با سر و صدایی که تغییرات بین Web2 و Web3 ایجاد کرده است، خیلی از کاربران اینترنت به این فکر افتاده‌اند که کار با اینترنت در سال‌های اخیر تا چه حد تغییر می‌کند؟ و مهم‌تر از همه‌، ارتباطات ما در اینترنت، آیا به همین شکل باقی می‌ماند؟ مسلما تغییرات بنیادی در ساختار اینترنت به تغییرات در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز منجر می‌شود و از همین حالا نیز می‌توان نشانه‌های آن را مشاهده کرد.

اما تغییرات اساسی را احتمالا باید در پیام‌رسان‌ها شاهد باشیم. امنیت بیشتر و احاطه بر روی اطلاعات خود در کنار معاملات مستقیم بین کاربران و رواج ارز‌های دیجیتال، تنها بخشی از این تغییرات است که پیام‌رسان‌های Web3 برای ما به ارمغان می‌آورند.

پیام‌رسان‌های Web3

پیام‌رسانی Web3 ارتباطی است که در Web3 فعال می‌شود، فاز بعدی اینترنت که شبکه‌های همتا به همتا، فناوری بلاک چین و اقتصادهای مبتنی بر توکن را برای دستیابی به تمرکز زدایی یکپارچه می‌کند. در Web3، کاربران می توانند بدون نیاز به یک نهاد متمرکز با کنترل بر داده های خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فناوری بلاک چین، پیام‌رسانی Web3 را قادر می‌سازد تا از ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، امضای دیجیتال و رمزگذاری سرتاسر استفاده کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به حفظ حریم خصوصی، امنیت بیشتر و استقلال در داده‌های پیام‌رسانی خود دست یابند. علاوه بر این، یکپارچه‌سازی برنامه‌ها و خدمات غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌سازد که فرصت‌های بیشتری برای همکاری به ارمغان می‌آورد.

پیام رسانی Web3 چگونه کار می کند؟

پیام‌رسانی Web3 بر پایه فناوری بلاک چین و شبکه‌های همتا به همتا بنا شده است. فناوری بلاک چین امکان ارسال پیام بین کاربران را بدون وابستگی به سرورهای متمرکز فراهم می کند. این به دلیل یک شبکه توزیع شده از رایانه ها که یک پایگاه داده مشترک را نگهداری می کنند امکان پذیر است.

در همین حال، فناوری شبکه های همتا به همتا رمزگذاری، اشتراک گذاری و ذخیره سازی داده ها را در گره های شبکه امکان پذیر می کند. در چنین شبکه هایی فقط فرستنده و گیرنده کلید خصوصی برای رمزگشایی و دسترسی به داده ها را دارند. بنابراین، سیستم از اشتراک گذاری غیرمتمرکز منابع و در عین حال ایمن نگه داشتن داده ها سود می برد.

پیام رسانی Web3 به دلیل وابستگی به این دو فناوری، مفاهیم مختلفی از جمله:

  • رمزگذاری: رمزگذاری انتها به انتها تضمین می کند که داده ها در حین انتقال از فرستنده به گیرنده ایمن هستند و حتی اگر در حین انتقال رهگیری شود، محتویات آن محرمانه می ماند.
  • شناسه‌های غیرمتمرکز (DID): شناسه‌های غیرمتمرکز شناسه‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که به کاربرانی داده می‌شوند که به هیچ مرجع متمرکزی وابسته نیستند و کاربران را قادر می‌سازد تا در هنگام تعامل آنلاین، بر هویت دیجیتال خود استقلال داشته باشند. این امر حریم خصوصی بیشتری را به ارمغان می آورد.
  • قابلیت همکاری: پروتکل‌های پیام‌رسان Web3 می‌توانند به کاربران در پلتفرم‌های مختلف اجازه برقراری ارتباط یکپارچه را بدهند. استانداردها و پروتکل‌های باز در محیط Web3 ارتباطات بین پلتفرمی را فعال می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند که واقعاً داده‌های پیام‌رسانی خود را داشته باشند.
  • یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ها و خدمات: فناوری بلاک چین، ادغام برنامه‌ها و سرویس‌های غیرمتمرکز، به عنوان مثال، تراکنش‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های پیام‌رسان را امکان‌پذیر می‌کند. در همین حال، قراردادهای هوشمند را می توان برای تسهیل تعاملات خودکار مانند خدمات امانی اضافه کرد.
  • معرفی 7 شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاکچین

با چنین ویژگی‌هایی که در محیط پیام‌رسانی Web3 قابل اجرا هستند، به راحتی می‌توان دید که چگونه این فناوری می‌تواند همکاری، تبادل داده و تعامل با کاربر را تقویت کند و تجربیات کاربری بهتری ایجاد کند.

چگونه پیام رسانی وب 3 با پیام رسانی سنتی متفاوت است؟

پیام‌رسانی Web3 مانند پیام‌رسانی سنتی، ارتباط بین افراد را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، علاوه بر تفاوت اساسی بین Web3 و Web2، از چندین جهت با نسخه قبلی خود متفاوت است.

  • تمرکززدایی: پلتفرم های پیام رسانی سنتی از طریق سرورهای متمرکز ارائه شده توسط شرکت های خصوصی ذخیره می شوند. Web3 متفاوت است. با طراحی، داده های شما در شبکه ای از گره ها توزیع می شود. این بدان معناست که هیچ نقطه شکستی وجود ندارد. تمرکززدایی باعث انعطاف پذیری بیشتر پیام های Web3 می شود.
  • کنترل داده ها: در پلتفرم های پیام رسانی سنتی، ارائه دهندگان خدمات به داده های کاربران دسترسی دارند و کاربران تنها می توانند امیدوار باشند که داده های آنها خصوصی و ایمن باقی بماند. در مقابل، پیام‌رسانی Web3 به کاربران استقلال بیشتری نسبت به داده‌ها و رمزگذاری انتها به انتها می‌دهد که منجر به حفظ حریم خصوصی و امنیت بهتر می‌شود.
  • مقاومت در برابر سانسور: پلتفرم‌های پیام‌رسان سنتی برای فعال کردن ارتباط به سرورها وابسته هستند. اگر دولت بخواهد شهروندان خود را سانسور کند، سرورها را خاموش می کند. با Web3، سانسور تقریبا غیرممکن است زیرا داده ها در هزاران گره در سراسر جهان توزیع می شوند. از این رو، هیچ نقطه مرکزی کنترلی را نمی توان هدف سانسور قرار داد.
  • قابلیت همکاری: در پیام‌رسانی سنتی، فقط می‌توانید برای مخاطبین در همان پلتفرم پیام ارسال کنید. این بدان معنی است که ارتباطات به پلتفرم محدود می شود. در مقابل، پیام‌رسانی Web3 به شما امکان می‌دهد با استفاده از استانداردها و پروتکل‌های باز، پیام‌ها را در پلتفرم‌های مختلف ارسال کنید.

برنامه های کاربردی Web3 Messaging

علاوه بر کاربرد آشکار، ارسال پیامک، Web3 این پتانسیل را دارد که کل تجربه ارتباط آنلاین را با معرفی حالت‌های جدید تعامل و بهبود حالت‌های موجود بهبود بخشد. شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز را قدرت پیام رسانی Web3 می کند. پلتفرم های رسانه های اجتماعی گهگاه پس از موارد نقض حریم خصوصی داده ها با انتقاد کاربران مواجه می شوند. با این حال، پیام‌رسانی Web3 یک سیستم غیرقابل اعتماد را معرفی می‌کند که به افراد حفظ حریم خصوصی و کنترل بیشتری می‌دهد. همانطور که مردم برای حریم خصوصی ارزش قائل هستند، رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز رشد خواهند کرد.

پیام‌رسانی Web3 تجارت الکترونیک غیرمتمرکز را نیز ممکن می‌سازد. اگر مردم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، می توانند تجارت کنند. پیام‌رسانی Web3 می‌تواند ارتباط بین خریداران، فروشندگان و خدمات امانی را در بازارهای غیرمتمرکز تسهیل کند و از تراکنش‌های امن و حل اختلاف اطمینان حاصل کند. بازی نیز می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر پیام رسانی Web3 قرار گیرد. تعامل و تجارت دارایی های درون بازی را با سایر گیمرها در پلتفرم های مختلف بازی به صورت ایمن و غیرمتمرکز تصور کنید. فناوری پیام رسانی Web3 می تواند تجربه کلی بازی را با ایجاد چنین فرصت هایی برای تعامل بهبود بخشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *