اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، حتماً با تبلیغات اینترنتی آشنا هستید یا حداقل نام آن را شنیده اید. از تبلیغات اینترنتی می توان به عنوان ابزاری یاد کرد که فروش هر کسب و کاری را در کوتاه ترین زمان ممکن تا چند صد برابر افزایش می دهد. تبلیغات اینترنتی راه های مختلفی دارد؛ در چند مقاله قصد داریم به بررسی کامل تبلیغات اینترنتی و بررسی هر یک از آن ها بپردازیم.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

اصولا هر جایی که دیده می‌ شود، یک جای مناسب برای تبلیغ است. این دیدگاه بازاریابان و بنگاه‌های تبلیغاتی است. کجا افراد هستند؟ کجا وقت می‌گذرانند؟ همان‌جا را هدف قرار می‌دهند و تبلیغات را چون جریان آبی وارد آن می‌کنند. در ابتدای شکل گیری اینترنت تبلیغات در آن ممنوع بود و خیلی طول کشید تا چیزی که ما الان به عنوان تبلیغات می شناسیم در آن انجام شود. در سال‌های بعد به‌ سرعت کارشناسان مختلفی فضای اینترنت و سایت‌های اینترنتی را مورد بررسی قرار دادند. ابزارهای تحلیل به بازار آمده‌اند. مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی مطرح شد و دو سه سال بعد از انتشار اولین تبلیغ، تبلیغات اینترنتی به یک تکامل اولیه رسید. همانند روند تکامل هر چیزی، تبلیغات هم در اینترنت هر سال هدفمندتر شدند و در نهایت به امروز ما رسیدند. امروزه رسانه‌ های اجتماعی می‌توانند بر اساس سلایق شما تبلیغ نشان دهند. می‌ دانند شما چه جنسیتی دارید. چه سنی دارید. به چه موضوعاتی علاقه دارید. کجا زندگی می‌کنید. این همه اطلاعات باعث شده، تبلیغ نمایش داده شده برای شما بیشترین تاثیرگذاری را برای صاحب تبلیغ داشته باشد.

عنوان تبلیغات انبوه را احتمالا شنیدید! تبلیغاتی که همین امروز هم شاهد آن ها هستیم. هم در سطح وب و هم ایمیل و پیامک! تبلیغ انبوه یعنی ما پیام و محتوای تبلیغمون را به گوش آدم‌ های زیادی برسانیم. برای صاحب آن تبلیغ هدف این جا این است که بیشتر تبلیغش دیده شود. روی تعداد و روی حجم بالا مخاطبینش تمرکز دارد تا این که بخواهد تبلیغ یک گروه خاصی از آدم‌ ها نشان دهد. وقتی که برای اولین بار در سایت‌ های اینترنتی جایگاه‌ های تبلیغات معرفی شدند و دیگر کسب و کارها می‌توانستند آن ها را رزروکنند، تبلیغات به همین شکلی بود که گفتیم. یعنی تبلیغ به شکل گسترده ‌ای برای انبوهی از مخاطبین منتشر می شد و آن ها تبلیغ را مشاهده می کردند. از آن جایی که بازدید تبلیغ خیلی اهمیت داشت، کسب و کارهایی که می‌خواستند تبلیغ کنند به سراغ سایت‌ های پر بازدید می رفتند. به صورت کلی هم سایت‌ هایی که جز سایت‌های پربازدید هستند که موضوعات عمومی دارند و درباره‌ی خیلی از موضوعات محتوا تولید می‌کنند. پس مخاطب هدف مشخصی را نمی شود برای آن ها تصور کرد.

تبلیغات از این حالت که فقط بازدید و دیده شدن مهم باشد، کم کم به سمت این رفت که مخاطبین و کاربرهای هدف را جذب کند؛ یعنی هدفمند شد! پلتفرم ‌های تبلیغات آنلاین در ابتدا کمک زیادی به این روند کردند و باعث شدند کمپین‌ های تبلیغاتی هدفمند تر اجرا شوند! مثلا باعث شدن تبلیغات فقط در یک سری سایت ‌های مرتبط با موضوع تبلیغ نمایش داده شود یا فقط برای کاربرای موبایل تبلیغ نمایش داده شود. ولی وقتی رسانه‌ های اجتماعی و مشخصا فیسبوک وارد حوزه‌ی تبلیغات شدند، هدفمندی خیلی بیشتر شد. به طوری که از آن حالت تبلیغات انبوه به جایی رسیدیم که صاحب تبلیغ می توانست مشخص کند که تبلیغش مثلا فقط برای مرد های ۲۰ تا ۲۵ ساله‌ی یه منطقه‌ی خاص که یک شخصیت خاص را دنبال می‌کنند، نمایش داده شود! بنابراین تبلیغات به هدفمندی خوبی رسید.

  • انجمنهای پرشین تولز، یکی از محبوب ترین انجمنهای فارسی زبان است که روزانه تعداد زیادی از وب مسترهای ایرانی و فعالان وب فارسی به آن سر می زنند.طیف خاص مراجعه کنندگان به انجمنها، فرصت مناسبی برای تبلیغات و معرفی کالاها و خدمات شرکتهای مختلف به کاربران است.

انواع تبلیغات اینترنتی کدام هستند؟

در فضای آنلاین، چه در بستر سایت اینترنتی و چه در بستر اپلیکیشن‌های موبایل، مدل‌های مختلفی از تبلیغ را شاهد هستیم. تبلیغات دقیقا مانند مایعی می‌مانند که در هر ظرفی شکل خود ظرف را می‌گیرد! در هر یک از روش هایی که در ادامه آن‌ ها را بررسی می‌کنیم. با هر شکل و مدلی شاهد تبلیغ هستیم. در این مقاله کاری به خود تبلیغات و تبلیغ‌دهنده‌ ها نداریم و صرفا در مورد انواع فرم تبلیغ و تنوع حالت‌ های آن صحبت می‌کنیم.

یک) تبلیغات متنی

تبلیغات متنی نوعی از تبلیغات کلیکی است که در عین سادگی ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد و جذابی دارد. اگر بتوانید درست از ظرفیت این نوع تبلیغات استفاده کنید می‌ توانید خروجی خوبی بگیرید. اگر یک بار دیگر به سایت ‌های مختلفی که در طول روز سر می ‌زنید دقت کنید، حتما در جاهای مختلفی چون ساید بار یا بین متن پست‌ ها می ‌توانید تعدادی تبلیغ متنی را ببینید که به‌شکلی ساده شما را به سمت صفحه فرود مورد نظر هدایت می‌ کنند. این نوع تبلیغات در واقع جزیی از تبلیغات کلیکی به‌شمار می‌ رود که کاربران با کلیک روی لینک مورد نظر وارد صفحه مشخصی می ‌شوند. در واقع اینجا موضوع بک ‌لینک مطرح نیست و حتی تبلیغات متنی ارتباطی به ریپورتاژ آگهی ندارد. از سوی دیگر چون تنها با متن سر و کار دارید و فضای شما برای تبلیغات کم است، باید بتوانید در چند کلمه و نهایتا یک جمله جذاب مخاطب را مجاب کنید روی لینک موردنظر شما کلیک کند. تبلیغات متنی ویژگی های منحصر به فردی دارند. مثلا هر چه لینک هایی که شما به تبلیغات متنی خود می دهید دارای رنک های بالاتری در نتایج گوگل باشند بدون شک میزان کلیک های دریافتی شما نیز بیشتر خواهد بود و این باعث می وشد که گوگل امتیاز بهتری را به وب سایت شما بدهد.

سایت‌ های پرمخاطب زیادی هستند که منبع درآمدشان از تبلیغات است و به شما اجازه می‌ دهند به صورت مستقیم یا با استفاده از واسطه‌ های تبلیغاتی، آگهی خود را روی این سایت‌ ها منتشر کنید. تبلیغاتی که روی این‌ گونه سایت‌ ها منتشر می‌شود می ‌تواند شامل تبلیغات بنری، ریپورتاژ آگهی، تبلیغات تصویری، همکاری در فروش و… باشد. یکی از انواع تبلیغات ساده و کم‌ هزینه که در واقعی به عنوان زیر مجموعه ‌ای از تبلیغات کلیکی شناخته می‌ شود تبلیغات متنی است. تبلیغات متنی در واقع همان متن‌های ساده‌ای است که در سایدبار، بین محتوای هر پست، انتهای پست ‌ها یا دیگر بخش ‌های تبلیغاتی یک سایت به چشم می‌خورد. پشت این متن‌ها یک لینک به صفحه مورد نظر تبلیغ ‌دهنده در نظر گرفته شده است تا نه‌ تنها با استفاده از کلیک ‌های دریافتی میزان بازدید سایت و صفحه مورد نظر بالاتر برود، بلکه مخاطبان مستقیما بتوانند به محصول یا خدمت سایت دسترسی داشته باشند. تبلیغات متنی عملکردی مشابه تبلیغات بنری دارد، با این تفاوت مهم که جذابیت ‌های بصری و دیداری تبلیغات بنری را ندارد. در تبلیغات بنری می ‌توانید از تصاویر و طرح‌ های مختلف حتی به صورت متحرک استفاده کنید که بیشتر نظر مخاطب را جلب می‌ کند، اما تبلیغات متنی صرفا با متون ساده سر و کار دارد.

مزایای تبلیغات متنی برای کسب و کارها: شاید با توجه به توضیحات بالا تصور کنید استفاده از تبلیغات متنی ساده مزایای زیادی برای کسب و کار ها ندارد و این نوع تبلیغات نمی ‌تواند خیلی در جذب مخاطبان موثر باشد. اما در واقع این ‌گونه نیست و تبلیغات متنی ویژگی ‌ها و مزایای منحصر به‌ فردی دارد که اگر بتوانید به درستی از ظرفیت ‌های آن استفاده کنید، شاهد نتایج خوبی خواهید بود. در ادامه مهم ترین مزایای تبلیغات متنی را برای کسب و کار ها می ‌بینید:

  • ارزان و موثر: شاید تبلیغات بنری جذابیت بصری بیشتری داشته باشد و تصور کنید بازخورد بهتری از آن می ‌گیرید، اما تبلیغات متنی هزینه تولید و اجرای بسیار کمی دارد و به همین دلیل‌ نه ‌تنها می ‌توانید بارها و بارها آن را تکرار کنید تا همیشه در ذهن مخاطب باشید، بلکه می‌ توانید آن را به شکل‌ های مختلف در قسمت‌ های متفاوتی از سایت پیاده‌ سازی کنید.
  • افزایش بازدید و بهبود سئو: باتوجه به توضیحات بالا اگر بتوانید متن جذابی بنویسید و تبلیغات متنی خود را در سایت ‌های بزرگ و پر بازدید منتشر کنید، بی ‌شک کاربران زیادی به سمت صفحه فرود یا سایت شما سرازیر می‌شوند. این موضوع روی بازدید و بهبود سئوی سایت تاثیر بسیار زیادی دارد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *