برای همه ما پیش آمده است که هنگام ورود به صفحه یک سایت، از ما خواسته می شود که با کلیک روی یک لینک وارد صفحات دیگر شویم. به عنوان مثال، اگر سایتی محصولی برای فروش داشته باشد، در صفحات مختلف دکمه مربوط به خرید آن محصول را قرار می دهد که کاربران با کلیک روی آن دکمه، وارد صفحه خرید آن محصول می شوند. به این دکمه CTA گفته می شود که به نوعی کاربران را دعوت به انجام کاری می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل دکمه کال تو اکشن و کاربرد های آن برای کسب و کار ها بپردازیم. پس اگر می خواهید این دکمه را به صورت کامل بشناسید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

کال تو اکشن (CTA) چیست؟

دکمه CTA به دکمه ای در صفحات مختلف گفته می شود که کاربران را دعوت به انجام کاری می کند. CTA مخفف کلمه Call To Action است و در فارسی می توان آن را دکمه اقدام به عمل یا فراخوان ترجمه کرد. این دکمه در صفحات مختلف سایت، ایمیل، لندینگ پیج و… مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن نیاز به علم بازاریابی دیجیتال دارد. در واقع استفاده از این دکمه بدون دانش بازاریابی دیجیتال نمی تواند کاربران را ترغیب به انجام کاری کند و برای افزایش نرخ تبدیل آن باید تخصص خوبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. اگر هنوز هم متوجه نشده اید این دکمه چیست و در کجا استفاده می شود، در ادامه 3 مثال را برای شما بررسی می کنیم:

مثال اول) برای همه ما ایمیل هایی توسط کسب و کار های مختلف ارسال می شود که در آن محصولات، محتوای ارزشمند، هدایا و… را ارائه می کنند. اگر به این ایمیل ها دقت کرده باشید، معمولاً یک دکمه برای رفتن به صفحات دیگر قرار داده اند. به عنوان مثال اگر یک محتوا از سایت خود را به شما معرفی کرده باشند، دکمه ای در اختیار شما قرار داده اند که با کلیک روی آن، وارد صفحه همان محتوا می شوید.

مثال دوم) هنگامی که وارد سایت های محتوا محور می شوید، تصویری از محتوا به همراه متن کوتاهی به شما ارائه می شود. شما برای خواندن ادامه مطلب باید وارد صفحه مربوط به آن محتوا شوید که برای این کار، بر روی دکمه ای مثل ادامه مطلب کلیک می کنید. این دکمه شما را دعوت می کند که برای خواندن ادامه مطلب روی آن کلیک کنید و نوعی کال تو اکشن محسوب می شود.

مثال سوم) بسیاری از کسب و کارها به مناسبت های مختلف صفحات فرود مختلفی طراحی می کنند و در آن محصولات یا خدمات مهم خود را معرفی می کنند. سپس از شما می خواهند که برای سفارش این محصول یا خدمات کافی است بر روی دکمه سفارش کلیک کنید و آن را سفارش دهید. این دکمه نوعی CTA محسوب می شود که با استفاده درست از آن می توانید نرخ تبدیل خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

همه ما 3 مثال بالا را زیاد دیده ایم اما واقعاً این دکمه ها موثر هستند؟ در صورتی که اصول آن رعایت شود، پاسخ مثبت است! در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

نکاتی که برای طراحی صفحه فرود باید رعایت کنیم – بخش اول

استفاده از CTA چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟

کسب و کارها برای اهداف مختلفی فعالیت می کنند اما هدف اصلی جذب مشتریان و کسب درآمد است. در واقع اگر کسب و کاری درآمد خوبی نداشته باشد، نمی تواند تیم و خدمات خود را توسعه دهد. اگر یک کسب و کار نتواند خدمات و تیم خود را توسعه دهد، پس از مدتی از رقیبان عقب می ماند و سرنوشتی غیر از شکست نخواهد داشت. به همین دلیل است که هر کسب و کاری سعی می کند با استفاده از ترفند های مختلف، فروش خود را افزایش دهد. یکی از مهم ترین مواردی که روی افزایش فروش کسب و کار ها تاثیرگذار است، استفاده از دکمه CTA است. با استفاده از دکمه CTA شما به راحتی می توانید کاربران را به سفارش محصولات یا خدمات خود تشویق کنید. اما چگونه؟ در این بخش همراه ما باشید.

هر کسب و کاری دوست دارد که فروش بیشتری داشته باشد و گاهی اوقات، این کار با ارائه تخفیف امکان پذیر است. درست است که کسب و کار مورد نظر تخفیف ارائه می کند، اما تعداد بیشتری از مشتریان هم آن محصول یا خدمات را سفارش می دهند که در این صورت، درآمد نهایی کسب و کار بیشتر می شود. این در حالی است که آن کسب و کار اطلاعات مشتریان بیشتری را جمع آوری کرده است. معمولاً از صفحات فرود در جشنواره های تخفیفی استفاده می شود که یکی از بخش های اصلی آن ها، CTA هستند. کافی است محصول یا خدمات خود را معرفی کنید و با استفاده از یک دکمه CTA کاربران را دعوت به خرید کنید. البته تنها این مورد منجر به افزایش فروش شما نمی شود و دکمه اقدام به عمل انواع مختلفی دارد که در بخش بعدی به بررسی انواع آن ها می پردازیم.

انواع دکمه CTA کدام هستند؟

در بخش های قبلی چندین مثال را برای شما بررسی کردیم تا با دکمه اقدام به عمل آشنا شوید اما در حقیقت، تنها همین موارد نیستند که جزء CTA محسوب می شوند و تعداد زیادی از آن ها وجود دارند. در کسب و کارها معمولاً از همه آن ها استفاده می شود و برخی از آن ها، کاربرد بیشتری دارند. 8 مورد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

نوع اول) ادامه مطلب

یکی از مهم ترین دکمه های CTA که تقریباً در هر سایتی مورد استفاده قرار می گیرد، دکمه ادامه مطلب است. در هر سایتی این نوع دکمه فراخوان پیدا می شود؛ زیرا هیچ سایتی محتوای اصلی را در صفحه اول به کاربر نمایش نمی دهد! در این نوع دکمه CTA سایت ها خلاصه ای از محتوا را در صفحه اصلی به کاربران نمایش می دهند و از آن ها می خواهند برای خواندن ادامه محتوا وارد صفحه مربوط به آن محتوا شوند. معمولاً در هر سایتی این دکمه به چشم می خورد اما در سایت های محتوا محور این نوع دکمه فراخوان بیشتر دیده می شود.

نوع دوم) دعوت به اقدام (نظیر عضویت)

یکی دیگر از انواع دکمه های CTA که کاربرد زیادی در انواع سایت ها دارد، دکمه دعوت به اقدام است. در واقع با استفاده از این نوع دکمه از کاربران می خواهید کاری را برای شما انجام دهند. یکی از مهم ترین انواع دکمه های فراخوان که در اکثر سایت ها دیده می شود، دکمه عضویت در سایت یا ورود به آن است. در این نوع دکمه از کاربران می خواهید که در سایت شما عضو شوند. توجه داشته باشید که در این نوع دکمه فراخوان باید به شکلی طراحی خود را انجام دهید که توسط کاربران دیده شود. به عنوان مثال می توانید آن را در فهرست اصلی خود قرار دهید اما رنگ آن را با سایر آیتم های فهرست متمایز طراحی کنید.

نوع سوم) دکمه مربوط پر کردن فرم

یکی دیگر از پر کاربرد ترین دکمه های CTA که توسط سایت های زیادی استفاده می شود، دکمه مربوط به پر کردن فرم است. فرم ها یکی از عناصر بسیار کاربردی و پر استفاده در سایت هستند که نوعی راه ارتباطی بین شما و کاربران محسوب می شود. مثلاً در سایت های خدماتی اگر می خواهید به کاربران مشاوره دهید، می توانید بخشی از سایت را به عنوان دکمه فراخوان برای دریافت مشاوره قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دریافت مشاوره بر روی آن دکمه کلیک کنید. پس از کلیک، کاربران وارد آن صفحه می شوند و می توانند فرم مربوط به آن را پر کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *