احتمالا سال‌هاست که سایت‌ها را نشانه‌گذاری می‎کنید و تعداد زیادی سایت را ذخیره کرده‌اید. گاها پیش می‌آید که وقتی به سایتی سر می‌زنید به خاطر نمی‌آورید چرا آن را در بوک‌مارک نگه داشته‌اید و نمی‌دانید که آن را نگه دارید و یا حذف کنید. اضافه کردن یادداشت‌ها به شما کمک می‌کنند تا به خاطر داشته باشید چرا آن‌ها را ذخیره کرده‌اید. شما قبلا می‌توانستید به فایرفاکس یادداشت اضافه کنید اما این قابلیت بعدها حذف شد و کروم نیز هرگز چنین امکانی را ارائه نمی‌داد. بیایید نگاهی به نحوه مدیریت این محدودیت‌ها در کروم و فایرفاکس بیاندازیم.

اضافه کردن یادداشت به بوک مارک

یکی از راه‌های آسان اضافه کردن یادداشت به نشانک در مرورگر کروم و مرورگر فایرفاکس ، قرار دادن توضیحات در قسمت نام آن است. ما به شما نحوه انجام این کار را در کروم و فایرفاکس نشان می‌دهیم.

افزودن یادداشت به بوک مارک در کروم

برای افزودن یادداشت به یک بوک مارک جدید در کروم، به سایت موردنظر بروید و روی نماد ستاره در نوار آدرس کلیک کنید. سپس هر اسم و یادداشتی که می‌خواهید برای نشانک اضافه کنید را در کادر نام‌گذاری وارد کرده و سپس روی Done کلیک کنید.

نام و یادداشت‌ها هنگامی که ماوس خود را بر روی نشانک در نوار بوک‌مارک قرار می‌دهید نمایش داده می‌شود. البته اگر یادداشت وارد شده شما طولانی باشد همه آن نمایش داده نمی‌شود. در تستی که ما انجام دادیم متوجه شدیم تنها ۱۹۸ کلمه به شما نمایش داده می‌شود و باقی مخفی می‌ماند.

برای اضافه کردن یادداشت به نشانکی که از قبل در کروم ذخیره کردیده‌اید، بر روی بوک‌مارک و یا پوشه بوک‌مارک کلیک راست کرده و Edit را انتخاب کنید.

اسم مورد نظر و یادداشت را در کادر ویرایشی که باز شده وارد کرده و روی گزینه Save کلیک کنید.

افزودن یادداشت به بوک مارک در فایرفاکس

نحوه اضافه کردن یادداشت در فایرفاکس مثل اضافه کردن آن در کروم است. به سایت موردنظر که می‌خواهید ذخیره کنید بروید و روی نماد ستاره در نوار آدرس کلیک کنید. در کادر New Bookmark که باز می‌شود. یادداشت را در جعبه نام وارد کرده و بعد روی دکمه Done کلیک کنید.

البته به نظر نمی‌رسد فایرفاکس محدود کاراکتری که کروم اعمال می‌کند را داشته باشد. زیرا ما یک متن ۲ هزار کلمه‌ای را وارد کردیم و بعد وقتی که ماوس را روی نشانک قرار می‌دادیم همه آن در کادر شناوری به نمایش در می‌آمد. شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی نشانک‌های خود، به راحتی یادداشت‌های یادداشت‌ها را مشاهده کنید.

برای اضافه کردن یادداشت به نشانکی که از قبل در فایرفاکس دارید، بر روی بوک‌مارک و یا پوشه بوک‌مارک کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

یادداشت خود را به نام در پنجره Properties اضافه کنید و بعد روی گزینه Save کلیک کنید.

افزودن یادداشت به نشانک‌ها در فایرفاکس (کلید واژه)

در فایرفاکس، می‌توانید برای استفاده سریع و آسان از Bookmark یک کلمه کلیدی را به آن‌ها اضافه کنید. به سادگی کلمه کلیدی را در نوار آدرس تایپ کنید و Enter را برای دسترسی به صفحات نشانه‌گذاری فشار دهید. اما اگر از کلمات کلیدی استفاده نمی‌کنید می‌توانید از فیلد کلید واژه برای نشانک به عنوان یک فیلد یادداشت هم  استفاده کنید. برای این که از نشانک‌هایتان را به آسانی و بدون کلید واژه استفاده کنید، می‌توانید تگ‌هایی را به بوک‌مارک خود در فایرفاکس اضافه کنید.

برای اضافه کردن یادداشت به Bookmark در فایرفاکس، ابتدا روی بوک‌مارک مورد نظر راست کلیک کرده و بعد Properties را انتخاب کنید. سپس یادداشت خود را در جعبه کلید واژه در Properties وارد کرده و روی گزینه Save کلیک کنید.

هنگام استفاده از این ویژگی حتما باید Properties را باز کنید تا بتوانید یادداشت ذخیره شده در آن را ببینید.

افزودن یادداشت به Bookmark با افزونه کروم

افزونه Bookmark Manager در کروم جایگزین bookmark manager داخلی شده و ویژگی یادداشت نویسی برای نشانک‌ها را اضافه می‌کند. این افزونه در فروشگاه کروم موجود نیست اما شما می‌توانید به راحتی آن را دانلود کرده و نصب کنید.

ابتدا به https://github.com/rtm516/Bookmark-Manager بروید و بر روی Clone و یا download کلیک کرده و بعد روی Download ZIP کلیک کنید. فایل را روی دستگاه‌تان ذخیره کرده و بعد آن را اکسترکت کنید.

برای نصب برنامه‌های افزودنی خارج از فروشگاه وب کروم، باید از Developer mode  در صفحه Extensions استفاده کنید. هنگامی که دارید فایل را از منابع بیرونی دانلود می‌کنید مراقب ویروس‌ها باشید.

برای فعال‌سازی دولوپر مد، chrome://extensions را در نوار آدرس وارد کرده و سپس اینتر را فشار دهید. سپس بر روی دکمه کشویی Developer mode کلیک کنید.

برای اضافه کردن افزونه مدیریت بوک‌مارک بر روی Load unpacked کلیک کنید.

در پنجره Browse For Folder، به سمت فایل Extract شده افزونه بروید. سپس پوشه اصلی افزونه را انتخاب کرده و بعد روی OK کلیک کنید.

اکنون افزونه مدیریت نشانک را در صفحه برنامه‌های افزودنی می‌توانید مشاهده کنید. افزونه باید به صورت خودکار فعال شود، اگر نشد بر روی جعبه مدیریت بوک‌‌مارک کلیک کنید تا فعال شود.

افزونه مدیریت بوک‌مارک دکمه نشانک را به صورت خودکار در نوارد بوک‌مارک اضافه می‌کند. روی این دکمه کلیک کنید تا صفحات اصلاح شده Extensions باز شود.

در کادر نشانکی که می‌خواهید برای آن یادداشت اضافه کنید، بر روی منو که به صورت سه نقطه عمودی است کلیک کرده و سپس Edit را انتخاب کنید.

یادداشت خود را در کادر Note در پانل سمت راست وارد کنید. سپس بر روی دکمه Close کلیک کرده و یا هر جایی از صفحه کلیک کنید تا پنجره بسته شود. برای دیدن یادداشتی که قبلا به نشانک اضافه کرده‌اید، باید مجددا آن را ویرابش کنید.

افزودن یادداشت به Bookmark با افزونه فایرفاکس

اگر شما از مرورگر فایرفاکس استفاده می‌کنید، با استفاده از یک افزونه به اسم Bookmark Notes می‌توانید یادداشت‌هایتان را به بوک‌مارک‌ها اضافه کنید. پس از نصب افزونه، باید به طور خودکار در نوار کناری سمت چپ باز شود. اگر باز نشد بر روی گزینه Open Bookmark Notes در نوار ابزار کلیک کنید.

بوک‌مارک‌ها و پوشه‌های نشانه‌گذاری شما در نوار کناری سمت چپ نمایش داده می‌شود. برای اضافه کرد یادداشت به یک نشانک، بخشی که نشانک شما در آن وجود دارد را گسترش دهید و در صورت لزوم پوشه‌ای که در آن قرار دارد را گسترش دهید. سپس بر روی نشانک مورد نظر کلیک کنید.

یک پاپ‌آپ در نوار کناری به نمایش در می‌آید که نام و URL نشانک در بالای آن است. یادداشت‌های مورد نظرتان برای نشانک را وارد کرده و بعد Save را انتخاب کنید.

شما نمی‌توانید یادداشت‌های خود را در نوار کناری ببینید، اما یک آیکون یادداشت در کنار هر نشانک دارای یادداشت نمایش داده می‌شود. برای دیدن یادداشت یک نشانک، بر روی بوک‌مارک و یا آیکون یادداشت کنار آن کلیک کنید تا پنجره پاپ‌آپ باز شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *