استفاده از لینوکس در سال‌های اخیر، خیلی با تجربه‌ای که 10 سال پیش با این سیستم عامل داشتید متفاوت خواهد بود. در آن‌ سال‌ها، این سیستم عامل محبوب به گونه‌ای بود که انگا در سال‌های 1990 گیر کرده است اما این روزها، اگر چه ممکن است برای نصب لینوکس نیاز به کمی اطلاعات تکنیکی داشته باشید، اما برای استفاده از آن، دیگر نیاز چندانی به کارهای پیچیده ندارید.

این تغییرات در نهایت باعث محبوبیت بیشتر لینوکس شده و حالا خیلی‌ها به سراغ آن رفته‌اند. اما تغییرات اصلی که باعث به وجود آمدن نسخه‌های جدید شده‌اند، کدام‌ها هستند؟

  1. به هم ریختگی کم‌تر برنامه‌ها

در سیستم‌ عامل‌های مدرن، طراحی اپلیکیشن‌ها به صورت کامل تغییر کرده است و این تغییرات به سیستم عامل لینوکس نیز رسیده. المنت‌های ظاهری متعددی مثل نوار ابزار، نوار عنوان، نوار منو … دیگر از مد افتاده و تنها صفحه را شلوغ می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های لینوکس دسکتاپ یعنی GNOME، تنها از یک نوار بالای برنامه استفاده کرده که شامل چند آیکون شامل گزینه‌ای برای باز کردن منو است و طراحی شکیل و مینیمالیستی را ارائه می‌دهد.

البته هنوز هستند نسخه‌هایی از لینوکس که همان ظاهر قدیمی را حفظ کرده‌اند. نسخه‌هایی مثل Cinnamon، MATE و XFCE در این دسته قرار می‌گیرند.

  1. برنامه‌ها انطباق‌پذیری بهتری پیدا کرده‌اند

در گذشته، برنامه‌هایی که روی PC اجرا می‌کردید، کاملا ایستا بودند. نمی‌توانستید بخش‌های مختلف آن را تغییر دهید یا در خیلی از موارد، امکان کوچک‌کردن پنجره‌ها را هم نداشتید، چون ممکن بود بعضی از بخش‌های برنامه پنهان شود.

اما حالا اوضاع فرق کرده و در لینوکس نیز مثل سیستم عامل مک یا ویندوز، برنامه‌ها از هر نظر انطباق‌پذیری بهتری داشته و به راحتی می‌توان آن‌ها را به شکل‌های مختلف تغییر داد. در این زمینه نسخه‌های مختلف لینوکس، عملکردهای متفاوتی داشته‌اند، اما نکته مهم این است که این تغییرات در لینوکس وجود دارند و کار را برای کاربران، بسیار راحت‌تر می‌کنند.

  1. ظاهر مدرن لینوکس

همانطور که گفتیم، اگر کمی به عقب برگردیم و مثلا به نسخه‌های GNOME 2 یا KDE 3 نگاه بندازیم، احساس خواهیم کرد که این سیستم عامل‌ها از دل سال‌های 1992 تا 1995 بیرون کشیده‌ شده‌اند! اما این روزها اوضاع خیلی فرق کرده و ظاهر لینوکس بسیار مدرن‌تر شده است. نه تنها این سیستم عامل رایگان، بلکه خیلی از برنامه‌های کد بازی که روی آن نصب می‌شوند نیز شرایط بهتری دارند.

GNOME از نظر بسیاری، شبیه به سیستم عامل مک ساخته شده و خب می‌توان المان‌های مشابهی در آن مشاهده کرد. حتی المان‌هایی از ویندوز نیز در GNOME یا بعضی دیگر از نسخه‌های لینوکس دیده می‌شود اما مهم این است که حالا شما ظاهری شسته رفته، مدرن و بسیار سبک از لینوکس را مشاهده می‌کنید که در بعضی از موارد، طراحی آن خیلی معقول‌تر از سیستم عامل‌های گران‌قیمت اپل و مایکروسافت است.

  1. پیدا کردن و نصب راحت‌تر نرم‌افزارها

اگر قبلا از لینوکس استفاده کرده‌اید، می‌دانید که پیدا کردن برنامه‌ی مناسب یک مصیبت واقعی بود. تنها آن‌هایی که واقعا از لینوکس سر در می‌آوردند، خیلی راحت امکان نصب برنامه‌یمورد نظر خود را داشتند. الان اما اوضاع فرق کرده است. دیگر نیازی به خط فرمان یا نصب چند چیز برای اجرای برنامه‌های مختلف را ندارید و اپلیکیشن‌هایی که به راحتی در آن برنامه‌های مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد، ارائه شده‌اند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در لینوکس، مسئله مدیریت پکیج‌ها بود که در واقع بستری برای نصب نرم‌افزارهای به حساب می‌آمد. حالا اما با برنامه‌های مختلف مثل چیزی که اپ استور دارد، این مشکل به صورت کامل برای لینوکس حل شده است.

  1. تجربه بهتر برای تازه‌کارها

اگر قبلا کاربر سیستم عامل ویندوز بودید و می‌خواستید از لینوکس استفاده کنید، باید چندین آموزش مختلف را نگاه می‌کردید، نکات متفاوت را رصد کره و در نهایت هم هنوز کار کردن با لینوکس برایتان سخت و وقت گیر به نظر می‌آمد. حالا شرایط به کلی فرق کرده است. Ubuntu از چند سال پیش ظاهر و محتوای سیستم عامل را به خوبی تغییر داده بود تا کاربران تازه کار نیز بتوانند از آن استقاده کنند.

GNOME حتی یک آموزش اولیه در سیستم عامل خود گنجانده تا در هر بخشی شما را کمک کند. elementary OS از نسخه‌های بسیار خوب و راحت لینوکس است و در واقع استفاده از اکثر نسخه‌ها، به اندازه‌ی کار با مک یا ویندوز راحت هستند.

  1. عملکرد بهتر در لایه‌های زیرین سیستمی

لینوکس از نظر تکنیکی تنها یک کرنل است که البته در نسخه‌های مختلف، لایه‌های متفاوتی امکان استفاده از سخت‌افزار را به شما می‌دهند. این اکوسیستم توسط هیچ کمپانی بزرگی اداره نشده و در واقع افرادی آن را توسعه می‌دهند و نرم‌افزارهای جدید ارائه می‌کنند.

اما این روند در سال‌های اخیر به شکل ویژه‌ای بهتر شده و در نسخه‌های جدید، عملکرد لینوکس در لایه‌های زیرین نیز خیلی بهتر شده است. حالا نسخه‌های لینوکس از سخت‌افزارهای مختلفی پشتیبانی کرده، نصب درایورها آسان‌تر شده‌اند، عملکرد سیستم بهتر شده شده و همه چیز در نهایت به یک تجربه بهتر منجر شده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *