محتوای ارزشمند برای هر کاربری اهمیت زیادی دارد و این مسئله چیزی است که کسب و کارها به خوبی درک کرده اند. این موضوع باعث شده تا یکی از روش های بازاریابی بر اساس محتوا باشد که در حال حاضر با نام بازاریابی محتوایی شناخته می شود. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کسب و کارها محتوای ارزشمند در بلاگ خود قرار می دهند، آن هم به صورت رایگان؟ دلیل آن این است که کاربران جذب می شوند و از طریق های دیگر برای آن کسب و کار سود دارد.

بنابراین بلاگ نویسی می تواند ارزش های زیادی برای هر کسب و کاری بیافریند، البته اگر بلاگ نویسی به شکل درستی صورت بگیرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی 10 مورد از نکات مهمی که کسب و کارها برای بلاگ نویسی باید رعایت کنند، می پردازیم تا بتوانید بهترین نتایج را از بلاگ نویسی بگیرید.

بلاگ نویسی موفق، کسب و کار موفق

چند سالی است که کسب و کارها همگی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. واقعیت این است که فرقی نمی کند که شما در حال تولید محتوای ارزشمند در سایت خود هستید یا شبکه های اجتماعی! در هر صورت محتوای ارزشمند برای کاربران اهمیت زیادی دارد و آن را می خوانند. یکی از روش های بازاریابی محتوا بلاگ نویسی است؛ به عبارت ساده تر، انتشار محتوای مفید و ارزشمند در بلاگ سایت. چرا که این روش بلاگ نویسی می تواند از منابع مختلف برای شما ترافیک جذب کند و مهم ترین آن گوگل است.

جالب است بدانید که یکی از دلایل موفقیت بسیاری از کسب و کارها بلاگ نویسی است. در واقع بلاگ نویسی می تواند کاربران زیادی را به سایت شما هدایت کند و با کمک بازاریابی محتوا می توانید کاربران را به مشتری خود تبدیل کنید. اما آیا واقعاً هر محتوایی که در بلاگ خود قرار می دهید، می تواند مفید باشد و کاربران را به مشتری تبدیل کند؟ قطعاً خیر. بلاگ نویسی هم مانند هر روش بازاریابی اصول خاص خود را دارد که اگر رعایت کنید، می توانید مخاطبان زیادی را به مشتری تبدیل کنید. در غیر این صورت تنها بودجه خود را هدر می دهید و بلاگ نویسی مشتریان شما را زیاد نمی کند.

10 نکته مهم که در بلاگ نویسی باید رعایت کنید!

با ارزش و اهمیت بلاگ نویسی آشنا هستید اما وبلاگ نویسی هم اصول خاص خود را دارد. اگر بلاگ نویسی به همراه اصول آن باشد، می تواند ارزش زیادی برای شما ایجاد کند و مشتریان شما را افزایش دهد. در غیر این صورت تنها زمان و بودجه خود را هدر می دهید و بلاگ نویسی نمی تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 10 مورد از مهم ترین نکاتی که باید در بلاگ نویسی رعایت کنید تا به موفقیت کسب و کارتان کمک کند، می پردازیم:

یک) استفاده از عنوان جذاب برای بلاگ نویسی

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم، باید یک سوال ساده را بررسی کنیم! چه چیزی در بلاگ شما قرار می گیرد؟ محتوای ارزشمند. چه چیزی باعث می شود تا کاربر وارد صفحه محتوای شما شود؟ عنوان! بنابراین عنوان یکی از مهم ترین مواردی است که باعث می شود تا کاربر وارد صفحه محتوای بلاگ شما شود. پس باید این موضوع را در نظر بگیرید که عنوان محتوای شما اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در نوشتن آن دقت زیادی کنید. درست مانند کتابی که عنوان آن نظرتان را جلب می کند، آن را بر می دارید و محتوای داخل آن را بررسی می کنید.

یکی از فاکتورهای موفقیت بسیاری از کسب و کارها این است که عنوانی چالش بر انگیز برای محتوای خود انتخاب می کنند. در واقع کسب و کارها برای آن که کاربران را به داخل صفحه محتوای خود بکشانند، عنوانی انتخاب می کنند که برای کاربران چالش برانگیز و عجیب باشد. مثلاً می توانید در عنوان یک سوال از کاربران بپرسید؛ در صورتی که کاربر پاسخ سوال را نداند یا حتی بداند، ترغیب می شود تا وارد صفحه آن محتوا شود. در واقع کاربر می خواهد بداند که پاسخ سوالی که از او پرسیده اید، دقیقاً چه چیزی است. برای جذاب تر کردن عنوان محتوا چند راه کار وجود دارد که به بررسی آن می پردازیم:

  • عنوانی بنویسید که مخاطب را ترغیب به باز کردن مطلب کنید!

اولین راهی که برای انتخاب یک عنوان مناسب وجود دارد، این است که کاربر را به چالش بکشید! عنوانی را انتخاب کنید که کاربر ترغیب شود تا آن را باز کند. برخی کلمات وجود دارند که با استفاده از آن در عنوان محتوای خود به راحتی می توانید کاربر را ترغیب به باز کردن مطلب خود کنید. شاید این مورد بهترین راه کار برای جذب کاربران برای خواندن محتوای بلاگ شما باشد! گاهی اوقات شما محتوای جذابی دارید و واقعاً هم برای کاربر مفید است اما با یک اشتباه ساده باعث می شوید که کاربر آن محتوا را نخواند. آن اشتباه هم انتخاب یک عنوان غیر جذاب و معمولی است!

  • در مورد مشکل صحبت کنید!

یکی از راه های دیگر برای جذب نظر کاربران این است که در مورد یک مشکل صحبت کنید! اگر محتوایی در بلاگ خود قرار می دهید که سوال، نیاز یا مشکل مخاطبان را رفع می کند می توانید همان مشکل را به عنوان تبدیل کنید. اگر کاربر آن مشکل را داشته باشد، به دنبال راه حل است. هنگامی که شما آن مشکل را مطرح می کنید، به این معنی است که راه حلی برای آن مطرح کرده اید و به همین سادگی آن محتوا برای کاربر جذاب می شود. سپس روی آن کلیک می کند و وارد صفحه محتوا می شود! پس از آن، ماندن کاربر در صفحه بستگی به محتوا و جذابیت آن دارد.

  • روی کلمات کلیدی مهم تمرکز کنید!

یکی دیگر از کارهایی که باعث می شود تا کاربر روی محتوای شما کلیک کند، این است که روی کلید واژه های مهم آن محتوا کار کنید. این مسئله از دو دیدگاه حائز اهمیت است! اولین دیدگاه این است که اگر از کلمات کلیدی مهم استفاده کنید، برای کاربران ارزش زیادی دارد و می خواهد بداند که در آن محتوا چه چیزی درج شده است. دومین مسئله مربوط به جستجوی کاربران در موتورهای جستجو است. هنگام نوشتن محتوا در مورد این که کاربران در آن حوزه در مورد چه کلماتی جستجو می کنند تحقیق کنید. سپس با استفاده از آن کلمات کلیدی در محتوای خود می توانید محتوایی بنویسید که در گوگل رتبه می گیرد و می توانید مخاطبان را از گوگل جذب کنید.

  • اعداد اهمیت زیادی دارند!

شاید کمی عجیب باشد اما برای کاربران عنوانی که در آن از عدد استفاده شده است اهمیت زیادی دارد! مثلاً عنوان “5 راز زیبایی افراد” نشان می دهد که 5 راز وجود دارد که می تواند به زیباتر به نظر رسیدن شما کمک کند. در این صورت کاربر وارد صفحه محتوا می شود تا ببیند که این رازها دقیقاً چه چیزهایی هستند. یا مثلاً استفاده از عدد سال کنونی در عنوان محتوا تاثیر زیادی دارد؛ مثلاً نکات بازاریابی در سال 2022 نشان می دهد که این محتوا چقدر بروز است و می توانید از آن برای آن که محتوای شما کلیک بیشتری بخورد به بهترین شکل استفاد کنید.

دو) مشکل یا نیاز کاربر را هدف بگیرید!

کاربران تا زمانی که مشکل، نیاز یا علاقه نداشته باشند بر روی یک محتوا کلیک نمی کنند. در واقع کاربر هنگامی که وارد صفحه موردنظر می شود، زمان می گذارد و هیچ کس دوست ندارد که زمان خود را در جایی که به دردش نمی خورد یا علاقه ندارد صرف کند. یکی از راه هایی که می توانید بلاگ نویسی را موفق تر کنید، این است که روی مشکل کاربر تمرکز کنید. کاربران مشکل خود را با یک سوال مطرح می کنند و آن را در گوگل جستجو می کنند. سپس سایت های رتبه اول گوگل را باز می کنند تا ببینند سایت های مختلف چه راه کارهایی برای آن ها ارائه کرده است.

گاهی اوقات نیاز کاربران باعث می شود تا وارد صفحه یک محتوا شوند! کاربری را در نظر بگیرید که قصد خرید یک موبایل را دارد. با بودجه خود، چندین انتخاب دارد و واقعاً نمی داند که کدام یک را انتخاب کند. حال اگر در سایت شما یک محتوا در مورد مقایسه موبایل های میان رده وجود داشته باشد و کاربر به خرید موبایل میان رده نیاز داشته باشد، قطعاً محتوای شما را می خواند. خواندن محتوا به کاربر کمک می کند تا ببیند که کدام موبایل بیشتر به درد او می خورد و سپس اقدام به خرید می کند. البته محتوای شما باید مرتبط با خدمات یا محصولات شما باشد. اگر موبایل در سایت خود برای فروش دارید، می توانید با یک کال تو اکشن مناسب کاربر را ترغیب به خرید آن کنید.

علاقه هم یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود تا کاربر یک محتوایی که به آن نیاز ندارد را بخواند! ممکن است شما در مورد ثروتمند ترین افراد جهان محتوایی داشته باشید. این محتوا نیاز یا مشکلی از کاربر را رفع نمی کند اما او را کنج کاو می کند که ببیند افراد ثروتمند جهان کدام هستند. حال اگر در مورد میزان ثروت آن ها هم صحبت کرده باشید، آن محتوا یک محتوای غنی برای کاربری است که به چنین موضوعی علاقه دارد. این مسائل می تواند کاربران سایت را افزایش دهید و این مسئله که کاربر به مشتری تبدیل شود، کاملاً بستگی به بازاریابی شما دارد.

سه) کمیت را کاهش و کیفیت را افزایش دهید!

دو وبلاگ متفاوت را در نظر بگیرید که یکی از آن ها محتوای کوتاه اما ارزشمند در اختیار کاربران قرار می دهد و وبلاگ دیگر محتوای طولانی به کاربر ارائه می کند. هر دوی آن ها ممکن است مفید باشند اما بلاگ اول زمان کمتری از کاربر می گیرد. در واقع بلاگ اول توانسته طول محتوای خود را کاهش دهد اما کیفیت آن را بالا ببرد. شما هم باید چنین دیدگاهی در بلاگ کسب و کارتان داشته باشید. گاهی اوقات کمیت زیاد و طولانی بودن محتوا کاربر را خسته می کند و باعث می شود تا کاربر شما را ترک کند. در این صورت بهتر است کمیت را کاهش و کیفیت را افزایش دهید. برای این کار چند نکته وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم:

  • کوتاه نویسی جملات

یکی از مسائلی که باعث می شود تا بتوانید کمیت بلاگ خود را کاهش و کیفیت آن  را افزایش دهید، کوتاه نویسی جملات است. برخی بلاگ ها جملات بسیار طولانی در بین محتوای خود دارند که اصلاً درست نیست. جملات طولانی باعث می شود تا کاربر خسته شود و دیگر محتوا را نخواند. حتی اگر محتوا را بخواند، اگر جملات طولانی باشند هنگامی که به پایان جمله می رسد ابتدای آن را فراموش می کند. در حالی که اگر جملات کوتاه باشند، کاربر یک جمله را سریع می خواند، درک می کند و سپس به سراغ جملات بعدی می رود و آن ها را می خواند.

  • فهرست کردن تیترها

یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود تا بلاگ موفق تری داشته باشید، این است که فهرستی از تیترها تهیه کنید. هنگامی که کاربر وارد صفحه بلاگ شما می شود و محتوایی را باز می کند، ابتدا یک نگاه کلی به آن می اندازد. در واقع کاربر از همان ابتدا شروع به خواندن محتوا نمی کند، ابتدا یک نگاه کلی می کند تا ببیند که محتوای شما می تواند نیاز یا مشکل او را رفع کند یا نه. به همین دلیل برای آن که بتوانید کاربر را بهتر راهنمایی کنید، بهتر است یک فهرست تهیه کنید. این فهرست باید حاوی تیترهای محتوا باید تا کاربر را راهنمایی کند. اگر تیترها توانست نظر کاربر را جلب کند آن را می خواند و وقتش تلف نمی شود.

  • کوتاه کردن پاراگراف ها

در مورد کوتاه بودن جملات صحبت کردیم اما یکی از دیگر از مواردی که باعث رعایت شود، کوتاه بودن پاراگراف ها است. واقعیت این است که پاراگراف های طولانی در نگاه اول ترسناک هستند و کاربر ممکن است از آن عبور کند. دلیل آن هم این است که هنگامی که یک پاراگراف طولانی می شود، در نگاه اول خواندن آن سخت است. البته واقعاً هم هنگامی که کاربر آن را می خواند با سختی آن روبرو می شود. پس یکی از نکاتی که برای بلاگ نویسی موفق باید در نظر داشته باشید، این است که پاراگراف های کوتاه بنویسید تا کاربران به راحتی بتوانند آن را بخوانند. اگر نیاز بود، یک پاراگراف را به دو پاراگراف تبدیل کنید!

  • حذف کلمات غیر ضروری

یکی دیگر از مسائلی که در بلاگ نویسی موفق باید رعایت کنید، حذف کلمات غیرضروری است. اگر به محتوای بلاگ خود نگاه کنید، بسیاری از کلماتی که استفاده کرده اید غیر ضروری است. تا جایی که دو جمله به قدری کلمات اضافی دارند که با حذف آن ها به یک جمله کوتاه تبدیل می شوند. این کار باعث می شود تا کیفیت محتوای شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند و کاربر به راحتی بتواند آن را بخواند و بدون نیاز به فکر کردن یا فراموش کردن بخش قبلی محتوا آن را درک کند.

  • ویرایش و نهایی سازی محتوا

آخرین قدم برای افزایش کیفیت محتوا از نظر بخش محتوایی ویرایش آن است. محتوایی که ویرایش و ویراستاری نشود، ارزش زیادی ندارد. دلیل آن هم این است که کلمات اضافی زیادی دارد و خواندن جملات آن سخت است. بنابراین هنگامی که محتوای بلاگ خود را می نویسید، حتماً آن را ویرایش و شخصی سازی کنید. به خصوص که اگر برای سایت خود نویسنده دارید و محتوای آن ها را در بلاگ خود منتشر می کنید، ویرایش را فراموش نکنید تا بتوانید محتوای ارزشمند و جذابی در بلاگ خود منتشر کنید. چنین محتوایی می تواند بازاریابی موفقی با کمک محتوا برای شما باشد.

چهار) از همان ابتدای نوشتن، به فکر کال تو اکشن باشید!

تا به حال در مورد این موضوع فکر کرده اید که بلاگ نویسی چطور می تواند به نفع شما باشد؟ اگر تنها محتوای جذاب به کاربر ارائه کنید، پس از خواندن محتوا سایت را بسته و به سراغ کارش می رود. آیا هدف شما از بلاگ نویسی تنها این است که برای کاربر مفید باشد؟ قطعاً خیر. بلکه باید محتوای شما کاربر را دعوت به انجام کاری کند. در واقع بخش مهمی از بلاگ نویسی کال تو اکشن است و باید از همان ابتدای نوشتن بلاگ به فکرش باشید. اگر نقد و بررسی یک محصول را انجام می دهید و امکان خرید آن محصول از سایت شما وجود دارد، می توانید آن محصول را چندین بار به صورت غیر مستقیم در میان آن محتوا تبلیغ کنید.

مهم ترین فراخوان هایی که می توانید در بلاگ خود انجام دهید عبارتند از:

  • دعوت از کاربران برای دانلود گزارش یا کتابچه

اولین کال تو اکشنی که می توانید در بلاگ خود استفاده کنید، دعوت از کاربر برای دانلود گزارش یا کتابچه است. اما هدف اصلی از این کار چیست؟ هدف اصلی این است که از کاربر شماره موبایل یا ایمیل او را برای ارسال گزارش یا کتابچه دریافت کنید و از ایمیل او برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.

  • دعوت از کاربران برای دنبال کردن شبکه های اجتماعی شما

شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کارها دارند و شما می توانید برای کسب و کارتان یک صفحه احتماعی داشته باشید. برای این کار کافی است لینک صفحات اجتماعی خود را در بخشی از بلاگ خود قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دریافت محتوای بیشتر یا تخفیف شما را دنبال کنند.

  • دعوت از کاربران برای ثبت نام در وبینار رایگان یا پولی

وبینارها محتوای جذابی هستند که کاربران علاقه زیادی به آن دارند. شما می توانید در بخش های مختلف بلاگ خود، وبینارهای مرتبطی را به کاربران معرفی کنید و از آن ها بخواهید عضو شوند. وبینار شما می تواند رایگان باشد تا محصول / خدماتی را معرفی کنید یا این که پولی باشد و کسب درآمد کنید.

  • دعوت از کاربران برای خرید محصول یا خدمات

یکی دیگر از مواردی که برای کال تو اکشن می توانید استفاده کنید، دعوت از کاربران برای خرید محصول یا خدمات است. اگر محصول یا خدماتی دارید که مرتبط با محتوای خوانده شده توسط کاربر است، می توانید آن را در بین کلمات محتوای خود تبلیغ کنید تا اگر کاربر نیاز داشت آن را خریداری کند.

  • دعوت از کاربران برای عضویت در خبرنامه

روش دیگر برای کال تو اکشن دعوت از کاربران برای عضویت در خبرنامه است! کافی است یک فرم در پایان خبرنامه قرار دهید و از کاربران بخواهید که برای دریافت یک کتابچه، کد تخفیف یا دریافت پربازدیدترین محتوای هفته ایمیل خود را وارد کند.

پنج) به فکر ارائه محتوای جامع باشید!

یکی دیگر از مواردی که برای بلاگ نویسی باید در نظر داشته باشید، ارائه محتوای جامع و به صورت پکیجی است. گاهی اوقات کاربران بدون آن که به این موضوع فکر کنند شروع به نوشتن محتوای بلاگ خود می کنند. درست است که آن محتوا ارزشمند است و کاربران زیادی آن را می خوانند اما شما که زحمت می کشید، می توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید. پیش از آن که محتوایی بنویسید، یک عنوان جامع پیدا کنید و زیر عنوان های آن را هم بنویسید. سپس محصولاتی که مرتبط با آن عنوان است را تولید یا جمع آوری کنید. اکنون شما یک پکیج محتوا دارید که می توانید به بهترین شکل ممکن ارائه کنید و کاربران را جذب کنید.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده را در نظر بگیرید! فرض کنید شما در حال نوشتن محتوایی در مورد بازاریابی دیجیتال هستید؛ این محتوا یک محتوای جامع محسوب می شود. حال می توانید زیرعنوان های این موضوع نظیر بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی و… را هم پیدا کنید. سپس برای هر یک از موضوعات یک محصول آموزشی تهیه کنید یا این که یک آموزش جامع در مورد بازاریابی دیجیتال تولید کنید که شامل تمام روش های آن است. سپس می توانید محتوای جامع در مورد بازاریابی دیجیتال و محتوای روش های بازاریابی آن را بنویسید.

این کار باعث می شود تا کاربران بتوانند در مورد روش های مختلف بازاریابی دیجیتال در بلاگ شما بخوانند! حال اگر علاقه مند شوند، شما می توانید محصول خود را به آن ها بفروشید. کافی است تبلیغ محصول خود را در تمام این محتواها به صورت غیر مستقیم بیاورید تا اگر کاربران نیاز داشتند، آن را تهیه کنند. این روش به کمک شما کمک می کند تا در زمان و منابع خود صرفه جویی کنید و درآمدهای بسیار عالی کسب کنید.

شش) در بلاگ های دیگر به عنوان نویسنده مهمان فعالیت داشته باشید!

در مورد پست مهمان در سایت چیزی شنیده اید؟ پست مهمان یکی از روش هایی است که بدون پرداخت هزینه می توانید در سایت های دیگر محتوای ارزشمند و مفید انتشار دهید. در واقع سایت های دیگر حاضرند که محتوای شما را منتشر کنند و نام یا لینک سایت شما را در آن درج کنند. این کار باعث می شود تا آن سایت هم محتوای ارزشمند برای انتشار داشته باشد، بدون آن که از منابع انسانی یا مالی خود استفاده کند. جالب است بدانید که این موضوع یک فرصت عالی برای شما است تا بتوانید در بلاگ های دیگر پست مهمان بنویسید و لینک خود را درج کنید.

برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، ابتدا بلاگ های برتر حوزه کاری خود را که اجازه انتشار پست مهمان می دهند را پیدا کنید. سپس یک برنامه منظم برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید محتوای ارزشمند در آن ها انتشار دهید. کاربرانی که آن محتوا را می خوانند، به دنبال این هستند که چه کسی آن را نوشته است. شما با درج نام یا لینک سایت خود می توانید سند محتوا را به نام خودتان بزنید و کاربر را به سایت خود بکشانید. اگر سایت موردنظر اجازه درج لینک به صورت فالو بدهد، با توجه به مرتبط بودن رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا می کند و بهترین نتیجه را می گیرید.

هفت) از نام افراد تاثیرگذار در محتوای بلاگ خود استفاده کنید!

در هر حوزه کاری افرادی وجود دارند که به عنوان افراد تاثیرگذار آن حوزه شناخته می شوند! در حوزه شما هم قطعاً افرادی حضور دارند که افراد سرشناس آن حوزه هستند. شما می توانید نام چنین افرادی را در بلاگ خود بیاورید. این کار باعث می شود تا چنین افرادی اگر نام خود را در سایت شما ببینند، شما را در سایت یا شبکه های اجتماعی خود معرفی کنند. فرض کنید در ماه 10 محتوا را به چنین افرادی اختصاص می دهید و نام آن ها را در محتوای خود می آورید. در این صورت اگر چنین افرادی صفحه مربوطه را انتشار دهند، ده بار در ماه توسط افراد سرشناس به دیگران معرفی می شوید.

برای آن که بهترین نتیجه را از این موضوع در بلاگ نویسی بگیرید، یک لیست از چنین افرادی تهیه کنید. محتوای جذاب و کاربری بنویسید و در مورد افراد سرشناس صحبت کنید. به افراد موردنظر اطلاع دهید که محتوایی در مورد آن ها نوشته اید. این کار را بارها و بارها تکرار کنید و خسته نشوید! پس از مدتی می بینید که افراد سرشناس نام شما را در بلاگ و شبکه های اجتماعی خود آورده اند و هواداران خود را به سراغ خواندن محتوای بلاگ شما آورده اند. این موضوع در نهایت کمک زیادی به رشد کسب و کارتان می کند.

هشت) شاخص هایی برای ارزیابی محتوای بلاگ داشته باشید!

یکی دیگر از مسائلی که هنگام بلاگ نویسی باید در نظر داشته باشید، شاخص هایی است که برای ارزیابی محتوای بلاگ باید در نظر داشته باشید. در واقع شاخص های بلاگ نویسی به شما کمک می کنند تا بدانید که چقدر موفق بوده اید. اگر هم لازم باشد، روند بلاگ نویسی خود را تغییر دهید تا بتواند به رشد کسب و کارتان کمک کند. برای بلاگ نویسی شاخص های مختلفی وجود دارد که باید ببینید کدام یک در ارزیابی موفقیت شما می تواند موثر باشد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین شاخص هایی که برای ارزیابی محتوای بلاگ استفاده می شود بپردازیم:

  • تعداد بازدید و بازدیدکنندگان وبلاگ

یکی از مهم ترین شاخص هایی که برای هر سایتی وجود دارد، تعداد بازدید است. در واقع این شاخص نشان می دهد که در طی روز چند بار از سایت شما بازدید شده است. اگر گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهای اندازه گیری را نصب کرده باشید، می توانید بازدید مربوط به هر صفحه را هم ببینید. یکی دیگر از شاخص ها بازدیدکننده است! این شاخص نشان می دهد که در طی روز چند بازدیدکننده یکتا وارد سایت شما شده اند و از آن بازدید کرده اند. هر چقدر تعداد بازدید و بازدیدکنندگان یک صفحه یا بلاگ بیشتر باشد، نشان دهنده میزان موفقیت آن است.

  • تعداد بازدید صفحات مختلف

یکی دیگر از شاخص هایی که برای بلاگ نویسی مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد بازدید صفحات مختلف است. با استفاده از این شاخص به راحتی می توانید ببینید که کدام محتوای شما توانسته موفق باشد. اگر بازدید یک محتوا بیشتر باشد، می توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید! دلیل این موضوع هم این است که هر چقدر تعداد بازدید بیشتر باشد، احتمال این که افراد بیشتری از کاربر به مشتری تبدیل شود بیشتر خواهد بود. بنابراین شما باید بازدید صفحات مختلف سایت خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و محتوای موفق خود را شناسایی کنید.

  • مدت زمان حضور کاربران در صفحه

یکی دیگر از مسائلی که در ارزیابی موفقیت بلاگ نویسی مهم است، مدت زمان حضور کاربران در صفحه است. در واقع مدت زمان حضور کاربران به این معنی است که کاربر چند دقیقه در صفحات بلاگ شما باقی می ماند. اگر کاربر سریع خارج شود، به این معنی است که یک مشکل اساسی وجود دارد؛ مثلاً کاربر نتوانسته صفحه سایت شما را به صورت کامل مشاهده کند و سایت را بسته تا به سراغ سایت دیگری برود. گاهی اوقات مدت زمان حضور کاربر کوتاه است که نشان می دهد کاربر نتوانسته محتوای دلخواه خود را در آن پیدا کند و سایت را ترک کرده است.

  • تعداد افراد عضو شده در خبرنامه

یکی دیگر از شاخص های بسیار مهمی که در ارزیابی محتوای بلاگ تاثیر زیادی دارد، تعداد افراد عضو شده در خبرنامه است. در بلاگ نویسی خبرنامه اهمیت زیادی دارد و می تواند برای جذب کاربران هنگام انتشار محتوای جدید تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین می توانید برای بازاریابی محصولات و خدمات خود هم از آن استفاده کنید. یکی از مهم ترین شاخص هایی که به ارزیابی بلاگ نویسی شما کمک زیادی می کند، تعداد افراد عضو شده در خبرنامه است. هر چقدر اعضای عضو شده در خبرنامه بیشتر شود، نشان از موفقیت بلاگ نویسی شما خواهد بود.

  • رتبه صفحات سایت در گوگل

گوگل موتور جستجویی است که سعی در نمایش بهترین محتوا به کاربران دارد! بنابراین محتوایی که در صفحه اول گوگل قرار دارد، کیفیت مطلوب دارد و بر اساس رفتار کاربران در آن سایت ها، توانسته نیاز مخاطبان را رفع کند یا سوال آن ها را پاسخ دهد. یکی از شاخص های محتوای بلاگ نویسی این است که رتبه سایت شما چگونه است. اگر رتبه محتوای شما مناسب است، به معنای کیفیت بالای آن است. البته ممکن است سایت تازه کار باشد و نیاز به کار کردن روی سئو دارد. در این صورت باید میزان پیشرفت رتبه را ببینید و با کمک لینک سازی و تولید محتوای ارزشمند رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.

  • منابع دریافت ترافیک

یکی دیگر از نکاتی که می تواند به عنوان شاخص ارزیابی محتوا مورد استفاده قرار بگیرد، منابع دریافت ترافیک است. شما با کمک منابع دریافت ترافیک به راحتی می توانید ببینید که کاربران از چه طریقی وارد سایت شما شده اند. اگر محتوایی برای انتشار در شبکه های اجتماعی تولید کرده اید و از کاربران خواسته اید که برای خواندن محتوای کامل وارد سایت شوند، می توانید منبع ورودی را چک کنید. اگر ورودی از شبکه های اجتماعی زیاد باشد، به این معنی است که انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی توانسته به رشد کسب و کار و بلاگ شما کمک کند.

نه) برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با افراد سرشانس

در هر حوزه ای که فعالیت می کنید، افراد سرشناسی وجود دارند که علاقه ای به تولید محتوا ندارند و شاید اصلاً با بلاگ نویسی آشنا نیستند. این مسئله یک فرصت عالی برای شما است تا از نام آن ها برای رشد خود استفاده کنید. شما می توانید جلسات پرسش و پاسخ یا مصاحبه با چنین افرادی تنظیم کنید و سوالات و پاسخ ها را به محتوا تبدیل کنید. با انتشار این سوالات و پاسخ آن ها در بلاگ خود می توانید افرادی که به این موضوع علاقه مند هستند را جذب کنید. پس از انتشار در بلاگ خود کافی است این موضوع را به آن فرد اطلاع دهید تا آن را به هواداران و طرفداران خود اطلاع رسانی کنند. فراموش نکنید که این کار کمک زیادی به رشد و شناخته شدن برند شما می کند و پیشنهاد می کنیم حتماً از آن استفاده کنید.

ده) برون سپاری بازاریابی محتوایی

یکی دیگر از نکاتی که برای بلاگ نویسی موفق باید رعایت کنید، برون سپاری بازاریابی محتوایی است. گاهی اوقات مدیران کسب و کار زمان کافی برای مدیریت بلاگ را ندارند اما به دلیل حساسیت خود خودشان می خواهند تولید محتوا انجام دهند. در واقع می خواهند حداکثر کیفیت را داشته باشد و نمی توانند به برون سپاری بازاریابی و تولید محتوا اعتماد کنند. این موضوع باعث می شود تا سرعت تولید محتوا کاهش پیدا کند و در نهایت کسب و کار با شکست محتوایی روبرو شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً به موضوع برون سپاری محتوا به خوبی فکر کنید. برای برون سپاری محتوا سه راه کار پیش روی شما خواهد بود:

  • استفاده از افراد فریلنسر

افراد زیادی وجود دارند که در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند و می توانند محتوای یونیک و مناسبی برای شما تولید کنند. این افراد فریلنسر هستند و بدون آن که نیاز به حضور آن ها در دفتر یا شرکت شما باشند، می توانید اطلاعاتی در اختیار آن ها قرار دهید تا محتوای مناسب برای شما تولید کنند. در این صورت نه تنها می توانید محتوای مناسب دریافت کنید، بلکه بسیاری از هزینه های شما از نظر بخش منابع انسانی، پذیرایی و بیمه هم کاهش پیدا می کند. استخدام فریلنسر می تواند محتوای موردنظر شما را با کمترین هزینه تامین کند و در هزینه ها صرفه جویی کند.

  • استخدام افراد و آموزش تولید محتوا

یکی دیگر از روش های تولید محتوا این است که افرادی را برای تولید محتوا استخدام کنید! حتی افرادی که تجربه ندارند و سپس به آن ها آموزش دهید. پس از ارائه آموزش های لازم می توانید آن فرد را در شرکت خود نگه دارید تا کارهای مربوط به تولید محتوا را انجام دهند. البته ممکن است با توجه به سابقه نداشتن چنین فردی، استخدام یک فرد باتجربه بهتر باشد. البته در این صورت باید حقوق و مزایای بیشتری پرداخت کنید. اگر به محتوای زیادی نیاز دارید، می توانید یک تیم محتوا استخدام کنید تا کارهای تولید محتوای شما را به بهترین شکل و با بالاترین سرعت انجام دهند.

  • استفاده از شرکت های تولید محتوا

یکی دیگر از راه های برون سپاری محتوا این است که از شرکت های تولید محتوا استفاده کنید! شرکت هایی وجود دارند که خدمات تولید محتوا انجام می دهند؛ کافی است هزینه آن را پرداخت کنید تا در مدت زمان کوتاهی محتوای خود را تحویل بگیرید. چیزی که در این مورد باید در نظر داشته باشید، این است که شرکت هایی را پیدا کنید کیفیت کار بالایی دارند. برخی شرکت ها کیفیت کارشان متوسط است اما برخی از آن ها کیفیت کار بالایی دارند. با پیدا کردن چنین شرکتی هایی می توانید بلاگ نویسی کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *