با این که مدت کمی از عرضه اندورید 14 می‌گذرد اما گوگل به سرعت کار بر روی نسخه 15 را آغاز کرده و قرار است مهم‌ترین تغییر در این نسخه، پشتییبانی از اتصال ماهواره‌ای باشد.

اتصال ماهواره‌ای، نقطه‌ی قوت اندروید 15

وقتی آیفون 14 با امکان پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای ارائه شد، کاربران اندرویدی نیز منتظر بودند تا بتوانند از چنین امکانی در گوشی‌های خود استفاده کنند. البته نباید فراموش کرد که اساسا بستر چنین قابلیتی در حال حاضر به صورت بسیار محدود موجود است اما اگر گوشی خود را برای چند سالی عوض نمی‌کنید، حتما دوست دارید که قابلیتی که بعدها به دردتان می‌خورد را داشته باشید.

خب، در نهایت نسخه 15 اندروید قرار است چنین قابلیتی داشته باشد و با در دسترس قرار گرفتن این نسخه در سال آینده، گوشی‌هایی که از نظر سخت افزاری نیز چنین قابلیتی دارند، می‌توانند از ارتباط ماهواره‌ای بهره ببرند. در حال حاضر گوشی‌هایی که از نسل جدید پردازنده Snapdragon استفاده می‌کنند، می‌توانند با نصب اندروید 15، از ارتباط ماهواره‌ای استفاده کنند. البته هنوز گوگل اعلام نکرده که این ارتباط تا چه حد خواهد بود و چه قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

اخبار زیادی از اندروید 15 به بیرون درز نکرده اما تا همین جا هم گفته شده که بهبود عملکرد NFC و نمایش فایل‌های PDF از جمله تغییراتی خواهند بود که در به روزرسانی جدید اندروید شاهد آن خواهیم بود.

ارتباط ماهواره‌ای با موبایل چطور کار می‌کند؟

ممکن است، شنیده باشید که کاربران آیفون 14 و جدیدتر امکان استفاده از ارتباط ماهواره‌ای را روی گوشی خود دارند. اما این امکان تا چه حد است؟ در حال حاضر با توجه به امکاناتی که وجود دارد، تنها در مواقع خطر و در بعضی نقاط آمریکا، می‌توان توسط گوشی‌های آیفون گفته شده درخواست کمک ارسال کرد. این کار با ارتباط گوشی و یکی از ماهواره‌هایی که در مدار پایینی زمین قرار گرفته ممکن خواهد بود.

در گذشته تلفن‌های ماهواره‌ای برای ارتباط با ماهواره‌ها استفاده می‌شدند که کاملا سخت افزاری متفاوت داشتند. اما حالا با توجه به ماهواره‌های مخصوصی که در مدار پایینی زمین قرار گرفته، امکان ارتباط نسل‌های جدید گوشی‌های هوشمند با ماهواره‌ها نیز به وجود آمده است که در حال حاضر با توجه به پهنای باند بسیار پایینی که با این تکنولوژی ممکن است، تنها می‌توان برای ارسال و دریافت پیغام از آن بهره برد.

آیا می‌توان از گوشی برای تماس و اینترنت استفاده کرد؟

شرکت تی-موبایل و اسپیس اکس در یک همکاری مشترک قرار است تا چنین امکانی را در آینده به وجود بیاورند اما با تجهیزاتی که الان وجود دارد، این مهم امکان پذیر نیست. اسپیس اکس در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای نوینی به نام استارلینک را به راه انداخته که توسط صدها ماهواره در مدار پایینی زمین ایجاد شده است. برای استفاده از چنین اینترنتی شما به دیش‌های مخصوص احتیاج دارید.

اما شرکت اسپیس اکس می‌خواهد با ارسال ماهواره‌های جدید که بزرگ‌تر بوده و از تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کنند، امکان تماس و همچنین برقراری اینترنت را هم برای گوشی‌های هوشمند نسل جدید ممکن کند و در این راه، تی-موبایل آلمان نیز یک همکاری گسترده را با آن به انجام می‌رساند.

نکات مهم در مورد این همکاری قابلیت تماس مستقیم است که بعد از ارسال اولین ماهواره‌های نسل جدید ممکن می‌شود و سپس پوشش این شبکه و اتصال به اینترنت نیز به آن اضافه می‌شود. در نهایت اما شبکه استارلینک در جایگاه خود باقی می‌ماند و در کنار امکان اتصال دیش‌های مخصوص این شرکت، امکان اتصال گوشی‌ها را نیز ممکن می‌کند و تی-موبایل نیز مسئول ارائه و البته سرمایه گذاری است.

البته یکی از مشکلات موجود بر سر راه اسپیس اکس این است که این شرکت برای ارسال ماهواره‌های جدید استارلینک، نیاز به راکت جدید خود یعنی استارشیپ دارد و هنوز این راکت در حال پشت سر گذاشتن آزمایشات خود است. خوشبختانه چند روز پیش، سومین پرتاب استارشیپ تا حد بسیاری موفقیت آمیز بود و گفته می‌شود در پرتاب‌های بعدی، به صورت آزمایشی چند ماهواره استارلینک نسل دو نیز همراه استارشیپ به هوا پرتاب می‌شود. اگر این امر ممکن شود، قدم بزرگی به سوی ارتباط ماهواره‌ای گوشی های هوشمند از جمله گوشی‌های اندرویدی با ماهواره برداشته می‌شود.

آیا پروژه‌های دیگری در زمینه اینترنت ماهواره‌ای در حال انجام است

بعضی شرکت‌ها همچون آمازون نیز پروژه‌های مخصوص به خود را دارند اما با توجه به این که هزینه‌های پرتاب ماهواره‌ها به فضا بسیار گران است، روند آن‌ها کندتر از اسپیس اکس به شمار می‌رود.

شرکت اسپیس اکس با توجه به ماهواره بر قابل اتکای خود -فالکون 9- با هزینه‌ی بسیار پایین‌تری هر هفته با چندین پرتاب به تعداد ماهواره‌های استارلینک در فضا اضافه می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *