را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. اینکار علاوه بر اینکه بر سئوی سایت شما تاثیر دارد، نوعی تشکر از افراد ارسال‌کننده نیز محسوب می‌شود و دیگران را به اینکار ترغیب می‌کند.
  • آنالیز ترافیک دریافتی بابت محتوای مهمان بسیار مهم است و با اینکار می‌توانید تمرکز خود را بیشتر بر روی موضوعات مرتبط با آن محتوا قرار دهید؛ گاهی مشاهده می‌شود که محتوای تولیدی توسط تیم اصلی سایت کمتر از محتوای مهمانان ترافیک جذب می‌کند! با اینکار می‌تواند در روند تولید محتوای سایت خود نوعی تغییر ایجاد کنید.
  • ابزار برتر آنالیز وب به صورت زنده

نتیجه‌گیری: ارسال پست مهمان از جانب موتورهای جستجو در گذشته مورد تشویق قرار می‌گرفت اما امروز به توجه به کپی مطالب توسط سایر نویسندگان گوگل استانداردهای سخت‌تری را برای آن درنظر گرفته است؛ اگرچه برخی از افراد چنین کاری را بی‌فایده می‌دانند اما با توجه به مواردی که در این مقاله و مقاله گذشته خدمت شما کاربران محترم ارائه شد، باید سعی کنید از اهمیت چنین بخشی در سایت خود غافل نشوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *