اگر در حوزه پزشکی به دکتر یا خدمات پزشکی نیاز داشته باشید، اولین کاری که می کنید به جستجو در گوگل می پردازید. چند سایت را در گوگل بررسی می کنید که قطعاً سایت های لینک های اول، اولین بازدیدهای شما هستند. بنابراین لینک یک گوگل برای سایت های پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. دلیل آن هم این است که اولین کاری که کاربران در حوزه پزشکی انجام می دهند، جستجو در گوگل است. چه برای کسب اطلاعات و چه برای پیدا کردن یک دکتر متخصص. در سئو سایت های پزشکی سئو محلی اهمیت زیادی دارد! چرا که پزشکی خدماتی است که باید در همان منطقه یا محل ارائه شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی سئو محلی برای سایت های پزشکی بپردازیم و 10 ترفند عالی برای این حوزه را بررسی کنیم.

اهمیت سئو محلی برای سایت های پزشکی

پیش از آن که بخواهیم به بررسی سئو محلی برای سایت های پزشکی بپردازیم، بهتر است یک آمار عالی به شما ارائه کنیم. جالب است بدانید که 57 درصد بیماران برای رزرو پزشک، ابتدا در گوگل جستجو می کنند. در واقع این دسته از افراد به دنبال این هستند که یک مرکز درمانی مناسب در یک منطقه خاص پیدا کنند! اما چرا منطقه خاص؟ زیرا فردی که ساکن مشهد است، برایش سخت است پزشکی را در تهران رزرو کند و به آن جا برود. مگر آن که مشکل تخصصی داشته باشد و پیمودن این مسافت توجیه منطقی داشته باشد. بنابراین به دنبال پزشکی است که در همان شهر یا محل حضور دارد! بنابراین در سئو سایت های پزشکی، سئو محلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر در حال سئو یک سایت پزشکی هستید، پیشنهاد می کنیم اولویت خود را روی سئو محلی قرار دهید! چرا که اکثر افرادی که نام یک پزشک را جستجو می کنند، از افراد بومی همان منطقه هستند و می خواهند اطلاعاتی در مورد آن پزشک کسب کنند. حال اگر شما بتوانید سایت پزشکی خود را به رتبه اول گوگل برسانید، خیلی راحت می توانید ترافیک بالایی از جستجوکنندگان را به سایت خود منتقل کنید. پس از آن افراد اگر واقعاً نیاز داشته باشند، با کمک سیستم رزرو سایت، زمان رزرو می کنند تا بتوانند به پزشک موردنظر مراجعه کنند.

10 ترفند سئو محلی سایت پزشکی

اکنون که با اهمیت سئو محلی سایت های پزشکی آشنا شدید، شاید به دنبال ترفندهایی برای بهبود آن هستید. در این بخش از مقاله می خواهیم 10 مورد از مهم ترین ترفندهایی که برای بهبود سئو محلی سایت های پزشکی به شما کمک می کند را بررسی کنیم. این ترفندها عبارتند از:

  1. فهرست کردن سوابق در پروفایل گوگل بیزنس

یکی از بخش های بسیار مهم و جذاب گوگل، بخش گوگل بیزینس است. در گوگل بیزینس شما می توانید کسب و کارهای خود را ثبت کنید و حتی امکان ثبت کسب و کارهای محلی هم وجود دارد. کافی است با اکانت گوگل خود وارد این بخش شوید و کسب و کارتان را ثبت کنید. در این صورت محصول یا خدمات شما در دسترس کاربران دیگر قرار می گیرد. هنگامی که سایت پزشکی خود را در این کسب و کار ثبت می کنید، باید آن را تایید کنید. در واقع نباید اطلاعات اشتباه روی آن قرار دهید تا این مسئله مشکلی برای کاربران به وجود آورد. اگر سایت پزشکی شما امکان رزرو آنلاین دارد، شما می توانید لینک رزرو آنلاین را هم قرار دهید.

در این صورت کاربرانی که نام دکتری در محله موردنظر خود را جستجو می کنند، می توانند با کسب و کار ثبت شده شما روبرو شوند و در نهایت، روی لینک کلیک کنند. این مسئله که زمان رزرو کنند یا نه، بستگی به این موضوع دارد که چگونه روی سایت خود کار کرده باشید. این مسئله روی سئو محلی شما هم تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

  1. دو برابر کردن تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی در جستجو محلی هم اهمیت بسیار بالایی دارد! به خصوص که اگر می خواهید ترافیک و رزرو بالایی جذب کنید، باید تحقیق را به درستی انجام دهید. به همین دلیل است که در عنوان این بخش گفته ایم که دو برابر تحقیق کنید! منظور ما این است که هنگام تحقیق حواستان را جمع کنید تا دقیقاً کلمات کلیدی را بیابید که کاربران آن را جستجو می کنند. جالب است بدانید که کلمات کلیدی محلی جستجو شده نسبت به کلمات کلیدی عادی متفاوت هستند. در واقع کاربران در جستجوی محلی کلمات دیگری را جستجو می کنند که شاید این کلمات در مقابل کلمات کلیدی عادی اصلاً سرچ بالایی نداشته باشند.

بنابراین برای آن که بتوانید سئو محلی سایت پزشکی خود را بهبود ببخشید، از تحقیق درست در بخش کلمات کلیدی استفاده کنید. ابزارهای مختلفی وجود دارند که این مورد را به شما گزارش می کنند و می توانید از آن ها استفاده کنید. در کلمات کلیدی محلی به میزان سرچ اهمیت ندهید، زیرا نرخ تبدیل آن بسیار بالا است. پس از بدست آوردن لیست کلمات کلیدی آن را جستجو کنید و ببینید که چه محتوا و رقیبانی برای آن وجود دارد. سپس برای رسیدن سایت با این کلمات کلیدی به رتبه اول گوگل تلاش کنید.

  1. ایجاد پست روی گوگل

یکی دیگر از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل که ارزش بسیار زیادی دارد، Google Posts است. با استفاده از این ابزار که یک فرصت عالی برای کسب و کارهای محلی است، می توانید به تعامل و ایجاد ارتباط با مخاطبان خود بپردازید. این ابزار به شما این امکان را می دهد که پست های جذاب و کاربردی منتشر کنید و تا 7 روز به کاربران نمایش داده شود. بنابراین این فضا برای ارائه پیشنهاد، معرفی خود و در نهایت تبلیغات جایگاه بسیار مناسبی است و می توانید ویژگی های خود را به کاربران توضیح دهید. همچنین در این ابزار می توانید علاوه بر متن، تصویر هم درج کنید و حتی کال تو اکشن قرار دهید.

برای آن که بتوانید میزان ترافیک دریافتی از آن را اندازه گیری کنید، می توانید با کمک گوگل آنالیتیکس و پارامترهای UTM به راحتی این کار را انجام دهید. بهتر است برای نتیجه گرفتن از این مورد یک استراتژی مناسب برای خودتان داشته باشید! استراتژی ای که بتواند به انتشار محتوا در این محیط نظم بدهد و بهترین نتایج را از آن بگیرید. این ابزار می تواند به رشد سایت پزشکی شما در گوگل و بهبود سئو کمک بسیار زیادی کند.

  1. انتشار منظم محتوای سلامتی و ایمنی

یکی از مسائلی که سایت های پزشکی با آن روبرو هستند، جستجوی مسائل پزشکی توسط کاربران است. به خصوص زمانی که ویروس کرونا همه گیر شد، کاربران زیادی در مورد آن جستجو می کردند تا بتوانند از ابتلا به آن پیشگیری کنند. حتی کاربرانی که مبتلا شده بودند، جستجو می کردند تا راه های درمان آن را پیدا کنند. بنابراین یکی از بهترین راه هایی که می توانید سئوی سایت های پزشکی را بهبود ببخشید، تولید محتوای باکیفیت در زمینه سلامتی و ایمنی بدن است. البته گوگل محتوای این چنینی را مورد نظارت شدیدی قرار می دهد تا اطلاعات اشتباهی منتشر نکنید.

نظم در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید محتوای باکیفیت را به صورت منظم روی سایت خود قرار دهید، پس از مدتی می توانید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید. همچنین در بحث سئو محلی می توانید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید و در نهایت به رشد سایت خود کمک کنید. هر چقدر سایت شما رشد بیشتری داشته باشد، راحت تر می توانید درآمد خود را افزایش دهید و به اعتبار خود بیفزایید. به عنوان مثال افرادی که وارد سایت شما می شوند، اگر ببینند که خدمات شما متناسب با نیازهای آن ها است وقت رزرو می کنند تا آن ها را معاینه کنید.

  1. اهمیت ارائه اطلاعات درست

گوگل یک لیست به نام GBP دارد که اطلاعات را پس از سنجش و صحت در آن قرار می دهد. جالب است بدانید که حدود 62 درصد از افراد گفته اند که شماره تماس و آدرس کسب و کارها را از طریق این بخش بر می دارند. اگر شما هم نام پزشک یا کسب و کاری را جستجو کنید، در سمت راست یک باکس توسط خود گوگل نمایش داده می شود که اطلاعات موردنظر در آن قرار دارد. یکی از راه های سئو محلی سایت پزشکی این است که اطلاعات خود را به گوگل بدهید تا در این لیست قرار دهد. اطلاعات مهمی نظیر ساعت کاری، شماره تماس و آدرس ها در این بخش قرار می گیرند و ارزش زیادی برای جستجو کنندگان دارند.

گاهی اوقات اطلاعاتی که در این بخش قرار می گیرد به هر دلیل اشتباه است! این مسئله باعث می شود تا برای کاربارن نارضایتی پیش بیاید. مثلاً فرض کنید ساعت کاری شما از ساعت 9 صبح است و در این بخش ساعت کاری 8 درج شده باشد. در این صورت کاربر به دفتر یا مطب شما مراجعه می کند و با در بسته روبرو می شود. در چنین شرایطی معمولاً کاربر فیدبک منفی برای گوگل ارسال می کند و به مرور زمان امکان پاک شدن اطلاعات شما از این بخش وجود دارد.

  1. ایجاد لندینگ پیج های محلی

یکی دیگر از مسائلی که در سئو محلی سایت های پزشکی اهمیت زیادی دارد، ایجاد لندینگ پیج های محلی است. در این صفحات شما می توانید اطلاعات موردنیاز کاربران را درج کنید و در نهایت از آن ها بخواهید که روی کال تو اکشن کلیک کنند. کال تو اکشن می تواند دکمه ای باشد برای ورود کاربر به صفحه رزرو وقت دکتر. گاهی اوقات هم می تواند عضویت کاربر در خبرنامه پیامکی باشد که این مسائل به استراتژی سایت موردنظر بستگی دارد. بنابراین در سئوی سایت پزشکی ایجاد لندینگ پیج محلی اهمیت زیادی دارد و باید برای آن ارزش زیادی قائل شوید. البته شما می توانید کال تو اکشن خود را هم به فهرست GBP گوگل پیوند بزنید تا اعتبار آن نزد کاربران افزایش پیدا کند. همچنین می توانید از این صفحه به عنوان گام بعدی خود برای ارتباط با بیماران استفاده کنید و اطلاعات دقیقی درمورد کلمه کلیدی موردنظر پیدا کنید.

  1. لینک سازی در سایت های محلی

همان طور که گفتیم، در سئوی سایت پزشکی سئو محلی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند! چرا که افرادی که یک پزشک را جستجو می کنند، افراد بومی و در نزدیکی محل زندگی طبابت همان پزشک هستند. یکی از سوالاتی که برای سایت های پزشکی پیش می آید، این است که هنگام کال تو اکشن افراد را به صفحه فرود دعوت کنیم یا به صفحه اصلی سایت؟ در واقع یک سردرگمی برای چنین افرادی پیش می آید. در چنین شرایطی بهتر است کال تو اکشن خود را به فهرست GBP و صفحه فرود لیست کنید. کلمه کلیدی موردنظر خود را هم طوری انتخاب کنید که بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران است. چرا که قرار است در سئو محلی با کلمه کلیدی دلخواه رتبه بگیرید و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

در لینک سازی برای سئو محلی نام منطقه را هم وارد کنید! مثلاً کلمه کلیدی دندان پزشک مشهد نشان می دهد که فرد به دنبال یک دندان پزشک در شهر مشهد است. بنابراین می توانید کاربران را به صفحه فرود خود هدایت کنید و در آن اطلاعاتی در مورد کلمه کلیدی دندان پزشک مشهد بدهید. هر چقدر محتوای شما جذاب و بروزتر باشد، تعامل بیشتری از سمت کاربران دریافت می کنید.

  1. استفاده از تماس و پیام های GBP

کسب و کارهایی ک در فهرست GBP حضور دارند، می توانند اطلاعات تماس خود را در آن درج کنند تا کاربران به صورت مستقیم آن را از گوگل بردارند. در واقع هدف سئو سایت های پزشکی این است که افرادی را جذب کنند تا برای درمان بیماری خود وقت بگیرند. پس چه فرقی می کند که فرد وارد سایت شود یا این که شماره تماس شما را از خود گوگل که اعتبار بسیار بیشتری دارد، بردارد؟ بنابراین یکی از مسائلی که در سئو سایت های پزشکی اهمیت زیادی پیدا می کند، قرار گرفتن در لیست GBP است. شما می توانید تماس و پیام های خود را در این بخش قرار دهید تا کاربران با اعتماد بالا و به صورت مستقیم از طریق این بخش گوگل بردارد.

  1. نقد و بررسی محلی

یکی دیگر از موضوعاتی که در سئو سایت های پزشکی اهمیت زیادی دارد، نقد و بررسی است. یکی از مهم ترین اهدافی که باعث می شود تا کاربر نام یک دکتر را جستجو کند، این است که می خواهد ببیند آن دکتر واقعاً خوب است یا نه. اگر نقد و بررسی های صورت گرفته از سمت کاربران نشان دهد که آن دکتر خوب است، کاربر اعتماد می کند و برای درمان به سراغ همان دکتر می رود. حال اگر نقد و بررسی ها خوب نباشد، کاربر به دنبال پزشکی دیگری می گردد. جالب است بدانید که 98 درصد از مردم دنیا نقد و بررسی و نظرات افراد دیگر را به صورت آنلاین مشاهده می کنند.

در بخش GBP گوگل نظرات سایر کاربران هم قرار می گیرد و واقعی هم هستند. بنابراین باید ببینید که در این بخش چه نظراتی برای شما درج شده است. اگر نظرات مثبت است که خوب است اما اگر فیدبک های منفی دریافت کرده اید، بهتر است به دنبال راه چاره باشید. چرا که اگر کامنت منفی دریافت کرده باشید، کاربران به سختی به شما اعتماد می کنند و این موضوع برای سایت های پزشکی مشکل ساز خواهد شد.

  1. ایجاد لیست آدرس ها

کسب و کارهای پزشکی نسبت به سایر کسب و کارها متمایز هستند و گوگل حساسیت بیشتری برای آن ها به خرج می دهد. بنابراین گوگل به چنین کسب و کارهایی اجازه می دهد تا کسب و کارهای مختلفی در یک مکان یکسان درج کنند. بنابراین از نظر آدرس دهی این موضوع که کسب و کار شما با چند کسب و کار دیگر آدرس مشترک داشته باشد، از نظر گوگل ایرادی ندارد. زیرا ممکن است در یک ساختمان پزشکان باشید و در این صورت آدرس چند پزشک با هم یکسان می شود. بنابراین شما می توانید یک فهرست مستقل ایجاد کنید و اطلاعات خود را در آن قرار دهید.

البته شما می توانید بخش موردنظر خود را هم در آدرس قرار دهید! مثلاً می توانید آدرس بیمارستان را بدهید و در ادامه آن، آدرس مربوط به اتاق شخصی و دفتر کار خود را بدهید. همچنین شماره تماس اختصاصی درج کنید تا افراد بتوانند به شما در ارتباط باشند.

اگر یک سایت پزشکی دارید، حتماً می دانید که افراد زیادی به دنبال خدمات و اطلاعات شما هستند. در واقع افراد زیادی وجود دارند که برای دسترسی به دکتر نام آن ها را جستجو می کنند. بنابراین سئو محلی هم اهمیت زیادی دارد! چرا که دکتر در همان منطقه یا شهر خدمات ارائه می دهد و افراد ساکن شهرهای دورتر به دکتری که در شهر دیگر حضور دارد نیاز ندارند مگر آن که از آن متخصص در آن شهر یا شهرهای اطراف وجود نداشته باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *