کسب ‌و کار آنلاین دارید و به فکر طراحی یک اپلیکیشن برای سایت خود هستید؟ در حال حاضر میلیون ها اپلیکیشن موبایل وجود دارد و این یعنی، هزاران رقیب برای اپلیکیشن شما. با این وجود چه لزومی دارد که یک اپلیکیشن برای سایت خود طراحی کنیم؟ دلیل آن، این است که با داشتن اپلیکیشن با چند کلیک ساده کاربران می‌توانند به تمام بخش‌های کسب‌ و کارتان دسترسی داشته باشند. شاید شما هم جزء کاربرانی هستید که با اپلیکیشن راحت‌ تر از سایت هستید و ترجیح می دهید که اپلیکیشن یک کسب و کار را به جای سایت استفاده کنید.

در این مقاله می خواهیم ببینیم که اپلیکیشن برای سایت چیست و چگونه می توان برای سایت خود یک اپلیکیشن طراحی کرد. پس اگر شما هم کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید برای آن یک اپلیکیشن طراحی کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

اپلیکیشن برای سایت چیست؟

شاید شما هم روی موبایل خود اپلیکیشن هایی داشته باشید که مربوط به کسب و کارهای آنلاین است. در واقع کسب و کارها برای آن که کاربران بیشتری به سایت، خدمات و محصولات آن ها دسترسی داشته باشند، برای سایت خود اپلیکیشن طراحی می کنند. اپلیکیشن برای سایت کمک می کند تا آن کسب و کار رشد بیشتری را تجربه کند. این مسائل همگی ناشی از بیشتر شدن استفاده از موبایل ها در سراسر دنیا شده اند و چه باب میل شما باشد و چه نباشد، دنیا را تغییر داده است. به عنوان مثال در گذشته کاربران برای بازدید از سایت ها از کامپیوترهای رومیزی استفاده می کردند اما اکنون با کمک یک موبایل این کار امکان پذیر است! همین مسئله باعث شده تا بیش از 50 درصد بازدید سایت ها با موبایل صورت بگیرد.

اگر کسب‌ و کار شما آنلاین است و برای آن سایتی دارید، شاید بخواهید سایت خود را به یک اپلیکیشن تبدیل کنید. برای این کار شما باید یک اپلیکیشن اندروید یا IOS طراحی کنید تا بتوانید محتوای سایت خود را به کاربران نمایش دهید. البته مسئله بسیار مهمی که اهمیت دارد، این است که رابط کاربری اپلیکیشن شما باید حتماً بهینه و حرفه‌ای باشد تا بتواند نیاز کاربر را به خوبی برطرف کند. به خصوص زمانی که قالب سایت شما واکنش گرا نیست و کاربران موبایل و تبلت به راحتی نمی توانند از آن استفاده کنند.

چرا برای سایت خود به اپلیکیشن نیاز داریم؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مزایای داشتن اپلیکیشن برای سایت بپردازیم، یک آمار مهم را بررسی می کنیم. شاید برایتان جالب است که بدانید حدوداً یک سوم کسب و کارها از اپلیکیشن موبایل برای سایت خود استفاده می کنند. اما چه دلیلی وجود دارد که از اپلیکیشن استفاده کنید؟ قطعاً مزایای زیادی در طراحی اپلیکیشن برای سایت وجود دارد که کسب و کارها ترجیح می دهند از آن استفاده کنند. اما این مزایا چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟ در این بخش از مقاله به بررسی 7 مورد از مهم ترین مزایای داشتن اپلیکیشن برای سایت می پردازیم تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید:

  • آسان‌تر شدن دسترسی به سایت

اولین دلیلی که برای طراحی اپلیکیشن برای سایت وجود دارد، این است که باعث می شود دسترسی شما به سایت راحت تر شود. در واقع هنگامی که کاربران اپلیکیشن سایت شما را بر روی گوشی خود نصب می کنند، در هر لحظه که موبایل دستشان باشد به راحتی می توانند وارد سایت شما شوند. تعامل با کسب و کار شما از طریق اپلیکیشن بسیار راحت تر از دسترسی به سایت از طریق مرورگر است. در واقع در چنین شرایطی کاربر تنها به اپلیکیشن شما نیاز دارد و دیگر نیازی نیست که سایت شما را بر روی مرورگر باز کند.

حال اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، دسترسی کاربر بسیار سخت تر است و باید از کامپیوتر خود استفاده کند. بر اساس آمار، کاربران 83 درصد زمان خود را در اپلیکیشن ها و تنها 17 درصد از زمانشان را در مرورگر صرف می کنند. البته مسئله نصب کردن اپلیکیشن توسط کاربران هم وجود دارد که باید جدا بررسی شود.

  • بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

داشتن یک اپلیکیشن موبایل به این معنی است که کاربر از سایت شما هم بازدید می کند! در واقع کاربر در حال فراخوانی اطلاعات از روی سایت در اپلیکیشن خود است. این مسئله باعث می شود تا گوگل رفتار این کاربران را هم در نظر بگیرد! از طرف دیگر، کاربران زمان زیادی را در اپلیکیشن شما می گذرانند و این سیگنال برای گوگل ارسال می شود که سایت شما تجربه کاربری خوبی دارد.

هدف گوگل هم این است که بهترین پاسخ ممکن را به کاربران ارائه کند و زمانی که ببیند کاربر رفتار خوبی در سایت شما نشان می دهد، سایت شما را در قسمت بهترین نتایج جستجو گوگل نمایش می دهد. بنابراین داشتن اپلیکیشن برای سایت به رشد شما در موتورهای جستجو هم کمک می کند.

  • رابط کاربری واکنش‌گرا و موبایل فرندلی

یکی از مسائلی که باعث می شود تا کاربران از یک کسب و کار رضایت کافی داشته باشند، این است که هنگام کار با آن تجربه رضایت بخشی داشته باشند. به عنوان مثال اگر کاربری وارد سایت شما شود و ببیند که سایت شما رابط کاربری مناسبی دارد، حس رضایت از شما خواهد داشت. زمانی که شما یک اپلیکیشن برای سایت خود طراحی می کنید، آن اپلیکیشن کاملاً برای موبایل کاربران بهینه شده است و همین مسئله تجربه کاربری عالی ایجاد می کند.

به همین دلیل است که طراحی اپلیکیشن برای سایت باعث می شود تا تجربه کاربری کسب و کارتان برای کاربران موبایل بهتر باشد و حس رضایت بیشتری داشته باشند.

  • امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن برای کاربران

یکی دیگر از قابلیت هایی که طراحی اپلیکیشن برای سایت در اختیار شما قرار می دهد، امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن است. تصور کنید یک خبر جدید برای کاربران دارید و می خواهید آن را به تعداد زیادی از کاربران سایت خود اعلام کنید. از طرف دیگر، تصور کنید که تعداد زیادی از کاربران کسب و کارتان از طریق اپلیکیشن شما را دنبال می کنند.

در اپلیکیشن با ارسال پوش نوتیفیکیشن به راحتی می توانید اکثر کاربران خود را مطلع کنید. از این قابلیت به راحتی می توانید در بخش بازاریابی خود هم استفاده کنید! پوش نوتیفیکیشن به اندازه ای می تواند در بازاریابی شما موثر باشد که بخواهید برای همیشه از آن استفاده کنید. البته باید اصول آن را یاد بگیرید تا کاربران را اذیت نکنید.

  • امکان استفاده از قابلیت‌های موبایل در اپلیکیشن

این مسئله کاملاً واضح است که قابلیت های اپلیکیشن موبایل نسبت به مرورگر بیشتر هستند! همین مسئله باعث می شود تا شما با طراحی اپلیکیشن برای سایت به راحتی بتوانید از تمام قابلیت های موبایل استفاده کنید. برای هر کسب و کاری مهم است که بتواند خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال اگر سایت شما در حوزه گردشگری فعالیت می کند و خدماتی را بر اساس لوکیشن کاربران ارائه می کنید، به راحتی می توانید با قابلیت GPS گوشی لوکیشن کاربر را به صورت خودکار تشخیص دهید. این موارد، تجربه کاربری بسیار جذاب و ارزشمندی برای کاربران ایجاد می کنند.

  • امکان استفاده از قابلیت چند لمسی

در مورد ویژگی های چند لمسی چیزی می دانید؟ چند لمسی به این معنی است که کاربران به راحتی می تواند به صورت هم زمان چند لمس را به صورت هم زمان اجرا کند. در مرورگر چنین قابلیتی وجود ندارد و کارهایی که در سایت انجام می دهید، به صورت تک لمسی است. در حالی که در اپلیکیشن موبایل شما به راحتی می توانید قابلیت چند لمسی را در اختیار کاربران قرار دهید. این مسئله برای بهبود تعامل کاربران با کسب و کارتان بسیار عالی خواهد بود. به عنوان مثال شما می توانید از گیمیفیکیشن در اپلیکیشن خود استفاده کنید که نیاز به قابلیت چند لمسی دارد! این مسئله هم تجربه کاربری بسیار جذابی برای کاربران ایجاد می کند.

  • امکان دسترسی بدون نیاز به اینترنت

گاهی اوقات کاربران ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشند یا دسترسی آن ها ضعیف باشد. با وجود آن که یک سایت برای دسترسی کاربران همیشه به اینترنت نیاز دارد، برخی اپلیکیشن ها به صورت آفلاین هم در اختیار کاربران هستند. بنابراین اگر اپلیکیشن شما به نحوی است که کاربران به صورت آفلاین هم می توانند از آن استفاده کنند، کاربر برای دسترسی به آن نیاز به دسترسی همیشگی به اینترنت ندارد. برای درک بهتر این موضوع، اپلیکیشن گوگل داک را در نظر بگیرید! در این اپلیکیشن کاربران فایل های خود را ذخیره می کنند و بدون دسترسی به اینترنت، می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

در اپلیکیشن شما هم می تواند چنین اتفاقی صورت بگیرد و کاربران بدون دسترسی به اینترنت، به محتوای شما دسترسی داشته باشند. البته گاهی اوقات هم اپلیکیشن به نحوی است که باید حتماً به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتواند خدمات خود را به کاربران ارائه کنید.

اکنون که با مهم ترین مزایای داشتن اپلیکیشن برای سایت خود آشنا شدید، تصمیم به طراحی آن گرفته اید؟ در ادامه به بررسی روش های طراحی اپلیکیشن برای سایت و سوالاتی که پیش از انجام هر کاری باید بدانید، پاسخ می دهیم.

تولید اپلیکیشن سایت را برای اندروید یا IOS؛ کدام بهتر است؟

اگر یک کسب و کار کوچک داشته باشید، شاید با مشکل بودجه برای طراحی اپلیکیشن برای سایت مواجه باشید! در این صورت این سوال برایتان پیش می آید که اپلیکیشن اندروید طراحی کنیم یا IOS؟ دلیل این سوال هم این است که نحوه کدنویسی اپلیکیشن های اندروید و اپلیکیشن IOS متفاوت است و در صورت مواجه بودن با مشکل بودجه، باید فقط یکی از آن ها را انتخاب کنید. با وجود آن که مطمئناً می خواهید هر دوی آن ها را داشته باشید اما اگر با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و منابع روبرو باشید، ناچار به انتخاب یکی از آن ها هستید. برای انتخاب راحت تر، اجازه دهید آمار و ارقامی را به شما ارائه کنیم تا خودتان تصمیم بگیرید:

در سال 2021، جامعه آماری اندروید نسبت به IOS بیشتر بوده است! سهم بازار اندروید 84 درصد و سهم بازار IOS کمتر از 16 درصد بوده است. بنابراین در سراسر دنیا افرادی که از سیستم عامل اندرویدی استفاده می کنند نسبت به افرادی که از سایر سیستم عامل ها استفاده می کنند، بیشتر است. با این وجود ترجیح می دهید که از کدام سیستم عامل استفاده کنید؟ قطعاً اندروید. البته در مواقع خاص ممکن است شما IOS را ترجیح دهد؟ در چه مواقعی؟ به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید شما سایتی دارید که برای کاربران IOS طراحی شده است و خدمات خود را به این افراد ارائه می کنید. در این صورت مخاطبان شما افرادی هستند که از سیستم عامل ios استفاده می کنند! پس خدمات شما برای کاربران IOS است. در این صورت اپلیکیشن شما باید برای نسخه ios طراحی شود تا مخاطبان هدف از آن استفاده کنند. در مواقع دیگر که مخاطبان سایت شما همه افراد جامعه با تمام سیستم عامل های موبایل هستند، بهتر است اپلیکیشن اندروید طراحی کنید تا مخاطبانی که می توانند از اپلیکیشن سایت شما استفاده کنند، بیشتر باشند.

البته اگر اپلیکیشن خود را برای منطقه جغرافیایی خاصی طراحی می کنید، باید ببینید که کاربران آن منطقه از چه سیستم عاملی استفاده می کنند. به عنوان مثال در ایالات متحده و ژاپن بسیاری از کاربران از IOS استفاده می کنند. در حالی که کاربران کشورهایی نظیر هند و ایران بیشتر از اندروید استفاده می کنند. این مسئله را هم هنگام طراحی اپلیکیشن برای سایت خود در نظر داشته باشید تا اکثریت مخاطبان کسب و کارتان را پوشش دهید. پیشنهاد می کنیم پیش از آن که اقدام به طراحی اپلیکیشن کنید، حتماً در مورد سیستم عامل اکثریت کاربران سایت خود تحقیق کنید تا بتوانید آن ها را پوشش دهید.

هنگام تولید اپلیکیشن موبایل برای سایت به چه چیزهایی دقت کنیم؟

هنگامی که شما قصد طراحی اپلیکیشن برای سایت را دارید، چند عامل وجود دارد که با دقت به آن ها می توانید بهترین نتیجه را بگیرید! این مسائل به شما در بخش های مختلفی کمک می کنند! مثلاً می توانید تصمیم بگیرید که از نسخه وب برای اپلیکیشن خود استفاده کنید یا یک اپلیکیشن را از ابتدا توسعه دهید. توسعه یک اپلیکیشن از ابتدا، نیاز به برنامه ریزی دارد و لازم است بدانید که زمان و بودجه زیادی نیاز دارد. همچنین پس از طراحی باید مدت ها روی آن تمرکز کنید تا مشکلات آن رفع شود. در نهایت، هدف شما این است که تجربه کاربری مناسبی برای کاربران ایجاد کنید. این عوامل عبارتند از:

  • هزینه تولید و توسعه

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، هزینه تولید و توسعه اپلیکیشن موبایل برای سایت است. اپلیکیشن های مختلف، هزینه های مختلفی برای طراحی دارند و نمی توان یک قیمت کلی برای همه اپلیکیشن ها در نظر گرفت. دلیل آن هم این است که کدنویسی و قابلیت های هر اپلیکیشن متفاوت است. توسعه اپلیکیشن موبایل از صفر، هزینه زیادی نیاز دارد و البته مدت زمان طراحی آن هم ممکن است ماه ها طول بکشد.

بنابراین اولین چیزی که باید مشخص کنید، این است که چقدر می خواهید برای طراحی اپلیکیشن برای سایت هزینه کنید! اگر مقدار آن زیاد است و محدودیت بودجه ندارید، بهتر است یک اپلیکیشن را از صفر برنامه نویسی کنید اما اگر محدودیت بودجه دارید، بهتر است از اپلیکیش سازهای آماده که نسخه Web View به شما ارائه می کنند، استفاده کنند تا بعدها آن را توسعه دهید.

  • اندازه صفحه

اگر به بازار موبایل نگاه کنید، متوجه می شوید که صدها صفحه نمایش وجود دارد و سایز هر صفحه نمایش هم منحصر به فرد است. علاوه بر موبایل، تبلت ها هم دارای صفحه نمایش متفاوتی هستند و هنگام طراحی اپلیکیشن، باید همه کاربران را در نظر بگیرید! در واقع شما نمی توانید برای یک موبایل خاص طراحی انجام دهید؛ زیرا در چنین شرایطی نمی توانید پاسخ کاربران دیگر را بدهید.

هنگام طراحی اپلیکیشن، باید به رابط کاربری و تجربه کاربری نگاه ویژه داشته باشید. این مسئله باعث می شود تا بتوانید یک اپلیکیشن حرفه ای و کاربردی در اختیار کاربران قرار دهید و نیاز آن ها را به خوبی پاسخ دهید. برای این کار، پیشنهاد می کنیم از یک طراح باتجربه در زمینه طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • نمایش پیغامی به کاربر برای استفاده از اپلیکیشن سایت

کاربران برای رسیدن به یک عبارت کلیدی یا محتوای خاص، از گوگل استفاده می کنند تا وارد یک سایت ارزشمند شوند! شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اگر کاربران به دنبال سایت هستند، پس چه لزومی دارد که اقدام به طراحی اپلیکیشن برای سایت کنیم؟ یکی از قابلیت های بسیار عالی گوگل این است که اپلیکیشن سایت شما را در بخشی از نتایج جستجو، نمایش می دهد. این مسئله باعث می شود تا اپلیکیشن خود را به کاربران معرفی کنید. همچنین اگر کاربر وارد سایت شود، به راحتی می توانید به او بگویید که می توانند از اپلیکیشن آن استفاده کنند تا تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

با توجه به این 3 مورد می توانید یک اپلیکیشن عالی طراحی کنید! اکنون با اهمیت طراحی اپلیکیشن برای سایت خود آشنا شدید اما برای آن که بتوانید اقدام به طراحی یک اپلیکیشن برای سایت خود کنید، باید چه کاری انجام دهید؟ در بخش بعدی به بررسی کامل راهنمای طراحی اپلیکیشن موبایل برای سایت می پردازیم.

مراحل تبدیل سایت به اپلیکیشن موبایل

اگر تا اینجای مقاله را خوانده اید، احتمالاً شما قصد طراحی اپلیکیشن برای سایت خود را دارید که تا اینجا همراه ما بوده اید! بنابراین یکی از سوالات بسیار مهم شما، این است که چگونه می توان سایت خود را به یک اپلیکیشن موبایل تبدیل کرد؟ همیشه نباید یک اپلیکیشن برای سایت خود طراحی کرد! گاهی اوقات سایت شما ریسپانسیو است و ممکن است اصلاً به اپلیکیشن نیاز نداشته باشید. بنابراین باید مراحل تبدیل سایت به اپلیکیشن موبایل را از سوالاتی که می تواند روی تصمیم شما اثرگذار باشد، شروع کنید. به طور کلی 7 مرحله وجود دارد که عبارتند از:

مرحله اول) مشخص کنید که واقعاً به اپلیکیشن موبایل نیاز دارید یا خیر؟

اولین مرحله برای طراحی اپلیکیشن برای سایت این است که ببینید آیا واقعاً به آن نیاز دارید؟ زیرا اگر اپلیکیشن خود را طراحی کنید و سپس ببینید که به آن نیاز ندارید، تنها زمان و بودجه خود را هدر داده اید. برای آن که ببینید واقعاً به اپلیکیشن موبایل برای سای نیاز دارید یا خیر، باید چند سوال اساسی از خودتان بپرسید که عبارتند از:

  • آیا سایت من برای موبایل واکنش گرا است؟
  • آیا سایت من برای کاربران موبایل، کاربرپسند است؟
  • آیا سایت من تمام قابلیت های موردنیاز برای اپلیکیشن موبایل را دارد؟
  • آیا بیشتر کاربران و مشتریان کسب و کار من، از طریق موبایل از سایت من بازدید می کنند؟
  • آیا رتبه سایت من در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارد؟
  • آیا رقبای من اپلیکیشن موبایل برای سایت خود طراحی کرده اند؟
  • هزینه طراحی سایت اینترنتی چقدر است؟ – بخش اول

پاسخ به این سوالات، به شما کمک می کند تا ببینید که واقعاً به اپلیکیشن موبایل نیاز دارید یا خیر. اگر تعداد پاسخ های منفی از تعداد پاسخ های مثبت بیشتر باشد، بیشتر باشد احتمال آن که به اپلیکیشن موبایل نیاز داشته باشید بیشتر خواهد شد. پس به دقت به این سوالات پاسخ دهید و برای آن که بهترین پاسخ را بدهید، به رفتار کاربران هم دقت کنید.

مرحله دوم) تهیه کردن یک لیست از ویژگی‌های موردنیاز در اپلیکیشن موبایل

پس از آن که به مرحله قبلی پرداختید، اگر مطمئن شدید که به اپلیکیشن موبایل نیاز دارید باید یک لیست از ویژگی های موردنیاز خود برای طراحی اپلیکیشن تهیه کنید. در واقع پیش از آن که بخواهید طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل را شروع کنید، باید ببینید اپلیکیشن شما به چه ویژگی هایی نیاز دارد. این مسئله به شما کمک می کند تا یک اپلیکیشن کامل داشته باشید و هنگامی که با تیم برنامه نویس صحبت می کنید، تخمین قیمت دقیق تری برای توسعه اپلیکیشن خود داشته باشید.

برای آن که ویژگی های دقیق تری برای اپلیکیشن خود در نظر بگیرید، بهتر است با تیم خود صحبت کنید. همچنین بررسی اپلیکیشن رقیبان به شما کمک می کند تا ببینید چه امکاناتی باید در اپلیکیشن وجود داشته باشد. سپس با یک مشاور کسب و کار و افرادی که در حوزه توسعه اپلیکیشن فعالیت دارند، مشورت کنید تا ببینید چه ابزارهایی به رشد کسب و کارتان کمک می کند. سپس همان ویژگی ها را برای اپلیکیشن خود در نظر بگیرید و با توجه به آن ها، اقدام به تولید اپلیکیشن برای سایت خود بزنید.

مرحله سوم) استخدام یا به‌کارگیری یک تیم توسعه‌دهنده موبایل

قدم بعدی استخدام تیم توسعه دهنده است! شما باید یک تیم توسعه دهنده پیدا کنید که یک اپلیکیشن با بالاترین کیفیت را به شما ارائه کند. تیم موردنظر باید دانش و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد تا بهترین خروجی را داشته باشید. برای این کار، شما می توانید یک تیم توسعه دهنده استخدام کنید یا این که با یک تیم توسعه دهنده به صورت پروژه ای همکاری کنید. باید ببینید که کدام یک برای شما نتیجه بهتری دارد و البته به صرفه تر است.

وجود یک تیم در کسب و کار شما هزینه بیشتری دارد اما می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. در حالی که اگر به صورت برون سپاری با یک تیم توسعه دهنده همکاری کنید، هزینه کمتری دارد اما نتیجه آن هم با توجه به این که تیم موردنظر به صورت فیزیکی در کنار شما حضور ندارد، ضعیف تر خواهد بود. در واقع بحث نظارت بر روی برون سپاری پروژه نسبت به زمانی که یک تیم توسعه دهنده استخدام می کنید، ضعیف تر است.

مرحله چهارم) تخمین زدن هزینه‌های تولید اپلیکیشن

مرحله چهارم در طراحی اپلیکیشن برای سایت تخمین هزینه های تولید اپلیکیشن است! در مراحل قبلی شما ویژگی های اپلیکیشن موردنظر خود را لیست کرده اید و همچنین یک تیم توسعه دهنده پیدا کرده اید. اکنون می توانید ویژگی های موردنظر را در اختیار آن ها قرار دهید تا برآورد هزینه کنند. قطعاً هر چقدر اپلیکیشن شما ساده تر باشد، هزینه کمتری هم برای شما خواهد داشت. در بازار جهانی، توسعه یک اپلیکیشن ساده چیزی حدود 38 تا 91 هزار دلار هزینه دارد که البته برای کسب و کارهای ایرانی، این رقم کمتر است. البته هزینه اپلیکیشن تنها مربوط به توسعه آن نیست، بلکه برای بحث سرور و بازاریابی هم باید هزینه زیادی را در نظر بگیرید.

پیش از آن که طراحی اپلیکیشن موردنظر را شروع کنید، ابتدا یک لیست کامل از هزینه‌ های آن ایجاد کنید. سپس فکر کنید و ببینید که آیا این هزینه ها برای شما منطقی است یا خیر! حتی شاید هزینه برآورد شده کمتر از حد انتظار باشد و بخواهید اپلیکیشن حرفه‌ای تری را توسعه دهید. بنابراین قیمت گذاری بر روی طراحی اپلیکیشن شما اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید. اگر بودجه شما کمتر از قیمت برآورد شده است، برخی از قابلیت‌های اپلیکیشن را حذف کنید و بعداً آن را توسعه دهید.

مرحله پنجم) طراحی تجربه کاربری به صورت کاربرپسند

عملکرد اپلیکیشن یک بحث است و طراحی تجربه کاربری یک بحث مهم دیگر! در واقع هنگامی که کاربران وارد اپلیکیشن شما می شوند، انتظار دارند که تجربه کاربری بهینه و جذابی را مشاهده کنند. طراحی اپلیکیشن موبایل برای آن است که کاربران موبایل راحت تر از آن استفاده کنند. بنابراین اگر تجربه کاربری اپلیکیشن شما از نسخه موبایل سایت ضعیف تر باشد، واقعاً چه سودی برای شما دارد؟ قطعاً هیچ سودی نخواهد داشت. اگر می خواهید اقدام به طراحی اپلیکیشن برای سایت خود کنید، باید به فکر این باشید که تجربه کاربری اپلیکیشن شما نسبت به نسخه موبایل وبسایت شما بهینه تر باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر نمی توانید اپلیکیشن خود را به اندازه وب سایت کاربرپسند طراحی کنید، شاید بهتر باشد کمی بیشتر روی آن فکر کنید. تنها زمانی مجاز به این کار هستید که اپلیکیشن تجربه کاربری بهینه تری داشته باشد و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای آن که ببینید یک اپلیکیشن چه زمانی تجربه کاربری بهینه ای دارد، بهتر است مقالاتی را در اینترنت جستجو کرده و بخوانید. البته با کمک گرفتن از یک تیم طراحی تجربه کاربری هم می توانید این کار را انجام دهید و اپلیکیشن برای سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید.

مرحله ششم) تست کردن اپلیکیشن تولید شده

در این مرحله، زمان تست کردن اپلیکیشن تولید شده رسیده است. هر چیزی که برای کسب و کارتان تولید می کنید، پیش از معرفی باید کاملاً تست شود. پس از تست، اگر مشکلی وجود نداشت و عملکرد اپلیکیشن به بهترین شکل ممکن بود، می توانید آن را به کاربران معرفی کنید. البته نیازی نیست که در قدم اول همه چیز به صورت عالی در اختیار کاربران قرار بگیرد، بلکه می توانید از کاربران بازخورد بگیرید و اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید.

در این مرحله باید تست کنید و ببینید که مشکل اساسی برای اپلیکیشن وجود نداشته باشد نه مشکلات جزئی! مثلاً هر کاری هم که کنید، تجربه کاربری باز هم قابل بهبود است. پس نباید از همان ابتدا به فکر بهترین حالت ممکن اپلیکیشن خود باشید. تیم توسعه دهنده اپلیکیشن باید در کنار شما باید تا مشکلات کشف یا گزارش شده را رفع کند. این کار باعث می شود تا پس از مدتی، یک اپلیکیشن حرفه ای و استاندارد در اختیار کاربران خود قرار دهید.

مرحله هفتم) ثبت اپلیکیشن خود را در مارکت ‌های موبایل

قدم نهایی ثبت اپلیکیشن در مارکت های موبایل است! برای اپلیکیشن های اندروید از گوگل پلی و برای اپلیکیشن های IOS از اپ استور استفاده کنید. این مرحله فرآیندهای خاص خود را دارد و باید کمی صبور باشید. حتی ممکن است مارکت ها ایرادی را نسبت به اپلیکیشن شما بگیرند که پس از اعمال تغییرات باید مجدداً درخواست خود را ثبت کنید. در کل چند روزی طول می کشد تا تیم کیفی اپلیکیشن شما را بررسی کنند، سپس اپلیکیشن شما منتشر می شود و کاربران می توانند آن را دانلود کنند.

اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن برای سایت خود هستید، باید 7 مرحله ای که در بالا بررسی کرده ایم را به صورت کامل طی کنید! هر کدام از این مراحل که به درستی طی نشود، می تواند زحمات شما را از بین ببرد. هر مرحله هم دارای زیرشاخه های خود است که باید طی شود اما ما در این بخش از مقاله هدفمان این بود که مراحل کلی را بررسی کنیم. بنابراین باید این مراحل را طی کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

2 نمونه از اپلیکیشن‌ های موبایل که موفق بوده‌اند!

اکنون با اپلیکیشن سایت برای موبایل، اهمیت داشتن و همچنین راهنمای طراحی اپلیکیشن برای سایت آشنا شدید! اما شاید هنوز هم شک داشته باشید که باید از آن استفاده کنید یا خیر. برای آن که شما را در تصمیم گیری کمک کنیم، دو مورد از اپلیکیشن هایی که اعتبار زیادی دارند را بررسی می کنیم. اولین اپلیکیشن ایرانی است و کاربران ایرانی زیادی از آن استفاده می کنند. دومین اپلیکیشن جهانی است و کاربران زیادی در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. در ادامه به بررسی کامل هر دوی آن ها می پردازیم تا ببینید که داشتن اپلیکیشن سایت برای موبایل چقدر به شما در رشد کسب و کارتان کمک می کند:

  • اپلیکیشن ایرانی دیجی کالا

دیجی کالا را که همه می شناسیم؛ بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی برای کاربران ایرانی! شما هر محصولی که نیاز داشته باشید را می توانید از دیجی کالا تهیه کنید. دیجی کالا هم ابتدا یک سایت بود و خبری از اپلیکیشن برای آن نبود. پس از چند سال فعالیت و با رشد کاربران موبایلی، دیجی کالا متوجه شد که باید یک اپلیکیشن موبایل برای سایت خود طراحی کند. به نظر شما چند نفر از کاربران دیجی کالا از طریق اپلیکیشن موبایل خرید خود را انجام می دهند؟

روزانه 46 درصد بازدیدهای دیجی کالا از طریق اپلیکیشن موبایل صورت می گیرد و 50 درصد خریدهای دیجی کالا، از طریق اپلیکیشن است. این در حالی است که کاربرانی که از طریق مرورگر موبایل از دیجی کالا بازدید می کنند 35 درصد است و تنها 24 درصد خریدهای دیجی کالا از طریق مرورگر موبایل است. سهم بازدید دیجی کالا از طریق کامپیوتر 19 درصد و سهم خریدهای آن 26 درصد است. بنابراین بخش بزرگی از خریدها و بازدیدهای دیجی کالا از طریق اپلیکیشن صورت می گیرد! این اتفاق می تواند برای کسب و کار شما هم اتفاق بیفتد و بسیار هم ارزشمند است.س

  • اپلیکیشن خارجی Calendly

چند سالی است که برنامه ریزی برای کاربران اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و کاربران زیادی از طریق اپلیکیشن های موبایل برنامه ریزی انجام می دهند. یکی از سایت هایی که در زمینه برنامه ریزی حرفه ای در اختیار کاربران قرار دارد، سایت Calendly است. این سایت چند سالی است که اپلیکیشن های اندروید و IOS را هم ایجاد کرده است تا کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. ویژگی های ارزشمندی هم برای آن در نظر گرفته است تا کاربران ترغیب به استفاده از آن شوند.

با توجه به این که رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن Calendly به مرور زمان بهبود پیدا کرده و اکنون بسیار قوی است، سهم بزرگی از بازدیدهای این سایت مربوط به موبایل است. البته توسعه اپلیکیشن موبایل برای سایت باعث شده تا این سایت رشد زیادی را تجربه کند و تعداد کاربران آن روز به روز بیشتر شود. اگر شما هم می خواهید چنین اتفاقی را در کسب و کار خود تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم یک اپلیکیشن برای سایت خود طراحی کنید.

نتیجه گیری

همه ما می دانیم که کاربران زیادی از موبایل و تبلت استفاده می کنند! در واقع سهم بزرگی از کاربران اینترنت را کاربران موبایل تشکیل می دهند و این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سایتی دارید، طراحی اپلیکیشن برای سایت خود به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید و به رشد کسب و کارتان کمک کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل طراحی اپلیکیشن برای سایت بپردازیم و اهمیت آن را بررسی کنیم. همچنین راه کار ایجاد اپلیکیشن برای سایت را هم به شما آموزش دادیم تا راحت تر بتوانید تصمیم گیری کنید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *