با اعمال محدودیتهای جدید توییتر از سوی ایلان ماسک، کاربران این شبکه اجتماعی از سوی چندین پلتفرم محاصره شده اند؛ پلتفرمهایی که میخواهند از نارضایتی کاربران این اپلیکیشن نهایت استفاده را بکنند و خیل عظیم کاربران آن را به خود جلب کنند. در میان جدیترین رقبا، پنج اپلیکیشن وجود دارد که هرکدام جذابیتهای منحصر بفرد خود را دارند.

این طور که پیداست هر روز به فهرست رقبای توییتر اضافه میشود. اما در این میان 8 اپلیکیشن بیشتر از سایرین مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم.

Threads

در صدر این فهرست اپلیکیشن تِرِدز (Threads) از متا قرار دارد؛ تازه واردی که از موفقیت و پایگاه کاربری عظیم اینستاگرام استفاده میکند. Threads که پس از تصمیم بحث برانگیز اخیر توییتر راه اندازی شد، رویکرد میکروبلاگینگ توییتر را با اعمال تغییراتی در اینستاگرام تقلید میکند. این اپلیکیشن نوپا در اولین روز راه اندازی خود بیش از ۳۰ میلیون کاربر به دست آورد و به تهدیدی برای سلطه توییتر در این عرصه تبدیل شده است.

Mastodon

پلتفرم غیرمتمرکز ماستودون (Mastodon) که از سال ۲۰۱۶ در حال اجراست همچنان وضع موجود را چالش میکشد. مدل متن باز این اپلیکیشن امکان کنترل کاربر بر داده ها و حریم خصوصی را فراهم میکند و جایگزینی برای انحصار شبکه های اجتماعی اصلی ارائه میدهد. سال گذشته به دنبال به دست گرفتن کنترل توییتر توسط ایلان ماسک شاهد افزایش زیاد تعداد کاربران خود بود.

BlueSky

یکی دیگر از رقبای غیرمتمرکز توییتر، بلو اسکای (BlueSky) است که زاییده فکر جک دورسی بنیانگذار توییتر است. بلو اسکای که تنها از طریق دعوتنامه قابلیت ایجاد حساب کاربری دارد ۱.۲ میلیون کاربر بالقوه در لیست انتظار خود دارد که گواهی پتانسیل آن برای بر هم زدن چشم انداز شبکه های اجتماعی است. با اعمال محدودیت های جدید توییتر، این شبکه اجتماعی مورد هجوم کاربران قرار گرفت و کد دعوت آن در ایران به قیمت های میلیونی به فروش گذاشته شد.

Spill

اپلیکیشن اسپل (Spill) که توسط کارمندان سابق توییتر تاسیس شده نیز در این میان اوضاع را متزلزل کرده است. هدف این پلتفرم به جای تقلید از توییتر گسترش جوامع متنوع است. اما شباهت های آن به توییتر به سختی قابل چشم پوشی است. اگرچه Spill هم هنوز تنها از طریق دعوتنامه قابل دسترسی است، اما به یکی از دانلودشده ترین برنامه ها در اپ استور تبدیل شده است.

Truth Social

در نهایت تروث سوشال (Truth Social) محصول گروه رسانه و فناوری دونالد ترامپ را میتوان نام برد که خود را پایگاه آزادی بیان میداند. پس از اعمال محدودیت پست های روزانه در توییتر توسط ایلان ماسک، سرورهای Truth Social تحت تاثیر هجوم کاربرانی قرار گرفت که به دنبال تجربه فضایی بدون محدودیت در شبکه های اجتماعی بودند.

Post

یکی دیگر از اپلیکشین های جایگزین برای توییتر برنامه پست (Post) است که یک بستر اشتراک محتوا به روشی تقریباً مشابه توییتر است. این برنامه، سال گذشته در نسخه‌ بتا به عنوان جایگزین توییتر با تمرکز بر انتشار خبر راه اندازی شد، پست طراحی کاربر پسندی دارد که در آن افراد می‌توانند محتوا را به اشتراک گذاشته، بازپست کرده و مقالات خبری از تنور درآمده را مرور کنند. پس از این نظر می‌تواند جایگزین توییتر در سال 2023 برای بسیاری از کاربران شود.

Cohost

کوهاست یک پلتفرم بدون پشتوانه است، هیچ تبلیغاتی ندارد و مجموعه‌ای عالی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد – از ادغام کد سی‌اس‌اس CSS بگیرید تا پست‌هایی بدون محدودیت کاراکتر. با این‌حال، از آنجایی که کوهاست هنوز در مرحله بتاست، برخی از بخش‌های برنامه هنوز توسعه می‌یابند و کاربران برای شروع به یک کد دعوت نیاز دارند. در ظاهر، کوهاست و توییتر مشابه هستند و هر دو پلتفرم راهی برای به اشتراک گذاشتن افکار، بازارسال مطالب و به دست آوردن دنبال کننده (فالوور) در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما کوهاست برخلاف توییتر، که از یک الگوریتم شخصی‌ساز برای تبلیغ محتوای کاربرانش استفاده می‌کند، پست‌هایش را به صورت اولویت زمانی نمایش می‌دهد. این امر، برنامه را برای کاربرانی که به دنبال مشاهده عینی‌تر محتوا هستند، ایدئال‌تر می‌سازد. پس کوهاست را می‌توانیم یکی از بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر در نظر بگیریم!

Discord

رسالت اصلی دیسکورد (Discord) مهیا کردن بستری برای بازی‌دوستان بود، اما از آن زمان تا به حال، تبدیل به پلتفرم چند منظوره‌ای شده که کاربران می‌توانند با طیف گسترده‌ای از علایق مشترک به‌هم متصل شوند. برخلاف توییتر که یک شبکه عمومی واحد ارائه می‌دهد، دیسکورد با اجازه ایجاد اصطلاحاً سرورهایی در فضاهای عمومی و خصوصی به کاربران اجازه می‌دهد که باهم ارتباط برقرار کنند. در این سرورها، کاربران می‌توانند با سایر اعضا درباره موضوعات گوناگونی از جمله انیمه، ارز دیجیتال و البته بازی تماس بگیرند یا پیامک عمومی و خصوصی ارسال کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *