ویندوز ۱۰ امکانات جالبی در زمره استفاده از اتصال وای‌فای به شما می‌دهد که ممکن است از آن بی‌خبر باشید. امکاناتی نظیر قطع اتصال خودکار یا ابزارهای نظارتی. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید تا با این ابزارهای ساده اما کارآمد آشنا شوید.

۱۰ ویژگی برتر و جدید در ویندوز۱۰

چگونه از ویژگی «Continue on PC» ویندوز ۱۰ استفاده کنیم؟

با ویژگی جدید «Power Throttling» در ویندوز ۱۰ آشنا شویدشب

۱- زمان‌بندی روشن شدن مجدد وای‌فای

احتمالا شما همیشه به وای‌فای خود نیاز ندارید و بخواهید آن را برای مدتی خاموش کنید. برای روشن کردن مجدد آن دیگر نیاز نیست به صورت دستی اقدام کرده و می‌توانید زمانی را برای روشن شدن مجدد آن در نظر بگیرید.

برای انجام این کار دکمه ویندوز و I را برای باز کردن تنظیمات فشار دهید. به Network & Internet > Wi-Fi بروید و تنظیمات وای‌فای را به سمت Off بکشید.

سپس یک فهرست کشویی با عنوان Turn WiFi back on ظاهر خواهد شد. این گزینه به صورت پیش‌فرض روی Manually تنظیم شده که شما می‌توانید روی ۱ساعت، ۴ساعت و یا یک روز تنظیم کنید. اگر از طریق تسکبار وای‌فای خود را غیرفعال کنید گزینه‌های مشابه این خواهید داشت.

چگونه از اتصال خودکار مک به شبکه وای‌فای جلوگیری کنیم؟

۲- بررسی سرعت شبکه

آداپتور شبکه قسمت کوچکی از سخت‌افزاری است که سیستم شما برای خط اتصال شبکه از آن استفاده می‌کند. یک راه ساده هم برای یافتن حداکثر میزان دریافت و ارسال آداپتور شبکه وجود دارد.

اول کلید ویندوز و X را فشار داده و روی Command Prompt کلیک کنید. سپس دستور زیر را کپی کنید و وارد کنید:
netsh wlan show interfaces

این دستور تمام آداپتورهای شبکه، در سیستم شما و جزئیات مربوطه به آن‌ها را فهرست‌وار به نمایش می‌گذارد. خط حجم دریافتی و حجم منتقل شده Mbps در سیستم را برای محدودیت شبکه بررسی کنید. به یاد داشته باشید این تنها مصرف سخت‌افزاری‌ست و با آنچه برای اینترنت پرداخت می‌کنید متفاوت است.

تنها کاری که باید انجام دهید راه‌اندازی برنامه است. روی Start کلیک کنید، و برای تکمیل آن، کمتر از نیم دقیقه صبر کنید. سپس سرعت دانلود و سرعت آپلود را مشاهده خواهید کرد.

۳- ایجاد نقطه اتصال تلفن همراه

اگر در سیستم خود اتصال اترنت دارید می‌توانید از آن برای نقطه اتصال به موبایل استفاده کنید. خیلی ساده اتصال اینترنت خود را به اشتراک گذاشته و اجازه دهید دستگاه‌های دیگر به وای‌فای متصل شوند.
برای شروع، کلید ویندوز + I را فشار دهید تا باز شود. به Network & Internet > Mobile hotspot بروید. در منوی کشویی اینجا اطمینان حاصل کنید که گزینه Share my internet connection from روی on تنظیم شده باشد در غیر این صورت کار نخواهد کرد.

نحوه تبدیل ویندوز کامپیوتر به نقطه‌ی اتصال وای‌فای

چگونه کامپیوتر تحت ویندوز را به یک هات‌اسپات وای‌فای تبدیل کنیم؟

سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار به شما یک نام شبکه و رمز ورود خواهد داد. این جزئیاتی است که دستگاه‌هایی که می‌خواهند به اینترنت شما متصل شوند به آن نیاز دارند. برای تغییر گزینه روی Edit کلیک کنید. اگر نمی‌خواهید دستگاه‌های دیگر به نقطه اتصال موبایل شما دسترسی داشته باشند، گزینه Turn on remotely را به سمت Off بکشید. ۸ دستگاه می‌توانند به طور هم‌زمان در حالت فعال بودن نقطه اتصال موبایل، به سیستم شما متصل شوند.

۴- اتصال وای‌فای را با استفاده از میانبرهای صفحه کلید تغییر دهید.

اگر می‌خواهید سریع وای‌فای را فعال و یا غیرفعال کنید، بهترین راه استفاده از میانبرهای صفحه کلید است. ممکن است صفحه کلید شما در حال حاضر به عنوان کلیدهای function (عملکرد) مخصوصا روی لپ‌تاپ عمل کند.
روی دسکتاپ راست کلیک کرده و به New > Shortcut بروید. سپس دستور زیر را وارد کنید:

netsh interface set interface name=”CHANGEME” admin=disabled

شما باید CHANGEME را به نام اتصال Wi-Fi خود تغییر دهید. اگر درباره این نمی‌دانید، روی آیکون وای‌فای در تسکبار کلیک کنید تا فهرست کلیه اتصالات موجود را نمایش دهید.

روی Next کلیک کنید. این یک میانبر برای غیرفعال کردن وای‌فای است بنابراین یک اسم مناسب برای آن انتخاب کنید. سپس روی Finish کلیک کنید.

همان فرایند غیرفعال کردن وای‌فای برای فعال کردن آن استفاده می‌شود اما به جای دستور بالا باید عبارت زیر را وارد کنید:

netsh interface set interface name=”CHANGEME” admin=enabled

باز هم، به یاد داشته باشید که CHANGEME را به اسم وای‌فای خود تغییر دهید. پس از اتمام کار هر دو کلید وظیفه مدیریت خاموش و روشن کردن وای‌فای را بر عهده خواهند داشت. روی هر میانبر کلیک راست کرده و روی Properties > Advanced… > Run as administrator > OK کلیک کنید.

وقتی در Properties هستید، روی میانبر کلیک کنید. هر ترکیبی از کلیدهای مورد نظر که می‌خواهید، برای فعال کردن این میانبر استفاده کنید و آن‌ها را فشار دهید. بعد از اتمام کار روی OK کلیک کنید.

۵- از یک اتصال متمرکز استفاده کنید.

شما می‌توانید نقطه اتصال خود را متمرکز کنید. این به شما کمک می‌کند که از بارگیری داده‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید جلوگیری شود. برای مثال این کار از بارگیری خودکار برروزرسانی‌ها و همگام‌سازی اطلاعات OneDrive جلوگیری می‌کند.

برای فعال‌سازی، کلید ویندوز + I را فشار دهید تا تنظیمات را باز کنید. به Network & Internet > WiFi > Manage known networks بروید. حالا، اتصال وای‌فای خود را از لیست انتخاب کرده و روی Properties کلیک کنید. در آخر گزینه Set as metered connection را به سمت On بکشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *