بعضی اوقات دچار حالتی می‌شوید، که احساس می‌کنید کسی ایمیل‌های شما را می‌خواند و یا به اکانتتان دسترسی دارد. شاید احساس شما درست نباشد، اما کار از محکم کاری عیب نمی‌کند و حتما باید پیگیری کنید که کسی به Gmail شما وارد نشده باشد. برای این کار روش ساده‌ای وجود دارد که ما در این پست به شما آموزش خواهیم داد.

آیا کسی وارد اکانت شما شده است؟

ورود هر کسی به اکانت شما، نشانه‌هایی بر جای می‌گذارد که به وسیله‌ی آن می‌توانید متوجه ماجرا شوید. ایمیل‌هایی که شما ارسال نکرده‌اید، ارسال اسپم از روی اکانت شما، ورودهایی که تاریخ آن‌ها با تاریخ استفاده شما از Gmail همخوانی ندارد و مسائلی از این دست. خوشبختانه برای هر کدام از این‌ها، گوگل بخشی دارد که می‌توانید آن‌ها را چک کنید و ببینید چه کسی در Gmail شما لاگین است.

ابتدا Gmail را باز کرده و وارد اکانت خود شوید.

اسکرول کنید و در پایین صفحه روی Details بزنید. در عکس زیر جای آن را برای شما مشخص کرده‌ایم.

صفحه‌ای مثل عکس زیر برای شما به نمایش در می‌آید که در آن موارد مختلف از جمله لاگین‌هایی که انجام شده را لیست می‌کند.

با توجه به اطلاعات این صفحه، به خوبی می‌توانید متوجه شوید که آیا غیر از شما کسی وارد Gmailتان شده است یا خیر. این صفحه اطلاعات همه‌ی لاگین‌هایی که انجام می‌شود را در خود نگهداری می‌کند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را پاک یا کم و زیاد کند.

همچنین شما می‌توانید به صفحه Google Security بروید و از آن‌جا دستگاه‌هایی که به اکانت شما دسترسی دارند را نیز مشاهده کنید.

اگر به هر دلیلی لینک Details را در پایین صفحه Gmail مشاهده نکردید، می‌توانید از این لینک به آن دسترسی داشته باشید.

این را هم در نظر داشته باشید که در صفحه Details می‌توانید تمام کسانی که آنلاین هستند را از Gmail خارج کنید. پس اگر مورد مشکوکی در لیست لاگین‌ها دیدید، ابتدا این کار را انجام داده و سپس رمز خود را تغییر دهید.

ببینید اکانت شما تغییری کرده است یا خیر

اگر هنوز مطمئن نشدید که کسی به اکانت شما دسترسی دارد یا خیر، باید به دنبال این باشید که ببینید، تغییراتی در اکانت شما صورت گرفته یا نه. مواردی که باید در صفحه Your Account در گوگل به دنبالش باشید، موارد زیر هستند:

  • آیا هیچ کدام از بخش‌های امنیتی همچون ایمیل ریکاوری تغییری کرده یا نه
  • فولدر Deleted را چک کنید
  • ببینید آیا پسورد دو مرحله‌ای فعال شده یا نه
  • زمانبندی ارسال ایمیل در Gmail

دستگاه‌هایی که به اکانت گوگل شما دسترسی دارند

یکی از بهترین ابزارهای امنیتی گوگل، بخشی در Security Alerts با نام Security Checkup است که به شما اجازه می‌دهد، دستگاه‌هایی که به اکانت گوگل شما دسترسی دارند را چک کنید.

بر اساس این لیست، دسترسی دستگاه‌های قدیمی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و همچنین دستگاه‌هایی که نمی‌شناسیدشان را قطع کنید.

فعال سازی پسورد دو مرحله‌ای

بعد از همه‌ی این کارها، ابتدا باید در صفحه Google Security‌ به Signing in to Google رفته، Password را انتخاب کنید و در آن‌جا پسورد خود را عوض کنید. سپس پیشنهاد می‌کنیم، برای این که دیگر دچار مشکل نشوید، پسورد دو مرحله‌ای را نیز فعال نمایید.

برای این کار دوباره به صفحه‌ی Google Security‌ بروید.

روی 2-Step Verification بزنید.

Get Started را زده و مراحل را یک به یک طی کنید.

در این جا مدل‌های مختلفی را می‌توانید امتحان کنید، اما از طریق SMS کار شما راحت‌تر انجام می‌شود و از این به بعد برای ورود به دستگاه جدید، نیاز به رمز دوم که از طریق SMS برای شما ارسال می‌شود، وجود دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *