اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله اهمیت داشتن سایت برای کسب‌وکار را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید مشتریان کسب‌وکارتان را افزایش دهید!

با وجود سایت‌های همکاری در فروش آیا داشتن سایت ضروری است؟

چرا در کنار استفاده از مارکت‌پلیس‌ها حتما باید وب‌سایت هم باید داشته باشیم؟  شما در سایت‌هایی مثل تخفیفان، نت برگ و دیجی‌کالا درسته که می‌توانید به مخاطبان آنها دسترسی داشته باشید. ولی به دلایل محکمی باز کل پایه کسب و کار اینترنتی خود را نباید بر روی آن‌ها پیاده‌سازی کنید. شما دوستان عزیز در حقیقت به رونق کسب و کار دیگران کمک می‌کنید که خودتان نفع کمتری می‌برید. از آن گذشته امکان ربودن محصول و خدمت پرفروش شما با توجه به آمارهای فروش را هم دارید برای آن‌ها فراهم می‌کنید.  ضمنا به طور مستقیم در دیجی کالا یا بامیلو به مخاطب دسترسی ندارید. یعنی عملا فقط یک سود کمی را برای شما فراهم می‌نماید.

بنابراین داشتن فروشگاه اینترنتی مختص کسب و کارتان فوریتی الزامی است. اما باز هم از این وب‌سایت‌ها به عنوان ابزار توسعه استفاده نمایید. در این صورت است که شما به خوبی خواهید توانست که بنیان تجارت خودتان را محکم‌تر بنا کنید.  در چنین وب‌سایتی معمولا شما باید با فروشندگان بیشتری رقابت نمایید. در واقع شما برای فروش بیشتر باید در جنگ رقابت قیمتی عملا وارد می‌شوید. در حالی که در وب‌سایت خودتان فقط مشتری تنها با یک فرد طرف است آن هم شما هستید. حتی فروشگاه‌سازها هم گزینه مناسبی برای فعالیت شما نمی‌باشند. چرا که به عنوان زیردامنه یک سایت خواهید بود، که منافع اصلی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید.  اگر در راه‌اندازی وب‌سایت خود جدی هستید؛ همه مواردی را که تا به اینجا بررسی نمودیم، جدی بگیرید.

اول اینکه شما هیچ وقت نمی‌توانید برای فروشگاه خود تصمیم مستقل بگیرید؛ تغییرات مد نظرتان را انجام دهید. شما به تعداد محدودی می‌توانید محصولات خود را در آن‌ها به نمایش بگذارید. به طور کل برای انجام هر تغییری باید هزینه‌ای مجددی بپردازید؛ در نهایت هم تغییر مطلوب شما را هم انجام نخواهند داد.  از نظر SEO و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو هم از دست شما کار زیاد برنمی‌آید. بلاگ اختصاصی هم نهایتا باعث قدرت گرفتن آن فروشگاه‌ساز خواهد شد. اگر هم بعدا بخواهید آن‌ها را در یک سایت مستقل دیگر با همان مطالب ایجاد کنید، تا مدتها Duplicate و کپی شناسایی خواهد کرد. همیشه باید هسته اصل کسب و کارتان وب‌سایت اختصاصی‌تان باشد، که از سایر رسانه‌ها به سمت آن ترافیک ارسال شود. اما کسب و کارهایی که زیاد به موضوع موفقیت آنلاین اطمینان ندارند؛ یا اینکه توانایی مدیریت مستقل کسب و کارشان را در حال حاضر ندارند؛ این مارکت‌پلیس‌ها می‌تواند در شروع کسب درآمد اینرنتی موثر باشند. البته اگر تلگرام تنها پلتفرمی بود که آرزو داشتید کسب و کارتان را رونق بدهید. ببینید که در نهایت چه اتفاقی برای آن رخ داد و یک شبه همه چیز از بین رفت. دوستانی هم وبلاگ‌نویس‌های حرفه‌ای هستند اما باز در وبلاگ‌ها کار خودشان را شروع می‌کنند.

البته به هیچ عنوان نمی‌گوییم که تولید محتوا در وبلاگ برای بک‌ لینک موثر نیست. اما همیشه سعی کنید، که بخشی از محتوا مخصوص وبلاگ در یک راستا تولید نمایید. در برنامه منظمی آن را به روز رسانی کنید؛ از همه مقاله‌ها به اسیت و مقالات لینک ندهید. چرا که مخاطب باید انگیزه دنبال کردن شما در آن رسانه را داشته باشد. پس شما کاربران هم با دامنه مستقل خودتان و حتی با پسوند دامنه blog یعنی آدرسی مثل site.ir/blog می توانید وبلاگ مختص خودتان را راه‎اندازی کنید.

هزینه‌ سالیانه‌ای که برای اجاره دامنه و هاست می‌پردازید را هزینه ندانید. چرا که شما برای تبلیغ محصول و خدمت خودتان به صورت آنلاین حداقل یک ملیون خرج خواهید کرد. بهتر است در شروع آن را برای بهترین هاست و دامنه صرف نمایید. اگر شما هم جزو افرادی هستید؛ که می‌خواهید بدون کمترین هزینه موفقیتی را در فضای دیجیتالی به دست آورید. با اطمینان عرض می‌کنم تصور واهی و خیالی بیش نیست.  اما اگر می‌خواهید با بودجه کمتری آن را راه‌اندازی کنید؛ پس باید حسابی آموزش ببینید.

اگر شما وب سایت را همانند یک فروشگاه و دفتر کسب و کارتان بدانید؛ بهتر آن را درک خواهید نمود. چرا که ما برای فعالیت در کسب و کارهای سنتی نیازمند چنین فروشگاه‌ها و دفاتر کار هستیم. در این میان محل آن تعیین کننده رمز موفقیت و گرفتن بازخورد بیشتر است.  هر چقدر سرمایه‌گذاری بیشتری برروی موقعیت جغرافیایی آن انجام شود؛ کسب و کار شما بیشتر دیده خواهد شد. پس برای به دست آوردن بهترین موقعیت آنلاین سعی کنید؛ مالکیت آن در اختیار خودتان باشد. یعنی حتما وب‌سایت خودتان را راه‌اندازی نمایید. در دنیای سریع السیر امروزی که با تکنولوژی همسان شده است؛ با ساختن وب‌سایت و اپ شما در حقیقت این امکان برای شما فراهم خواهد شد. الان علاوه بر وب‌سایت داشتن اپ نیز یا واکنش‌گرا بودن سایت در دستگاه‌های نمایشی مختلف امری اجتناب‌ناپذیر است.

مردم الان بیشتر زمان خودشان را با گوشی‌های هوشمند خودشان سر می‌کنند؛ حتی اکثر افراد اگر لپ‌تاپ یا پی سی خانگی هم داشته باشند؛ باز کمتر به آن سر می‌زنند. پس ما باید با برنامه‌ریزی مناسب کسب و کار خودمان را رشد بدهیم. امروزه اینترنت مرجع خوبی برای کسب اطلاعات مختلف در حوزه‌های کاری مختلف شده است.  آن‌ها برای کسب اطلاعات محلی همیشه از اینترنت استفاده می‌کنند. مشتریان بالقوه شما از تبلت و گوشی‌های هوشمند خود برای تصمیم گیری در مورد اینکه چی بخرند، از کجا بخرند، استفاده می‌کنند. بنابراین بیزینس‌تان می‌تواند با یک جستجوی ساده محلی در گوگل نمایان ظاهر شود.  همان‌طوری که مشتریان‌تان دردنیای واقعی انتظار آدرس و محل کسب وکارتان هستند. همین انتظار را در دنیای دیجیتالی هم خواهند داشت. یکی از موضوعاتی که شما دوستان عزیز کمتر به آن توجه می‌کنید؛ شما یک ترافیک سنگین را با حضور فقط در اینستاگرام و تلگرام از دست خواهید داد.  همان‌طور که اشاره‌کردم یک وبسایت در حکم یک رسانه و تریبون کسب و کار است. همیشه در هر ساعتی از شبانه‌روز در دسترس مشتریان و مخاطبان است. پس شما شانس بیشتری در دیده شدن و برند شدن در جامعه بازار هدف خواهید داشت. برای معرفی خدمات و محصولات خود به بازار هدف گسترده‌ای دسترسی خواهید داشت. شما هیچ محدودیتی در موقعیت‌سازی برند تجاری و شخصی خود نخواهید داشت.

جالب است بدانید، که حتی می‌توانید متقاعدسازی افراد را به صورت دیجتالی و آنلاین انجام دهید. یعنی انرژی کمتری را در روبه رو شدن مستقیم با مشتری صرف خواهید کرد. داشتن سایت باعث خودکار سازی فرآیند فروش کسب و کار شما می‌شود. شما با به کارگیری دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به خوبی مشتریان خود را مدیریت نمایید. اگر مزیت خوبی را نسبت به رقبا ارایه دهید؛ مسلما خیلی زود وب‌سایت‌تان شناخته خواهد شد.  شما با طراحی یک سیستم فروش خودکار آنلاین در سایت و اپ‌ می‌توانید جهت متقاعدسازی راحت‌تر عمل کنید. آن‌ها با دریافت یک هدیه و پیشنهاد رد نشدنی آدرس ایمیل خودشان را در اختیارتان می‌گذارند. از آن گذشته به شما اجازه می‌دهند که محصولات و خدمات خود را همراه با اعتمادسازی و اعتبارسازی معرفی نمایید. این یعنی تولید سرنخ و لیدهای بیشتر برای تشخیص مشتریان از نامشتری‌ها به راحتی فقط یکی از مزایای داشتن وب‌سایت است.

سال ۲۰۱۷ در ایالت متحده امریکا، مصرف کنندگان از اینترنت حدود ۴۵۴ میلیارد دلار برای خرید محصول و خدمت پرداخت کردند.پیش‌بینی‌های معتبر نشان‌دهنده این است که فروش‌های آنلاین در سال‌های آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. این رقم به بیش از ۶۸۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. تجارت آفلاین هنوز محبوبیت خود را از دست نداده است. اگر شما روی داشتن وب‌سایت سرمایه‌گذاری کنید؛ مسلما تجارت حضوری شما هم رونق بیشتری خواهد داشت. این توان فقط در اختیار کسانی هستند که بتوانند اطلاعات مفیدی را در مورد خواسته و نیاز مشتریان در اختیارشان قرار دهند.این وضعیت باعث رونق کسب و کار شما شده و در نهایت سود شما را به حداکثر خواهد رساند.

طبق گزارشاتی از سوی مؤسسات تحقیقاتی همچون وی آر سوشئل و هوت سوئیت در ژانویه ۲۰۱۸ تعداد کاربران اینترنت از مرز ۴ میلیارد گذشت، نیمی از جمعیت جهان حالا دارند؛ از اینترنت استفاده می‌کنند که یک چهارم از یک میلیارد این آمار کاربران اینترنت تازه وارد در سال ۲۰۱۷ بودند.  با تغییرات گسترده در حوزه موبایل و اینترنت اشیا(IOT) از چند سال قبل ،اکنون کسب و کارها بهتر می‌توانند از امکانات گسترده‌ای که این تکنولوژی‌ها در زمینه اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت ارائه می‌دهند؛ استفاده کنند. دیتاماینینگ هم که الان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. کمپانی‌های بزرگی همچون اپل، فیسبوک و آمازون بیشتر از این معدن طلا استفاده خواهند کرد. پس قبل از اینکه شما این فرصت بزرگ را از دست بدهید؛ البته نه برای داخل کشور بلکه در خارج از ایران هم می‌توانید به صورت گسترده فعالیت خودتان را توسعه دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *