در انجام هر کاری رعایت استانداردها از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. در صنعت وب نیز انجام کارهایی بر روی سایت نیازمند برخی استانداردها از دیدگاه موتورجستجو و دیدگاه کاربران است که باید آنها را به صورت کامل انجام دهید. در یکی از مقالات قبلی سایت به بررسی برخی از استانداردهای وب از دید کاربران پرداختیم که در این مقاله قصد داریم آن را تکمیل کنیم.

راحتی یافتن مطالب توسط کاربران سایت

محتوای هر سایت و مطالبی که بر روی سایت منتشر می‌شوند، مهم‌ترین بخش هر سایتی است که کاربران سایت شما بخاطر همین مطالب از سایت بازدید می‌کنند. از دیدگاه گوگل نیز محتوای سایت پادشاه سایت است که البته محتوا می‌تواند مطالب، خدمات و سرویس‌هایی که به کاربران خود ارائه می‌کنید باشد. یکی از استانداردهایی که کاربران از شما انتظار دارند تا برای آنها فراهم کنید، امکان دسترسی سریع و راحت به مطالب سایت است! یعنی اگر آنها بخواهند به مطلب خاصی از سایت دسترسی پیدا کنند، باید در سریع‌تر زمان ممکن بتوانند از آن بازدید کنند.

یکی از بخش‌های سایت که می‌تواند کمک زیادی به کاربران کند تا بتوانند مطالب سایت را بازدید کنند، بخش جستجوی داخلی سایت است. در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان فراهم شده است تا کاربران بتوانند با استفاده از موتور جستجوی داخلی سایت مطالب موردنیاز خود را پیدا کنند. سعی کنید بخش جستجوی سایت را در بخشی قرار دهید که کاربران به راحتی بتوانند آن را ببینند و در صورت نیاز بتوانند به دنبال محتوای موردنظر خود بگردند.

البته گاهی موتور جستجوی داخلی منابع زیادی از سرور شما را اشغال می‌کند که برخی کابران ترجیح می‌دهند به جای جستجوی داخلی، از جستجوی گوگل در سایت خود استفاده کنند؛ یعنی کاربر در سایت کلمات موردنظر خود را تایپ کند اما پس از آن به گوگل منتقل شود و نتایج سایت شما از طریق گوگل به آنها نمایش داده شود.

جلب توجه کاربران با ارائه خدمات گوناگون

تاکنون مقالاتی را راجع به رابط کاربری یا UI خدمت شما ارائه کرده‌ایم که باید در سایت خود استانداردهای آن را رعایت کنید. علاوه بر زیبایی یک سایت، باید اجزای سایت را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهید تا کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. از طرفی اگر سایت شما بخش‌های اضافی و غیرضروری دارد، سعی کنید آنها را از سایت خود حذف کنید! زیرا چنین بخش‌هایی نه تنها فایده‌ای برای کاربران شما ندارند، بلکه باعث سردرگمی بیشتر آنها می‌شوند.

همچنین سعی کنید با ارائه خدمات و سرویس‌های جذابی به صورت رایگان، نظر کاربران سایت خود را نیز جلب کنید. به طور مثال می‌توانید با طراحی بخش دریافت یک فایل به صورت رایگان، علاوه بر جلب توجه کاربران خود اقدام به دریافت ایمیل کاربران خود برای استفاده در ایمیل مارکتینگ سایت خود کنید. البته دقت کنید که ارسال ایمیل‌های مختلف با جنبه تبلیغاتی ممکن است برای آنها اسپم به حساب بیاید و بجای تاثیر مثبت، بازخوردهای منفی از سمت آنها دریافت کنید. سعی کنید در محتوای ایمیل‌های ارسالی تخفیف‌هایی را ارسال کنید تا هم برای شما مفید باشد هم برای کاربران شما منفعتی را به همراه داشته باشد.

از طرفی باید سعی کنید مطالب سایت شما با کیفیت زیادی ارائه شوند و بتواند نیاز کاربران را رفع کند. اینکار سبب می‌شود تا کاربران در دفعات بعدی اگر بین چند سایت که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند، سایت شما را انتخاب کنند.

کسب رتبه‌های اول در نتایج جستجوی گوگل

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، اهمیت کسب بازدید از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل است. شما نیز باید سعی کنید با استفاده از فاکتورهای سئو مطالب خود را به رتبه اول گوگل برسانید تا بتوانید علاوه بر جذب بازدید، اعتماد کاربران را نیز جلب کنید؛ دلیل این امر نیز اهمیت صفحه اول گوگل بودن است! زیرا حدود ۹۵درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را بازدید می‌کنند و شما نیز باید سعی کنید در لیست ده‌تایی اول گوگل قرار بگیرید. البته در صفحه اول نیز باید تلاش خود را بکار بگیرید تا لینک‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دهید که این مورد رابطه مستقیمی با رقبای شما در موضوع سایت مورد فعالیت دارد.

سازگاری سایت با مرورگرهای مختلف

یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد، سازگاری سایت با مرورگرهای مختلف است! کاربران سایت شما با چندین نوع مرورگر از سایت شما بازدید می‌کنند و شما نمی‌توانید تنها به آن دسته از کاربرانی که از یک نوع مرورگر نظیر مرورگر فایرفاکس یا مرورگر کروم استفاده می‌کنند بسنده کنید. باید سعی کنید سایت خود را برای تمامی مرورگرهایی که ممکن است تعدادی از کاربران (هر چند تعداد کمی از بازدیدکنندگان سایت شما را تشکیل دهند) با آن از سایت بازدید کنند، بهینه‌سازی و سازگار کنید. اگر کاربری وارد سایت شما شود و بداند که مرورگرش از سایت به طور کامل پشتیبانی می‌کند، مطمئنا در دفعات بعدی نیز انتخاب وی سایت شما خواهد بود که البته به محتوای سایت شما نیز بستگی دارد.

رعایت تایپوگرافی و فونت در سایت

سعی کنید در سایت خود از فونتی استفاده کنید که اکثر کاربران در سیستم خود آن را دارند؛ به طور مثال Tahoma گزینه خوبی است! البته اگر می‌خواهید از فونت دیگری استفاده کنید، با استفاده از CSS سعی کنید آن را در کدنویسی خود اعمال کنید تا برای تمامی کاربران نمایش داده شود. خوانایی فونتی که استفاده می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد و باید سعی کنید از فونت‌های استاندارد استفاده کنید؛ به طور مثال استفاده از فونت نستعلیق برای سایت کار درستی نیست.

نتیجه‌گیری: اگر می‌خواهید کاربران زیادی را به سایت خود جذب کنید، اولین و مهم‌ترین قدم رعایت استانداردهای است که از نظر کاربران اهمیت دارد. در این مقاله و مقاله قبلی به بررسی استانداردهای مهم پرداختیم که امیدواریم با رعایت آن بتوانید نظر کاربران خود را جلب کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو