کمپانی متا یا همان فیسبوک سابق، ابزارهایی برای تولیدکنندگان محتوا دارد که به وسیله‌ی آن به ارزیابی شبکه‌های اجتماعی خود بپردازند و در سال اخیر، یک سری امکانات مثل فروش بر روی اینستاگرام یا چیزهایی از این دست را نیز برای کاربران ساخته تا بتوانند از طریق اکانت‌های خود درآمدزایی داشته باشند.

اما متا در روزهای اخیر یک سری گزینه‌های جدید در برنامه‌های مدیریتی خود برای کسب درآمد در نظر گرفته که شامل متاورس، Web3 و چیزهایی از این دست می‌شود. به این ترتیب، جدا از سود کاربران از چنین ابزارهایی، خود متا نیز مطمئن می‌شود که کاربران مهمی که در عرصه متاورس، ارز‌های دیجیتال و NFT فعالیت می‌کنند، کارهای خود را روی شبکه‌های اجتماعی متعلق به متا، منتشر خواهند کرد.

در حال حاضر متا در حال آزمایش یک Creator Marketplace جدید روی اینستاگرام است، جایی که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در این زمینه همکاری‌هایی را داشته باشند. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، Creator Marketplace جدید، تولید کنندگان محتوا، نوع پست‌هایی که منتشر می‌کنند را مشخص می‌کنند که به این ترتیب کمپانی‌ها می‌توانند، برندهای مد نظر خود را خیلی راحت‌تر از خیل عظیم اکانت‌های موجود در اینستاگرام پیدا کنند.

همچنین بخش Brand Collabs Manager‌ در این بخش به وجود آمده که شبیه به حالت همکاری سابق کار می‌کند اما خصوصیات آن بیشتر به فضای اینستاگرام شبیه شده و حالا تولیدکنندگان ویدیو IG خیلی راحت‌تر می‌توانند با هم همکاری کرده و از فرصت‌های به وجود آمده بهره ببرند.

همچنین متا در حال گسترش برنامه Reels Play Bonus است تا تولیدکنندگان را به سمت انتشار پست‌های ریلز روی اینستاگرام هم سوق دهد. همچنین به زودی قرار است قابلیت انتشار ریلزهای اینستاگرام به صورت کراس پلت‌فرم بر روی فیسبوک نیز مهیا شود.

متا Reels Play Bonus را سپتامبر سال پیش عرضه کرده بود و به این ترتیب، ریلزها با توجه به شرایط موجود، بهتر و بیشتر بازدید می‌خورد و به این ترتیب، تولیدکنندگان محتوا نیز بیشتر برای ساخت ریلز تشویق می‌شدند. همین امر باعث شده تا ریلز اینستاگرام، سریع‌ترین رشد در میان شکل‌های مختلف محتوا را داشته باشد. این امر باعث شده تا عقب افتادگی اینستاگرام تا حدی جبران شود و بتواند فاصله‌ی خود را از تیک تاک و ویدیوهای کوتاه یوتیوب را حفظ کند.

همچنین متا در حال توسعه برنامه‌ی Facebook Stars است تا تولیدکنندگان بیشتری بتوانند از طریق ریلز، لایو و ویدیوهای VOD کسب درآمد کنند. این شیوه برای تولیدکنندگان تایید شده است و به وسیله‌ی این امکان، کاربران می‌توانند، تولیدکنندگان محتوا با پرداخت مبلغی، پشتیبانی کنند. قبل از این روند کسب تایید خیلی طولانی بود اما قرار است روند کار ساده‌تر شود.

اما یکی از بخش‌های جذابی که خیلی‌ها منتظر آن بودند، مربوط به بازار NFT است و با توجه به سرمایه گذاری متا در متاورس، این مهم حتما باید در اینستاگرام صورت می‌گرفت. بعد از این که نسخه‌های آزمایشی نمایش دهنده NFT در مِی گذشته روی اینستاگرام انجام شد، حالا با حل مشکلات رایج، قرار است این برنامه نیز گسترش پیدا کند، به فیسبوک آورده شود و سپس به صورت گسترده در دست عموم قرار بگیرد. البته در مرحله اول تنها بخشی از مردم آمریکا به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.

هنوز درباره آمار NFT و خوبی‌ها و بدی‌هایش، حرف بسیار است اما باید قبول کرد که این بازار به سرعت درحال رشد است و خیلی از هنرمندان به سمت آن رفته‌اند. با ابزارهایی که برای نمایش یا حتی فروش NFT در اینستاگرام و فیسبوک به وجود خواهد آمد، شاهد رشد بیشتر NFT خواهیم بود. همچنین متا اعلام کرده که تا سال 2024 هیچ سهمی از فروش کارها دریافت نخواهد کرد و 100 درصد درآمد آن‌ها به تولیدکنندگان بر خواهد گشت.

با توجه به این که متا احتیاج دارد که تولیدکنندگان محتوا، نیروی محرکه متاورس باشند، باید امکاناتی نظیر این‌ها را در برنامه‌های خود بگنجاند چون می‌داند اگر حالا آن‌ها را از دست بدهد، ممکن است هیچ‌گاه نتواند دوباره آن‌ها را دور خود جمع کند. تا برنامه‌های زیادی برای متاورس دارد که از جمله آن‌ها، تامین مالی Horizon Worlds، سرمایه گذاری بر روی بخش‌های سخت‌افزاری و همچنین برنامه‌های گسترده برای شبکه‌های اجتماعی خود است. به نظر می‌رسد، هیچ کدام از کمپانی‌های بزرگ، تا این حد به آینده متاورس امیدوار نباشند اما با توجه به نفوذ متا، باید دید که این موضوع چطور پیش خواهد رفت و آیا باز هم مارک زاکربرگ روی برگی برنده شرط بسته است یا خیر … .

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *