برنامه نقشه گوگل (Apple Maps) در ابتدا تنها به عنوان جوابی به نقشه گوگل درست شده بود اما به مرور به برنامه‌ای با کارایی بالا بدل شد و حالا خیلی از آن‌ها که گوشی‌های آیفون دارند، به جای استفاده از نقشه گوگل، از این ابزار استفاده می‌کنند. البته نقشه اپل قابلیت‌های متنوعی دارد که بعضی از آن‌ها از دید کاربران عادی پنهان مانده‌اند. لیست زیر، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نقشه اپل هستند که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌ها استفاده نمایید.

استفاده از نقشه اپل در مرورگر

اپلیکیشن نقشه گوگل تنها برای آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک در دسترس است، اما یک راه حل ساده برای استفاده از آن روی مرورگر وجود دارد. مرورگر DuckDuckGo از نقشه اپل به عنوان ابزار پیش فرض نقشه استفاده می‌کند و شما به راحتی با جستجو در نقشه این مرورگر، امکان استفاده از آن را بدون نیاز به دستگاه‌های ساخته اپل خواهید داشت.

تغییر آدرس خانه و محل کار

اضافه کردن آدرس‌های پیش‌فرض به شما کمک می‌کند، تا خیلی سریع مقاصد پر استفاده خود را انتخاب کنید. همچنین با استفاده از سیری نیز می‌توانید از فرمان‌های صوتی به این منظور بهره ببرید. برای مثال با عبارت Navigate Home مسیریابی به خانه را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید با رفتن به برنامه Contacts یا حتی استفاده از خود برنامه نقشه اپل، این آدرس‌ها را هر زمان که خواستید تغییر دهید.

ارسال موقعیت مکانی زنده

وقتی از شما می‌پرسند که “کجایی” یا “کی می‌رسی”، به راحتی با نقشه اپل، موقعیت مکانی زنده خود را ارسال کنید. حتی می‌توانید فاصله‌ تا رسیدن به مقصد را نیز ارسال نمایید تا زمان دقیق رسیدن شما به مکان مورد نظر نیز برای فرد مورد نظر نمایش داده شود. البته این گزینه برای مقاصد امنیتی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و اگر مسیری را تنها می‌روید، می‌توانید موقعیت مکانی زنده خود را برای یک نفر ارسال کنید تا در صورت بروز مشکل، او از این موضوع آگاه شود.

تغییر حالت رفت و آمد

شما در حال رانندگی همیشه از نقشه اپل استفاده نمی‌کنید، به همین دلیل، امکان تغییر حالت در نقشه گوگل بین راه رفتن، رانندگی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در آن در نظر گرفته شده است. همچنین شما می‌توانید حالت پیش فرض را نیز تغییر دهید تا در زمان اجرا در یکی از این حالت‌‌ها برنامه اجرا شود.

پیدا کردن ماشین پارک شده

اگر آیفون خود را به ماشینتان متصل کنید، با استفاده از امکانی که در اپلیکیشن نقشه اپل گنجانده شده، می‌توانید به صورت خود کار محل پارک ماشین خود را پیدا کنید. این گزینه با اسم Parked Car در نقشه اپل گنجانده شده است.

اجتناب از عوارضی‌ها و بزرگ‌راه‌ها

گزینه‌ای در نقشه اپل گنجانده شده که به وسیله‌ی آن می‌توانید از عوارضی‌ها اجتناب کنید. این گزینه را می‌توانید در مسیر Settings > Maps > Driving پیدا کرده و در آن‌جا گزینه‌های مخصوص خود را روشن کنید. البته در نظر داشته باشید که باید این عوارضی‌ها در نقشه قرار گرفته باشند که در مورد نقشه‌های بزرگ‌راه‌های کشورمان، نمی‌توان به صورت قطع در مورد این که همه‌ی موارد به روز باشند، اطمینان حاصل کرد.

اضافه کردن ایستگاه‌های مختلف در طول مسیر

اگر به برنامه‌ریزی برای سفر اعتقاد دارید و حتی می‌خواهید، توقف‌های خود را در یک مسیر از قبل مشخص کنید، این کار در نقشه اپل ممکن خواهد بود. البته برای این منظور باید از iOS نسخه 16 به بالا استفاده کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید برای حرکت مقصد خود را انتخاب کرده و سپس‌ ایستگاه‌های مختلفی را برای توقف در مسیر مشخص کنید. مسیر یابی برنامه بعد از هر توقف برای رسیدن به ایستگاه بعدی تغییر می‌کند.

نمایش قطب‌نما در هنگام مسیریابی

یکی دیگر از امکانات جالب نقشه اپل، نمایش قطب نما در هنگام مسیریابی است که به صورت پیش‌فرض در این برنامه فعال نیست و باید آن را در تنظیمات فعال نمایید. اگر دوست دارید در هنگام مسیر یابی، بدانید که در چه سمتی در حال رانندگی هستید، به مسیر Settings > Maps > Driving رفته و از آن گزینه‌ی Compass را روشن کنید.

پین کردن مکان‌های مختلف

پیدا کردن جاهای مشخص و معروف روی نقشه خیلی ساده است. کافی‌ست روی آن‌ بزنید تا حتی اطلاعاتی که از قبل برایش در نظر گرفته شده نیز نمایش داده شود. اما برای جاهای که از قبل مشخص نیستند چطور؟ خیلی ساده است. شما برای هر نقطه‌ای در نقشه می‌توانید یک پین بگذارید و آن را به اسم دلخواه خود ذخیره کنید و هر زمان که بخواهید، به مسیر مورد نظر دسترسی خواهید داشت.

پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی

هر جایی را که در نقشه اپل علامت گذاری کنید، طول و عرض جغرافیایی آن نیز در اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود. حتی شما می‌توانید با استفاده از طول و عرض جغرافیایی، مکان مورد نظر خود را پیدا نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *