استفاده از اینستاگرام به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران، مزیت‌های زیادی دارد. اگر مدیریت یک کسب‌‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش فروش و مخاطبان آن استفاده می‌کنید، اول باید بدانید که چگونه می‌توان در این شبکه فعالیت کرد. در مجموعه مقالات آموزش اینستاگرام قصد داریم به بررسی کامل اپلیکیشن اینستاگرام بپردازیم! با ما همراه باشید.

فعال‌سازی تگ خرید بر روی صفحات فروشگاهی

امروزه تقریبا بیشتر کسب و کار های بزرگ و کوچک بر روی اینستاگرام صفحه اختصاصی مربوط به خود را دارند. اما عده‌ای از کسب و کارها محصولات خود را در این شبکه اجتماعی به فروش می‌رسانند. اینستاگرام در جدیدترین بروزرسانی خود ویژگی‌ای منحصر به فرد برای این کسب و کارها فراهم کرده است. از این پس  کسب و کارها می توانند از این قابلیت استفاده کرده و نام و قیمت محصولات مورد نظر را به صورت تگ بر روی عکس ضمیمه کنند تا فالوورها بتوانند با کلیک بر روی آن به صفحه خرید محصول رفته و محصول مورد نظر را به راحتی خریداری کنند.

تلوزیون اینستاگرام را در پست خود به اشتراک بگذارید!

اینستاگرام IGTV را محلی می‌نامد برای ویدیوهایی که با گوشی‌ هوشمند گرفته شده‌اند. به دلیل این تمرکز، ویدیوهاییIGTV عمدتا عمودی هستند و مشاهده‌ی آنها به شما احساس مشاهده‌ی Playlist استوری‌های اینستاگرام را می‌دهد.  یکی دیگر از برتری‌های IGTV قابلیت ضبط ویدیو به مدت زمان یک ساعت است که در مقایسه با محدودیت زمانی یک دقیقه که در صفحه‌ی خوراک(feed) اینستاگرام می‌بینیم متفاوت است.

IGTV در ابتدا کار خود را به عنوان یک برنامه مستقل و برای ارائه محتوای ویدیویی طولانی زیر نظر اینستاگرام شروع کرد. در ایده اولیه IGTV باید مانند یک تلویزیون عمل می کرد شما برنامه‌های متفاوت را تماشا می‌کنید و از برنامه‌ای به برنامه‌ی دیگر می‌روید. اگر چه IGTV به عنوان یک برنامه مستقل شروع به کار کرد اما همان طور که گفتیم این برنامه زیر نظر اینستاگرام فعالیت می کرد. زمانی که شما محتوای ویدیویی بر روی IGTV خود انتشار می کردید فقط فالوورهای شما در اینستاگرام از آن مطلع می شدند و  می‌توانستند آن را تماشا کنند؛ که برای این کار باید حتما به IGTV شما می‌رفتند.آیا تا به حال ویدیوهایتان در IGTV بازدید پایینی داشت و از این موضوع ناراضی بودید؟ خب اینستاگرام صدای نارضایتی شما را شنیده و حال می توانید یک دقیقه از ویدیو طولانی مورد نظر را در پستی بر روی صفحه ی خود انتشار دهید. اینبار اینستاگرام با ارائه بروزرسانی جدیدی قابلیت نمایش IGTV را به صورت پست فراهم کرده نمایش IGTV در پست های شما می تواند قدمی در بروزرسانی فوق باعث می شود تا هم تعداد بازدیدکنندگان ویدیو های طولانی در IGTV بیشتر شود هم کاربرانی که کمتر علاقه به مشاهده محتوای ویدیویی طولانی داشتند کم کم به این برنامه علاقه مند شده و از آن به راحتی استفاده کنند.

چه IGTV در اینستاگرام ساخته شده باشد چه در برنامه‌ی مستقل خودش، کاربران تجربه‌ی یکسانی از تماشای ویدیو دارند. بیننده به طور مستقیم از طریق نواری که در پایین برنامه است یک ویدیو را راه‌اندازی می‌کند. شما می‌توانید از طریق نواری که در پایین صفحه است برای تماشای ویدیوهای افرادی که دنبال می‌کنید، ویدیو‌های مورد علاقه‌تان و فیلم‌هایی که هنوز تماشا نکرده‌اید استفاده و آنها را تماشا کنید. یک نوار جستجو نیز به شما اجازه می‌دهد تا به موضوعات خاص یا ویدیوی افراد نگاهی بیاندازید.

برنامه IGTV چه چیزی دارد که اینستاگرام آن را ندارد؟

تفاوت بین IGTV  اینستاگرام و برنامه مستقل آن عمدتا به اطلاعیه‌ها و تنظیمات آن برمی‌گردد. وقتی اولین بار IGTV را باز کنید، از شما در مورد دریافت اعلانات سوال می‌کند. اگر دریافت اعلانات (Notifications) را انتخاب کنید، اعلانات IGTV برای ویدیوهای جدید را از سازندگان دنبال خواهید کرد مانند اعلانات مربوط به ویدیوهای خودتان. اعلانات IGTV از اعلانات اینستاگرام به صورت تفکیک شده است. درحالی که تجربه تماشای ویدیو در هر دو یکسان است، آیکون‌ها در برنامه‌یIGTV متفاوت است. در نوار پایینی، در کنار بخش تنظیمات می‌توانید عکس پروفایل خود را قرار دهید. این جایی است که شما می‌توانید کانال خود را درست کنید. برای این کار کافی است که با زدن چند ضربه به صفحه‌ی گوشی مراحلی را طی کنید و ویدیوی خود را با دنبال‌کنندگان کنونی حساب کاربری اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. با ضربه روی عکس خود به کانال خودتان وارد می‌شوید، جایی که می‌توانید در آن ویدیو اضافه کنید، ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده را تماشا کنید و ببینید که چقدر دنبال‌کننده دارید؟

سیر پیشرفت باشد زیرا این کار به کاربران اجازه می دهد دقیقه ای از ویدیو طولانی شما را مشاهده کرده و در صورت علاقه مندی به مشاهده ادامه ویدیو به IGTV شما بروند و ادامه ویدیو را تماشا کنند. برای اضافه کردن ویدیو طولانی کافیست هنگام انتشار ویدیو در IGTV گزینه Post a Preview را فعال کنید در ادامه پس از آپلود ویدیو می توانید مشاهده کنید که ویدیو طولانی شما به عنوان یکی از پست ها بر روی صفحه شما قرار گرفته است و فالوور های شما می توانند ابتدا یک دقیقه از آن را مشاهده کنند و در ادامه در صورت علاقه مندی به دیدن ادامه محتوا ویدیویی بر Keep Watching کلیک کرده و به IGTV منتقل می شوند و می توانند ادامه ویدیو را مشاهده کنند.

استیکر پرسش و پاسخ ایجاد کنید!

اینستاگرام برای تعامل بهتر همیشه در حال ارائه بروزرسانی های مختلف است در گذشته قابلیت هایی مانند نظرسنجی را به استیکر‌های استوری اضافه کرد اما شما فقط می توانستید سوالی از فالوورهای خود بپرسید و تنها امکان انتخاب بین دو جواب از پیش تعیین شده وجود داشت حال قابلیت جذابی به این برنامه اضافه شده استیکر پرسش و پاسخ نام دارد. از این پس شما می‌توانید تمامی سوالات را با فالوورهای خود مطرح کنید و جواب های متفاوتی از آنان بگیرید، برای این کار کافیست این استیکر را به استوری خود اضافه کرده  به جای عبارت Ask a question سوال مورد نظر را بپرسید و در نهایت جواب های متنوعی از فالوور های خود دریافت کنید. حتی می‌توانید جواب های دریافت شده را نیز با دیگر فالوورها به اشتراک بگذارید تا آنان نیز از نقطه نظرات دیگران در مورد سوال شما آگاه شوند. علاوه بر امکان ایجاد نظرسنجی، گردانندگان پیچ‌ها می‌توانند با استفاده از استیکر پرسش و پاسخ با دنبال کنندگان صفحه در ارتباط باشند. در حقیقت این یک شیوه تعامل جدید میان افراد است که تصویر یا ویدیویی برای اشتراک‌گذاری ندارند.

البته همانند قابلیت نظرسنجی، پاسخ به سؤالات مطرح شده هم اختیاری است. استیکر پرسش و پاسخ همچنان با سوایپ کردن صفحه به سمت بالا در قسمت آپلود یا ثبت عکس یا ویدیو قابل دسترس است.  پس از انتخاب می‌توان سوال را تایپ کرد و رنگ متن یا باکس آن را هم تغییر داد. توجه داشته باشید که پاسخ دنبال کنندگان به سوال در همان بخش استوری قابل مشاهده است، با این حال مشاهده شده که در برخی مواقع پاسخ‌ها به صورت دایرکت دریافت می‌شود؛ احتمالا این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.  فرد همچنین می‌تواند بررسی کند که چه کسانی به سؤالات وی پاسخ داده‌اند و این پاسخ‌ها برای ملاحظه عموم قابل رؤیت خواهد بود. نکته قابل توجه آن‌که نام کاربری افرادی که به سوال پاسخ داده‌اند صرفاً برای فرد ارسال کننده استوری قابل مشاهده است. استیکر پرسش و پاسخ اینستاگرام از امروز برای کاربران سیستم عامل اندروید و سیستم عامل iOS قابل دسترس خواهد بود.

اگر به عنوان یک کاربر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، باید نحوه استفاده درست و کامل از آن را بدانید. اینستاگرام صدها ترفند و ابزار مختلف در اختیار شما قرار داده است که برای استفاده از آن‌ها باید آموزش کامل آن را بدانید. در این مقاله به بررسی بخشی از آن‌ها پرداختیم و در مقالات بعدی ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *