موتورهای جستجو ابزاری هستند که کاربران برای رسیدن به یک محتوای خاص از آن استفاده می‌کنند! همین مسئله باعث شده تا کسب‌وکارهای آنلاینی زیادی به دنبال رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل باشند تا بتوانند ترافیک خوبی جذب کنند. اگر یک سایت به خوبی روی سئو خود تمرکز کرده باشد و بتواند به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کند، به راحتی می‌تواند مخاطبان هدف زیادی جذب کند. جالب است بدانید درصد بسیار بالایی از ترافیک ورودی سایت، از طریق موتورهای جستجو است. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی گوگل که به شما کمک می‌کند تا بتوانید وضعیت سئوی سایت خود را چک کنید و تغییرات آن را بررسی کنید، گوگل سرچ کنسول است. در واقع گوگل سرچ کنسول ابزاری از گوگل است که با استفاده از آن، می‌توانید  وضعیت فعلی سایت خود و تغییراتی در بازه زمانی دلخواه روی آن صورت گرفته است را بررسی کنید. اگر می‌خواهید بدانید که با این ابزار گوگل چه کارهایی می‌تواند انجام داد، در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را به صورت کامل بررسی کنیم.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

قبل از بررسی هر چیزی در مورد گوگل سرچ کنسول، ابتدا بهتر است ببینیم که این ابزار کاربردی گوگل چیست و چرا باید از آن استفاده کرد! گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای حیاتی برای کسب‌وکارها است که توسط گوگل توسعه پیدا کرده است و مورد استفاده کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌گیرد. مهم‌ترین هدف اصلی کسب‌وکارهای آنلاین، رسیدن به صفحه اول و حتی لینک‌های اول صفحه نتایج گوگل است! گوگل سرچ کنسول اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به صفحه اول گوگل دست پیدا کنید. گوگل سرچ کنسول هم یکی از ابزارهای گوگل است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از اطلاعات آن استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. ابزار سرچ کنسول بخش جدانشدنی از هر کسب‌وکار آنلاینی است و در صورت داشتن یک کسب‌وکار آنلاین، باید حتماً از آن استفاده کنید.

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می‌آید، این است که اطلاعات چطور به رشد کسب‌وکارمان کمک می‌کند؟ ابتدا لازم است بدانید که این اطلاعات بر اساس جستجوی کاربران در گوگل و بسیار دقیق هستند. اگر بخواهید اطلاعات خوبی در مورد وضعیت سایت خود کسب ‌کنید، باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. از مهم‌ترین اطلاعاتی که گوگل سرچ کنسول در اختیار شما قرار می‌دهد، این است که سایت شما در چه جایگاهی قرار دارد و اگر کاربران کلمه کلیدی صفحه موردنظر شما را جستجو کنند، آن صفحه در نتایج چندم به کاربر نمایش داده می‌شود.

داشتن چنین اطلاعاتی از سایت خود، به شما روی استراتژی کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند. برای یادگیری گوگل سرچ کنسول، می‌توانید آموزش‌های سئو و دوره‌های مختلفی را دنبال کنید! در این دوره‌ها اصول اساسی و مهم گوگل سرچ کنسول به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید از این ابزار گوگل بهترین استفاده را کنید.

چرا باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟

افرادی که در حال یادگیری آموزش سئو هستند، قطعاً می‌دانند که گوگل سرچ کنسول اهمیت بسیار زیادی است. اگر بخواهیم مفهوم سئو را به صورت ساده بررسی کنیم، به معنای رساندن سایت به رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل است که این کار بدون ابزارهای گوگل نظیر گوگل سرچ کنسول امکان‌پذیر نیست. برای بسیاری از کاربران این سوال پیش می‌آید که اصلاً چرا باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟ در این بخش مهم‌ترین دلایل استفاده از گوگل سرچ کنسول را بررسی می‌کنیم. این مسئله می‌تواند یک انگیزه عالی برای یادگیری این ابزار باشد تا به راحتی بتوانید بخش‌های مختلف آن را فرا بگیرید.

  • دسترسی ساده و آسان

این ابزار فیلتر یا تحریم نیست! بنابراین به راحتی از ایران هم می‌توانید از آن استفاده کنید. در حالی که بسیاری از ابزارهای دیگر فیلتر یا تحریم هستند و کاربران ایرانی به راحتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. گوگل سرچ کنسول هیچ محدودیتی برای کاربران ایرانی قائل نشده است و با خیالی آسوده می‌توانید از آن استفاده کنید! در این ابزار هر نوع اطلاعاتی که در مورد جایگاه سایت خود نیاز داشته باشید، به راحتی می‌توانید استخراج کنید و از آن مهم‌تر، دسترسی به بخش‌های مختلف به سادگی امکان‌پذیر است و با مشکلی مواجه نخواهید بود.

  • امکان بررسی وضعیت سئو سایت

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهایی است که وضعیت سئو سایت شما را نمایش می‌دهد و می‌تواند روی استراتژی سئوی سایت تاثیر مستقیم زیادی داشته باشد. بسیاری از کسب‌وکارها نیاز دارند که ببینند رتبه سایت آن‌ها با یک کلمه کلیدی خاص در چه جایگاهی قرار دارد تا بتوانند آن را بهبود ببخشند. اگر می‌خواهید ببینید از کدام کلمات کلیدی رتبه و ترافیک دریافت می‌کنید، گوگل سرچ کنسول به شما کمک می‌کند. همچنین رتبه کلمات کلیدی مربوط به صفحات مختلف سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید آن را بهبود ببخشید. با یادگیری گوگل سرچ کنسول، به راحتی متوجه می‌شود که این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن را در مدیریت کسب‌وکار خود فراموش نخواهید کرد.

  • امکان درخواست بررسی محتوای جدید سایت

ربات‌های گوگل برای سایت‌های نوپا زمان زیادی نیاز دارند تا بتوانند آن را بررسی کنند! در این صورت اگر شما محتوای جدید منتشر کرده باشید، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا در گوگل ایندکس شود که این زمان بسیار طولانی است. یکی از ابزارهایی که در سرچ کنسول وجود دارد و با آموزش سرچ کنسول گوگل به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید، امکان درخواست بررسی محتوای منتشر شده در سایت است! در واقع شما برای گوگل درخواست ارسال می‌کنید که محتوای شما را بررسی و ایندکس کند. بنابراین گوگل سرچ کنسول در ثبت محتوای جدید در گوگل و افزایش ترافیک از طریق آن محتوا کمک زیادی می‌کند.

کدام محتوای سایت شما جستجوی بیشتری دارد؟

هر محتوایی که در سایت قرار می‌دهید، حول یک کلمه کلیدی خاص تولید شده است! با توجه به این که محتوا در یک صفحه خاص قرار می‌گیرد، آن کلمه کلیدی در واقع کلمه کلیدی مربوط به آن صفحه است. یکی از مسائلی که در سئو وجود دارد، این است که ببینید کدام کلمه کلیدی بیشترین ترافیک را برای سایت شما ایجاد کرده است! با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول به راحتی می‌توانید ببینید که کدام کلمات در صفحه اول نتایج گوگل هستند و برای شما ترافیک ایجاد می‌کنند. با دانستن این موضوع، به راحتی می‌توانید روی کلمات کلیدی موردنظر تمرکز کنید و به راحتی ترافیک خود را افزایش دهید. در واقع این مسئله در بخش کوئری‌هایی که باعث جذب ترافیک برای سایت شما شده‌اند کاملاً قابل مشاهده هستند و این مسئله می‌تواند روی استراتژی سئو و تولید محتوای شما تاثیر زیادی داشته باشد.

مشکلات فنی سایت خود را با گوگل سرچ کنسول رفع کنید!

از دیگر قابلیت‌های مهم گوگل سرچ کنسول این است که به راحتی می‌توانید مشکلات فنی سایت خود را پیدا و رفع کنید. یکی از مواردی که باید هنگام پاسخ به سوال seo چیست بررسی شود، رفع مشکلات فنی سایت است. اگر یک سایت مشکلات فنی زیادی داشته باشد، نمی‌تواند شانس حضور در صفحه اول گوگل را داشته باشد. در بسیاری از مواقع مشکلات فنی تجربه کاربری بهینه سایت شما را از بین می‌برد و به همین دلیل رفع این خطاها اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید ایرادات فنی سایت را متوجه شوید و آن را رفع کنید. در برخی مواقع گوگل راه کار رفع مشکل را به شما ارائه می‌دهد و فقط کافی است آن را اجرا کنید.

اگر می‌خواهید به صفحه اول گوگل راه پید کنید، باید این مشکلات را رفع کنید که ابزار گوگل سرچ کنسول کمک زیادی در این زمینه به شما می‌کند.

استفاده از گوگل سرچ کنسول برای چه کسانی ضروری است؟

تا اینجای مقاله با اهمیت استفاده از گوگل سرچ کنسول آشنا شدیم اما واقعاً چه کسانی به استفاده از آن نیاز دارند؟ دلیل این سوال هم این است که چنین افرادی می‌خواهند ببینند که هنگام آموزش seo نیاز به آموزش سرچ کنسول گوگل دارند یا خیر! در این بخش می‌خواهیم به بررسی 4 دسته از افرادی که نیاز اساسی به استفاده از سرچ کنسول گوگل دارند، می‌پردازیم:

  • مدیران کسب‌وکار

اگر مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، حتماً این مسئله برای شما مهم است که در مدت زمان کوتاهی بتوانید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید. البته رسیدن به رتبه‌های اول گوگل کار ساده‌ای نیست اما با استفاده از ابزارهای گوگل نظیر سرچ کنسول راحت‌تر می‌توانید آن را انجام دهید. مدیران کسب‌وکارها نیاز به اطلاعات، داده‌های دقیق و تحلیل درست دارند که بتوانند کسب‌وکار خود را آنالیز کنند. با استفاده از گوگل سرچ کنسول به راحتی می‌توانید استراتژی سئو خود را طوری بچینید که در کمتر از چند ماه به صفحه اول گوگل و پس از مدت زمان بیشتری، به رتبه اول گوگل دست پیدا کنید.

  • متخصصان سئو و بازاریابی

مدیران سئو مسئولیت سنگینی در قبال رتبه سایت دارند و اگر نتوانند به رشد سایت کمک کنند، ممکن است مدیر کسب‌وکار به دنبال جایگزینی برای آن‌ها باشد. به همین دلیل متخصصان سئو سعی می‌کنند پروژه را جوری جلو ببرند که در مدت زمان مناسبی به صفحه اول برسند. این افراد، حتماً نیاز دارند تا برای رسیدن به صفحه اول گوگل اطلاعات خوبی در دسترس داشته باشند. اطلاعات گوگل سرچ کنسول به قدری دقیق است که با تحلیل درست آن می‌توانید استراتژی سئو بسیار خوبی بچینید. حتی کسانی که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنند، ممکن است استراتژی خود را با در نظر گرفتن سئو جلو ببرند. بنابراین متخصصان سئو اگر می‌خواهند نتیجه خوبی بگیرند، باید حتماً از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند تا شرایط سایت را بهبود ببخشند.

  • مدیران سایت

در یک کسب‌وکار اینترنتی که از چند تیم و عضو تشکیل شده است، مدیر سایت با مدیر کسب‌وکار فرق می‌کند. در واقع به کسانی که یک سایت مربوط به کسب‌وکاری را مدیریت می‌کند تا بتواند تجربه خوبی برای کاربران بسازد، مدیر سایت گفته می‌شود. در حالی که مدیر کسب‌وکار فردی است که کسب‌وکار را مدیریت می‌‌کند و تنها روی سایت نظارت ندارد. یکی از مسائلی که مدیر سایت باید در نظر بگیرد، خطاها و ایرادهای مربوط به سایت است! به عنوان مثال اگر سرور سایت مشکل داشته باشد، سئو سایت با مشکل مواجه می‌شود که در چنین شرایطی با استفاده از سرچ کنسول می‌توانید خطاهای سایت خود را بررسی و در نهایت آن را رفع کنید. گوگل سرچ کنسول علاوه بر این که در استراتژی سئو شما موثر است، بلکه در رفع مشکلات سایت هم کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

  • توسعه‌دهنده سایت

هر سایتی نیاز به توسعه دارد و برای آن که بتوانید سایت خود را توسعه دهید، به یک توسعه‌دهنده سایت نیاز دارید! توسعه دهنده باید بتواند با استفاده از استانداردهای وب، سایت را به بهترین شکل توسعه دهند. با این حال ممکن است خطاهایی در سایت پیدا شود که در این صورت باز هم گوگل سرچ کنسول به شما تا حد که سایت شما سئوی فنی خوبی داشته باشد، کمک می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید بخشی از قالب خود را توسعه داده و امکانات جدیدی به آن اضافه کرده‌اید. اگر این کار به صورت استاندارد و بهینه انجام شده باشد، به رشد سایت کمک زیادی می‌کند. حال فرض کنید کدهای سایت به صورت بهینه توسعه پیدا نکرده باشد، در این صورت روی سئو سایت تاثیر منفی دارد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول به راحتی می‌توانید چنین ایراداتی را هنگام توسعه سایت رفع کنید و یک سایت بهینه داشته باشید. بنابراین این ابزار برای توسعه‌دهندگان هم بسیار کاربردی است و نباید استفاده از آن را برای بررسی بهینه بودن سایت فراموش کنند.

در نتیجه تمام افرادی که در زمینه سئو، مدیریت سایت و بازاریابی فعالیت دارند، ضروری است که از این ابزار استفاده کنند. گاهی اوقات این ابزار به صورت مستقیم در اختیار شما قرار نمی‌گیرد اما مسئول سئو، دیتای آن را به شما می‌دهد که باز هم مناسب است.

بررسی چند سوال مهم در مورد گوگل سرچ کنسول

تا اینجای مقاله دقیقاً می‌دانید که گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد. اما ممکن است سوالاتی برای هر کاربری پیش بیاید که نیاز دارد تا پاسخ آن را بداند! در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از سوالات مهم در مورد گوگل سرچ کنسول می‌پردازیم، زیرا ممکن است سوال شما هم باشد:

استفاده از گوگل سرچ کنسول چه زمانی مناسب است؟

اگر قصد راه اندازی یک سایت را دارید، لازم است بدانید که به محض راه‌اندازی سایت باید حتماً از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. شما باید سایت خود را به سرچ کنسول متصل کنید تا اطلاعات آن را داشته باشید. این اطلاعات حول ایندکس شدن سایت، ترافیک سایت، ورودی های سایت، تعداد کلیک ها و نمایش سایت در گوگل، خطاهای سایت و بسیاری از اطلاعات دیگر است که برای مدیرت کسب‌وکار باید حتماً از آن استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی کسب‌وکار و سئوی سایت خود را به خوبی بچینید.

هر چند وقت یک بار اطلاعات گوگل سرچ کنسول بروز می‌شود و باید چک کنیم؟

گوگل سرچ کنسول ابزار آنلاینی است که اطلاعات آن همیشه بروز هستند و اطلاعات چند دقیقه پیش را هم می‌توانید در آن ببینید. بنابراین شما باید همیشه آن را بررسی کنید تا ایرادی در روند کار وجود نداشته باشد. گاهی اوقات کاربران زمان کافی برای بررسی آن را ندارند که در این صورت هر چند وقت یک بار چک می‌کنند. هر چقدر بازه زمانی جستجو کمتر باشد، بهتر است اما اگر زمان کافی ندارید، حداقل ماهی یک بار آن را بررسی و داده‌های آن را استخراج کنید. هر چقدر زودتر بررسی کنید، اگر ایرادی وجود داشته باشد به راحتی می‌توانید رفع کنید و برای سایت خود استراتژی خوبی بچینید. برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است به صورت روزانه و هفتگی بررسی کنید! اگر فرصت کافی ندارید، آن را به دست سئو کار سایت خود بسپارید. این کار به شما کمک می‌کند تا هر مشکلی که وجود دارد، سئوکار آن را به شما اطلاع دهد. گاهی اوقات این مشکل منجر به تغییر استراتژی سئو شما می‌شود که در نهایت باعث رشد سایتتان خواهد شد.

گوگل سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس متفاوت است! یکی از اشتباهاتی که کاربران دچار آن می‌شوند، این است که گوگل سرچ کنسول را با گوگل آنالیتیکس اشتباه می‌گیرند. این دو ابزارهای کاملاً متفاوتی هستند که هر دوی آن‌ها برای مدیریت کسب‌وکار آنلاین ضروری هستند. گوگل آنالیتیکس به شما داده‌های داخل سایت نظیر ترافیک را ارائه می‌کند اما گوگل سرچ کنسول اطلاعات مربوط به داده‌های سایت شما در گوگل را ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم کاربردهای مهم گوگل سرچ کنسول را بررسی کنیم و بررسی کنیم که چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *