در طراحی سایت عوامل متعددی وجود دارند که تاثیر زیادی بر روی مخاطبان سایت خواهند داشت. اولین موردی که باید به آن توجه کنید، مسئله UI یا رابط کاربری است که رابطه مستقیمی با جلب توجه کاربران دارد. در UI شاخه‌های متعددی قرار دارند که هریک از آنها اهمیت ویژه‌ای دارند. در این مقاله به یکی از شاخه‌های بسیار مهم UI که روان‌شناسی رنگ‌ها و استفاده از آن در طراحی سایت است، خواهیم پرداخت.

اهمیت روان‌شناسی رنگ و استفاده از آن در طراحی وبسایت

اگر بخواهیم مسئله استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی سایت را به روابط و تاثیرگذاری انسان‌ها از یکدیگر تشبیه کنیم، باید بگوییم چندان هم بی‌ربط نبوده است! در روابط روزمره خود اگر دقت کنید، انسان‌ها رفتارهای مختلفی را برای جلب توجه مخاطبان خود نشان می‌دهند. لبخند زدن، اخم کردن، خندیدن و… همگی جزء رفتارهایی هستند که انسان‌ها از خود برای نشان دادن احساس زمان حال خود نشان می‌دهند که اینکار می‌تواند توجه طرف مقابل را جلب کند و یا حتی نتیجه عکس دهد.

در طراحی وب‌سایت نیز رنگ‌ها چنین تاثیری بر  روی مخاطبان سایت خواهند گذاشت و اگر با آن آشنا نباشید ممکن است نتوانید رضایت کاربران سایت خود را جلب کنید. رنگ‌هایی که در سایت استفاده می‌شود، تاثیر مستقیم بر روی احساسات یک فرد خواهد داشت؛ این امر در حالی است که حتی ممکن است فرد موردنظر با مسئله روان‌شناسی رنگ‌ها آشنایی نداشته باشد ولی از آن تاثیر می‌پذیرد.

طراحی یک سایت با هدف ارائه محصول، خدمات یا سایر موارد است که در هرحال ممکن است هدف نهایی افزایش فروش و درآمد سایت باشد. بنابراین باید هویت سایت خود را در مقابل کاربران خوب نمایش دهید تا بتوانید علاوه بر جلب رضایت آنها، به افزایش درآمد و فروش سایت خود نیز کمک کنید. حتما به این امر که غیر از زبان انسان، رفتارها و عناصری که استفاده می‌‌شوند نیز تاثیر زیادی بر احساسات فرد مقابل خواهند گذاشت؛ به طور مثال غیر از رفتار شما، لباس پوشیدن شما نیز نشان‌گر شخصیت شما است و باید به آن توجه زیادی داشته باشد.

در طراحی سایت نیز انتخاب رنگ‌های مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد و ترکیب رنگ‌های مختلف می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مخاطبان سایت بگذارد. البته انتخاب رنگ‌بندی یک سایت به فرهنگ آن کشور نیز بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

استفاده از رنگ‌ها متناسب با فرهنگ اجتماع

در کشور عزیزمان ایران، رنگ سفید به معنای شاد بودن است و در جشن‌های شادی نیز از چنین رنگی استفاده می‌شود؛ حال اگر بخواهید در سایت خود از دو رنگ سفید و سبز باهم استفاده کنید، علاوه بر اینکه حس خوبی در مخاطبان خود ایجاد می‌کنید، دست به انتخاب یک ترکیب رنگ بسیار زیبا و مناسب زده‌اید! حال فرض کنید در کشوری مانند ژاپن بخواهید از چنین ترکیب رنگی استفاده کنید؛ در کشور ژاپن رنگ سفید به معنای مرگ و رنگ سبز آن به معنای خیانت است. حال اگر در ایران چنین رنگی حس خوبی به کاربران بدهد، همین رنگ در سایت‌های ژاپنی ممکن است بازخورد منفی از سمت کاربران دریافت کند. بنابراین استفاده از رنگ‌بندی سایت‌ها باید بر اساس فرهنگ هر کشوری صورت بگیرد و به همین دلیل است که شاید طراحی سایت برای فردی که از کشور دیگر و با فرهنگ متفاوت از شما است بسیار سخت است.

  • در روانشناسی رنگ‌ها استفاده از رنگ قرمز سبب افزایش فشار و ضربان قلب می‌شود و ممکن است بر روی سریع‌تر کار کردن افراد تاثیر زیادی داشته باشد. اگرچه متخصصان این حوزه افزایش درصد اشتباه توسط افرادی که در محیط قرمز کار می‌کنند را بیشتر از سایر افراد می‌دانند.

همچنین باید توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ‌های سایت نباید اشتباهاتی نظیر تناقض رنگ‌ها را مرتکب شوید! به طور مثال سایت‌هایی وجود دارند که در آن از آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ به صورت همزمان استفاده می‌کنند که اشتباه بسیار بزرگی است و نوعی تناقض احساسی در مخاطب به وجود می‌آورد؛ این موارد سبب می‌شود تا کاربر شما نتواند با سایت شما ارتباط احساسی خوبی برقرار کند و سبب نارضایتی احساسی کاربران از سایت می‌شود.

استفاده از برخی رنگ‌ها به عنوان رنگ اصلی یا فرعی بسیار مناسب است؛ به طور مثال در سایت‌های مختلفی دیده می‌شود که از رنگ آبی کم‌رنگ به عنوان سایه یا حتی به عنوان رنگ اصلی در بخشی از عناصر مورد استفاده در وب حس آرامش بسیار خوبی را در کاربر ایجاد می‌کند.

تجزیه و تحلیل رنگ زرد نیز توسط چشم بسیار سخت است، اگرچه رنگ زرد رنگی سرشار از تمرکز است اما استفاده از آن بدلیل سنگین بودن تجزیه آن برای چشم ممکن است مناسب نباشد. خوشبختانه در دنیای وب نیز کمتر این رنگ به چشم می‌خورد و در صورت استفاده از رنگ زرد پخته استفاده می‌کنند که مناسب‌تر است.

رنگ‌ها سرد و گرم نیز یک نوع دسته‌بندی در روانشناسی رنگ‌ها است؛ رنگ‌های گرم به رنگ‌هایی گفته می‌شود گرایش به تکاپو و هیجان دارند و سبب افزایش حس هیجان و EQ کاربران می‌شود. از طرفی رنگ‌های سرد به رنگ‌هایی گفته می‌شود آرامش‌بخش هستند و محبوبیت بیشتری نسبت به رنگ‌های گرم دارند. در طراحی سایت خود سعی کنید رنگ‌های سرد نظیر آبی، سبز، صورتی و… را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و رنگ‌هایی نظیر قرمز، زرد، قهوه‌ای و… را به عنوان رنگ فرعی مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا علاوه بر محبوبیت رنگ‌های سرد در میان کاربران، حس بسیار خوبی را در مخاطبان شما ایجاد خواهد کرد.

نتیجه‌گیری: استفاده از رنگ‌های مختلف باید با شناخت کامل از واکنش افراد به آن رنگ‌ها باشد! در طراحی سایت امر روانشناسی رنگ تاثیر بسیار خوبی بر روی کاربران شما در صورت استفاده صحیح از آن خواهد گذاشت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

5 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *